Prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży: usług elektronicznych, publikacji ogłoszeń, w tym usług reklamowych i em... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.288.2022.1.PRM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.288.2022.1.PRM

Temat interpretacji

Prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży: usług elektronicznych, publikacji ogłoszeń, w tym usług reklamowych i emisji artykułów, szkoleń on-line i/lub przeprowadzonych w sali szkoleniowej, prenumeraty tytułów prasowych w formie papierowej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży: usług elektronicznych, publikacji ogłoszeń, w tym usług reklamowych i emisji artykułów, szkoleń on-line i/lub przeprowadzonych w sali szkoleniowej, prenumeraty tytułów prasowych w formie papierowej przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

S.A. (dalej także: „Spółka”) posiada siedzibę w (...).

S.A. to (...) wydawca obecny w mediach onlinowych i offlinowych. Posiada on szereg ogólnopolskich tytułów prasowych, gazet wydawanych codziennie, tygodników, jak i miesięczników. Są one wydawane w formie papierowej. Jest też (...) Ponadto Spółka posiada jeszcze inne serwisy informacyjne dostępne dla klientów, a także oferuje dostęp do prasy cyfrowej, z obszerną bazą dzienników i magazynów w wydaniu elektronicznym. Spółka stworzyła również platformę edukacyjną, a także prowadzi szkolenia stacjonarne.

Spółka zamierza prowadzić sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: także „klienci”).

Grupy produktów, które będą oferowane klientom można podzielić na cztery główne rodzaje:

1)usługi elektroniczne,

2)publikacja ogłoszeń,

3)szkolenia,

4)prenumerata tytułów prasowych w formie papierowej.

Przedmiot sprzedaży w zakresie usług elektronicznych:

e-wydanie (czytnik online)

Pod tą nazwą mieści się prasa elektroniczna (cyfrowa replika wydania prasy lub zbiór artykułów pochodzących z wielu wydań w formie pobieranego pliku lub usługi odczytu w dedykowanym czytniku poprzez przeglądarkę internetową bądź aplikację):

1.pojedyncze wydanie aktualne lub archiwalne,

2.prenumerata (zakup określonej ilości numerów lub dni - data zakończenia usługi jest znana),

3.subskrypcja tytułu lub grupy tytułów (usługa autoodnawialna w cyklach 30-dniowych),

4.dostęp do archiwum (forma zakupu umożliwiająca nielimitowany lub ograniczony czasowo dostęp do wszystkich wydań archiwalnych danego tytułu).

dostępy do treści w wariancie rozszerzonym

Pod tą nazwą mieści się dostęp cyfrowy (cyfrowy zbiór treści powiązanych z wydaniem drukowanym jednego lub kilku tytułów, serwisy internetowe bądź usługi oferowane przez wydawcę, do których dostęp jest płatny).

aplikacja mobilna

Aplikacja mobilna służy do prawidłowego funkcjonowania i pełnego korzystania z produktów oferowanych przez Spółkę. Dostępna jest ona do nieodpłatnego pobrania na urządzenie przenośne. Zapewnia ona:

a)elektroniczny dostęp do treści materiałów tekstowych, graficznych i multimedialnych o różnorodnej tematyce udostępnianych na indywidualne żądanie;

b)usługi sprzedaży produktów lub usług w tym usługi świadczone w ramach mechanizmu informatycznego zapewniającego możliwość zawierania umów dotyczących określonych produktów lub usług:

- dostawy papierowych wydań dzienników,

- udostępniania elektronicznego wydania dzienników lub ich archiwum,

- dostępu do treści dzienników,

c)dopasowania treści komunikatów reklamowych do preferencji odbiorcy w oparciu o dostarczone informacje, w szczególności poprzez analizę jego aktywności;

d)udostępnianie miejsca na serwerach Spółki w celu dodawania komentarzy oraz ich wyświetlanie;

e)możliwość korzystania z archiwum polegającą na udostępnieniu artykułów i materiałów prasowych o charakterze archiwalnym.

poradniki biznesowo-prawne

Są one dołączane do prenumeraty elektronicznej i przekazywane klientom w formie pdf (publikacja elektroniczna).

licencje na treści (prawo do wykorzystania treści artykułu do swoich celów, najczęściej komercyjnych, przedruku, kompilacji itp.).

vouchery kwotowe i produktowe (w formie kodu jednorazowego na okaziciela uprawniające jego posiadacza do otrzymania produktu, grupy produktów, punktów lub uzyskania zniżki kwotowej w koszyku serwisu sprzedażowego)

punkty (wirtualny środek płatności przypisany do konta klienta umożliwiający szybkie zakupy bezgotówkowe, punkty można nabyć poprzez zakup pakietu punktowego o określonej wartości, przy zakupie i wymianie punktów na produkty lub usługi obowiązuje jednolity przelicznik 1 punkt = 1 grosz)

Formy zakupu usług elektronicznych: Osoba fizyczna może zakupić usługi jako użytkownik zalogowany lub niezalogowany (gość) w zamkniętej ścieżce zakupowej oferowanej w serwisie sprzedażowym. W ramach ścieżki zakupowej użytkownik podaje imię, nazwisko, email. Użytkownik po sparametryzowaniu przez siebie zakupu jest przekierowany na stronę operatora płatności, gdzie wybiera odpowiednią formę i dokonuje płatności. Następnie jest przekierowany ponownie do serwisu sprzedażowego Spółki, gdzie otrzymuje potwierdzenie złożenia zamówienia. Potwierdzenie określa strony zawartej umowy, przedmiot i wartość zamówienia, informacje o prawach i obowiązkach z tytułu złożonego zamówienia. Po zaksięgowaniu wpłaty u operatora płatności, zamówienie jest uruchamiane, na adres email klienta wysyłane jest potwierdzenie opłacenia zamówienia oraz informacja o możliwości pobrania, otworzenia produktów cyfrowych lub dodatkowe szczegóły dotyczące wysyłki towarów. Jeżeli klient zaznaczył opcję otrzymania faktury VAT, przekazywany jest link do pobrania dokumentu. Użytkownicy zalogowani mogą nabyć ebooki, audiobooki, prasę elektroniczną oraz punkty w formie pojedynczego zakupu poprzez tzw. szybkie płatności, bez przechodzenia do standardowego koszyka serwisu. Na karcie produktowej znajduje się widget, który umożliwi szybki zakup za pomocą: (...),(...), i (...). Cały proces zakupowy zamyka się w jednym kroku.

Oferowana jest również możliwość zakupu ebooków, audiobooków oraz pojedynczych wydań i prenumerat prasy elektronicznej w formie zakupu na prezent. W takim wypadku osoba kupująca podaje dodatkowo adres email osoby, którą chce obdarować prezentem. Kupujący otrzymuje potwierdzenie finalizacji zamówienia, a osoba obdarowana dedykowaną wiadomość email z łączem do pobrania lub otworzenia produktu w czytniku lub odtwarzaczu.

Użytkownik w trakcie zakupu lub nie później niż 15-ego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę może zgłosić chęć otrzymania faktury VAT za zamówienie. Odbywa się to poprzez zaznaczenie odpowiedniej opcji na ścieżce zakupowej lub poprzez zgłoszenie w panelu klienta lub bezpośrednio do Biura Obsługi Klienta. Klient musi sklasyfikować oczekiwany typ dokumentu: faktura VAT na firmę lub na osobę fizyczną i wypełnić wymagane pola:

-firma (użytkownik uzupełnia numer NIP, na jego podstawie pobierane są dodatkowe dane z bazy GUS wyszukiwarka regon.stat.gov.pl: nazwa firmy, adres),

-osoba fizyczna (użytkownik uzupełnia imię, nazwisko, adres, system weryfikuje podstawową poprawność pól).

System, na podstawie danych, generuje fakturę i udostępnia ją do pobrania jako pdf w panelu i z linku w powiadomieniu wysyłanym na adres email.

Dodatkową formą zakupu są subskrypcje, czyli autoodnawialne formy opłacania prenumerat lub danych usług. Użytkownik w momencie składania zamówienia wyraża zgodę na automatyczne obciążanie jego karty płatniczej jako przedpłata 30-dniowego okresu. Podczas uruchamiania subskrypcji klient wskazuje, czy chce otrzymywać fakturę za każdy opłacony okres. Subskrypcja jest przerywana na wniosek klienta lub w przypadku błędu związanego z pobraniem środków.

Operator płatności

Wszystkie płatności od klientów są przyjmowane na rachunek bankowy za pośrednictwem wiodącego operatora płatności. Każde zamówienie klientów skutkuje utworzeniem indywidualnego numeru zamówienia w systemie sprzedażowym oraz numeru transakcji w systemie operatora płatności. Obie wartości są powiązywane ze sobą. Klient opłaca zamówienie na dane indywidualnego subkonta przypisanego do transakcji. Dane te są generowane i prezentowane klientowi przez operatora płatności. Po opłaceniu zamówienia system operatora płatności informuje system sprzedażowy o zaksięgowaniu wpłaty. Na podstawie tej informacji uruchamiane jest konkretne zamówienie klienta skutkujące udostępnieniem produktu, uruchomieniem usługi.

Operator płatności prowadzi ewidencję wszystkich wpłat/wypłat w postaci raportów udostępnianych codziennie lub jako endpoint umożliwiający synchronizację danych pomiędzy systemami.

System na podstawie zestawienia wszystkich transakcji zarejestrowanych u operatora płatności generuje dzienny raport sprzedażowy, który to jest podstawą ewidencji na potrzeby podatku VAT. Raport ten obejmuje zamówienia opłacone. W raporcie wykazywane są również zamówienia, dla których wystawiono fakturę VAT.

Publikacja ogłoszeń

Chodzi o publikację ogłoszeń następującego typu:

a)nekrologów,

b)ogłoszeń dotyczących np. sprzedaży nieruchomości,

c)ogłoszeń o pracę,

d)komunikatów.

W tej pozycji (publikacja ogłoszeń) mieści się również nabycie przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej:

a)usługi emisji artykułów,

b)usługi reklamowe.

Ogłoszenia, reklamy, emisje artykułów są publikowane w serwisie online i/lub w prasie papierowej.

Proces sprzedaży ogłoszeń online oraz ich emisji w prasie papierowej: Osoba fizyczna może zakupić usługę zamieszczenia ogłoszenia/artykułu (np.: nekrologu, komunikatu, ogłoszenia, usługi reklamowej, usługi emisji artykułu) w formie online oraz w formie emisji w prasie papierowej poprzez kontakt mailowy z pracownikiem Spółki. W ramach ścieżki zakupowej klient informuje o szczegółach zamawianego ogłoszenia oraz podaje swoje pełne dane imię, nazwisko, adres, telefon, email. Następnie pracownik Spółki zakłada zgłoszenie rejestrujące sprzedaż konkretnego ogłoszenia w wewnętrznym systemie sprzedażowym Spółki. Pracownik spółki przesyła do klienta zamówienie, które zawiera szczegółowy opis zamawianego ogłoszenia, kwotę wymaganej wpłaty, numer rachunku Spółki na który należy dokonać wpłaty oraz wyznaczony termin zapłaty (nie zawsze występuje przedpłata). Nabywca usługi sam dokonuje wpłaty, na wskazany na zamówieniu rachunek bankowy. Spółka nie generuje w tym wypadku linków wspomagających wykonanie płatności za pośrednictwem wiodących operatorów płatności.

Omawiana sprzedaż ogłoszeń do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, każdorazowo dokumentowana jest fakturami VAT wystawionymi na dane podane przez klientów w zamówieniu. Faktura wysyłana jest do klienta drogą mailową w postaci pliku PDF.

Szkolenia

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej może nabyć usługę szkoleniową. Szkolenia odbywają się w formie on-line lub są prowadzone w sali szkoleniowej, tj. na żywo. Zależy to od decyzji Spółki.

Proces sprzedaży szkolenia on-line: Osoba fizyczna może zakupić szkolenie jako użytkownik niezalogowany (gość) w zamkniętej ścieżce zakupowej oferowanej w serwisie sprzedażowym. W ramach ścieżki zakupowej użytkownik wybiera temat szkolenia i podaje na formularzu swoje pełne dane: imię, nazwisko, adres, telefon, email. Następnie pracownik Spółki zakłada zgłoszenie rejestrujące sprzedaż konkretnego szkolenia w wewnętrznym systemie sprzedażowym Spółki. Wystawiana jest faktura pro forma z informacją o wysokości wymaganej wpłaty oraz numerem rachunku bankowego Spółki na jaki należy dokonać wpłaty. Faktura pro forma w formacie pdf przesyłana jest drogą mailową do klienta. Wpłata ma charakter przedpłaty przed wykonaniem usługi szkoleniowej. Nabywca usługi sam dokonuje wpłaty, na wskazany na pro formie rachunek bankowy. Spółka nie generuje w tym wypadku linków wspomagających wykonanie płatności za pośrednictwem wiodących operatorów płatności. Po dokonaniu wpłaty klient otrzymuje link do szkolenia w formie online oraz Spółka wysyła do klienta drogą mailową fakturę VAT w formie pdf.

Proces sprzedaży szkolenia w sali szkoleniowej (na żywo): Osoba fizyczna może zakupić szkolenie jako użytkownik niezalogowany (gość) w zamkniętej ścieżce zakupowej oferowanej w serwisie sprzedażowym. W ramach ścieżki zakupowej użytkownik wybiera temat szkolenia i podaje na formularzu swoje pełne dane: imię, nazwisko, adres, telefon, email. Następnie pracownik Spółki zakłada zgłoszenie rejestrujące sprzedaż konkretnego szkolenia w wewnętrznym systemie sprzedażowym Spółki. Wystawiana jest faktura pro forma z informacją o wysokości wymaganej wpłaty oraz numerem rachunku bankowego Spółki na jaki należy dokonać wpłaty. Faktura pro forma przesyłana jest do klienta. Wpłata ma charakter przedpłaty przed wykonaniem usługi szkoleniowej. Nabywca usługi sam dokonuje wpłaty, na wskazany na pro formie rachunek bankowy. Spółka nie generuje w tym wypadku linków wspomagających wykonanie płatności za pośrednictwem wiodących operatorów płatności. Po dokonaniu wpłaty klient otrzymuje drogą mailową w postaci pliku pdf właściwą fakturę VAT. Usługa szkoleniowa realizowana jest w podanym klientowi terminie i miejscu.

Prenumerata tytułów prasowych w formie papierowej

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej może złożyć zamówienie na prenumeratę tytułu prasowego.

Proces sprzedaży prenumeraty papierowej: Osoba fizyczna może zakupić prenumeratę wybranych tytułów prasowych oferowanych przez Spółkę jako użytkownik niezalogowany (gość) w zamkniętej ścieżce zakupowej oferowanej w serwisie sprzedażowym. W ramach ścieżki zakupowej użytkownik wybiera interesujący go tytuł prasowy z opcją prenumeraty i podaje na formularzu (deklaracja zakupowa prenumeraty papierowej) swoje pełne dane: imię, nazwisko, adres, telefon, email. Po złożeniu zamówienia klient otrzymuje komunikat z informacją o złożonym zamówieniu i prośbą o dokonanie zapłaty w formie przelewu na rachunek bankowy Spółki. Nabywca usługi sam dokonuje wpłaty, na wskazany rachunek bankowy. Spółka nie generuje w tym wypadku linków wspomagających wykonanie płatności za pośrednictwem wiodących operatorów płatności. Po otrzymaniu przedpłaty Spółka wystawia fakturę VAT na osobę fizyczną wskazaną w formularzu zamówienia. Prenumerata tytułów prasowych jest dostarczana do klienta w formie papierowej przez pośrednika, który zajmuje się magazynowaniem i wysyłką. Transport towaru jest dokonywany przez firmę kurierską lub za pośrednictwem poczty na zlecenie pośrednika. Wystawiona na klienta faktura VAT dołączana jest w postaci papierowej do pierwszego zamawianego przez niego egzemplarza tytułu prasowego z zamawianej prenumeraty. Do prenumerat papierowych mogą być dodawane gadżety (gratisy) w formie papierowej - książki posiadające kod ISBN.

Spółka do tej pory nie była zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pytanie

1)Czy korzystając z opisanego przez Spółkę organizacyjno-technicznego sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży usług elektronicznych Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej?

2)Czy korzystając z opisanego przez Spółkę organizacyjno-technicznego sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży publikacji ogłoszeń, w tym usług reklamowych i emisji artykułów, Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej?

3)Czy korzystając z opisanego przez Spółkę organizacyjno-technicznego sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży szkoleń online i/lub przeprowadzanych w sali szkoleniowej Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej?

4)Czy korzystając z opisanego przez Spółkę organizacyjno-technicznego sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży prenumeraty tytułów prasowych w formie papierowej Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko w zakresie pytania nr 1

Spółka stoi na stanowisku, że korzystając z opisanego w stanie faktycznym organizacyjno-technicznego sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży usług elektronicznych Spółka ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Uzasadnienie

Z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., zwanej dalej „ustawą o VAT”) wynika, że podatnicy podatku VAT dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy wskazać, że art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, wprowadza zasadę obowiązkowej ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla podatników VAT, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Minister skorzystał ze swoich uprawnień i wprowadził zwolnienia z obowiązku m.in. prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm., zwane dalej „Rozporządzeniem”).

W § 2 ust. 1 Rozporządzenia wskazano, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Pod poz. 37 załącznika do Rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zatem, do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług elektronicznych konieczne jest spełnienie łącznie następujących przesłanek:

a)otrzymanie w całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

b)zapłata jest otrzymywana odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,

c)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

d)brak wskazania przedmiotu transakcji w § 4 Rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Przedmiotem sprzedaży w zakresie usług elektronicznych jest prasa elektroniczna, w tym możliwa jest wersja rozszerzona w porównaniu do wersji papierowej, a także archiwum. Udostępnienie odbywa się przez przeglądarkę internetową bądź aplikację. Ponadto przedmiotem sprzedaży w zakresie usług elektronicznych są licencje na treści, vouchery kwotowe i produktowe oraz punkty.

Zdaniem Spółki, udostępniane przez Spółkę usługi mają charakter usług elektronicznych w rozumieniu art. 7 ust. 1 i 2 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE. L. 2011.77.1 ze zm.). Sprzedaż usług elektronicznych nie została wymieniona w katalogu zawartym w § 4 Rozporządzenia.

Wszystkie płatności klientów są przyjmowane na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem albo poprzez wiodącego operatora płatności lub poprzez tzw. szybkie płatności za pomocą: (...),(...) i (...). Wynika z tego, że warunek otrzymania w całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem banku jest spełniony, jak również warunek dokonania zapłaty na rachunek bankowy podatnika.

W stanie faktycznym opisano, że Spółka prowadzi ewidencję, która umożliwia zidentyfikowanie nabytych usług, osoby nabywającej usługi elektroniczne, kwotę zamówienia, a także sposób płatności.

Mając na uwadze stan faktyczny oraz wskazane przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do niego, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży opisanych usług dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2

Spółka stoi na stanowisku, że opisany przez Spółkę organizacyjno-techniczny sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży publikacji ogłoszeń, w tym usług reklamowych i emisji artykułów, daje Spółce prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej tych usług.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnicy podatku VAT dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Minister skorzystał ze swoich uprawnień i wprowadził zwolnienia z obowiązku m.in. prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w Rozporządzeniu.

 W § 2 ust. 1 Rozporządzenia wskazano, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Pod poz. 37 załącznika do Rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zatem, do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług elektronicznych konieczne jest spełnienie łącznie następujących przesłanek:

a)otrzymanie w całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

b)zapłata jest otrzymywana odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,

c)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

d)brak wskazania przedmiotu transakcji w § 4 Rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Przedmiotem sprzedaży jest publikacja ogłoszeń, reklam, emisji artykułów. Są one publikowane w serwisie online i/lub w prasie papierowej. Sprzedaż tych usług nie została wymieniona w katalogu zawartym w § 4 Rozporządzenia.

Wszystkie płatności klientów są przyjmowane na rachunek bankowy. Wynika z tego, że warunek otrzymania w całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem banku jest spełniony, jak również warunek dokonania zapłaty na rachunek bankowy podatnika.

W stanie faktycznym opisano, że Spółka prowadzi ewidencję, która umożliwia zidentyfikowanie nabytych usług, osoby nabywające usługi, kwotę zamówienia, a także sposób płatności.

Mając na uwadze stan faktyczny oraz wskazane przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do niego, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży opisanych usług dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Stanowisko w zakresie pytania nr 3

Spółka stoi na stanowisku, że organizacyjno-techniczny sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży szkoleń on-line i/lub przeprowadzanych w sali szkoleniowej daje prawo Spółce do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Uzasadnienie

Z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnicy podatku VAT dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy wskazać, że art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, wprowadza zasadę obowiązkowej ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla podatników VAT, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Minister skorzystał ze swoich uprawnień i wprowadził zwolnienia z obowiązku m.in. prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w Rozporządzeniu.

W § 2 ust. 1 Rozporządzenia wskazano, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Pod poz. 37 załącznika do Rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zatem, do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług elektronicznych konieczne jest spełnienie łącznie następujących przesłanek:

a)otrzymanie w całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

b)zapłata jest otrzymywana odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,

c)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

d)brak wskazania przedmiotu transakcji w § 4 Rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Przedmiotem sprzedaży jest usługa szkoleniowa. Szkolenia odbywają się w formie on-line lub są prowadzone w sali szkoleniowej, tj. na żywo. Sprzedaż takich usług nie została wymieniona w katalogu zawartym w § 4 Rozporządzenia.

Wszystkie płatności klientów są przyjmowane na rachunek bankowy. Wynika z tego, że warunek otrzymania w całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem banku jest spełniony, jak również warunek dokonania zapłaty na rachunek bankowy podatnika.

W stanie faktycznym opisano, że Spółka prowadzi ewidencję, która umożliwia zidentyfikowanie nabytych usług, osoby nabywającej usługi, kwotę zamówienia, a także sposób płatności.

Mając na uwadze stan faktyczny oraz wskazane przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do niego, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży opisanych usług dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Stanowisko w zakresie pytania nr 4

Spółka stoi na stanowisku, że korzystając z opisanego przez Spółkę organizacyjno-technicznego sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży prenumeraty tytułów prasowych w formie papierowej Spółka ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnicy podatku VAT dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Minister skorzystał ze swoich uprawnień i wprowadził zwolnienia z obowiązku m.in. prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w Rozporządzeniu.

W § 2 ust. 1 Rozporządzenia wskazano, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Pod poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W celu, aby podatnikowi przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z pozycją 36 załącznika do Rozporządzenia, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

a)dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

b)dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

c)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

d)przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W ramach prenumeraty tytułów prasowych w formie papierowej, będzie realizowana dostawa towarów na rzecz klientów. Prenumerata tytułów prasowych jest dostarczana do klienta w formie papierowej przez pośrednika, który zajmuje się magazynowaniem i wysyłką. Transport towaru odbywa się z użyciem poczty lub przesyłek kurierskich, tj. firm kurierskich lub poczty zaangażowanych przez pośrednika.

Zapłata za prenumeratę odbywa się za pośrednictwem rachunku bankowego Spółki, tj. klient sam dokonuje wpłaty, na wskazany rachunek bankowy Spółki.

Z prowadzonej przez Spółkę ewidencji i dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana dana prenumerata.

Ponadto przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Zatem, Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej - na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia - dla przedmiotowej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Należy wskazać, że analogiczny model sprzedaży istniał w spółce powiązanej kapitałowo ze Spółką. Spółka powiązana otrzymała indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej 23 września 2019 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.316.2019.2.KP, w której organ podatkowy potwierdził, że spółka powiązana przy analogicznym modelu sprzedaży była uprawniona do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usług elektronicznych oraz przy sprzedaży produktów fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 22 ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących m.in. zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono:

·    w poz. 36 - dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)

·    w poz. 37 - świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Jednocześnie zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo--towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) (wchodzi w życie od 1-10-2022 r.).

Tym samym, § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

·    świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

·z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

·przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Natomiast aby podatnikowi przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

·    dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

·    dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

·    z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

·    przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z wyżej warunków wskazanych oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 lub poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Stosownie natomiast w myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4.

Jak wynika z przywołanych przepisów podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Natomiast na żądanie nabywcy, niebędącego podatnikiem podatku VAT, wyrażone w odpowiednim czasie, podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę.

Wszystkie elementy, jakie powinna zawierać faktura określa art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży: usług elektronicznych, szkoleń on-line i/lub przeprowadzanych w sali szkoleniowej oraz publikacji ogłoszeń, w tym usług reklamowych i emisji artykułów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – wydawca obecny w mediach onlinowych i offlinowych – jest właścicielem portalu internetowego i posiada inne serwisy informacyjne. Spółka stworzyła również platformę edukacyjną i prowadzi szkolenia stacjonarne. Spółka do tej pory nie była zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż na rzecz klientów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Produkty oferowane klientom to m.in.:

·   usługi elektroniczne tj.: e-wydanie (czytnik on-line), dostępy do treści w wariancie rozszerzonym, aplikacja mobilna, poradniki biznesowo-prawne, licencje na treści, vouchery kwotowe i produktowe oraz punkty.

Klient może zakupić ww. usługi elektroniczne jako użytkownik zalogowany lub niezalogowany. W ramach ścieżki zakupowej klient podaje imię, nazwisko oraz email. Po dokonaniu zakupu produktu klient przekierowywany jest na stronę operatora płatności, gdzie wybiera formę i dokonuje zapłaty. Użytkownik zalogowany może dokonać pojedynczego zakupu poprzez tzw. szybkie płatności. Istnieje również możliwość zakupu wybranych produktów na prezent. Wówczas klient zobowiązany jest podać także adres email osoby obdarowanej. Dodatkową formą zakupu są subskrypcje, czyli autoodnawialne formy opłacania prenumerat lub danych usług. Użytkownik w momencie składania zamówienia wyraża zgodę na automatyczne obciążenie jego karty płatniczej jako przedpłaty. Subskrypcja jest przerwana na wniosek klienta lub w przypadku błędu związanego z pobraniem środków.

Wszystkie płatności od klientów przyjmowane są na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem operatora płatności. Każde zamówienie klienta skutkuje utworzeniem indywidualnego numeru zamówienia w systemie sprzedażowym oraz numeru transakcji w systemie operatora płatności. Obie wartości są powiązane ze sobą. Operator prowadzi ewidencję wszystkich wpłat w postaci raportów udostępnionych codzienne lub jako endpoint umożliwijący synchronizację danych pomiędzy systemami. System na podstawie zestawienia wszystkich zarejestrowanych u operatora płatności generuje dzienny raport sprzedażowy, który jest podstawą ewidencji na potrzeby podatku VAT.

Spółka na prośbę klienta udokumentowuje sprzedaży usług elektronicznych poprzez wystawienie faktury.

·    publikacja ogłoszeń np. nekrologów, ogłoszeń dotyczących np. sprzedaży nieruchomości, ogłoszeń o pracę, komunikatów, a także nabycie przez klientów usługi emisji artykułów oraz usługi reklamowe. Ogłoszenia, reklamy, emisje artykułów publikowane są w serwisie on-line i/lub w prasie papierowej.

W ramach ścieżki zakupowej dotyczącej publikacji ogłoszeń klient informuje o szczegółach zamawianego ogłoszenia oraz podaje swoje pełnę imię i nazwisko, adres, telefon i email. Pracownik Spółki po zarejestrowaniu zgłoszenia przesyła do klienta zamówienie, które zawiera opis zamawianego ogłoszenia, kwotę wymaganej wpłaty, numer rachunku Spółki na który należy dokonać wpłaty oraz wyznaczony termin wpłaty. W przypadku sprzedaży publikacji ogłoszeń na rzecz klientów każdorazowo wystawiana jest faktura na dane podane przez klientów w zamówieniu.

·   szkolenia prowadzone w formie on-line i/lub w sali szkoleniowej (na żywo).

Klient może zakupić szkolenie on-line i/lub szkolenie w sali szkoleniowej, jako użytkownik niezalogowany, wybierając temat szkolenia i podając swoje dane: imię, nazwisko, adres, telefon i email. Pracownik Spółki zakłada zgłoszenie rejestrujące sprzedaż konkretnego szkolenia w systemie sprzedażowym Spółki. Wystawiana jest faktura pro forma z informacją o wysokości wymaganej wpłaty i numerem rachunku bankowego Spółki, na który należy dokonać wpłaty. Po dokonaniu wpłaty klient otrzymuje drogą mailową fakturę w postaci pliku pdf. Dodatkowo w przypadku szkoleń on-line klient po dokonaniu wpłaty otrzymuje link do szkolenia. Forma prowadzenia szkoleń zależna jest od decyzji Spółki.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że będzie On mógł na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług elektronicznych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz klientów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca przyjmuje wpłaty na rachunek bankowy. Ewidencja dokonanych wpłat prowadzona przez operatora płatności, zsynchronizowana z systemem Spółki, jest podstawą ewidencji sprzedaży Wnioskodawcy na potrzeby podatku VAT. Ponadto, usługi elektroniczne nie zostały ujęte w katalogu czynności wymienionych w § 4 ust. 2 rozporządzenia.

Wnioskodawca może również na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży szkoleń on-line i/lub przeprowadzanych w sali szkoleniowej oraz publikacji ogłoszeń, w tym reklamowych i emisji artykułów, świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz klientów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ww. usługi nie zostały ujęte w katalogu czynności wymienionych w § 4 ust. 2 rozporządzenia, a Wnioskodawca każdorazowo na podstawie dokonanych na rachunek bankowy wpłat będzie wystawiał faktury na podane przez klienta dane, w tym imię, nazwisko i adres, z których jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie czynności dotyczyły.

Tym samym, w odniesieniu do ww. usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych, zostaną spełnione wszystkie warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z obowiązku ich ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego.

Wątpliwości Spółki dotyczą również prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży prenumeraty tytułów prasowych w formie papierowej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada szereg ogólnopolskich tytułów prasowych, gazet wydawanych codziennie, tygodników, jak i miesięczników wydawanych w formie papierowej. Klient chcąc zakupić prenumeratę tytułu prasowego podaje na fomularzu swoje pełne dane: imię, nazwisko, adres, telefon i email. Po złożonym zamówieniu klient otrzymuje od Spółki informację o jego złożeniu oraz prośbę o dokonanie wpłaty, na wskazany rachunek bankowy. Wnioskodawca po otrzymaniu przedpłaty wystawia klientowi fakturę. Transport prenumeraty – magazynowanej przez pośrednika - dokonywany jest przez firmę kurierską lub za pośrednictwem poczty na zlecenie pośrednika. Do prenumerat mogą być dołączane gratisy.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zgodnie z opisem sprawy, zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży prenumeraty tytułów prasowych w formie papierowej dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz klientów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Towary sprzedawane przez Wnioskodawcę nie są ujęte w katalogu towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z opisem sprawy realizacja sprzedaży prenumeraty tytułów prasowych w formie papierowej przez Wnioskodawcę następuje w systemie wysyłkowym za pośrednictwem kuriera lub poczty na zlecenie pośrednika, zajmującego się jej magazynowaniem, wpłaty dokonywane są na rachunek bankowy, a po otrzymaniu przedpłaty Spółka wystawia fakturę dokumentującą daną sprzedaż na podane przez klienta dane, w tym m.in. pełne imię, nazwisko i adres. Wnioskodawca wystawiając fakturę do każdej wpłaty dokonanej przez klienta na rachunek bankowy Spółki będzie w posiadaniu ewidencji oraz dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do sprzedaży prenumeraty tytułów prasowych w formie papierowej w systemie wysyłkowym, za które Wnioskodawca otrzymuje zapłatę na konto zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej ww. sprzedaży przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto  Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej Państwa przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w Państwa wniosku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).