Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.343.2022.2.MAT

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.343.2022.2.MAT

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację Zadania. Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lipca 2022 r. (wpływ 25 lipca 2022 r.) oraz pismem z 22 lipca 2022 r. (wpływ 27 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) planuje do realizacji zadanie w systemie zaprojektuj i buduj obejmujące:

1.Rozbudowę drogi gminnej w miejscowości (…),

2.Przebudowę drogi gminnej w miejscowości (…),

3.Rozbudowę drogi gminnej w miejscowości (…),

4.Przebudowę drogi gminnej w miejscowości (…),

5.Przebudowę drogi gminnej w miejscowości (…),

jako realizację zadań własnych gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Wykonawca zadania zostanie wyłoniony w oparciu o przepisy ustawy prawo zamówień publicznych. Umowa zostanie podpisana  pomiędzy Gminą (…) jako zamawiającym/inwestorem a wykonawcą. Faktury na realizację zadania będą wystawione na Gminę (…). Gmina (…) będzie się ubiegać o dofinansowanie na realizację zadania ze środków na operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie Energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014−2020 w ramach środków  z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.

Przewiduje się następujący montaż finansowy zadania:

-63,63% - kosztów kwalifikowanych z PROW,

-36,37% - kosztów kwalifikowanychstanowi wkład własny Gminy.

Zestawienie rzeczowo – finansowe zadania obejmuje jedynie zakup usług związanych wyłącznie z projektem: wydatki na roboty budowlane, projektowanie i nadzór inwestorski będą fakturowane na Gminę.

W ramach operacji będą wykonane przebudowy i rozbudowy dróg zarządzanych przez Wójta Gminy (…):

1.Rozbudowa drogi gminnej w miejscowości (…) obejmie odc. 0,935 km

-kategoria obciążenia ruchem kr 1-2,

-budowa nawierzchni z betonu asfaltowego o szerokości 5,0 m (dwie warstwy 4 cm + 4 cm na podbudowie z kruszywa),

-obustronne pobocza z kruszywa łamanego o szerokości po 0,75 m,

-wykonanie zjazdów o nawierzchni z betonu asfaltowego i o nawierzchni z kruszywa łamanego,

-ustawienie oznakowania pionowego,

-budowa kanału technologicznego,

-przebudowa przepustu,

-roboty przygotowawcze,

-dokumentacja ZRID.

Roboty zostaną objęte nadzorem inwestorskim.

2.Przebudowa drogi gminnej w miejscowości (…) obejmie odc. 0,993 km

-kategoria obciążenia ruchem kr 1-2,

-budowa nawierzchni z betonu asfaltowego o szerokości 5,0 m (dwie warstwy 4 cm + 4 cm na podbudowie z kruszywa),

-obustronne pobocza z kruszywa łamanego o szerokości po 0,75 m,

-wykonanie zjazdów o nawierzchni z betonu asfaltowego i o nawierzchni z kruszywa łamanego,

-ustawienie oznakowania pionowego,

-budowa kanału technologicznego,

-przebudowa przepustu,

-roboty przygotowawcze,

-dokumentacja projektowa.

Roboty zostaną objęte nadzorem inwestorskim.

3.Rozbudowa drogi gminnej w miejscowości (…) obejmie odc. 0,748 km

-kategoria obciążenia ruchem kr 1-2,

-budowa nawierzchni z betonu asfaltowego o szerokości 5,0 m (dwie warstwy 4 cm + 4 cm na podbudowie z kruszywa),

-obustronne pobocza z kruszywa łamanego o szerokości po 0,75 m,

-wykonanie zjazdów o nawierzchni z betonu asfaltowego i o nawierzchni z kruszywa łamanego,

-ustawienie oznakowania pionowego,

-budowa kanału technologicznego,

-przebudowa przepustu,

-roboty przygotowawcze,

-dokumentacja ZRID.

Roboty zostaną objęte nadzorem inwestorskim.

4.Przebudowa drogi gminnej w miejscowości (…) obejmie odc. 0,76 km

-kategoria obciążenia ruchem kr 1-2,

-budowa nawierzchni z betonu asfaltowego o szerokości 5,0m (dwie warstwy 4 cm + 4 cm na podbudowie z kruszywa),

-obustronne pobocza z kruszywa łamanego o szerokości po 0,75 m,

-wykonanie zjazdów o nawierzchni z betonu asfaltowego i o nawierzchni z kruszywa łamanego,

-ustawienie oznakowania pionowego,

-budowa kanału technologicznego,

-przebudowa przepustu,

-roboty przygotowawcze,

-dokumentacja projektowa.

Roboty zostaną objęte nadzorem inwestorskim.

5.Przebudowa drogi gminnej w miejscowości (…) obejmie odc. 1,7 km

-kategoria obciążenia ruchem kr 1-2,

-budowa nawierzchni z betonu asfaltowego o szerokości 5,0 m (dwie warstwy 4 cm + 4 cm na podbudowie z kruszywa),

-obustronne pobocza z kruszywa łamanego o szerokości po 0,75 m,

-wykonanie zjazdów o nawierzchni z betonu asfaltowego i o nawierzchni z kruszywa łamanego,

-ustawienie oznakowania pionowego,

-budowa kanału technologicznego,

-przebudowa przepustu,

-roboty przygotowawcze,

-dokumentacja projektowa.

Roboty zostaną objęte nadzorem inwestorskim.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wskazali Państwo, że inwestycja służy realizacji zadań własnych gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Gmina nie ma możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu. Do wniosku o przyznanie pomocy złożonego przez Gminę został dołączony załącznik: „Oświadczenie o kwalifikowalności VAT” w którym oświadczono, że Gmina nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu niespełnienia przesłanek art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, ale realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana w przyszłości do czynności opodatkowanych i Gmina nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów.

Pytanie

Czy w odniesieniu do powyższego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Gminę w odniesieniu do realizacji  inwestycji  w systemie zaprojektuj i buduj obejmującej:

1.Rozbudowę drogi gminnej w miejscowości (…),

2.Przebudowę drogi gminnej w miejscowości (…),

3.Rozbudowę drogi gminnej w miejscowości (…),

4.Przebudowę drogi gminnej w miejscowości (…),

5.Przebudowę drogi gminnej w miejscowości (…),

na której realizację Gmina będzie się ubiegać o dofinansowanie  z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach działania: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury. Typ: Budowa lub modernizacja dróg lokalnych.

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina (…) stoi na stanowisku, że nie ma  możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu. Do wniosku o przyznanie pomocy dołączony zostanie przez Gminę załącznik: „oświadczenie o kwalifikowalności VAT” w którym określone zostanie stanowisko, że Gmina nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu niespełnienia przesłanek art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, ale realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowana  inwestycja nie będzie  wykorzystywana do czynności opodatkowanych i Gmina nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.),

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym,

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo realizację zadania w systemie zaprojektuj i buduj obejmującą: rozbudowę dróg gminnych w miejscowościach (…),  przebudowę dróg gminnych w miejscowościach (…), jako realizację zadań własnych gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Faktury na realizację zadania będą wystawione na Gminę. Gmina będzie się ubiegać o dofinansowanie na realizację zadania ze środków na operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie Energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014−2020 w ramach środków  z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.

Przewiduje się następujący montaż finansowy zadania:

-63,63% - kosztów kwalifikowanych z PROW,

-36,37% - kosztów kwalifikowanych stanowi wkład własny Gminy.

Zestawienie rzeczowo – finansowe zadania obejmuje jedynie zakup usług związanych wyłącznie z projektem: wydatki na roboty budowlane, projektowanie i nadzór inwestorski będą fakturowane na Gminę. W ramach operacji będą wykonane przebudowy i rozbudowy dróg zarządzanych przez Wójta Gminy (…).

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, ale realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana w przyszłości do czynności opodatkowanych i Gmina nie będzie czerpała opodatkowanych dochodów.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, gdyż towary i usługi nabywane w ramach opisanego zadania nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Jak Państwo wskazali, realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana w przyszłości do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, nie będą Państwo mieli możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego Zadania, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W rezultacie, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur w związku z wydatkami poniesionymi na realizację Inwestycji w systemie zaprojektuj i buduj obejmującej rozbudowę dróg gminnych w miejscowościach (…)oraz przebudowę dróg gminnych w miejscowościach (…).

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Dodatkowo informuję, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i  usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w  uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).