Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w Zespole Szkół. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.657.2022.1.AK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.657.2022.1.AK

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w Zespole Szkół.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Miasta w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 września 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Miasta z 26 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..” w Zespole Szkół ….

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (dalej: "Miasto") jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jako organ prowadzący …placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ..... w ramach Programu Edukacji Ekologicznej, pn. "…” realizowany w Zespole Szkół …(dalej "Projekt").

Przedmiotowy projekt edukacyjny będzie obejmował poznanie walorów przyrodniczych, historycznych i kulturowych Parków Krajobrazowych Województwa. W ramach projektu zaplanowano poznanie wszystkich Parków Krajobrazowych Województwa (7 wycieczek), dwa Konkursy (Konkurs wiedzy o parkach, Konkurs fotograficzny), akcje edukacyjne i zajęcia dla uczniów, rajd rowerowy oraz warsztaty edukacyjne.

Jednostką realizującą zadanie będzie Zespół Szkół … usytuowany przy ul. …,. Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240, ze zm.), szkoły są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy - Miasta, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Szkoła jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.

Efekt rzeczowy:

Na efekt rzeczowy składać się będą wycieczki do Parków Krajobrazowych (7 wycieczek) oraz Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Parkach Krajobrazowych i Szkolny Konkurs Fotograficzny "..", celem których będzie:

Wycieczka do Parku Krajobrazowego Wzniesień …

Celem całodniowej wycieczki do Parku Krajobrazowego Wzniesień ...jest poznanie przez uczniów walorów przyrodniczo-krajobrazowych Polski środkowej (województwa). Unikatowość krajobrazu objętego ochroną tworzy wyżynny krajobraz oraz  różnorodność polodowcowych form geomorfologicznych z fragmentami naturalnej szaty roślinnej, znajdującej się w ..... Uczniowie będą mieli możliwość przekonania się, że zaprojektowany obszar Parku w sposób kompleksowy uwzględnia walory historyczne, kulturowe i przyrodnicze.

Trasa: ..... (Las …) - punkt widokowy, ......

Wycieczka do …. Parku Krajobrazowego

W trakcie wycieczki uczniowie będą mieli możliwość poznania walorów przyrodniczo - krajobrazowych … Parku Krajobrazowego, który ochrania najcenniejsze fragmenty .... wraz z jej naturalnymi i malowniczymi meandrami. Równie cenne są w Parku wartości historyczno-kulturowe, których początek stanowiły .... To właśnie w ich sąsiedztwie rozwijała się kultura, m. in. powstawały zamki, których ruiny można oglądać dzisiaj, kościoły, cmentarzyka oraz liczne ślady powojennej historii.

Trasa: .....

Wycieczka do … Parku Krajobrazowego

Podczas wycieczki do … Parku Krajobrazowego uczniowie będą mogli poznać jeden z pierwszych utworzonych w Polsce Parków Krajobrazowych powołany w celu ochrony walorów przyrodniczo-krajobrazowych z pogranicza nizin i wyżyn, w których flora i fauna terenów nizinnych spotyka się ze specyficznymi warunkami wapiennego podłoża...... Wycieczka będzie prowadziła pieszym szlakiem przez najcenniejsze obiekty przyrodnicze Parku Krajobrazowego.

Trasa:.....

Wycieczka do Parku Krajobrazowego .....

Celem tej wycieczki będzie przybliżenie uczniom walorów przyrodniczych ..... oraz ich dopływów wraz z towarzyszącą tym obszarom szatą roślinną. Naturalny charakter rzek jest urozmaicony meandrami, starorzeczami oraz trasami akumulacyjnymi.

Trasa:.....

Wycieczka do … Parku Krajobrazowego

To wycieczka, dzięki której uczniowie poznają Park Krajobrazowy, którego ponad 60% powierzchni zajmują lasy, będące pozostałością dawnych .....(m.in. .....). Podczas wycieczki zaplanowano poznanie walorów przyrodniczych parku z uwzględnieniem Rezerwatu leśnego ...... oraz Rezerwatu przyrody......, z wyjątkowo cennymi zbiorowiskami roślinności łąkowej i bagiennej. Park krajobrazowy tworzą również zbytki materialne, do których z pewnością należy Zespół ….  ., których zwiedzanie zaplanowano podczas poznawania walorów przyrodniczo-krajobrazowych Parku Krajobrazowego

Trasa: ......

Wycieczka do … Parku Krajobrazowego

Podczas wycieczki do ..Parku Krajobrazowego uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z walorami przyrodniczo-krajobrazowymi..... oraz kompleksami leśnymi będącymi pozostałością ..... Dzięki temu park odznacza się zmiennością budowy geologicznej i rzeźby terenu, co wpływa na poszczególne elementy środowiska przyrodniczego, tworząc malowniczy i różnorodny krajobraz. W celu poznania .... Parku Krajobrazowego zaplanowano zwiedzanie Rezerwatu ....„..”, a w dalszej kolejności wejście na najwyżej położone naturalne wzniesienie województwa – ...... Zaplanowano zwiedzanie Rezerwatu....  (chroniące antropogeniczne murawy kserotermiczne) oraz Rezerwat .....  (.....). Ciekawym punktem na terenie ....Parku Krajobrazowego jest miasto …, z XIV - wiecznym kościołem parafialnym ..... … zabytkowe domy mieszkalne, Muzeum Ludowe ....oraz Ratusz.

Trasa:......

Wycieczka do .... Parku Krajobrazowego

Celem tej wycieczki jest poznanie unikatowego krajobrazu przyrodniczo-kulturowego Polski centralnej, obejmującego ....wraz z kompleksami leśnymi, będącymi pozostałościami ...... oraz liczne zabytki. Krajobraz kulturowy ..... Parku Krajobrazowego jest równie imponujący, co walory przyrodnicze, a liczne kościoły, kapliczki, stare młyny wodne czy urokliwe rzeźby, oddają niesamowity klimat Parku. Wycieczka autokarowa po .... Parku Krajobrazowym będzie obejmować zwiedzanie ....., Rezerwatu....., którego głównym przedmiotem ochrony są cenne fitocenozy grądowe. W dalszej kolejności zaplanowano zwiedzanie..... oraz podejście pod Ośrodek …

Trasa: .....

Międzyszkolny „..”

Zaplanowany do realizacji „..” będzie skierowany do uczniów klas 7/8 szkół podstawowych z terenu miasta. Do szkół podstawowych zostaną wysłane zaproszenia (wraz z Regulaminem Konkursu) zachęcające uczniów do wzięcia udziału w Konkursie. Będą w nim mogły uczestniczyć trzyosobowe zespoły, reprezentujące jedną placówkę edukacyjną. Finał Konkursu odbędzie się na terenie naszej szkoły, a uczniowie ..…w .. w oparciu o zdobytą wiedzę, opracują pytania dotyczące Parków Krajobrazowych Województwa. Podczas finału drużyny będą musiały rozwiązać zestaw zadań konkursowych o tematyce przyrodniczej oraz zaprezentować przygotowany wcześniej plakat, na temat wybranego Parku Krajobrazowego Województwa. Dla zwycięskiej drużyny (miejsce I, II, III) zostaną zakupione nagrody. Dla pozostałych uczestników przewidziano podziękowania za udział w Konkursie.

Rodzaj nagrody rzeczowej:

Imiejsce Mikroskop ....+ zestaw preparacyjny - 3 szt. 1350 zł /3szt.

IImiejsce Lornetki ...... - 3 szt. 990 zł/ 3szt.

IIImiejsce Butelki samofiltrujące - 3 szt. 327 zł/ 3szt.

Wyróżnienie - książki przyrodnicze - 6 szt. 480 zł /3 szt.

Dyplomy i podziękowania 120zł/ 3 paczki.

Szkolny Konkurs Fotograficzny „.."

Konkurs przeznaczony jest dla uczniów naszej szkoły, którzy podczas wycieczek będą mieli okazję wykonać zdjęcia najciekawszych i najbardziej urokliwych miejsc, obiektów sakralnych, zjawisk przyrodniczych oraz flory i fauny występującej w Parkach Krajobrazowych Województwa. Najciekawsze prace zostaną nagrodzone, a z wywołanych fotografii będzie przygotowana wystawa w holu szkoły. Dzięki temu wszyscy uczniowie naszej szkoły, rodzice pojawiający się w szkole na zebraniach czy konsultacjach będą mogli poznać walory przyrodnicze naszego regionu.

Rodzaj nagrody rzeczowej:

Imiejsce Słuchawki bezprzewodowe ...1 szt. 280 zł 1 szt.

IImiejsce Głośnik bezprzewodowy ....1 szt. 190 zł 1 szt.

IIImiejsce Powerbank .....1 szt. 160 zł 1 szt.

Wyróżnienie - albumy fotograficzne - 3szt. 240 zł 3 szt.

Dyplomy - 80 zł. - 2 paczki.

Gazetka ekologiczna „…”

W ramach realizowanego projektu zaplanowano 7 wycieczek, każda do innego parku krajobrazowego w województwie. Do każdej wycieczki, zostanie powołany zespół. Zadaniem każdego zespołu będzie zbadanie, opracowanie i przygotowanie krótkiej publikacji na temat parku krajobrazowego, zamieszczając w niej ciekawostki, informacje i zdjęcia. Z prac każdego zespołu powstanie gazetka ekologiczna, która zostanie wydrukowana i rozpowszechniona jako bezpłatna publikacja, do okolicznych posesji, które położone są na terenie Parku Krajobrazowego W. W ten sposób uczniowie oraz mieszkańcy ..... , poznają cenne obiekty przyrodnicze na terenie województwa, co wpłynie pozytywnie na podniesienie świadomości ekologicznej.

Rajd rowerowy „..”

Rajd rowerowy, będzie zorganizowany dla uczniów naszej szkoły i odbędzie się na terenie Lasu ..... , który należy do Parku Krajobrazowego ...... Na trasie zaplanowano 7 przystanków, a na każdym z nich uczniowie będą poznawać jeden Park Krajobrazowy (logotyp parku, geneza, obiekty chronione na terenie parku). Rajd zakończy się wspólnym grillem na terenie szkoły.

Zajęcia edukacyjno-przyrodnicze dla uczniów

To zajęcia, które będą odbywały się cyklicznie (raz w miesiącu) w trakcie trwania roku szkolnego dla najbardziej zainteresowanych uczniów. Podczas zajęć młodzież będzie poznawać parki krajobrazowe naszego województwa, poprzez różnorodne metody aktywizujące, przybliżające ogólnoprzyrodniczą tematykę Parków. Proponowane do realizacji zajęcia:

·„..” - wycieczka piesza po parkach miejskich

·„..” - wykonanie pocztówek z suchych liści i kwiatów

·„.." - wykonanie koszulek z roślinnym motywem

·„..” - wykonanie torby z motywem …

·„.." - wykonanie podkładek z motywem z …

·„..” - wykonanie zakładki do książki promującej Parki.

Efekt merytoryczny:

Wszystkie działania realizowane w ramach projektu, będą wpływać na świadomość ekologiczną uczniów szkoły oraz kształtować właściwe postawy proekologiczne.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Miasta, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w Państwa ocenie, wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w ocenie Miasta, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, dalej: "ustawa o VAT"), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, dalej: "ustawa o samorządzie gminnym"), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Miasto przedstawiło we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1526) wynika, że:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: ochrony środowiska i przyrody.

Gmina na prawach powiatu, której działanie określa art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 91 ustawy o samorządzie powiatowym:

Prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100 000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi:

Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Z kolei art. 92 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, że:

Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, z późn. zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Państwa Miasto czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Państwa Miasto nie będzie miało prawa do  obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu Państwa Miastu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Państwa Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..” w Zespole Szkół… .... , ponieważ towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww.  zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Miasta będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.