prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.296.2020.2.ABU

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.06.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.296.2020.2.ABU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2020 r. (data wpływu 20 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 22 maja 2020 r. (data wpływu 26 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w 100% z faktur dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie () oraz budowę sieci wodociągowej w m. () - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w 100% z faktur dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy() oraz budowę sieci wodociągowej w m. ().

Pismem z 22 maja 2020 r. (data wpływu 26 maja 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w związku z wezwaniem organu z 18 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.296.2020.1.ABU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Gmina () jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada własny numer NIP i Regon. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i wykonuje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), w tym obejmujące usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, budowy wodociągów i zaopatrzenia w wodę (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy). W ramach realizacji tego zadania Gmina sukcesywnie rozbudowuje infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną. Część mieszkańców Gminy mieszka na terenach, na których nie ma możliwości włączenia do sieci kanalizacji sanitarnej, a budowa takiej kanalizacji byłaby bardzo kosztowna. W Gminie () w m. () zostały wybudowane nowe domy bez dostępu do sieci wodociągowej dla takich terenów Gmina ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych na operację typu () w ramach poddziałania () objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Tytuł projektu (). Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy beneficjentom, podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy powinien wystąpić do Dyrektora właściwej Izby Skarbowej o wydanie interpretacji w sprawie możliwości odzyskania podatku VAT. W ramach projektu planowane jest następujące zadanie inwestycyjne: ().

1. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy ():

Przedsięwzięcie polega na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na działkach osób fizycznych z terenu Gminy. W ramach projektu Gmina () zapewni wykonanie 28 przydomowych oczyszczalni ścieków (wg indywidualnych projektów budowlanych) na terenie Gminy na nieruchomościach należących wyłącznie do osób prywatnych. Zadanie inwestycyjne obejmuje w swym zakresie przyłącze z budynku mieszkalnego do urządzeń oczyszczalni wraz z systemem odprowadzenia ścieków oczyszczonych do gruntu.

Planowane jest sfinansowanie inwestycji ze środków własnych gminy, wpłat mieszkańców oraz ze środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina zawarła z właścicielami nieruchomości umowy cywilnoprawne, na podstawie których właściciel działki udostępni nieodpłatnie Gminie oraz Wykonawcy robót budowalno- montażowych, nieruchomość, na czas niezbędny do zamontowania oczyszczalni i trwania budowy oraz umożliwienia wykonania robót sprzętem mechanicznym. Umowa z mieszkańcami została podpisana na czas określony tj. od dnia podpisania umowy do upływu 5 lat liczonych od dnia wypłaty płatności końcowej z realizacji projektu z PROW na lata 2014 -2020. Podpisane umowy z mieszkańcami regulują również kwestię partycypacji w kosztach wybudowanej przydomowej oczyszczalni ścieków na danej lokalizacji. Wpłata mieszkańca na podstawie zawartej umowy warunkowała będzie udział mieszkańca w projekcie i realizację inwestycji na gruncie przekazanym Gminie. Wpłaty mieszkańców będą stanowiły częściowe pokrycie udziału własnego Gminy w realizacji projektu i będą wprowadzone do budżetu z przeznaczeniem na pokrycie kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

2. Budowa sieci wodociągowej w m. ().

Przedsięwzięcie polega na budowie sieci wodociągowej w celu zapewnienia stabilnego zaopatrzenia w wodę działek budowlanych zlokalizowanych w obszarze projektowanej inwestycji oraz stanowić będzie ich zabezpieczenie przeciwpożarowe. Zakres inwestycji:
-sieć wodociągową () mb hydranty nadziemne(|)_ - 9 szt.

Gmina () zawrze z mieszkańcami odpowiednie umowy cywilno-prawne w zakresie dostawy wody i obciąży ich z tytułu świadczenia wyżej wymienionej usługi. Wybudowany nowy odcinek wodociągu będzie podłączony wyłącznie do budynków nienależących do Gminy. Ten odcinek wodociągu będzie wykorzystywany wyłącznie do odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody do budynków prywatnych.

Cała inwestycja będzie prowadzona przez wykonawców wyłonionych w postępowaniu o udzieleniu zamówienia publicznego w trybie przewidzianym przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 1843. z późn. zm.). Faktury VAT związane z realizacją inwestycji będą wystawiane na Gminę ()

Głównym celem projektu jest poprawa warunków życia i ochrony środowiska, jak również rozwoju gospodarczego gminy (). Cel zostanie osiągnięty poprzez wykonanie zakresu rzeczowego operacji.

Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2020-2022.

W związku z wezwaniem z dnia 18 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.296.2020.l.ABU, Gmina () w uzupełnieniu przedłożyła dodatkowe informacje do złożonego wniosku z dnia 15 kwietnia 2020 r. dotyczącego interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług.

Realizowane inwestycje należą do zadań własnych Gminy. Gmina (), w ramach realizacji tej inwestycji, wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy dotyczące:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
  • utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  • edukacji publicznej,
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  • targowisk i hal targowych,
  • zieleni gminnej i zadrzewień,
  • cmentarzy gminnych,
  • porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych i zaopatrzenia w wodę. Ustawa z dnia 7 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r., poz. 1396) w art. 403 ust. 2 w zw. z art. 400a ust. 1 pkt 5 i pkt 42 określa, że wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych, służących ochronie środowiska, gospodarce wodnej i ściekowej jest zadaniem własnym gmin.

Zasadniczym celem Gminy przy budowie przydomowych oczyszczalni ścieków jest podniesienie poziomu jakości usług komunalnych w zakresie oczyszczania ścieków. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków ma bezpośredni wpływ na zwiększenie ilości ścieków oczyszczonych, a tym samym ograniczenie zjawiska przedostawania się zanieczyszczeń do gleby i wód gruntowych, co z kolei zmniejsza ryzyko epidemiologiczne. Inwestycja ta przyczyni się do poprawy warunków życia mieszkańców i prowadzenia działalności gospodarczej. Korzyścią dla mieszkańców jest możliwość odprowadzenia ścieków z budynku mieszkalnego. Docelowymi adresatami realizowanej inwestycji są mieszkańcy Gminy () . Inwestycja umożliwiłaby optymalne rozwiązanie gospodarki ściekowej w znacznej części rejonów Gminy oraz rozwój lokalny, a także podniesienie standardu życia mieszkańców.

W ramach tej inwestycji powstaną przydomowe oczyszczalnie ścieków, które składają się z wykonanego z tworzywa sztucznego zbiornika, systemu rur, filtrów, zaworów, kominów odpowietrzających, pompy i innego osprzętu. Przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną zamontowane na działce stanowiącej własność mieszkańca (są wkopane w ziemię) w bezpośredniej bliskości budynku mieszkalnego i podłączone do jego wewnętrznej instalacji sanitarnej. W celu wykonania ww. przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę zostały podpisane cywilnoprawne umowy z właścicielami nieruchomości. Umowy z mieszkańcami regulowały kwestie związane z realizacją projektu, takie jak:

  1. nieodpłatne udostępnienie nieruchomości przez mieszkańców na rzecz Gminy, na której budowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków. Zgodnie z umową mieszkaniec ma obowiązek wyrazić zgodę na umiejscowienie przydomowej oczyszczalni ścieków oraz przeprowadzenie wszelkich niezbędnych robót na nieruchomości będącej w jego posiadaniu, jak i przez cały okres obowiązywania umowy w zakresie budowy oraz monitorowania prawidłowej eksploatacji wybudowanych urządzeń,
  2. przekazanie przez Gminę do nieodpłatnego używania (na czas trwania umowy)
    wybudowanych przydomowych oczyszczalni ścieków po zakończeniu budowy
    i protokolarnym odbiorze budowli. W okresie trwania umowy Gmina będzie ponosiła koszty związane z ich eksploatacją np. wywóz osadu. Właściciel korzysta nieodpłatnie z przydomowej oczyszczalni ścieków oraz ponosi koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją przydomowej oczyszczalni ścieków. W okresie trwałości projektu nadzór i kontrolę nad utrzymaniem i eksploatacją przydomowych oczyszczalni ścieków sprawuje Gmina (). W okresie 5 lat od zakończenia budowy powstałą inwestycję Gmina obejmie monitoringiem - oceni jej jakość oraz analizę stopnia zużycia,
  3. przekazanie przydomowych oczyszczalni ścieków na własność mieszkańcom przez Gminę. Gmina (), warunki przekazania na własność przydomowych oczyszczalni określi w odrębnych umowach cywilnoprawnych. Przekazanie będzie traktowane jako odrębna czynność,
  4. sposób finansowania - wkład własny mieszkańca za wybudowanie przydomowej oczyszczalni ścieków.
    Za wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina obciąży kosztami właściciela danej nieruchomości na podstawie umowy cywilnoprawnej. Zgodnie z zapisem w umowach mieszkaniec zobowiązany jest uczestniczyć w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków w swoim gospodarstwie i wpłacić Gminie wynagrodzenie tytułem kompleksowej usługi oczyszczania ścieków, w tym wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków na jego nieruchomości. Mieszkańcy uiszczają wpłatę na rzecz Gminy za następujące czynności:
    • wykonanie robót budowlanych polegających na montażu przydomowych oczyszczalni ścieków na swojej posesji,
    • użytkowanie przydomowych oczyszczalni ścieków w okresie trwania umowy,
    • wykonanie przeglądów gwarancyjnych w okresie gwarancyjnym tj. w ciągu 5 lat po zakończeniu robót budowlanych.
    Pobrana opłata stanowi zapłatę za całość kompleksowej usługi oczyszczania ścieków. Przydomowe oczyszczalnie ścieków stanowią instalacje, które samodzielnie służą mieszkańcom jako miejsca, do których odprowadzane i w których oczyszczane są ścieki z budynku mieszkalnego. Cala usługa polegająca na budowie, udostępnieniu, przeglądzie serwisowym w ramach gwarancji wobec danego mieszkańca wykonana została na podstawie umowy cywilnoprawnej. Przekazanie na własność zostanie określone w odrębnej umowie cywilnoprawnej. Wynagrodzenie, które będzie uiszczone przez mieszkańców będzie dotyczyło czynności wykonywanych przez Gminę zmierzających do oczyszczenia ścieków.
  5. warunki rozwiązania umowy.
    Umowy z mieszkańcami przewidują możliwość odstąpienia od umowy w przypadku:
    - jeżeli Gmina nie uzyska środków zewnętrznych.
    Dokonane wpłaty przez mieszkańca pozostają w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług realizowanych na rzecz mieszkańców. Gmina nabędzie usługę budowy przydomowych oczyszczalni ścieków od wykonawcy.

Do obowiązków Gminy przy realizacji zadania należy:

  1. Wyłonienie zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawcy robót budowlanych,
  2. Protokolarne przekazanie terenu budowy dla realizacji przedmiotu umowy,
  3. Przekazanie dokumentacji projektowej,
  4. Zapewnienie nadzoru inwestorskiego przez cały czas realizacji przedmiotu umowy,
  5. Dokonywanie odbiorów robót,
  6. Regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych przez wykonawcę,
  7. Dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego zadania,
  8. Dokonywanie przeglądów gwarancyjnych.

Obowiązkiem Wykonawcy jest:

  1. Wykonanie przedmiotu umowy zgodnie z dokumentacją projektową oraz poleceniami Inspektora nadzoru inwestorskiego,
  2. Utrzymywanie w należytym stanie i porządku terenu budowy,
  3. Zatrudnienie odpowiednich osób posiadających uprawnienia do wykonywania robót ziemnych, sanitarnych, elektrycznych, montażowych,
  4. Zapewnienie kierowania robotami przez osoby posiadające stosowne kwalifikacje i doświadczenie,
  5. Umożliwienie wstępu na teren budowy pracownikom organów nadzoru budowlanego i innych uprawnionych organów,
  6. Uczestnictwo w częściowych i końcowych odbiorach robót,
  7. Przeszkolenie użytkowników przydomowych oczyszczalni ścieków.

Przy realizacji inwestycji Gmina () ponosi m.in. wydatki na:

  • roboty przygotowawcze: urządzenie i ogrodzenie placu budowy, oznaczenie stałych punktów wysokościowych wytyczenie lokalizacji przydomowych oczyszczalni ścieków,
  • roboty ziemne i odtworzeniowe - wykonanie wykopów wąsko i szeroko przestrzennych miejscowych i liniowych z rozparciem, wymiana i dowiezienie ziemi i gruntu,
  • roboty montażowe: montaż elementów przydomowej oczyszczalni ścieków, montaż pompowni ścieków dla przydomowej oczyszczalni ścieków z zasilaniem elektrycznym wraz z włączeniem instalacji kanalizacyjnej zewnętrznej do wybudowanej oczyszczalni,
  • obsługę geodezyjną w czasie budowy, inwentaryzację geodezyjną powykonawczą dla każdej oczyszczalni, dokumentację techniczno-ruchową, rozruch oczyszczalni,
  • przeszkolenie użytkowników w zakresie obsługi i konserwacji oczyszczalni. Prace są wykonywane na podstawie projektów budowlano-wykonawczych.

Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę () z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wykonawcy są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Przedmiot umowy z wykonawcą stanowił będzie wykonanie robót budowlanych przy realizacji inwestycji polegającej na budowie, dostawie, montażu i rozruchu fabrycznie nowych przydomowych oczyszczalni ścieków.

Przedmiotem inwestycji jest budowa przydomowych oczyszczalni ścieków dla tych mieszkańców Gminy, którzy podpisali umowy cywilnoprawne. Usługa świadczona na rzecz mieszkańca będzie miała charakter usługi kompleksowej - związanej z wykonaniem w ramach oczyszczania ścieków - dostawą i montażem, serwisowaniem przydomowych oczyszczalni ścieków. Dokonywana przez Gminę () na rzecz mieszkańców usługa - ma charakter świadczonych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonanie kompleksowej usługi w zamian za wynagrodzenie w postaci wpłat mieszkańców, stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 5 ustawy o VAT. Czynności jakie Gmina dokona na rzecz mieszkańca stanowić będą kompleksową usługę oczyszczania ścieków, na którą złoży się szereg czynności, w tym wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków, na poczet wykonania których Gmina pobierze określoną w umowie wpłatę, zgodnie z zawartą z mieszkańcem umową. Kwoty wynikające z umowy uiszczane przez mieszkańców na rzecz Gminy stanowić będą wynagrodzenie, w związku z otrzymaniem których po stronie Gminy powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Dla świadczonych przez Gminę usług właściwa jest klasyfikacja zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Przydomowa oczyszczalnie ścieków będą służyć mieszkańcom jako samodzielne instalacje, do których odprowadzane i w których oczyszczane są ścieki z budynków mieszkalnych.

Świadczenia polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ich serwisowaniu w ramach gwarancji dla mieszkańców stanowić będą odpłatne świadczenie usług polegające na możliwości odprowadzenia ścieków z budynków mieszkalnych. Budowa i serwisowanie przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowi celu samego w sobie, lecz są ściśle związane ze świadczonymi przez Gminę na rzecz mieszkańców usługami oczyszczania ścieków za pomocą przydomowych oczyszczalni ścieków. Gmina nie realizowałaby przedmiotowej inwestycji, jeżeli nie świadczyłaby za ich pomocą usług oczyszczania ścieków. Usługa główna to oczyszczanie ścieków, a usługi pomocnicze (budowa oczyszczalni i serwisowanie) stanowią czynności, których celem jest należyte wykonywanie usług oczyszczania ścieków. Ich wybudowanie stanowi w istocie warunek sine qua non - świadczenia usług oczyszczania ścieków przez Gminę. Z tych względów czynności te stanowią dla celów podatku VAT jedno, niepodzielne świadczenie. Gmina będzie świadczyć usługi oczyszczania ścieków na rzecz mieszkańców, dla których wybuduje przydomowe oczyszczalnie ścieków. Uzyskane od mieszkańca przez Gminę wynagrodzenie stanowić będzie opodatkowaną sprzedaż, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o podatku VAT, od których Gmina odprowadzi podatek należny VAT, który wykaże w rejestrach sprzedaży oraz składanych deklaracjach VAT-7.

Wybudowane oczyszczalnie ścieków wykorzystywane będą wyłącznie w opodatkowanej działalności gospodarczej Gminy i będą służyć Gminie wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponoszone nakłady (zakup materiałów i usług) w trakcie realizacji inwestycji bezpośrednio będą związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. odpłatnymi usługami oczyszczania ścieków. Gmina () ma możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT, jako służące wyłącznie czynnościom opodatkowanym - do świadczenia odpłatnych usług oczyszczania ścieków. Według Gminy (), w odniesieniu do wydatków związanych z budową przydomowych oczyszczalni ścieków oraz ich serwisowaniem, wszystkie przesłanki warunkujące pełne odliczenie podatku naliczonego wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT są spełnione. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca przewidział dwa warunki, których łączne spełnienie uprawnia do skorzystania z prawa do odliczenia:

  1. towary lub usługi zostaną nabyte przez podatnika VAT,
  2. zakupy będą w bezspornym związku z czynnościami opodatkowanymi.

Gmina () jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonywać będzie w przypadku infrastruktury dotyczącej gospodarki ściekowej nabyć towarów i usług które pozostawać będą w związku z czynnościami opodatkowanymi VAT. Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, czynnością opodatkowaną jest świadczenie odpłatnych usług na terytorium kraju na rzecz mieszkańca. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą przedmiotem czynności opodatkowanych Gminy (do których zalicza się budowa oraz serwisowanie w zamian za odpłatność). Gmina osiągnie z tego tytułu dochód - opłatę za kompleksową usługę oczyszczania ścieków uiszczaną przez mieszkańca. W związku z tym, że Gmina osiągnie przychód, to ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego. W ocenie Gminy, istotny jest fakt, że ponoszone wydatki będą bezpośrednio związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi w postaci świadczenia kompleksowych usług.

Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku. Wspomniana zasada jest rozumiana jako stosowanie podatku VAT na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia/odliczenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego naruszają neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Odnośnie zasady neutralności VAT wypowiadały się już wielokrotnie zarówno polskie sądy administracyjne, jak i Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykorzystaniem przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminy do czynności opodatkowanych zostało potwierdzone w licznych interpretacjach wydawanych w imieniu Ministra Finansów, na gruncie zbliżonych stanów faktycznych, tj. przykładowo w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  • z dnia 18 października 2018r. sygn. 0112-KDIL2-2.4012.408.2018.2.GM Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z budową przydomowych oczyszczalni ścieków. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu dotyczącego przydomowych oczyszczalni ścieków będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  • z dnia 04 października 2018r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.496.2018.2.JN Gminy należy wskazać, że ma/będzie miała ona możliwość odliczenia 100% podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. (),
  • z dnia 23 listopada 2018r., w której uznano w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ Gmina w związku ze świadczeniem usług z zakresu odprowadzania i oczyszczania ścieków prowadzi działalność gospodarczą i działa w charakterze podatnika podatku VAT, a nabyte towary i usługi celem realizacji Oczyszczalni wykorzystuje do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej wytworzenia i zainstalowania na nieruchomości mieszkańców biologicznych przydomowych oczyszczalni ścieków (Oczyszczalnie) w ramach operacji pn. (). Zatem, Gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków czynionych w ramach zadania Oczyszczalni.

Efekty realizowanego zadania w związku z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz mieszkańca, który wniesie stosowne wpłaty, związane będą w 100% z czynnościami opodatkowanymi.

Gminie przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją przydomowych oczyszczalni ścieków, gdyż towary i usługi zakupione z realizacją ww. inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Analogicznie, inwestycja polegająca na budowie nowego odcinka sieci wodociągowej w m. (), która ma na celu podłączenie nowych odbiorców - wyłącznie mieszkańców Gminy, związana będzie wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Po wybudowaniu nowa sieć wodociągowa będzie własnością Gminy i zostanie przyjęta na stan środków trwałych jako budowla. Gmina () zawrze z mieszkańcami umowy na dostawę wody i z tego tytułu będzie uzyskiwała przychody opodatkowane podatkiem VAT, które zostaną ujęte w miesięcznych deklaracjach VAT-7 Gminy ().

Gmina wykonując czynności z zakresu dostarczania wody tj. czynności cywilnoprawne, prowadzić będzie działalność gospodarczą, a tym samym działać w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Realizowane przez Gminę odpłatne świadczenie usług przy wykorzystaniu nowopowstałej infrastruktury wodnej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatek VAT należny wykazywany będzie na podstawie wystawionych faktur (odbiorcom zewnętrznym) w rejestrach sprzedaży oraz składanych deklaracjach VAT-7 i odprowadzany według stawki 8%, na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Z nowej sieci infrastruktury wodociągowej nie będzie korzystać Urząd Gminy oraz jednostki organizacyjne Gminy (). Będzie ona wykorzystywana tylko do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie obsługi mieszkańców.

Nabycie towarów i usług w związku z budową sieci następować będzie w ramach wykonywanej przez Gminę, działalności gospodarczej i w momencie dokonywania nabycia Gmina będzie działała w charakterze podatnika VAT. Wydatki inwestycyjne dotyczące sieci wodnej związane będą tylko z działalnością opodatkowaną. Gmina ma możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gminy (), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Towary i usługi nabywane przez Gminę (czynnego podatnika VAT) w ramach ponoszonych wydatków bieżących mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, tj. odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Infrastruktura wodna służyć będzie do świadczenia na rzecz podmiotów zewnętrznych odpłatnych usług w zakresie dostawy wody.

Stanowisko Gminy w zakresie prowadzenia w tym zakresie działalności opodatkowanej znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • z dnia 21 września 2015 r., sygn. IPTPP3/4512-305/15-2/UNR, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż Świadczone przez Gminę usługi odpłatnego zbiorowego odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz dostarczania wody na rzecz mieszkańców oraz podmiotów gospodarczych, stanowią/będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie do art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT,
  • z dnia 19 marca 2014 r., sygn. IPTPP4/443-917/13-2/MK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zaprezentował pogląd, że Świadczone przez Gminę usługi odpłatnego zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, stanowią/będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie do art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Gminy, warunki do istnienia prawa do odliczania VAT zostaną spełnione. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, a towary i usługi nabyte w związku ze świadczeniem usług dostawy wody, polegających na świadczeniu przez Gminę usług na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wykonywane czynności Gminy, które podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, dają prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z wykonaniem tych czynności. Gmina wykonując czynności z zakresu dostawy wody, tj. czynności cywilnoprawne, prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Usługa dostawy wody świadczona będzie, za pomocą nowo wybudowanej sieci wodnej, tylko mieszkańcom Gminy. Gmina z tytułu dostawy wody wystawiać będzie faktury VAT ze stawką podatku należnego 8%.

W związku z powyższym. Gmina () ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją inwestycji na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe potwierdza stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zawarte w interpretacjach indywidualnych:

  • z dnia 26 lipca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.394.2018.1.AZ, w której stwierdził w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zakupy towarów i usług dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej wraz z oczyszczalnią ścieków będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych,
  • z dnia 19 czerwca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.292.2018.1.AZ, gdzie uznano, że świadczenie usług dostawy wody, odbioru ścieków z posesji i budynków należących do podmiotów zewnętrznych będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), zatem dla tych czynności Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W konsekwencji, czynności wykonywane na podstawie zawartych przez Gminę za pośrednictwem zakładu budżetowego umów cywilnoprawnych nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania na mocy powołanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Analizując okoliczności przedstawione w opisie stanu faktycznego, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zakupy towarów i usług dotyczących budowy sieci wodociągowej w miejscowości O oraz sieci kanalizacyjnej w miejscowości M. będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową sieci wodociągowej w miejscowości O oraz sieci kanalizacyjnej w miejscowości M. Prawo to przysługuje Gminie pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT,
  • z dnia 11 czerwca 2018 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.221.2018.2.BS, w której podkreślono W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - powstała infrastruktura kanalizacyjna będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. odprowadzanie ścieków od mieszkańców gminy na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych a Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i będzie działał w takim charakterze,
  • z dnia 13 czerwca 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.186.2017.2.MJ, stwierdzono,że: Z okoliczności sprawy przedstawionych we wniosku wynika, że infrastruktura wodnokanalizacyjna wytworzona w ramach przedmiotowego projektu jest/będzie wykorzystywana na potrzeby dostaw wody i odbioru ścieków na rzecz mieszkańców Gminy oraz firm zlokalizowanych na terenie Gminy. Jak wskazał Wnioskodawca, jednostki organizacyjne Gminy nie korzystają/nie będą korzystać z efektów inwestycji. Tym samym, biorąc pod uwagę przywołane przepisy - w szczególności art. 86 ust. 1 ustawy - oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w całości z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji wykorzystywanej do działalności opodatkowanej,
  • z dnia 1 czerwca 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.93.2017.2.RG, stwierdzono,że: Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości ... ma w zamierzeniu służyć wyłącznie prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Sieć wodociągowa będzie udostępniana wyłącznie mieszkańcom Gminy oraz podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Gminy w związku ze świadczeniem przez Gminę usług dostawy wody na rzecz tych podmiotów,
  • z dnia 24 lutego 2017 r., sygn. 3063-ILPP1-2.4512.14.2017.1.MR, wskazano, iż wydatki związane z planowaną Inwestycją służące wyłącznie czynnościom opodatkowanym, realizowanym faktycznie przez Zakład będą mogły podlegać odliczeniu w całości przez Gminę, gdyż czynności opodatkowane wykonywane przez Zakład będą czynnościami opodatkowanymi Gminy. Podsumowując, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Inwestycji pn. (),
  • z dnia 21 lutego 2017 r., sygn. 1061-IPTPP1.4512.70.2017.2.AK, zauważono, iż z nowo wybudowanego odcinka kanalizacji nie będą korzystać jednostki, korzystać będą tylko i wyłącznie mieszkańcy Gminy oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Nie jest również planowane wykorzystywanie tego odcinka do sprzedaży innej niż opodatkowana. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał możliwość pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji,
  • z dnia 21 kwietnia 2017 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.185.2017.2.BC, zgodnie z którą: Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Gmina w związku z wykonywaniem czynności z zakresu dostawy wody i odprowadzania ścieków prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca - wytworzona w ramach planowanej inwestycji infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podsumowując, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina w ramach realizowanego projektu pn. (...) ma możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji służą do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2017 r. sygn. 1462-IPPP2.4512.121.2017.1.DG, w której stwierdził, Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działał jako czynny podatnik podatku VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji budowy oczyszczalni ścieków, sieci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej będą służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż Gmina z wykorzystaniem tej infrastruktury będzie świadczyć odpłatne usługi odprowadzania ścieków i dostarczania wody.

Gmina () jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonywać będzie nabyć towarów i usług, które pozostawać będą w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi VAT. W związku z powyższym przysługuje jej pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane na otrzymywanych od wykonawców fakturach dokumentujących wykonanie budowy sieci wodnej. W obecnej chwili nie jest planowane wykorzystanie sieci wodociągowych do innych niż czynności opodatkowane. W przypadku zmiany przeznaczenia inwestycji Gmina dokona stosownych korekt podatku naliczonego.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Gmina() będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 100% z faktur dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy () oraz budowę sieci wodociągowej w m. ()?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina () stoi na stanowisku, że będzie miała prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego poprzez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy () oraz budowę sieci wodociągowej w m. ().

Zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz.1221, z późn zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z tym, że Gmina () jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, oraz wydatki związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy () oraz budową sieci wodociągowej w m. () będą powiązane z działalnością opodatkowaną Gminy, nabędzie ona prawo do odliczenia podatku VAT w 100% od faktur dokumentujących wydatki związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budową sieci wodociągowej w m. ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

W związku z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego wątpliwości Gminy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w 100% z faktur dokumentujących wydatki na realizację zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest więc związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie spełniony. Jak bowiem wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonywać będzie nabyć towarów i usług, które pozostawać będą w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W związku z powyższym, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na budowę ww. infrastruktury.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - nie mogą być rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformacyjnego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej