prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.10.2019.1.MMa

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.01.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.10.2019.1.MMa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2019 r. (data wpływu 15 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ,,() jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ,, ().

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie () od dnia 14 grudnia 2018 r. realizuje operację pt. ,, () prowadzące do osiągnięcia celu szczegółowego dla poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność tj. wspieranie lokalnego rozwoju na Obszarach Wiejskich.

Ww. operacja ma na celu wzmocnienie potencjału nowopowstałych i funkcjonujących podmiotów gospodarczych działających na obszarze LGD poprzez wsparcie doradcze i szkoleniowe.

Stowarzyszenie () złożyło wniosek o przyznanie pomocy do Urzędu Marszałkowskiego (). Jako Wnioskodawca ubiega się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowalnych.

W związku z powyższym niezbędny jest dokument potwierdzający brak możliwości zwrotu podatku VAT naliczonego przy realizacji operacji.

Szczegółowe działania w ramach operacji obejmują:

  1. Utworzenie punktu wsparcia przedsiębiorczości lokalnej na terenie powiatu ().
  2. Organizacja szkoleń:
    1. prowadzenie działalności gospodarczej (6 godzin),
    2. księgowość w firmie (6 godzin),
    3. prawo pracy (6 godzin),
    4. prawo w firmie (6 godzin).
    W każdym szkoleniu weźmie udział średnio 10 osób. Uczestnikom szkoleń zostanie zapewniony poczęstunek (drożdżówki, kawa, herbata, soki, woda mineralna, cukier, suche ciastka) oraz materiały szkoleniowe. Szkolenia zostaną poprowadzone przez osoby posiadające wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie (w ramach usługi).
  3. Organizacja wsparcia doradczego:
    1. wsparcie doradcze bezpośrednie,
    2. wsparcie doradcze - telefoniczne.

Beneficjentami działań realizowanych przez punkt wsparcia są osoby, które otrzymały wsparcie w ramach przedsięwzięcia 3.1.1. Wsparcie przedsiębiorczości poprzez dotacje inwestycyjne w zakresie podejmowania działalności gospodarczej oraz inne osoby planujące rozpocząć działalność gospodarczą (m.in. osoby planujące złożyć wniosek na rozpoczęcie działalności gospodarczej do PUP i innych instytucji) i podmioty, które już prowadzą działalność gospodarczą.

Realizacja operacji nie generuje żadnych przychodów stowarzyszenia ().

Po zakończeniu realizacji projektu koszty poniesione na jego realizację zostaną zrefundowane przez Urząd Marszałkowski Województwa (). Rezultaty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi.

Stowarzyszenie () jest organizacją pożytku publicznego oraz prowadzi działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Stowarzyszenie () ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją operacji pt. () w ramach poddziałania 19.2 ,,Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

  • Czy stowarzyszenie () ma możliwość odzyskania podatku VAT w tym zakresie?

    Zdaniem Wnioskodawcy

    Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

    Stowarzyszenie () realizując projekt poniesie koszty opodatkowane podatkiem VAT ale nie będą one służyły sprzedaży opodatkowanej. Stowarzyszenie () wystąpi jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi.

    Stowarzyszenie () jest podatnikiem VAT. Realizując operację () poniesie koszty opodatkowane podatkiem VAT ale nie będą one służyły sprzedaży opodatkowanej.

    Stowarzyszenie () wystąpi jak ostateczny nabywca (konsument) towarów lub usług.

    Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, przepisy ustawy o VAT stanowią iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi jedynie w przypadku, kiedy spełnione zostaną jednocześnie następujące dwa warunki: beneficjent jest podatnikiem VAT oraz zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

    W przypadku Stowarzyszenia () przy realizacji projektu () nie będzie spełniony jeden z wymienionych wyżej warunków (zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych), wówczas VAT zawarty w dokonywanych przez beneficjenta zakupach będzie stanowił wydatek kwalifikowany.

    Zatem Stowarzyszeniu () nie przysługuje prawo odliczenia naliczonego podatku VAT przy realizacji operacji pt. ,, ().

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

    W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

    Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

    Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Z wniosku wynika, że Stowarzyszenie () od dnia 14 grudnia 2018 r. realizuje operację pt. ,, () prowadzące do osiągnięcia celu szczegółowego dla poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność, tj. wspieranie lokalnego rozwoju na Obszarach Wiejskich. Ww. operacja ma na celu wzmocnienie potencjału nowopowstałych i funkcjonujących podmiotów gospodarczych działających na obszarze LGD poprzez wsparcie doradcze i szkoleniowe. Stowarzyszenie () złożyło wniosek o przyznanie pomocy do Urzędu Marszałkowskiego (). Jako Wnioskodawca ubiega się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowalnych.

    Szczegółowe działania w ramach operacji obejmują:

    1. Utworzenie punktu wsparcia przedsiębiorczości lokalnej na terenie powiatu ().
    2. Organizacja szkoleń:
      1. prowadzenie działalności gospodarczej (6 godzin),
      2. księgowość w firmie (6 godzin),
      3. prawo pracy (6 godzin),
      4. prawo w firmie (6 godzin).
      W każdym szkoleniu weźmie udział średnio 10 osób. Uczestnikom szkoleń zostanie zapewniony poczęstunek (drożdżówki, kawa, herbata, soki, woda mineralna, cukier, suche ciastka) oraz materiały szkoleniowe. Szkolenia zostaną poprowadzone przez osoby posiadające wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie (w ramach usługi).
    3. Organizacja wsparcia doradczego:
      1. wsparcie doradcze bezpośrednie,
      2. wsparcie doradcze - telefoniczne.

    Beneficjentami działań realizowanych przez punkt wsparcia są osoby, które otrzymały wsparcie w ramach przedsięwzięcia 3.1.1. Wsparcie przedsiębiorczości poprzez dotacje inwestycyjne w zakresie podejmowania działalności gospodarczej oraz inne osoby planujące rozpocząć działalność gospodarczą (m.in. osoby planujące złożyć wniosek na rozpoczęcie działalności gospodarczej do PUP i innych instytucji) i podmioty, które już prowadzą działalność gospodarczą.

    Realizacja operacji nie generuję żadnych przychodów stowarzyszenia (). Po zakończeniu realizacji projektu koszty poniesione na jego realizacje zostaną zrefundowane przez Urząd Marszałkowski Województwa (). Rezultaty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi. Stowarzyszenie () jest organizacją pożytku publicznego oraz prowadzi działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

    Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

    W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż jak wynika z wniosku zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pt. ,, (). Inwestycja w ramach niniejszego projektu nie będzie wykorzystywana w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego i w konsekwencji prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

    A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

    Ponadto wskazać należy, że Organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności, w kontekście zadanego pytania, przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wobec powyższego, dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku załączniki nie byłyby przedmiotem merytorycznej analizy.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..., ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-025 Rzeszów za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej