Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją inwestycji pn. „.... ” zarówno w trakcie reali... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.126.2022.1.AR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.126.2022.1.AR

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją inwestycji pn. „.... ” zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z  realizacją inwestycji pn. „.... ” zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina i Miasto K. zwana dalej Wnioskodawcą jest czynnym podatnikiem VAT, który rozlicza podatek od towarów i usług wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi objętymi centralizacją rozliczeń VAT.

Złożyli Państwo wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, operacja typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania: „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”. Wniosek dotyczył operacji pn. „….”. Operacja ta będzie polegała na wybudowaniu w miejscowości W. sieci wodociągowej, która będzie obsługiwała wyłącznie odbiorców indywidualnych tj. gospodarstwa domowe, natomiast nie będą podłączone do ww. sieci wodociągowej jednostki organizacyjne Wnioskodawcy, które są objęte centralizacją rozliczeń VAT. Podłączone zostaną natomiast hydranty przeciwpożarowe. Zaznaczyć należy, że zużycie wody z hydrantów przeciwpożarowych jest marginalne, albowiem straże pożarne korzystają z ogólnodostępnych ujęć wody takich jak wolnostojące zbiorniki wodne, które nie należą do zasobów wodnych przeznaczonych do dostarczania wody odbiorcom.

Sieć wodociągowa, która ma powstać w miejscowości W. będzie eksploatowana przez gminną jednostkę budżetową, Zakład Użyteczności Publicznej w K. Podmioty podłączone pod sieć wodociągową będą otrzymywać faktury za usługi dostawy wody, dla których sprzedawcą będzie Wnioskodawca. Od otrzymanych faktur będzie odprowadzany przez Wnioskodawcę do właściwego urzędu skarbowego podatek VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości w związku z realizacją inwestycji pn. „…” zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że w związku z realizacją inwestycji pn. ... będzie mu przysługiwało prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zarówno w trakcie realizowania inwestycji oraz po jej zakończeniu. Opis stanu faktycznego wskazuje na spełnienie dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponieważ sieć wodociągowa w miejscowości W. będzie obsługiwać po wybudowaniu odbiorców indywidualnych, wyłącznie gospodarstwa domowe to zarówno na etapie samej inwestycji, jak i po jej zakończeniu Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na ww. zadanie. Nadmienić jednak trzeba, że ze względu na planowane podłączenie hydrantów przeciwpożarowych do sieci wodociągowej Wnioskodawca będzie zobowiązany do sprawdzenia, czy urządzenia te były w danym roku używane w sposób znaczący i mający wpływ na prawo do pełnego odliczenia podatku VAT. W sytuacji, gdyby hydranty przeciwpożarowe zostały użyte, to okoliczność taka będzie wymagała sprawdzenia czy taka okoliczność będzie wymagała zastosowania rocznej korekty odliczeń kosztów związanych z budową wodociągu w miejscowości W. na zasadach określonych w art. 91 ustawy o VAT. Stanowisko takie znalazło odzwierciedlenie w wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej o sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.417.2021.2.SM z 16.09.2021 r. Jednakże gdy sieć wodociągowa będzie wykorzystywana w danym roku do czynności wyłącznie opodatkowanych, zaś hydranty przeciwpożarowe nie będą w użyciu, to Wnioskodawca będzie mógł odliczyć cały VAT od faktur związanych z utrzymaniem sieci wodociągowej. Na etapie realizowania inwestycji Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem projektowana sieć wodociągowa nie będzie obsługiwać żadnych jednostek organizacyjnych Gminy, które są objęte centralizacją rozliczeń VAT. Bezpośrednio do sieci wodociągowej w miejscowości W. będą podłączone wyłącznie gospodarstwa domowe, dla których usługi dostawy wody świadczyć będzie Wnioskodawca za pośrednictwem jednostki organizacyjnej. Wnioskodawca będzie wystawiać faktury VAT z tytułu dostaw wody dla gospodarstw podłączonych do sieci wodociągowej i odprowadzać z tego tytułu należny VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zarówno w trakcie realizowania inwestycji pn. ... oraz po jej zakończeniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo zadanie pn. „….”. Sieć wodociągowa, która ma powstać będzie eksploatowana przez gminną jednostkę budżetową i będzie obsługiwała wyłącznie odbiorców indywidualnych tj. gospodarstwa domowe. Dostawa wody na rzecz indywidualnych odbiorców będzie dokumentowana fakturami i z tego tytułu podatek należny VAT będzie odprowadzany. Do sieci nie będą podłączone jednostki organizacyjne Gminy objęte centralizacją rozliczeń VAT. Podłączone będą natomiast hydranty przeciwpożarowe. Zwracacie Państwo uwagę na fakt, że zużycie wody z hydrantów przeciwpożarowych jest marginalne, straże pożarne korzystają z ogólnodostępnych ujęć wody takich jak wolnostojące zbiorniki wodne, które nie należą do zasobów wodnych przeznaczonych do dostarczania wody odbiorcom.

Wątpliwości Państwa w przedstawionych okolicznościach związane są z prawem do odliczenia z tytułu realizowanej inwestycji pełnej kwoty podatku naliczonego.

Jak już wskazano powyżej, odliczenie podatku na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Mając zatem na uwadze w odniesieniu do realizowanego projektu spełnienie podstawowych przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy zgodzić się z zajętym przez Państwa w niniejszej sprawie stanowiskiem.

Jak wynika z treści wniosku, powstała w wyniku inwestycji infrastruktura wodociągowa będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących po stronie Gminy działającej w tym przypadku w charakterze podatnika VAT podatek należny. Ewentualne wykorzystanie sieci do czynności niepodlegających opodatkowaniu (w związku z potrzebami przeciwpożarowymi) jest zbyt odległe, mające charakter losowy, i może w ogóle nie wystąpić. Zatem w tych okolicznościach pozostanie bez wpływu na dokonywane przy tak przedstawionym opisie sprawy odliczenie podatku naliczonego.

W konsekwencji powyższego uwzględniając powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że z tytułu prowadzonej inwestycji pn. „…” z uwagi na spełnienie warunków o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zarówno w trakcie jej realizacji jak i po zakończeniu.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Należy zwrócić uwagę, że w sytuacji gdy hydranty zostaną wykorzystane przez Państwa lub Wasze jednostki organizacyjne do celów przeciwpożarowych, to konieczna będzie stosowna korekta części odliczonego uprzednio podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 91 ustawy o VAT.

Odnośnie powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują ich sytuację prawną w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w……. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej  jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).