Opodatkowanie sprzedaży siana i słomy oraz opodatkowanie kosztów wysyłki siana i słomy. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.615.2022.2.JM

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.615.2022.2.JM

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży siana i słomy oraz opodatkowanie kosztów wysyłki siana i słomy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 24 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży siana i słomy oraz opodatkowania podatkiem od towarów i usług kosztów wysyłki siana i słomy. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 grudnia 2022 r. (wpływ 2 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym, prowadzącym indywidualne gospodarstwo rolne o charakterze głównie produkcji roślinnej. Wnioskodawca obecnie w szczególnej mierze w zakresie produkcji roślinnej, kosi swoje łąki, suszy trawy i zbiera z nich siano na potrzeby zwierząt. Zgodnie z definicją zamieszczoną na stronie internetowej PWN siano to skoszone i wysuszone rośliny łąkowe i pastwiskowe, którymi karmi się zwierzęta. Siano jest wytwarzane wyłącznie na ziemi Wnioskodawcy i przez Wnioskodawcę. W związku z rozwojem gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca chciałby nadwyżkę siana i słomy sprzedawać indywidualnym kupcom, głównie sprzedaż ma odbywać się przez internet, w szczególności przez serwisy internetowe umożliwiające umieszczanie stałych ogłoszeń z opcją wysyłki na terenie Polski. Wnioskodawca planuje również sprzedaż siana i słomy na wydarzeniach tematycznych takich jak giełdy i targi pochodzących z własnej produkcji roślinnej z własnego gospodarstwa. Wnioskodawca sprzedawałby pochodzące z jego gospodarstwa rolnego, siano i słomę po zbiorach w czasie letnim przez cały następny rok. Wnioskodawca chciałby prowadzić sprzedaż online – swoją stronę internetową, serwisy internetowe umożliwiające umieszczanie stałych ogłoszeń z opcją wysyłki na terenie Polski. Na stronie internetowej zamieszczone będą ceny uzależnione od zakupionej wagi siana lub słomy oraz wskazane zostaną rzeczywiste koszty przesyłki. W związku z planowaną sprzedażą dostępne byłyby dwie formy dostawy – odbiór osobisty a także wysyłka, której koszt Wnioskodawca jest w stanie ustalić w sposób precyzyjny. Do kosztów przesyłki Wnioskodawca nie zamierza doliczać marży, będzie on stanowił wyłącznie koszt rzeczywiście poniesiony na realizację, tj. koszt transportu przewoźnika, opakowania na czas transportu (np. kartonu) i taśmy pakowej.

Odpowiadając na wezwanie tut. Organu z dnia 30 listopada 2022 roku, dotyczącego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, prowadzonej pod sygnaturą 0113-KDIPT1-3.4012.615.2022.1.JM, wskazuje Pan co następuje. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał siana i słomy w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. W pozostałym zakresie co do punktów: a) Wnioskodawca nie wykonuje oprócz działalności rolniczej innej działalności gospodarczej, b) W związku z tym, że Wnioskodawca nie wykonuje oprócz działalności rolniczej innej działalności gospodarczej nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, c) Usługa transportowa będzie ściśle związana z dostawą towarów i będzie niezbędna do dokonania tej dostawy. Będzie polegać na wysłaniu zamówionego produktu rolnego na wskazany adres. Całość w aspekcie gospodarczym będzie tworzyć jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, bowiem zamiarem zamawiającego jest otrzymanie pod wskazany adres siana lub słomy wprost od rolnika, d) Osoba zamawiająca będzie miała podaną kwotę za zamówiony produkt rolny, w której będzie znajdował się koszt transportu, e) Wnioskodawca będzie zawierał jedną umowę z zamawiającym, f) W świetle umowy/umów przedmiotem sprzedaży na rzecz kontrahenta będzie dostawa towarów wraz z usługą transportową jako usługą pomocniczą, g) Wnioskodawca będzie zawierał umowy na dostawy towarów ze wskazaniem miejsca ich dostawy, h) Z zawartych umów z nabywcami towarów będzie wynikać, że nabywcy obowiązani są pokryć koszt dostawy, który wraz z kosztem towaru stanowi całość kosztów oferowanego towaru, i) Wnioskodawca nie planuje odrębnie dokumentować dostaw, tj. dostawa towarów i usługa transportowa, j) Wnioskodawca nie planuje otrzymanych od nabywców za wysyłkę towarów kwot ujmować przejściowo w ewidencji na potrzeby podatku od towarów i usług skoro nie jest podatnikiem VAT.

Powyższą treść odpowiedzi na wezwanie powtórzył Pan w poz. 62 i 76 uzupełnienia wniosku. 

Pytania

1)Czy sprzedaż siana i słomy w przypadku Wnioskodawcy, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług?

2)Czy koszt wysyłki siana i słomy, w przypadku, gdy będzie on odzwierciedlał rzeczywiste koszty wysyłki, będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT, zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1. Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach. Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych. Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy. Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności. Rolnik ryczałtowy po osiągnięciu progu 1 200 000 euro obrotów za rok obrotowy nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT i ze szczególnej procedury uzyskiwania zryczałtowanej rekompensaty zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, a staje się czynnym podatnikiem, rozliczającym podatek na zasadach ogólnych. Zatem rolnikiem ryczałtowym jest tylko ten rolnik, który nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie ustawy o rachunkowości i nie zrezygnował z przysługującego mu zwolnienia od podatku od towarów i usług. Z kolei, w myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Wnioskodawca, który zamierza kosić trawę, suszyć i zbierać siano, a następnie sprzedawać nadwyżki siana i słomy, spełnia definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej i jako rolnik ryczałtowy będzie korzystać ze zwolnienia określonego w cyt. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Tym samym zamierzona dostawa siana i słomy przez Wnioskodawcę jako rolnika ryczałtowego będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wobec powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca, który zamierza dokonywać dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, o ile nie będzie obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz o ile dobrowolnie nie dokona rejestracji w zakresie podatku VAT jako podatnik VAT czynny z działalności rolniczej, będzie rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Warunkiem korzystania w tym zakresie ze zwolnienia będzie prowadzenie tej działalności jako rolnik ryczałtowy, tj. dokonywanie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Zaznaczyć należy, że przekroczenie limitu obrotu 200 000,00 złotych przez Wnioskodawcę nie spowoduje utraty ww. zwolnienia od podatku, a w konsekwencji, nie zobowiąże Wnioskodawcy do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Powyższa interpretacja znajduje potwierdzenie w stanowiskach organu, m.in. w informacjach podatkowych pod sygnaturą: 0111-KDIB3-2.4012.511.2022.3.ASZ, 0112-KDIL1-2.4012.189.2022.3.DS.

2. Koszty przesyłki doliczone do sprzedaży towarów (tj. siana, słomy) przez Internet nie stanowią samodzielnej usługi, lecz są to koszty dodatkowe podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów – siana, słomy. Koszty dodatkowe, między innymi, koszty przesyłki są jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, które w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Wynika z tego, że koszty wysyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów (siana, słomy), jako element świadczenia zasadniczego, winny zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla sprzedawanych towarów. Jeżeli dostawa dotyczy towarów opodatkowanych według różnych stawek, to koszty przesyłki powinny być przyporządkowane proporcjonalnie do wartości towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami. Zatem koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą siana lub słomy zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów oraz są opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji ich sprzedaży. W świetle powyższych ustaleń w treści dokumentu potwierdzającego dostawę siana lub słomy, koszty wysyłki jako element świadczenia zasadniczego zwiększający podstawę opodatkowania sprzedawanego towaru nie powinny być wyszczególniane w osobnej pozycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy:

W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 5 ustawy:

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Art. 2 pkt 15 ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Zgodnie z art. 2 pkt 16 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o gospodarstwie rolnym – rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.).

Z przywołanych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter mieszany, tj. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego, np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji również podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym, prowadzącym indywidualne gospodarstwo rolne o charakterze głównie produkcji roślinnej. Wnioskodawca obecnie w szczególnej mierze w zakresie produkcji roślinnej, kosi swoje łąki, suszy trawy i zbiera z nich siano na potrzeby zwierząt. Wnioskodawca chciałby nadwyżkę siana i słomy sprzedawać. Wnioskodawca sprzedawałby pochodzące z jego gospodarstwa rolnego, siano i słomę po zbiorach w czasie letnim przez cały następny rok. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał siana i słomy w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.    

Pana wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży siana i słomy.

Odnosząc się do powyższych Pana wątpliwości, należy wskazać, że dla określenia Pana statusu jako rolnika ryczałtowego należy rozstrzygnąć czy towary takie jak siano i słoma będą spełniać definicję produktów rolnych, o których mowa w art. 2 pkt 20 ustawy.

Zgodnie z art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli:

1) (uchylony)

2) przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze, z wyłączeniem uboju zwierząt rzeźnych i obróbki poubojowej tych zwierząt, w tym również rozbioru, podziału i klasyfikacji mięsa, przemiału zbóż, wytłoczenia oleju lub soku oraz sprzedaży podczas wystaw, festynów, targów i kiermaszy;

3) (uchylony)

4) jest prowadzona ewidencja sprzedaży, o której mowa w ust. 1e;

5) ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu, z wyłączeniem wody.

W myśl art. 20 ust. 1d ww. ustawy:

Za produkt roślinny pochodzący z własnej uprawy uważa się również mąkę, kaszę, płatki, otręby, oleje i soki wytworzone z surowców pochodzących z własnej uprawy.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, że produktami rolnymi są:

1)wszystkie towary pochodzące z (będące efektem) działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz

2)spełniające warunki określone w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych produkty roślinne i zwierzęce przetworzone w sposób inny niż przemysłowy, z wyjątkiem:

-przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach działów specjalnych produkcji rolnej oraz

-produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Za produkty rolne, zgodnie z powołanymi przepisami, uważa się produkty roślinne i zwierzęce przetworzone w sposób inny niż przemysłowy, z wyjątkiem przetworzonych produktów uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że jeżeli sprzedawane przez Pana siano i słoma nie będą stanowić  przetworzonych produktów uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej, to jako rolnik ryczałtowy będzie miał Pan prawo korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy dla realizacji tej sprzedaży – o ile nie będzie Pan obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz o ile dobrowolnie nie dokona Pan rejestracji w zakresie podatku VAT jako podatnik VAT czynny z działalności gospodarczej.   

Tym samym Pana stanowisko w części opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży siana i słomy jest prawidłowe.  

W rozpatrywanej sprawie Pana wątpliwości dotyczą również opodatkowania podatkiem od towarów i usług kosztów wysyłki siana i słomy.

Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Na podstawie art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć pobieraną przez zbywcę wartość (cenę) towarów, a także wszystkie inne elementy zapłaty, będące częściami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Dotyczy to wyłącznie kosztów, które zwiększają kwotę należną z tytułu konkretnej dostawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca chciałby prowadzić sprzedaż online poprzez swoją stronę internetową, serwisy internetowe umożliwiające umieszczanie stałych ogłoszeń z opcją wysyłki na terenie Polski. Na stronie internetowej zamieszczone będą ceny uzależnione od zakupionej wagi siana lub słomy oraz wskazane zostaną rzeczywiste koszty przesyłki. W związku z planowaną sprzedażą dostępne byłyby dwie formy dostawy – odbiór osobisty a także wysyłka, której koszt Wnioskodawca jest w stanie ustalić w sposób precyzyjny. Do kosztów przesyłki Wnioskodawca nie zamierza doliczać marży, będzie on stanowił wyłącznie koszt rzeczywiście poniesiony na realizację, tj. koszt transportu przewoźnika, opakowania na czas transportu (np. kartonu) i taśmy pakowej.

W rozpatrywanej sprawie należy uznać, że kwota stanowiąca całość świadczenia należnego Panu (sprzedawcy) będzie obejmować również inne elementy kształtujące kwotę żądaną od nabywcy, wobec tego wszystkie elementy składające się na transakcję, w aspekcie gospodarczym, będą tworzyć jedną całość.

Zatem w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z jednym przedmiotem opodatkowania – jedną czynnością, tj. dostawą towarów (siana i słomy), dla której podstawą opodatkowania będzie łączna wartość dostawy towarów, wraz z kosztami wysyłki. Tym samym koszty wysyłki będą podwyższały podstawę opodatkowania dostawy towarów dokonanej w ramach planowanych transakcji przedstawionych w opisie sprawy.

Wobec powyższego będzie Pan uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy do wysyłki siana i słomy, po spełnieniu przesłanek dla zastosowania tego zwolnienia względem sprzedaży tych towarów (siana i słomy).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż przez Pana siana i słomy, które stanowią produkty rolne w myśl art. 2 pkt 20 ustawy oraz ich wysyłka będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy – o ile nie będzie Pan obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz o ile dobrowolnie nie dokona Pan rejestracji w zakresie podatku VAT jako podatnik VAT czynny z działalności gospodarczej.

Tym samym Pana stanowisko w części opodatkowania podatkiem od towarów i usług kosztów wysyłki siana i słomy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).