prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami związanymi z realizacją Projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.837.2019.2.RG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.02.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.837.2019.2.RG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami związanymi z realizacją Projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2019 r. (data wpływu 27 listopada 2019 r.), uzupełnionego pismem z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami związanymi z realizacją Projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami związanymi z realizacją Projektu pn. .

Pismem z dnia z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.) uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Uniwersytet w (zw. dalej U w lub Wnioskodawcą) jest publiczną uczelnią medyczną działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668) oraz na podstawie Statutu Uniwersytetu . (tekst jednolity zgodnie z uchwałą Senatu U. w nr z dnia 26.06.2019 r.).

Jako uczelnia publiczna U. w w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo - badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą.

Do podstawowych zadań Uniwersytetu należy:

  1. kształcenie studentów i doktorantów w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, w dyscyplinach: nauk medycznych, nauk farmaceutycznych i nauk o zdrowiu w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, naukowej i dydaktycznej;
  2. wychowywanie studentów, doktorantów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka:
  3. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na Uczelnię, procesie kształcenia i w prowadzeniu działalności naukowej, gwarantujących realizację polityki dostępności Uczelni, równych szans i niedyskryminacji;
  4. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
  5. kształcenie i promowanie kadr Uczelni;
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kształcenia specjalistycznego i innych form kształcenia;
  7. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
  8. potwierdzanie efektów uczenia się:
  9. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  10. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  11. pełnienie funkcji podmiotu tworzącego dla podmiotów leczniczych;
  12. uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej na bazie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których Uniwersytet jest podmiotem tworzącym i we współpracy z innymi podmiotami leczniczymi;
  13. realizacja zadań na potrzeby obronne państwa, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w myśl obowiązujących przepisów.

Uniwersytet . w jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i prowadzi:

  • działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, finansowaną z subwencji budżetowej - czynności niepodlegające VAT;
  • odpłatną działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej (czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT)
    oraz
  • działalność pomocniczą, m.in. działalność wydawniczą i usługową (np. usługi najmu),
  • czynności opodatkowane, czynności zwolnione z podatku VAT.

Ze względu na charakter prowadzonej działalności Wnioskodawca, zgodnie z obowiązującymi przepisami, od nabywanych towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, stosuje rozliczenie podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a Ustawy o VAT oraz tzw. wskaźnikiem proporcjonalnego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 i art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do nabywanych towarów i usług, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia VAT jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. W przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi od podatku podatek naliczony nie podlega odliczeniu.

Wnioskodawca w okresie od 01.09.2018 r. 31.08.2022 r. realizuje w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Oś Priorytetowa III Szkolnictwo wyższe, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, projekt pn. .

Wartość wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi (...) zł i obejmuje:

  1. dofinansowanie w kwocie (...) zł. z następujących źródeł
    • ze środków europejskich w kwocie (...) zł, co stanowi 84,28 % wydatków kwalifikowalnych Projektu;
    • ze środków dotacji celowej w kwocie (...) zł;
    • wkład własny w kwocie (...) zł.

    Celem Projektu jest podniesienie kompetencji społeczności akademickiej (studenci, doktoranci, pracownicy kadry kierowniczej naukowej i administracyjnej) w obszarach kluczowych dla rozwoju uczelni poprzez wdrożenie ZINTEGROWANYCH PROGRAMÓW (modułów) tj.:
    Moduł I
    (...) Moduł podnoszenia kompetencji (Zadania. 1, 2, 3), Moduł II (...)

    Moduł studiów doktoranckich (Zadanie 4). Moduł III (...) Moduł zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego (Zadanie 5, 6)

    1. (...) Moduł podnoszenia kompetencji dla 1708 studentów/ek polegający na przeprowadzeniu w ramach:
      ZADANIA 1 zajęć warsztatowych kształcących kompetencje zawodowe i komunikacyjne Farmacja kliniczna;
      ZADANIA 2 certyfikowanych szkoleń prowadzących do uzyskania kwalifikacji zawodowych dla studentów 4 ostatnich semestrów kierunków: lekarskiego, pielęgniarstwa, położnictwa, ratownictwa medycznego, analityki medycznej, kosmetologii. fizjoterapii;
      ZADANIA 3 dodatkowych zadań w formie projektowej rozwijających kompetencje zawodowe, analityczne i komunikacyjne poprzez stworzenie środowiska symulowanego szpitala w warunkach wysokiej wierności przy wykorzystaniu Centrum Symulacji U .
    1. (...) Moduł studiów doktoranckich polegających na realizacji w ramach:
      ZADANIA 4 Interdyscyplinarnych studiów doktoranckich z zakresu nauk farmaceutycznych i biomedycznych poprzez znaczną modyfikację programów studiów doktoranckich w drodze działań uzupełniających wzmacniających interdyscyplinarność programu dla maksymalnie 15 doktorantów/ek na Wydziale Farmaceutycznym, w tym:
    1. grupowe szkolenie w obszarze monitorowania badań przedklinicznych i klinicznych,
    2. wyjazdy na konferencje krajowe i zagraniczne,
    3. grupowe szkoły letnie prowadzone w języku angielskim,(wykłady oraz konsultacje/indywidualne z wybitnymi naukowcami),
    4. wykłady specjalistyczne prowadzone w języku angielskim przez wybitnych naukowców zagranicznych i krajowych.
    5. system stypendialny dla 50% Uczestników realizujących prace badawcze za granicą.
    1. (...) Moduł zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego dla 250 osób z kadry kierowniczej i administracyjnej polegający na realizacji w ramach:
      ZADANIA 5
      • coachingu (grupowego i indywidualnego) dla kadry kierowniczej i administracyjnej,
      • szkoleń podczas wizyt studyjnych w renomowanych zagranicznych ośrodkach naukowych dla kadry kierowniczej i administracyjnej,
      • konwersatoriów branżowych języka angielskiego dla kadry kierowniczej i administracyjnej.
      ZADANIA 6 wsparcia informatycznych narzędzi zarządzania uczelnią poprzez:
      • rozbudowę posiadanej infrastruktury sprzętowej, w tym: zakup serwera, macierzy dyskowej, zasilacza UPS, oprogramowania do wirtualizacji, usługa konfiguracji sprzętu,
      • przeprowadzenie audytu informatycznego posiadanego Zintegrowanego Systemu Informatycznego do Zarządzania Uczelnią ZSI,
      • dokonanie Upgradu technologicznego posiadanego systemu w oparciu o wyniki audytu informatycznego,
      • zakup nowych modułów w ramach rozbudowy systemu o narzędzia usprawniające zarządzanie uczelnią i zapewniające jakość kształcenia i nauki - nowe funkcjonalności,
      • tuningu bazy danych oraz stworzenie hurtowni danych.

    U w realizując Projekt, będzie nabywać towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT. Na fakturach jako nabywca towarów i usług będzie figurował Wnioskodawca - Uniwersytet w .

    Działania opisane w Zadaniach nr 1, 2, 3, 4 Projektu związane są z działalnością dydaktyczną Wnioskodawcy, tj. kształceniem studentów i doktorantów (czynności zwolnione z VAT i niepodlegające podatkowi VAT).

    Działania opisane w Zadaniu 5 skierowane są do kadry kierowniczej administracyjnej i naukowej Uniwersytetu w , czego efektem będzie podniesienie jej kompetencji zarządczych w zakresie :

    • zarządzania: zespołem, wartościami, innowacją, rozwojem;
    • pozyskiwania funduszy;
    • komunikacją w zespole;
    • rozwojem współpracy międzynarodowej

    co przełoży się na wprowadzenie zmian zarówno w samej organizacji jak i w sposobie myślenia pracowników.

    Szczególną rolę dla podniesienia jakości zarządzania Uczelnią ma sprawna komunikacja wewnętrzna i przepływ informacji, czego kluczem jest funkcjonalny system informatyczny.

    Optymalizacja rozwiązań informatycznych do zarządzania Uczelnią zawarta jest w Zadaniu 6 Projektu, czego efektem będzie przebudowa Zintegrowanego Systemu Informatycznego U w i uzupełnienie o nowe funkcjonalności.

    Efekty projektu powstałe w ramach Zadania 5 i 6 będą wykorzystywane do działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z VAT) oraz do działalności niegospodarczej (czynności niepodlegające podatkowi VAT).

    W uzupełnieniu wniosku z dnia 24 stycznia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że: Wnioskodawca nie będzie miał możliwości przyporządkowania wydatków dotyczących Zadania 5 w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Wnioskodawca nie będzie miał możliwości przyporządkowania wydatków dotyczących Zadania 6 w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Wnioskodawca, w zakresie realizacji Zadania 5 nie będzie miał obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

    Wnioskodawca, w zakresie realizacji Zadania 6 nie będzie miał obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

    Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami związanymi z realizacją Projektu pn. w zakresie wykonywanych zadań?

    Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie realizowanych Zadań nr 1, 2, 3, 4 Uczelni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Oferta kształcenia m.in. w formie szkoleń, warsztatów, konserwatoriów, studiów doktoranckich została skierowana do studentów, doktorantów Uniwersytetu ... w ... w celu podniesienia kompetencji i kwalifikacji zawodowych.

    Nabywane przez Uczelnię towary i usługi w ramach Zadań nr 1, 2, 3 i 4 realizowanego projektu będą wykorzystywane do działalności gospodarczej (czynności zwolnione z podatku VAT) i działalności innej niż działalność gospodarcza (niepodlegających podatkowi VAT), w związku z czym Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zarówno w części, która jest związana ze sprzedażą zwolnioną, jak również w odniesieniu do tej części, która związana jest z czynnościami będącymi poza systemem VAT. Podatek VAT stanowić będzie koszt kwalifikowalny projektu.

    Oferta szkolenia zawarta w Zadaniu 5 skierowana została do kadry kierowniczej i administracyjnej Uniwersytetu .... w ... (wyższego i niższego szczebla) i ma na celu podniesienie kompetencji zarządczych we wszystkich obszarach działania Uniwersytetu (działalność gospodarcza - czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT oraz działalność niegospodarcza - czynności niepodlegające podatkowi VAT).

    W ramach Zadania 6 realizowanego projektu nastąpi rozbudowa posiadanej infrastruktury sprzętowej, w tym zakup serwerów, macierzy dyskowej, zasilacza awaryjnego, oprogramowania do wirtualizacji, nowych modułów oraz tuning bazy danych wraz ze stworzeniem hurtowni danych i upgrade technologiczny posiadanego przez Uczelnię systemu.

    Zaktualizowany i zoptymalizowany system usprawni proces zarządzania całą uczelnią oraz stanie się wygodnym, szybkim i wiarygodnym narzędziem pracy dla kadry zarządzającej dydaktycznej, badawczo - dydaktycznej i administracyjnej (działalność gospodarcza - czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT oraz działalność niegospodarcza czynności niepodlegające podatkowi VAT).

    Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego realizowanych zadań nr 5 i 6 Uczelnia uważa, że w zakresie realizowanych zadań (5 i 6) przysługuje jej prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony za pomocą prewspółczynnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a Ustawy o podatku od towarów i usług oraz tzw. wskaźnikiem proporcjonalnego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 i art. 91 Ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż powstałe efekty projektu będą wykorzystywane do działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT) i działalności innej niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające podatkowi VAT).

    Uczelnia nie ma możliwości w całości przyporządkowania ponoszonych na realizację zadań wydatków do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

    Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy w zakresie nabywanych towarów i usług służących realizacji:

    • Zadań 1,2,3,4 nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego,
    • Zadań 5 i 6 przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony za pomocą prewspółczynnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a oraz tzw. wskaźnika proporcjonalnego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 i art. 91 Ustawy o podatku od towarów i usług.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

    Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

    Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

    Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

    Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

    Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

    Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

    1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
    2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

    Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

    1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
    2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
    3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
    4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

    W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

    Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

    Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

    Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

    W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji art. 86 ust. 2h ustawy.

    Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

    Odnośnie sposobu określenia proporcji należy wskazać, że na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem. W § 6 powyższego rozporządzenia wskazano sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez uczelnie publiczne działalności i dokonywanych przez nie nabyć (tzw. sposób określenia proporcji), jak również wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

    Zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia, w przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

    X = (A x 100)/A + F

    gdzie poszczególne symbole oznaczają:

    X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

    A - roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,

    F - sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą:

    1. dotacje oraz inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na realizację zadań wskazanych w art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.), z wyłączeniem dotacji przeznaczonych na:
      1. zadania związane z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów w zakresie określonym w art. 173 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz dla doktorantów w zakresie określonym w art. 199 ust. 1 tej ustawy, jak również na realizowane w ramach tej dotacji zadania, o których mowa w art. 94 ust. 2 tej ustawy,
      2. specjalne stypendia naukowe dla doktorantów oraz specjalne stypendia naukowe dla studentów, inne niż określone w lit. a,
    2. środki na finansowanie nauki do wysokości poniesionych kosztów przez uczelnię w danym roku w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620 oraz z 2015 r. poz. 249 i 1268) oraz inne dotacje lub środki o podobnym charakterze - przeznaczone na realizację przez tę uczelnię w danym roku badań naukowych, prac rozwojowych oraz innych zleconych zadań, których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, z wyłączeniem dotacji przeznaczonych na stypendia dla uczestników studiów doktoranckich uczestniczących w realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych
    3. - wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego uczelni.

      Zgodnie z § 8 ww. rozporządzenia w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

      Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

      W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

      Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

      Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

      Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

      Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

      Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

      Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

      W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

      Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

      Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu.

      W rozpatrywanej sprawie w związku z wykorzystywaniem nabywanych w ramach realizacji projektu towarów i usług do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej), oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

      Jak wskazał Wnioskodawca - działania opisane w Zadaniach nr 1, 2, 3, 4 Projektu związane są z działalnością dydaktyczną Wnioskodawcy, tj. kształceniem studentów i doktorantów (czynności zwolnione z VAT i niepodlegające podatkowi VAT).

      Tym samym w odniesieniu do wydatków dotyczących zadania nr 1, 2, 3, 4 w ramach realizowanego projektu pn. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ efekty projektu w tej części nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

      Natomiast efekty powstałe w ramach realizacji Zadania 5 i 6, jak wskazał Wnioskodawca - są wykorzystywane do działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z VAT) oraz do działalności niegospodarczej (czynności niepodlegające podatkowi VAT). Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania wydatków dotyczących Zadań 5 i 6 w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w zakresie tych Zadań ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

      Zatem z uwagi na okoliczność, że przypisanie wydatków dotyczących realizacji Zadania nr 5 i 6 w ramach przedmiotowego projektu w całości do działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie jest możliwe, jak również nie jest możliwe przyporządkowanie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, to Wnioskodawca w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w związku z realizacją Zadania nr 5 i 6, w pierwszej kolejności jest zobowiązany do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy. Ponadto Wnioskodawca jako uczelnia publiczna określi proporcję, o której mowa w ww. przepisie art. 86 ust. 2a ustawy, na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

      W dalszym etapie w związku z faktem, że nabywane towary i usługi w związku z realizacją Zadania nr 5 i 6, związane z działalnością gospodarczą są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i do czynności zwolnionych od podatku Wnioskodawca winien dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, 3 i następne ustawy.

      Zatem należy stwierdzić, że skoro wydatki związane z realizacją zadań nr 5 i 6 w ramach realizowanego projektu są związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi od podatku oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z ich realizacją, w wysokości ustalonej w pierwszej kolejności w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., a następnie na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Prawo to przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

      Podsumowując, w odniesieniu do zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. , Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczenia w zakresie Zadań 1, 2, 3 i 4, natomiast w zakresie Zadań 5 i 6 Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizowanym projektem przy zastosowaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy określonego w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. oraz art. 90 ustawy.

      Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

      Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

      Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

      Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

      Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

      1. z zastosowaniem art. 119a;
      2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
      3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

      Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

      Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

      Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

      Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

      Stanowisko

      prawidłowe

      Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej