Prawo do zwrotu podatku VAT od zakupów i usług dokonywanych w ramach realizacji projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.260.2020.5.AG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31.08.2020, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.260.2020.5.AG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do zwrotu podatku VAT od zakupów i usług dokonywanych w ramach realizacji projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2020 r. (data wpływu 30 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT od zakupów i usług dokonywanych w fazie przygotowawczej, inwestycyjnej oraz eksploatacyjnej w ramach Projektu pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT od zakupów i usług dokonywanych w fazie przygotowawczej, inwestycyjnej oraz eksploatacyjnej w ramach Projektu pn. ().

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 lipca 2020 r. (data wpływu 30 lipca 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca powołany aktem notarialnym z dnia () Rep. (). Spółka jest podmiotem prawa handlowego, ze 100% udziałem jednostek samorządu terytorialnego, tj. (), zarejestrowana w KRS nr: (), Sąd Rejonowy w (), (), kapitał zakładowy: () zł. Główny nr PKD Wnioskodawcy to: 3900 Z. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Spółka została zawiązana w celu realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego związanych z organizowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

Uruchomiony w dniu () Zakład (), został wybudowany w ramach Projektu pn.: (), który uzyskał dofinansowanie z Funduszu Spójności nr () w ramach działania 2.1 Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych priorytetu II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W ramach Projektu wybudowano m.in.: halę sortowni odpadów, kompostownię odpadów, linię do produkcji paliw alternatywnych, oraz dwie kwatery składowania odpadów komunalnych na składowisku w () (docelowo zaplanowano budowę 5 kwater). Obecnie kwatera I jest zamknięta, w trakcie przygotowań do rekultywacji, a kwatera II jest w trakcie eksploatacji (użytkowania).

Aby wypełnić zobowiązania akcesyjne w zakresie gospodarki odpadami i zabezpieczyć miejsce na składowanie odpadów, Spółka planuje budowę III kwatery i jest w trakcie pozyskiwania dofinasowania na to przedsięwzięcie w ramach Projektu pn.: (), konkursu zamkniętego nr () w ramach Osi Priorytetowej () Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020. Dofinansowanie, o którego pozyskanie wnioskuje Wnioskodawca udzielane będzie w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w ramach tzw. umowy wykonawczej o świadczenie usług publicznych z dnia () na podstawie której Gminy będące udziałowcami Spółki powierzyły Zakładowi z siedzibą w () wykonywanie zadań własnych gmin w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi poprzez ich zagospodarowanie przez Wnioskodawcę.

Powierzone zadanie obejmuje: składowanie, utylizację, zagospodarowywanie odpadów i surowców wtórnych. Celem Projektu jest modernizacja infrastruktury Wnioskodawcy poprzez budowę i wyposażenie III kwatery składowiska odpadów w (). W ramach projektu zostanie opracowana dokumentacja projektowa, wykonane roboty budowlane związane z budową III kwatery składowania odpadów wraz z infrastrukturą towarzyszącą, nadzór inwestorski, zakup urządzeń do obsługi składowiska, tj. zakup nowych maszyn: ładowarki i kompaktora, promocja projektu oraz zarządzanie projektem. Planowany okres realizacji: 02.2020 r. - 06.2022 r. Projekt wykazuje zgodność z celami szczegółowymi osi priorytetowej () RPO () 2014-2020, tj. gospodarka odpadami, przyczynia się do realizacji celu tematycznego. Projekt wynika z aktualnego Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa (), a opisywana inwestycja została ujęta w Planie Inwestycyjnym dla Województwa () stanowiącym załącznik do Planu Gospodarki Odpadami. Podsumowując, projekt obejmuje inwestycje zintegrowane (tj. przygotowanie do recyklingu, recykling, odzysk, unieszkodliwianie).

W trakcie opracowywania dokumentacji projektowej w tym Studium Wykonalności przedmiotowej inwestycji ustalono, że:

  • w myśl art. 100 rozporządzenia nr () przedmiotowy projekt nie spełnia kryterium projektu dużego;
  • w myśl art. 100 rozporządzenia nr (), dofinansowanie przedmiotowego projektu stanowi pomoc publiczną;
  • na podstawie wyników analizy finansowej oraz przy uwzględnieniu wszystkich przesłanek wskazanych w art. 61 rozporządzenia nr (), projekt (budowa III kwatery składowania odpadów wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz zakup maszyn tj. ładowarki i kompaktora), nie generuje dochodu, co ustalono w oparciu o zdyskontowane przychody operacyjne i zdyskontowane koszty operacyjne projektu.

Planowana kwatera III składowania zastąpi obecnie eksploatowaną kwaterę II (po jej zamknięciu). Projekt wybudowania kwatery nie generuje dochodu, nie zwiększa mocy przerobowej Zakładu, jednakże wybudowana kwatera będzie generowała koszty m.in. opłaty ponoszonej z tytułu składowania odpadów wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska, kosztów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych do pracy na kwaterze, kosztów energii, paliwa, podatku od nieruchomości, amortyzacji i innych związanych z eksploatacją kwatery. Nadmienić należy, że planowana budowa kwatery III jest jednym z niezbędnych elementów prowadzonych przez Zakład działań gospodarczych i jej powstanie zabezpieczy prawidłowość procesu technologicznego prowadzonego w ().

Zaznaczyć należy, że całokształt działalności Zakładu, który wykonuje zadania użyteczności publicznej, generuje również przychody:

  1. z opłaty za przyjęcie odpadów, wg cennika zatwierdzonego przez Wspólników (Gminy będące udziałowcami w Spółce),
  2. ze sprzedaży surowców wtórnych pozyskanych w wyniku sortowania odpadów przyjętych do zakładu;
  3. innej pozostałej działalności Spółki.

W piśmie z dnia 28 lipca 2020 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany udzielił następujących odpowiedzi na zadane przez tut. Organ pytania o treści:

Pytanie DKIS nr 1:

Do jakich czynności będą służyły towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę:

  • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  • zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź:

Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytanie DKIS nr 2:

W sytuacji, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, należy wskazać czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odpowiedź:

Nabywane towary i usługi, związane z fazą przygotowawczą, inwestycyjną, a następnie eksploatacyjną Projektu pn.: (), będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Nowo wybudowana kwatera będzie nieodzownym elementem, umożliwiającym realizację zadań do jakich została powołana Spółka, tj. do świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w gospodarce odpadami.

Aby Zakład mógł prowadzić działalność gospodarczą (mógł sprawnie działać) musi mieć stworzoną w pełni funkcjonalną i doposażoną infrastrukturę. Planowana do wybudowania kwatera nr 3 będzie częścią instalacji i jej użytkowanie będzie ściśle związane z działalnością gospodarczą Zakładu. Inwestycja, którą planuje Wnioskodawca nie zmieni charakteru obecnej działalności Zakładu, wręcz przeciwnie, będzie ona komplementarna z wcześniejszymi inwestycjami realizowanymi od 2011 r. i pozwoli na prawidłowe funkcjonowanie instalacji zlokalizowanej w (). W związku z powyższym zdaniem Spółki zasadnym jest przyporządkowanie wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług pomimo, że projekt w ramach, którego planowana jest budowa kwatery nr 3 nie jest projektem generującym dochód.

Pytanie DKIS nr 3:

W sytuacji, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

Odpowiedź:

Nabywane towary i usługi związane z planowaną inwestycją (realizacją projektu, eksploatacją wybudowanej kwatery składowania odpadów nr 3 jak i późniejszą rekultywacją) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, które ściśle związane są z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, w związku z tym zdaniem Spółki zasadnym będzie przyporządkowanie całości kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

w zakresie podatku od towarów i usług.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT od zakupów i usług dokonywanych w fazie przygotowawczej, inwestycyjnej oraz eksploatacyjnej (trwałość projektu) w ramach Projektu pn.: () pomimo, że planowana realizacja projektu nie będzie generowała dochodu?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, aby rozliczyć podatek naliczony na zasadach przytoczonych w art. 86 ust. 1 ustawy, nabywane przez podatnika VAT czynnego towary i usługi muszą być wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zaprezentowana wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów, dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej. Prawo do odliczenia związane jest z nabyciem statusu podatnika i nabywaniem towarów i usług związanych z charakterem prowadzonej działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy faktycznie towary i usługi zostały wykorzystane do działalności opodatkowanej.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Niewątpliwie planowana przez Wnioskodawcę inwestycja, tj. budowa kwatery III oraz zakup maszyn w ramach projektu, który nie będzie generował dochodu przyczynią się bezpośrednio do wykonywania czynności opodatkowanych przyjmowanie odpadów na bramie. Z tego strumienia odpadów część od razu trafi na kwaterę (proces D5). Z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni a do takich należy również Wnioskodawca. Zatem istnieją wszelkie przesłanki, aby Wnioskodawcy przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT od zakupów i usług związanych z realizacją Projektu pn.: (), gdyż nabyte w ramach realizacji przedsięwzięcia zakupy i usługi będą służyły wykonywanym przez Spółkę czynnościom opodatkowanym. Powstałe w ramach realizacji Projektu środki trwałe będą związane z świadczeniem usług zagospodarowywania odpadów komunalnych, które przyczynią się do uzyskania przychodu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług VAT (przyjęcie odpadów na bramie) oraz będą generowały koszty związane z dalszą jej eksploatacją jak również późniejszą rekultywacją.

Zakupy i usługi związane z realizacją Projektu mają wpływ na wykonywane czynności opodatkowane oraz istnieje związek między dokonywanymi zakupami towarów i usług
a prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT od towarów i usług w związku z realizacją Projektu pn. ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-10 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W przepisie tym została określa lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, gdyż bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka (Wnioskodawca) jest podmiotem prawa handlowego, ze 100% udziałem jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka została zawiązana w celu realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego związanych z organizowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Wnioskodawca planuje budowę III kwatery i jest w trakcie pozyskiwania dofinasowania na to przedsięwzięcie w ramach Projektu pn.: (), w ramach Osi Priorytetowej () Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020. Dofinansowanie to będzie w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w ramach tzw. umowy wykonawczej o świadczenie usług publicznych, na podstawie której Gminy będące udziałowcami Wnioskodawcy powierzyły Zakładowi wykonywanie zadań własnych gmin w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi poprzez ich zagospodarowanie. Powierzone zadanie obejmuje: składowanie, utylizację, zagospodarowywanie odpadów i surowców wtórnych. W ramach projektu zostanie opracowana dokumentacja projektowa, wykonane roboty budowlane związane z budową III kwatery składowania odpadów wraz z infrastrukturą towarzyszącą, nadzór inwestorski, zakup urządzeń do obsługi składowiska, tj. zakup nowych maszyn: ładowarki i kompaktora, promocja projektu oraz zarządzanie projektem. Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabywane towary i usługi, związane z fazą przygotowawczą, inwestycyjną, a następnie eksploatacyjną Projektu pn.: (), będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Nowo wybudowana kwatera będzie nieodzownym elementem, umożliwiającym realizację zadań do jakich została powołana Spółka, tj. do świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w gospodarce odpadami.

Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sytuacji zostaną spełnione oba ww. warunki: Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia oraz prawo do zwrotu podatku naliczonego na podstawie art. 86 ustawy i na zasadach określonych w art. 87 ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu podatku VAT od zakupów i usług dokonywanych w fazie przygotowawczej, inwestycyjnej oraz eksploatacyjnej (trwałość projektu) w ramach Projektu pn.: () pomimo, że planowana realizacja projektu nie będzie generowała dochodu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. organ informuje, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej