Parkowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu trzech samochodów elektrycznych i jednej stacji ładowania na potrze... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.248.2022.2.BG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.248.2022.2.BG

Temat interpretacji

Parkowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu trzech samochodów elektrycznych i jednej stacji ładowania na potrzeby własne oraz będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem jednej ogólnodostępnej stacji ładowania, w związku z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

- braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupem trzech samochodów elektrycznych i jednej stacji ładowania potrzeby własne w związku z realizacją projektu pn. „(…)” (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

- prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupem jednej ogólnodostępnej stacji ładowania w związku z realizacją zadania pn. „(…)” (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Uzupełnili go Państwo pismami z dnia 9 czerwca 2022 r. (wpływ 9 czerwca 2022 r.) i 14 czerwca 2022 r. (wpływ 14 czerwca 2022 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lipca 2022 r. (wpływ 27 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń: uOP – Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.) uFPu – Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm. uPTU – Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)

Park Narodowy (dalej: Park, Wnioskodawca) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFPu oraz formą ochrony przyrody na podstawie art. 6 ust. 1 uOP. Rodzaj działalności według PKD 91.04.Z – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody. Do zadań statutowych na podstawie art. 8b uOP należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2)udostępnienie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

3)prowadzenia działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Park jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 uPTU. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane podatkiem VAT, jak i korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 uPTU. Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w uOP.

Park w procesie realizacji zadań statutowych, o których mowa w pkt. 1-3 uzyskuje przychody:

a)opodatkowane: m.in. ze sprzedaży biletów wstępu do Parku, jego obszarów i obiektów, ze sprzedaży drewna z cięć sanitarnych, wydawnictw edukacyjnych, informacyjnych i naukowych, z najmu i dzierżawy nieruchomości;

b)zwolnione: z najmu pomieszczeń na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów na cele rolnicze;

c)związane z wykonywaniem działalności ustawowej zarówno bieżącej jak i inwestycyjnej ze środków własnych i z dotacji celowych, w tym: z budżetu państwa, ze środków UE, z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, z funduszu leśnego PGL Lasy Państwowe.

Park będzie aplikował z wnioskiem na zakup trzech samochodów zeroemisyjnych i dwóch stacji ładowania w ramach programu priorytetowego pn.: „(…)” do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem zakupu samochodów elektrycznych (kategoria M1) jest ochrona przyrody poprzez ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, ograniczenie zużycia paliwa oraz edukacja społeczeństwa w zakresie elektromobilności.

Nabyte w związku z realizacją projektu trzy samochody elektryczne i jedna stacja ładowania wykorzystywana tylko do ładowania zakupionych samochodów będą wykorzystywane na potrzeby statutowe Parku Narodowego, takie jak: ochrona siedlisk przyrodniczych, kontrola wykonywanych zabiegów ochronnych, ochrona przeciwpożarowa i ochrona przed szkodnictwem poprzez patrole Straży i Służby Parku.

Zakup drugiej stacji ładowania będzie ogólnodostępny, przyczyni się do budowania świadomości ekologicznej zwłaszcza osób zwiedzających Park czy też zamieszkałych w okolicznych gminach. Stacja ładowania ogólnodostępna będzie obsługiwana przez wyłonionego operatora, który będzie pobierał opłaty za ładowanie samochodów i rozliczał się z Parkiem zgodnie z zawartą umową.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1.Trzy nowo zakupione samochody elektryczne oraz jedna stacja ładowania przeznaczone na potrzeby własne będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem VAT (czynności statutowe), będą przeznaczone do realizacji zadań z zakresu nadzoru i zarządzania Parkiem, do prowadzenia patroli interwencyjnych dotyczących ochrony przeciwpożarowej, przed szkodnictwem leśnym czy mienia, do monitoringu przyrodniczego i badań naukowych a także do zaopatrzenia i obsługi administracyjnej.

2.Koszty poniesione na utrzymanie i eksploatację samochodów oraz stacji do ich ładowania będą przyporządkowane w całości (wraz z podatkiem VAT) do kosztów statutowych z powodu ich wykorzystywania wyłącznie do celów nieopodatkowanych. Zakupione w ramach projektu współfinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wymienione wyżej zakupy nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych, tym samym Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT poniesionego na realizację projektu a więc podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany.

3.Ogólnodostępna stacja ładowania zakupiona w ramach tego samego projektu będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług stanowiących przychód Parku.

4.Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawiane na Park.

Pytanie

1.Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupem trzech samochodów elektrycznych i jednej stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”?

2.Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupem jednej ogólnodostępnej stacji ładowania w ramach realizacji projektu pn.: „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Odnośnie pytania nr 1: Wnioskodawcy nie przysługuje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych trzech samochodów elektrycznych i służącej do ich ładowania jednej stacji, ponieważ nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, będą służyły tylko i wyłącznie pracownikom Straży i Służby Parku do celów ochrony przyrody, w tym patrolowania zwłaszcza przeciwpożarowego i przed szkodnictwem dużego obszaru Parku, czyli będą wykorzystywane do usług niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 uPTU, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnośnie pytania nr 2: Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanej jednej ogólnodostępnej stacji ładowania samochodów elektrycznych, ponieważ stacja ładująca będzie wykorzystywana do sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT i cała kwota naliczonego podatku będzie przyporządkowana do działalności opodatkowanej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Trzy nowo zakupione na własne potrzeby samochody elektryczne oraz jedna stacja ładowania będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (czynności statutowe), będą przeznaczone do realizacji zadań z zakresu nadzoru i zarządzania parkiem narodowym, do prowadzenia patroli interwencyjnych dotyczących ochrony przeciwpożarowej, przed szkodnictwem leśnym czy mienia, do monitoringu przyrodniczego i badań naukowych, a także do zaopatrzenia i obsługi administracyjnej. Koszty poniesione na utrzymanie i eksploatację samochodów oraz stacji do ich ładowania będą przyporządkowane w całości do kosztów statutowych z powodu ich wykorzystywania wyłącznie do celów nieopodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem trzech samochodów elektrycznego i jednej stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją zadania pn. „(…)” (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazano w opisie sprawy, zakupione trzy samochody elektrycznych oraz jedna stacja ładowania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup trzech samochodów elektrycznych oraz stacji ładowania na potrzeby własne.

Reasumując, Parkowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu trzech samochodów elektrycznych i jednej stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją zadania pn. „(…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu jednej ogólnodostępnej stacji ładowania w związku z realizacją zadania pn. „(…)” (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Z opisu sprawy wynika, że Park będąc czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT. Uzyskuje przychody opodatkowane m.in. ze sprzedaży biletów wstępu do Parku Narodowego, ze sprzedaży drewna z cięć sanitarnych, wydawnictw edukacyjnych, informacyjnych i naukowych, z najmu i dzierżawy nieruchomości. Stacja ładowania ogólnodostępna będzie obsługiwana przez wyłonionego operatora, który będzie pobierał opłaty za ładowanie samochodów i rozliczał się z Parkiem zgodnie z zawartą umową. W związku z tym planowana do zakupu stacja ogólnodostępna będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług stanowiących przychód Parku. Jednocześnie faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W tej sytuacji warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki występuje. W opisanej sytuacji, w związku z zakupem przez Wnioskodawcę jednej ogólnodostępnej stacji ładowania, zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a stacja ładowania będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem jednej ogólnodostępnej stacji ładowania, w związku z realizacją zadania pn. „(…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).