Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn.: (). - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.199.2020.1.MSO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.05.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.199.2020.1.MSO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn.: ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 lutego 2020 r. (data wpływu 6 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto () (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) jest zarejestrowane na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT), jako podatnik VAT czynny.

Miasto realizuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.) (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu podniesienia poziomu świadomości ekologicznej uczniów z klas () Zespołu () w () (w skład którego wchodzą: Szkoła () i Przedszkole ()), Miasto () składa wniosek o dofinansowanie realizacji projektu szkolnej edukacji ekologicznej w ramach konkursu () w obszarze (), ogłoszony przez ().

W ramach projektu prowadzone będą zajęcia dla () uczniów z klas (), w tym uczniów z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym lub o niskim statusie materialnym. Zajęcia będą prowadzone przez czterech nauczycieli dyplomowanych Szkoły () w (), o wieloletnim doświadczeniu pedagogicznym. Zaplanowane zajęcia warsztatowe i laboratoryjne realizowane będą przy współpracy w (), które zatrudniając doskonałych fachowców potrafi w trakcie profesjonalnie prowadzonych zajęć rozwijać pasje naukowe dzieci w sposób dostosowany do ich możliwości poznawczych. Wycieczki będą organizowane przez lokalny oddział PTTK, który ma doskonałą orientację w możliwościach turystycznych regionu oraz stanowi atrakcyjną cenowo konkurencję dla innych instytucji. Przystępując do konkursu (). Miasto () pragnie aby uczniowie szkoły mieli możliwość odkrywania naturalnego bogactwo i piękna swojej okolicy, a także nauczyli się, jak o nie dbać, by zarówno obecni, jak i przyszli mieszkańcy mogli się nimi cieszyć. Realizując zaplanowane działania dzieci otrzymują szansę bezpośredniego obcowania z przyrodą, poprzez osobiste przeżycia i aktywne działania na rzecz ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wody.

Realizacja przedmiotowego Projektu pozwoli uczniom:

  • zrozumieć konieczność ochrony zasobów naturalnych Ziemi ze szczególnym uwzględnieniem zasobów wodnych w życiu człowieka, roślin i zwierząt,
  • wdrożyć postawy i zachowania zapewniające ochronę zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów wodnych,
  • poznać zachowania, które prowadzą do degradacji jakości wody,
  • planować własne działania mające na celu ograniczenie zużycia wody i jej ochrony,
  • rozbudzić potrzeby kontaktu z przyrodą oraz uświadomienie znaczenia i piękna otaczającego środowiska naturalnego,
  • uświadomić uczniom odpowiedzialność za stan środowiska w najbliższym otoczeniu, znaczenie poszanowania świata roślin i zwierząt poprzez poznanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka oraz podejmowanie działań zmierzających do ochrony przyrody.

W ramach projektu zrealizowane zostaną: warsztaty w terenie np. badanie czystości wody nad zalewem (), wycieczki o tematyce ekologicznej np. zwiedzanie tamy w () (odnawialne źródło energii), zwiedzanie oczyszczalni ścieków w (), gra ekologiczna nad rzeką (), organizacja konkursów fotograficznych, plastycznych, wiedzy o ekologii.

Dodatkowymi korzyściami wynikającymi z realizacji Projektu będą: wzbogacenie oferty dydaktycznej szkoły o niezwykle ważne i interesujące warsztaty i wycieczki dydaktyczne, współpraca z lokalnym środowiskiem, rodzicami i instytucjami. Dzięki realizacji projektu poszerzy się współpraca nauczycieli, zintegruje się społeczność szkolna poprzez zniesienie barier finansowych uniemożliwiających części uczniów udział w dodatkowych zajęciach płatnych.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu, zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta () w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście () i jego jednostkach budżetowych, wystawione będą na nabywcę: Miasto () NIP () (odbiorca: Zespół ()). Realizacja projektu będącego przedmiotem wniosku, jest zadaniem własnym gminy - (), o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz.506 ze zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248) Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły 1 stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Efekty planowanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem czynności - organizacji wycieczek, gdzie Miasto wystąpi jako podatnik podatku od towarów i usług bowiem udział dzieci w wycieczkach wymaga zgody rodziców. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.) usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ((Dz. U. z 2019 r. poz. 1481, 1818 i 2197).), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zamierza wykorzystywać efekty przedmiotowego projektu w części dotyczącej organizacji wycieczek do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług bowiem w organizowanych wycieczkach będą brały udział wyłącznie uczniowie z klas () Zespołu ().

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Miasto () ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu () przez Zespół ()?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Miasto () nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu () przez Zespół ().

Uzasadnienie:

Miasto () jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne od rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przepis ten jest odzwierciedleniem Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej lub urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 należą sprawy dotyczące edukacji publicznej. Niewątpliwie zajęcia organizowane w ramach projektu wpisują się

w katalog zadań własnych Miasta z zakresu edukacji ekologicznej. Jak wynika z powyższego gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny tzn. są przez gminę realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nabyte podczas realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszystkie podejmowane działania mają na celu edukację ekologiczną dzieci i ich rodziców, pracowników oraz mieszkańców i są prowadzone przez kadrę pedagogiczną zatrudnioną w Zespole (). Organizacja obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, świadczone są przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (art. 2 ustawy Prawo oświatowe) wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek (a tak jest w tym przypadku) jest zwolnioną z opodatkowania VAT na podstawie § 3 ust. l pkt 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018. poz. 701). W tej sytuacji Miasto () wola nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowego projektu w ramach konkursu pn. ().

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu, zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta () w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście () i jego jednostkach budżetowych, wystawione będą na nabywcę: Miasto () NIP () (odbiorca: Zespół ()).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy

są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Miasto () jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto realizuje zadania własne, w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu podniesienia poziomu świadomości ekologicznej uczniów z klas () Zespołu () (w skład którego wchodzą: Szkoła () i Publiczne ()), Miasto () składa wniosek o dofinansowanie realizacji projektu szkolnej edukacji ekologicznej w ramach konkursu ().

W ramach projektu prowadzone będą zajęcia dla () uczniów z klas () w tym uczniów z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym lub o niskim statusie materialnym. Zaplanowane zajęcia warsztatowe i laboratoryjne realizowane będą przy współpracy w (), które zatrudniając doskonałych fachowców potrafi w trakcie profesjonalnie prowadzonych zajęć rozwijać pasje naukowe dzieci w sposób dostosowany do ich możliwości poznawczych. Wycieczki będą organizowane przez lokalny oddział (), który ma doskonałą orientację w możliwościach turystycznych regionu oraz stanowi atrakcyjną cenowo konkurencję dla innych instytucji Przystępując do konkursu () Miasto () pragnie aby uczniowie szkoły mieli możliwość odkrywania naturalnego bogactwo i piękna swojej okolicy, a także nauczyli się, jak o nie dbać, by zarówno obecni, jak i przyszli mieszkańcy mogli się nimi cieszyć. Realizując zaplanowane działania dzieci otrzymują szansę bezpośredniego obcowania z przyrodą, poprzez osobiste przeżycia i aktywne działania na rzecz ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wody.

W ramach projektu zrealizowane zostaną: warsztaty w terenie np. badanie czystości wody nad zalewem (), wycieczki o tematyce ekologicznej np. zwiedzanie tamy w () (odnawialne źródło energii), zwiedzanie oczyszczalni ścieków w (), gra ekologiczna nad rzeką (), organizacja konkursów fotograficznych, plastycznych, wiedzy o ekologii.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu, wystawione będą na Miasto (). Realizacja projektu będącego przedmiotem wniosku, jest zadaniem własnym gminy - Miasta (). Efekty planowanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem czynności - organizacji wycieczek, gdzie Miasto wystąpi jako podatnik podatku od towarów i usług bowiem udział dzieci w wycieczkach wymaga zgody rodziców.

Wnioskodawca zamierza wykorzystywać efekty przedmiotowego projektu w części dotyczącej organizacji wycieczek do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług bowiem w organizowanych wycieczkach będą brały udział wyłącznie uczniowie z klas () Zespołu ().

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w odniesieniu do realizowanego zadania, Miasto będzie miało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji Projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o naliczony, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia.

W przedmiotowej sprawie towary i usługi nabywane dla realizacji opisanego projektu nie będą służyć działalności opodatkowanej Wnioskodawcy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, efekty planowanego projektu będą wykorzystywane tylko do czynności zwolnionych oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy dotyczący związku dokonywanych zakupów towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji opisanego projektu wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z ww. projektem pn. ().

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej