Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem ponieważ ni... - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.89.2019.1.IG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.02.2020, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.89.2019.1.IG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem ponieważ nie jest podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2019 r. (data wpływu 31 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

() Stowarzyszenie () działa na terenie Gminy, która położona jest w (...)

Gmina od wielu lat kojarzy się z (), które na tym terenie są produkowane. Są one nie tylko produktem lokalnym gminy, ale również elementem strategii marketingowej i promocji. Od wielu lat () są także jednym z elementów stanowiących o atrakcyjności turystycznej gminy. W oparciu o nie coraz więcej podmiotów gastronomicznych wykorzystuje je w swojej działalności. Gmina z powodzeniem od kilkunastu lat organizuje imprezę plenerową Święto (), podczas której prezentowane są różne możliwości jej zastosowania. W trakcie imprezy odbywają się liczne konkursy i degustacje.

Również Stowarzyszenie () podejmuje różnego rodzaju działania związane ze (), zachowaniem dziedzictwa kulturowego oraz promocją innych produktów lokalnych. Jednak to co stanowi o sile i rozpoznawalności gminy, to właśnie (), które znajdują się na liście produktów tradycyjnych MRiRW. Pomimo licznych działań różnych instytucji i organizacji coraz bardziej odczuwalny wydaje się brak jednolitej strategii w podejściu do promocji gminy w oparciu o silną i konkurencyjną markę, tworzoną w przemyślany sposób przez wszystkie zainteresowane podmioty, a więc samorząd, NGO i przedsiębiorców, w tym samych sadowników.

Niniejszy projekt jest odpowiedzią na obserwowany już od dłuższego czasu problem niewystarczającej promocji obszaru w oparciu o produkty lokalne, a także słabego zaplecza marketingowego, które mogłoby być wykorzystywane przez podmioty zajmujące się turystyką na obszarze gminy.

Stąd projekt zakłada wdrożenie dwóch innowacyjnych rozwiązań marketingowych, dzięki którym możliwe będzie promowanie gminy i docieranie z informacją do szerokiego kręgu odbiorców. Projekt obejmować będzie następujące zadania:

  1. Realizacja innowacyjnej usługi marketingowej składającej się z:
    • rejestracja wypowiedzi + ujęcia z miejsca nagrania służące wzbogaceniu przekazu
    • opracowanie materiałów wideo, tekstowych i audio (2-4 min)
    • gotowy materiał do embedowania (osadzenia na www),
    • napisy (transkrypcja wypowiedzi),
    • niezmontowane wypowiedzi dla tv tradycyjnej, i internetowej - wywiad w formie tekstowej,
    • plik audio dla radia tradycyjnego i internetowego, rozesłanie materiałów do użytkowników, publikacja w serwisach zgodnie z zakupioną listą mailingową, mediach społecznościowych
  2. Wykonanie sesji fotograficznej obszaru pod kątem produktów i usług lokalnych oraz stworzenie bazy fotograficznej do wykorzystania przez podmioty turystyczne w Gminie.
  3. Wykonanie materiałów promocyjnych zgodnych z wcześniej przyjętym założeniem.

Stowarzyszenie (...) od wielu lat działa w sferze wspierania inicjatyw turystyczno-rekreacyjnych. Zauważa się, że istnieje potrzeba wsparcia działań samorządowych poprzez stworzenie dodatkowej oferty właśnie w tym zakresie.

Dlatego też Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie na zorganizowanie warsztatów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" poddziałanie "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

W pobliżu budynku znajduje się bezpłatny parking i przystanek. Realizacja projektu: (). Projekt nie przewiduje udziału wolontariuszy w projekcie.

Stowarzyszenie (...) nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nazwa operacji: Promocja marki lokalnej poprzez zastosowanie innowacyjnych narzędzi marketingowych.

Cel operacji: "Celem zadania jest zrównoważony rozwój obszaru oraz wzrost atrakcyjności turystycznej ()".

Stowarzyszenie (...) w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.

Realizatorem operacji jest Stowarzyszenie (...) i wszystkie usługi, a następnie faktury, są wystawiane na Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację jw. projektu Stowarzyszenie (...) ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie (...) nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wskazanego zadania, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym w () jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia przysługuje pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych tj. związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi oraz statusu podatnika, a także wykluczenia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa na terenie Gminy, która od wielu lat kojarzy się z (), które na tym terenie są produkowane. Są one nie tylko produktem lokalnym gminy, ale również elementem strategii marketingowej i promocji. Od wielu lat () są także jednym z elementów stanowiących o atrakcyjności turystycznej gminy. W oparciu o nie coraz więcej podmiotów gastronomicznych wykorzystuje je w swojej działalności. Gmina z powodzeniem od kilkunastu lat organizuje imprezę plenerową Święto (), podczas której prezentowane są różne możliwości jej zastosowania. W trakcie imprezy odbywają się liczne konkursy i degustacje.

Również Stowarzyszenie (...) podejmuje różnego rodzaju działania związane ze (), zachowaniem dziedzictwa kulturowego oraz promocją innych produktów lokalnych. Jednak to co stanowi o sile i rozpoznawalności gminy, to właśnie (), które znajdują się na liście produktów tradycyjnych MRiRW. Pomimo licznych działań różnych instytucji i organizacji coraz bardziej odczuwalny wydaje się brak jednolitej strategii w podejściu do promocji gminy w oparciu o silną i konkurencyjną markę, tworzoną w przemyślany sposób przez wszystkie zainteresowane podmioty, a więc samorząd, NGO i przedsiębiorców, w tym samych sadowników.

Projekt jest odpowiedzią na obserwowany już od dłuższego czasu problem niewystarczającej promocji obszaru w oparciu o produkty lokalne, a także słabego zaplecza marketingowego, które mogłoby być wykorzystywane przez podmioty zajmujące się turystyką na obszarze gminy.

Stąd projekt zakłada wdrożenie dwóch innowacyjnych rozwiązań marketingowych, dzięki którym możliwe będzie promowanie gminy i docieranie z informacją do szerokiego kręgu odbiorców. Projekt obejmować będzie następujące zadania:

  1. Realizacja innowacyjnej usługi marketingowej składającej się z:
    • rejestracja wypowiedzi + ujęcia z miejsca nagrania służące wzbogaceniu przekazu,
    • opracowanie materiałów wideo, tekstowych i audio (2-4 min),
    • gotowy materiał do embedowania (osadzenia na www),
    • napisy (transkrypcja wypowiedzi),
    • niezmontowane wypowiedzi dla tv tradycyjnej, i internetowej - wywiad w formie tekstowej,
    • plik audio dla radia tradycyjnego i internetowego, rozesłanie materiałów do użytkowników, publikacja w serwisach zgodnie z zakupioną listą mailongową, mediach społecznościowych
  2. Wykonanie sesji fotograficznej obszaru pod kątem produktów i usług lokalnych oraz stworzenie bazy fotograficznej do wykorzystania przez podmioty turystyczne w Gminie
  3. Wykonanie materiałów promocyjnych zgodnych z wcześniej przyjętym założeniem.

Stowarzyszenie od wielu lat działa w sferze wspierania inicjatyw turystyczno-rekreacyjnych. Istnieje potrzeba wsparcia działań samorządowych poprzez stworzenie dodatkowej oferty właśnie w tym zakresie.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Celem zadania jest zrównoważony rozwój obszaru oraz wzrost atrakcyjności turystycznej Śliwkowego Szlaku poprzez działania związane z promocją bazującą na zasobach lokalnych Gminy do dnia złożenia wniosku o rozliczenie grantu.

Stowarzyszenie w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.

Realizatorem operacji jest Stowarzyszenie i wszystkie usługi, a następnie faktury, są wystawiane na Stowarzyszenie.

Wątpliwości Stowarzyszenia dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem ().

Analiza opisu oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach projektu zakupy związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności. Co więcej Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem () ponieważ Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej