Określenie miejsca świadczenia usługi udostępniania serwerów oraz braku rozpoznania importu usług. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.345.2022.3.GK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.345.2022.3.GK

Temat interpretacji

Określenie miejsca świadczenia usługi udostępniania serwerów oraz braku rozpoznania importu usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia miejsca świadczenia usługi udostępnienia serwerów oraz braku rozpoznania importu usług. Uzupełniliście go Państwo–w odpowiedzi na wezwania–pismem  z 17 sierpnia 2022 r. (data wpływu 17 sierpnia 2022 r ) oraz pismem z 3 października 2022 r. (data wpływu 3 października 2022 r.).

Opis stanu faktycznego

Jesteście Państwo podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą zarejestrowanym na terytorium kraju jako podatnik VAT.

Posiadacie Państwo zasoby techniczne w postaci serwerowni. Serwery (karty graficzne, dyski, procesory – dalej łącznie jako „Serwery”) są Państwa własnością i stanowią Państwa środki trwałe. W związku z istniejącym globalnym zapotrzebowaniem na tzw. „moc obliczeniową” serwerów korzystacie Państwo z zasobów serwisu (...) (dalej: „System”), poprzez który Państwo udostępniacie/wynajmujecie swoje zasoby.

System zarządzający serwerami (w tym Państwa Serwerami) jest własnością kontrahenta zarejestrowanego w (...) w (...) (...) który udostępnia go dla swoich klientów. (...) nie jest zarejestrowany na VAT w Polsce ani nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Serwery zostały skonfigurowane przez Państwa wg. procedury i na oprogramowaniu udostępnionym przez (...) na potrzeby Systemu.

Nie mają Państwo wiedzy ani wpływu na to kto jest finalnym odbiorcą Usług będącym kontrahentem (...) Co więcej konfiguracja narzucona przez (...) uniemożliwia Państwu na swobodny/dozwolony dostęp a tym samym weryfikację sposobu wykorzystania Serwerów. Macie Państwo jedynie wiedzę w jakim zakresie i po jakich stawkach realizowany jest najem/udostępnianie „mocy obliczeniowej”, ale nie znacie szczegółów (w tym nie wiecie która karta, partycja czy procesor [lub ich część] jest wykorzystywana).

Jesteście Państwo jedynie zobowiązani do zapewnienia zasobów technicznych i określenia stawek, które stanowią punkt odniesienia do rozliczeń z (...) Nie świadczycie Państwo usług przetwarzania danych ani nie angażujecie się w inne świadczenia na rzecz (...) ani klientów (...).

Zgodnie z wyjaśnieniami uzyskanymi od (...) z pewnych (biznesowych) względów model współpracy narzucony przez (...) zakłada brak możliwości udzielenia Państwu informacji dotyczących finalnego klienta/korzystającego z Państwa Serwerów. W tym zakresie (...) działa jako podmiot pośredniczący.

Rozliczenie między Państwem a (...) dokonywane jest poprzez system (…) w następujący sposób że:

75% kwot płaconych przez klienta (...) stanowi wynagrodzenie Wnioskodawcy a pozostałe

25% pobierane jest przez (...).

Państwa Serwery zlokalizowane są w Polsce przy czym (...) nie obliguje Państwa do zapewnienia Serwerów w konkretnej lokalizacji. Co więcej, Serwery mogą być przeniesione do inne lokalizacji (są demontowalne).

Uzupełniająco, pragniecie Państwo wskazać, iż:

nie jesteście Państwo stroną umowy z klientami. Nie są Państwu znani ostateczni klienci, miejsce ich zamieszkania/siedziby, ich status podatkowy, etc. Państwa Spółka rozlicza się wyłącznie z (...). (...) nie przekazuje Państwu żadnych danych klientów, nie ma możliwości negocjowania stawki wynajmu z ostatecznym klientem ani nie ma informacji dotyczących celu w jakim wykorzystywany jest Serwer. Wszystkie te operacje realizowane są i rozliczane przez (...) w swoim systemie on-line.

udostępnienie mocy obliczeniowych następuje w formie on-line, a usługa jest zasadniczo zautomatyzowana i wymaga minimalnego udziału człowieka, a jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

w przypadku gdybyście Państwo chcieli wynająć „obce” serwery od (...), Państwo również nie mielibyście wiedzy/informacji do kogo należy dany serwer a rozliczenie dokonywane byłoby wyłącznie z (...). Informacje jakie widoczne byłyby w panelu klienta to:

numer serwera;

stawka najmu jaką wynajmujący oczekuje za godzinę najmu;

rejon świata, w którym znajduje się serwer (oznaczonego zazwyczaj jako całe regiony administracyjne a niekiedy całe państwa (np. (...), itp.);

pozostałe parametry techniczne serwera: procesor, pamięć, dyski, karty graficzne, prędkości Internetu, etc.

W takim przypadku nie mielibyście Państwo dostępu do danych właściciela Serwera: jego nazwy ani danych rejestrowych/kontaktowych.

w przypadku zawieszenia Serwerów w trakcie wynajmu Państwo otrzymujecie jedynie informacje od (...) w postaci e-mail informacyjnego o przerywaniu najmu i wstrzymaniu naliczania płatności za udostępnienie Serwera. Po przywróceniu działania danego Serwera wynajem jest kontynuowany bądź przerwany a Serwer oczekuje na nowego klienta, który zainteresowany byłby jego wynajmem.

w przypadku braku wynajmu Państwo nie jesteście zobowiązani do jakichkolwiek płatności na rzecz (...).

W uzupełnieniu do wniosku wskazaliście Państwo, że:

Korzystacie z zasobów serwisu (...) (dalej: „System”), poprzez który udostępniacie /wynajmujecie swoje zasoby. System zarządzający serwerami (w tym Państwa Serwerami) jest własnością (...)., który udostępnia go dla swoich klientów.

Państwa Serwery zostały skonfigurowane przez Państwa wg. procedury i na oprogramowaniu udostępnionym przez (...) na potrzeby Systemu.

Niemniej, z umowy z (...). nie wynika Państwa zobowiązanie do zapłaty należności na rzecz (...) za udostępnienie systemu. Jedyne rozliczenie między Państwem a (...). dokonywane jest w opisany we wniosku sposób, tj.:

75% kwot płaconych przez klienta (...) stanowi wynagrodzenie Wnioskodawcy a pozostałe,

25% pobierane jest przez (...)

(...) nie wystawia na rzecz Spółki dokumentów obciążeniowych. Jedynie Państwo dokumentujecie fakturą ww. wynagrodzenie należne Wnioskodawcy.

Wskazaliście również Państwo, że usługi świadczone przez Spółkę realizowane są poprzez system (...). System ten jest udostępniony Państwu żeby (...) mógł świadczyć usługi wynajmu mocy na rzecz ostatecznego nabywcy mocy obliczeniowej. W konsekwencji (...) zapewnia Państwu dostęp do Systemu. Aby Państwa Serwery poprawnie współpracowały z Systemem konieczne jest ich odpowiednie skonfigurowanie. Konfiguracja taka realizowana jest przez Państwa zgodnie z procedurą i na oprogramowaniu udostępnionym przez (...) na potrzeby Systemu.

Udostępnienie Państwu serwisu (...) umożliwia świadczenie usług na rzecz klientów ostatecznych. Tylko w takim przypadku dochodzi do rozliczenia między Państwem a (...) W przypadku braku wynajmu (tj. w przypadku gdy Państwa Serwery nie zostaną wykorzystane przez klientów ostatecznych) Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do jakichkolwiek płatności na rzecz (...).

System jest udostępniony, żeby (...) mógł świadczyć usługi wynajmu mocy na rzecz ostatecznego nabywcy mocy obliczeniowej. Bez udostępniania serwisu (...) (...) nie mógłby świadczyć usług na rzecz odbiorców ostatecznych (przy czym do ich świadczeń wymagana jest odpowiednia konfiguracja).

Pytania

1.Czy świadczone przez Państwa Spółkę Usługi opisane powyżej podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce?

2.Czy Państwa Spółka zobowiązana jest do rozpoznania importu usług w związku z udostępnianiem jej Systemu przez (...)?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Świadczone przez Państwa Spółkę Usługi opisane powyżej nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. Miejsce opodatkowania tych Usług znajduje się w miejscu siedziby (...).

2.Państwa Spółka nie jest zobowiązana do rozpoznania importu usług w związku z udostępnianiem jej Systemu przez (...), które to następuje w związku ze świadczonymi Usługami.

UZASADNIENIE STANOWISKA W ZAKRESIE PYTANIA 1

W świetle art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem kilku wyjątków które nie mają zastosowania w niniejszej sprawie. Ponadto, zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Na potrzeby stosowania m.in. powyższych przepisowy ustawodawca w art. 28a ustawy o VAT zdefiniował pojęcie podatnika. W rozumieniu art. 28a pkt 1 ustawy przez podatnika rozumie się:

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Natomiast zgodnie z art. 28h ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług na rzeczowym majątku ruchomym na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane.

W związku z powyższym, kwestia ustalenia tego czy Państwo świadczycie usługę na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT jest kluczowa na prawidłowe określenie miejsca opodatkowania omawianych usług świadczonych przez Państwa Spółkę. Literalne brzmienie przepisu wskazuje, że art. 28a ustawy o VAT nie ogranicza się wyłącznie do osoby prawnej zidentyfikowanej do celów podatku VAT w Polsce, ale również przyznaje status podatnika osobie prawnej zarejestrowanej dla celów VAT w innym państwie, choćby nie była zarejestrowana na potrzeby VAT w Polsce.

Państwa zdaniem, Usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku stanowią usługi najmu/udostępniania na rzecz podmiotu amerykańskiego (...) (który następnie podnajmuje moc obliczeniową Państwa Serwerów swoim klientom). W tym zakresie należy uznać, iż (...) działa we własnym imieniu, nabywając Usługi od Państwa (a docelowo na rzecz swojego klienta) bierze on udział w świadczeniu usług. W takim przypadku przyjąć należy, iż ten podatnik sam otrzymał usługę (od Państwa) i wyświadczył te usługi (na rzecz swoich klientów).

Mając na uwadze powyższe należy również wskazać, iż stosownie do zasad określania miejsca świadczenia usług w relacjach B2B, zgodnie z postanowieniami art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest co do zasady miejsce, w którym:

podatnik będący usługobiorcą (tutaj: (...)) posiada siedzibę działalności gospodarczej;

w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przez taki podmiot.

Wyjątkiem od powyższej reguły są usługi, dla których ustawodawca zdecydował się ustanowić odrębne zasady ustalania miejsca opodatkowania. W kontekście omawianego stanu faktycznego istotne mogą okazać się 3 regulacje zawarte w ustawie o VAT, a mianowicie:

art. 28c - usługi na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (osób fizycznych) – w takim przypadku miejscem opodatkowania byłaby Polska, gdzie Państwo posiadacie swoją siedzibę (a zarazem stałe miejsce prowadzenia działalności).

Przepis ten znalazłby zastosowanie jedynie w przypadku, gdyby uznać (wbrew przyjętemu stanowi faktycznemu) iż usługobiorcą usług świadczonych przez Państwa nie jest (...) a osoba fizyczna faktycznie korzystająca z serwerów.

‒ art. 28e - usługi związane z nieruchomością - które podlegają opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości.

Przepis art. 28e ustawy stanowi implikację art. 47 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), który wskazuje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Zasada wyrażona w tym przepisie, podobnie jak reguła artykułu 47 Dyrektywy, ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania co do miejsca jej położenia. W Memorandum Wyjaśniającym do artykułu 9 (2) (a) Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku wskazano, że opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami jest bardziej racjonalne w miejscu, w którym dana nieruchomość się znajduje.

Należy zatem uznać, że wprowadzenie takiego rozwiązania miało przede wszystkim zapewnić realizację podstawowej zasady wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi. Efekt czynności związanych z nieruchomościami jest bowiem w większości przypadków wykorzystywany w miejscu lokalizacji nieruchomości.

Należy wskazać, że w celu zapewnienia jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, w szczególności w odniesieniu do kwestii: podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu wydano rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77, str. 1, z późn. zm.). Od dnia 1 stycznia 2017 r. kwestię miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami w sposób szczegółowy reguluje art. 31a ust. 1 ww. rozporządzenia, który stanowi, że usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością.

Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług,

gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Zgodnie z art. 13b rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, do celów stosowania Dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

‒   każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania,

‒   każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść,

      każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy,

      każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, świadczenie kompleksowe (wyrok w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd.) występuje wówczas, gdy dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej. Pogląd ten znajduje również potwierdzenie w wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC), czy też w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV.

Usługi świadczone przez Państwa Spółkę za przedmiot nie mają nieruchomości, lecz - ogólnie ujmując - udostępnianie mocy obliczeniowej Serwerów. Przepis ten znalazłby zastosowanie w przypadku, gdyby uznać, iż istnieje ścisły związek między daną nieruchomością (przykładowo miejscem gdzie Serwery są postawione) a świadczoną usługą. Mając jednak na uwadze brak takiego związku - co wynika z analizowanego stanu faktycznego – w Państwa ocenie przepis ten nie powinien znaleźć zastosowania.

art. 28k - usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011 („usługi elektroniczne”) - na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (osób fizycznych) zamieszkałych na terytorium innego niż Polska kraju UE - zasadniczo miejsce siedziby/zamieszkania usługobiorcy.

Analogicznie jak powyżej przepis ten znalazłby zastosowanie jedynie w przypadku, gdyby uznać (wbrew przyjętemu stanowi faktycznemu) iż usługobiorcą usług świadczonych przez Państwa Spółkę nie jest (...), a osoba fizyczna faktycznie korzystająca z serwerów. Dodatkowo, usługi świadczone przez Państwa musiałyby spełniać definicję usług elektronicznych - co w ocenie Spółki nie powinno mieć miejsca w omawianym przypadku. Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, (...) jest podmiotem z siedzibą w (...) wykonującą działalność zarobkową nieposiadający stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Na tej podstawie należy stwierdzić, że (...) jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego w przypadku usług świadczonych na rzecz zagranicznego usługobiorcy będącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT (a za takiego należy uznać (...)) będą one stanowiły odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT poza terytorium kraju. W konsekwencji, z tytułu takich transakcji nie powinno pojawić się efektywne opodatkowanie VAT w Polsce. Oznacza to, że Usługi te powinny być opodatkowane w miejscu siedziby usługobiorcy, a nie w Polsce. Tym samym, Państwo nie będziecie zobowiązani do odprowadzania podatku VAT z tytułu tych Usług do polskiego urzędu skarbowego.

UZASADNIENIE STANOWISKA W ZAKRESIE PYTANIA 2

Mając na uwadze opisany w stanie faktycznym model rozliczeń, należy rozstrzygnąć czy świadczenia jakie udzielane są przez (...) stanowią niezależne świadczenie na rzecz Państwa Spółki czy też realizowane są w związku ze świadczeniami jakie (...) oferuje swoim klientom, którym „podnajmuje” moc obliczeniową Serwerów.

W szczególności chodzi o następujące usługi:

dostęp do serwisu (...) poprzez który dochodzi do świadczenia usług najmu;

konfiguracja Serwerów Wnioskodawcy, etc.

Przyjmując, iż Państwa Spółka wynajmuje serwery do (...), w Państwa ocenie, istnieją argumenty za twierdzeniem, iż nie mamy do czynienia z odrębnym świadczeniem ze strony (...). W takim przypadku (...) działała w związku ze swoją działalnością polegającą na podnajmie Serwerów, a nie świadczy odrębną usługę na Państwa rzecz.

Tym samym opisany system rozliczeń zakładający określenie wynagrodzenia Państwa Spółki na poziomie 75% stanowi jedyną podstawę do określenia podstawy opodatkowania na terytorium kraju w związku z rozliczeniami z (...).

Fakt pobierania przez (...) 25% wartości określonego przez Państwa Spółkę czynszu najmu nie powinno zostać uznane za wynagrodzenie za świadczenie (...). na rzecz Państwa Spółki, które domyślnie podlegałoby rozliczaniu na zasadach odwrotnego obciążenia w rejestrach VAT Państwa Spółki.

Przyjęcie odrębnego stanowiska determinowałoby konieczność rozpoznania po stronie Państwa Spółki podstawy opodatkowania dla świadczonych przez nią Usług (100%) oraz importu usług (25%) - co w kontekście opisanego modelu rozliczeń i udzielanych świadczeń należałoby uznać za nieprawidłowe.

W konsekwencji, Państwa zdaniem, fakt pobierania przez (...) wynagrodzenia za udostępnianie Systemu nie rodzi dla Państwa Spółki obowiązku rozliczenia importu usług i wynagrodzenie to należy uznać za swego rodzaju narzut jaki (...) pobiera w związku z odsprzedażą (udostępnianiem) Serwerów Państwa Spółki swoim klientom (klientom (...)).

Tym samym, Państwa Spółka nie jest zobowiązana do rozpoznania importu usług w związku z udostępnianiem jej Systemu przez (...), które to następuje w związku ze świadczonymi przez Państwa Spółkę Usługami.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów na terytorium kraju;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z zastrzeżeniem art. 2a). Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...) (art. 2 pkt 3 ustawy). Terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywca usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę).

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1) Ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Na podstawie art. 28b ust. 1-3 ustawy:

1. Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

2. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

3. W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Ww. przepis dotyczy przypadków gdy usługi są świadczone dla podatników. Wiąże on miejsce świadczenia (opodatkowania) usługi z siedzibą usługobiorcy ewentualnie z jego stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej albo ze stałym miejscem zamieszkania lub zwykłym miejscem pobytu.

Jak wynika z wniosku, świadczycie Państwo usługę polegającą na wynajmie/udostępnieniu mocy obliczeniowych na rzecz podmiotu ze Stanów Zjednoczonych, który przy wykorzystaniu serwerów Państwa Spółki świadczy usługi na rzecz ostatecznych klientów - którzy nie są Państwu znani. Nie jesteście Państwo stroną umów z ostatecznymi klientami. Państwa kontrahent nie jest zarejestrowany na VAT w Polsce ani nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Należy zatem stwierdzić, że świadczycie Państwo usługi na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a pkt 1 ustawy, a charakter świadczonych usług nie wskazuje aby do sprawy miały zastosowanie inne przepisy niż ogólne w zakresie określenia miejsca świadczenia usług, określonych na podstawie art. 28b ustawy.

W konsekwencji należy uznać, że miejscem, świadczonych przez Państwa Spółkę usług, jest kraj, w którym znajduje się siedziba działalności gospodarczej kontrahenta. Co za tym idzie usługi te nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 dotyczące miejsca opodatkowania świadczonych usług jest prawidłowe.

Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a) usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w              przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b) usługobiorcą jest:

‒ w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,                     zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

‒ w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o         którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

‒ w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności                     gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub         obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4;

Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy:

Przez import usług - rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Ww. przepisy wprowadzają mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Powiązanie ww. mechanizmu z regulacjami w zakresie określenia miejsca świadczenia usług ma na celu opodatkowanie usług w miejscu ich konsumpcji.

Aby miała zastosowanie instytucja odwrotnego obciążenia, w przypadku nabycia usług od podmiotów z innych krajów niż Polska, konieczne jest aby usługodawca był podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Przy czym warunkiem niezbędnym do zastosowanie powyższego mechanizmu jest to aby wystąpiło świadczenie usługi.

Aby można było mówić o świadczeniu usług w rozumieniu ustawy o VAT niezbędne jest zdefiniowanie:

usługodawcy oraz

świadczenia spełnionego przez usługodawcę - świadczonej usługi.

Kluczowe jest zatem wskazanie czynności kwalifikowanej jako usługa oraz podmiotu tę czynność wykonującego.

Ponadto, aby dana czynność mogła zostać zaklasyfikowana jako usługa, łącznie spełnione muszą zostać następujące przesłanki:

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (tj. występuje odpłatność).

Wszystkie te przesłanki muszą być spełnione łącznie, a brak wystąpienia którejkolwiek z nich (w szczególności beneficjenta usługi oraz odpłatności) powoduje, że danej czynności nie można zaklasyfikować jako usługi opodatkowanej VAT.

Ustawa o VAT oraz Dyrektywa 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1) nie definiują wprost pojęcia „odpłatności” w celu kwalifikacji czynności jako usługi opodatkowanej VAT. Kwestia odpłatności była jednak wielokrotnie podnoszona w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „TSUE” lub „Trybunał”). Przykładowo, w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto, gdy odpłatność za otrzymanie świadczenia pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Na uwagę zasługuje także wyrok TSUE dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 (R. J. Tolsma), gdzie podkreślono, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie, jeśli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

O zaistnieniu odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne;

wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy;

istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi;

odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem;

istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Państwa wątpliwości dotyczą rozpoznania importu usług w związku z udostępnianiem Państwa Spółce Systemu przez (...), które to następuje w związku ze świadczonymi Usługami.

Jak wynika z opisu sprawy System zarządzający serwerami (w tym Państwa Serwerami) jest własnością kontrahenta zarejestrowanego w (...) w (...) ((...)), który udostępnia go dla swoich klientów. Nie jesteście Państwo stroną umów z ostatecznymi klientami. System jest udostępniony Państwu żeby (...) mógł świadczyć usługi wynajmu mocy na rzecz ostatecznego nabywcy mocy obliczeniowej. W konsekwencji (...) zapewnia Państwu dostęp do Systemu. Aby Państwa Serwery poprawnie współpracowały z Systemem konieczne jest ich odpowiednie skonfigurowanie. Konfiguracja taka realizowana jest przez Państwa zgodnie z procedurą i na oprogramowaniu udostępnionym przez (...). na potrzeby Systemu. Udostępnienie Państwu serwisu (...) umożliwia świadczenie usług na rzecz klientów ostatecznych. Tylko w takim przypadku dochodzi do rozliczenia między Państwem a (...). W przypadku braku wynajmu (tj. w przypadku gdy Państwa Serwery nie zostaną wykorzystane przez klientów ostatecznych) nie będzie Państwo zobowiązani do jakichkolwiek płatności na rzecz (...). Z umowy z (...) nie wynika Państwa zobowiązanie do zapłaty należności na rzecz (...) za udostępnienie systemu. Jedyne rozliczenie między Państwem a (...) dokonywane jest w opisany we wniosku sposób, tj.:

75% kwot płaconych przez klienta (...) stanowi wynagrodzenie Wnioskodawcy a pozostałe,

25% pobierane jest przez (...)

(...) nie wystawia na rzecz Spółki dokumentów obciążeniowych. Jedynie Państwo dokumentujecie fakturą ww. wynagrodzenie należne Wnioskodawcy. Państwa Spółka nie świadczy usług przetwarzania danych ani nie angażuje się w inne świadczenia na rzecz (...) Spółka rozlicza się wyłącznie z (...). Wszystkie operacje realizowane są i rozliczane przez (...) w systemie online.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że brak jest odpłatnego świadczenia usług na rzecz Państwa Spółki w formie udostępnienia Systemu. Dlatego też należy uznać, że Państwa Spółka z tytułu udostępnienia Systemu nie nabywa (importuje) usługi.

Tym samym Państwa stanowisko, w zakresie pytania nr 2, dotyczące braku importu usług jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa zapytania i wskazanych przepisów do interpretacji. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).   

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).