brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w celu budowy PB... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.739.2019.2.WL

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.02.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.739.2019.2.WL, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w celu budowy PBOŚ dla świetlicy wiejskiej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2019 r. (data wpływu 19 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2020 r. (data wpływu 3 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w celu budowy PBOŚ dla świetlicy wiejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie :

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego, dotyczącego budowy sieci wodociągowej oraz stacji uzdatniania wody wg prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, wyliczonego jako proporcja oparta na udziale dochodów uzyskiwanych z gospodarki wodociągowej od podmiotów zewnętrznych w całej kwocie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu w danym okresie od podmiotów zewnętrznych i jednostek organizacyjnych Gminy,
  • braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w celu budowy PBOŚ dla świetlicy wiejskiej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 stycznia 2020 r. (data wpływu 3 lutego 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. Gmina jest w trakcie inwestycji realizowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 - 2020, działanie: Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, podziałanie: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej architektury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii. Tytuł projektu: ... [dalej: Inwestycja lub Projekt].

Przedsięwzięcie polega na zaprojektowaniu i budowie stacji uzdatniania wody [dalej: SUW] wraz z budową nowej sieci wodociągowej zasilającej wsie A i B oraz budową przydomowej biologicznej oczyszczalni ścieków [dalej: PBOŚ] na potrzeby świetlicy wiejskiej we wsi A.

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją Projektu wystawiane będą na gminę.

Celem budowy wodociągu jest uregulowanie gospodarki wodnej na terenie Gminy ... w przedmiotowych miejscowościach. Dzięki realizacji Inwestycji zostanie dostarczona woda o odpowiedniej jakości i ilości do mieszkańców. Sieć wodociągowa ma posłużyć, jako sieć rozdzielcza, dystrybuująca wodę z miejscowego ujęcia. Ponadto zapewni niezbędną ilość wody na cele przeciwpożarowe co znacząco poprawi jakość życia mieszkańców i bezpieczeństwo. Sieć podłączona zostanie do stacji uzdatniania wody we wsi A na dz. nr 1. Uzbrojenie sieci stanowiły będą hydranty nadziemne lub podziemne oraz zasuwy wodociągowe. Sieć wodociągowa będzie spełniać wymagania określone w Polskich Normach oraz odrębnych przepisach prawa, a przede wszystkim zapewniać dostawę wody w wymaganej ilości, o jakości i pod ciśnieniem, które spełnia wymagania określone przepisami prawa. Infrastruktura wodociągowa będzie służyła mieszkańcom oraz będzie użytkowana na potrzeby świetlicy wiejskiej.

W ramach realizacji Projektu wybudowana zostanie stacja SUW, która znajdować się będzie w obrębie istniejącej studni głębinowej. SUW ma na celu przygotowania odpowiedniej ilości wody pitnej o określonych parametrach dopuszczonych do stosowania w sieci wodociągowej. Technologia uzdatniania wody ma być oparta o system dwustopniowego pompowania wody i uzdatniania na złożu żwirowym. SUW będzie pracowała w trybie automatycznym, z monitoringiem stanu urządzeń w trybie powiadamiania sms o stanie wybranych parametrów takich jak: suchobieg dla zestawu hydroforowego, awaria pompy głębinowej. Nie przewiduje się stałej obsługi stacji. Budynek stacji zostanie wykonany w technologii kontenerowej - stalowa konstrukcja zamontowana na fundamencie betonowym. SUW będzie służył mieszkańcom oraz będzie użytkowana na potrzeby świetlicy wiejskiej.

Na potrzeby świetlicy wiejskiej we wsi A zostanie wybudowana PBOŚ. Na chwilę obecną ścieki z budynku odprowadzane są do bezodpływowego zbiornika szczelnego, co wiąże się z wysokimi kosztami eksploatacyjnymi, jak również z problemem infiltracji wód gruntowych i odpadowych do istniejącego szamba. Budowa nowej oczyszczalni wyeliminuje uciążliwość płynącą z obsługi starego szamba, jak również znacząco obniży koszty związane z unieszkodliwianiem ścieków bytowych z budynku świetlicy wiejskiej. Technologia PBOŚ ma być oparta na niskoobciążonym osadzie czynnym, napowietrzaniu, sedymentacji i flokulacji. Świetlica wiejska jest własnością Gminy .... Udostępniona jest mieszkańcom do nieodpłatnego korzystania m.in. przez koło gospodyń wiejskich. Wykorzystywana jest na zebrania wiejskie, obrady Rady Sołeckiej itp. - na niekomercyjne spotkania mieszkańców. Na chwilę obecną Gmina nie ma podpisanej żadnej umowy (odpłatnej i nieodpłatnej) na korzystanie z obiektu.

Planowany koszt Inwestycji wynosi do 1 616 118,55 zł, z czego 63,63% (1 028 336 zł) sfinansowane zostanie ze środków Unii Europejskiej. Gmina zamierza powierzyć realizację prac wybranej w drodze przetargu firmie budowlanej. Usługodawca (firma wykonawcza) realizując usługę budowy Inwestycji występować będzie w charakterze czynnego podatnika VAT. Firma ta nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, bowiem wartość zamówienia przekraczać będzie limit, o którym mowa w powołanym przepisie.

Roboty wykonane w ramach realizacji Projektu Wnioskodawca klasyfikuje jako roboty związane z wykonaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych według PKWiU 2008 sklasyfikowane w grupowaniu 43.22.11.00 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających.

Usługi te wymienione są w poz. 24 załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Po zakończeniu realizacji Inwestycji, powstała infrastruktura zostanie przekazana Komunalnemu Zakładowi Budżetowemu w ....

Gmina podkreśla, że jest w stanie w precyzyjny sposób obliczyć, jaka część wydatków służy wyłącznie działalności opodatkowanej VAT za pomocą maksymalnie obiektywnego kryterium, jakim jest pomiar metrów sześciennych wody fizycznie dostarczonej do użytkowników.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 stycznia 2020 r. Wnioskodawca wskazał:

Na pytanie Organu nr 1: W jakich okresach są/będą ponoszone wydatki związane z realizacją budowy sieci wodociągowej oraz stacji uzdatniania wody, objętych zakresem pytania nr 1 wniosku? Wnioskodawca wskazał, że: Wydatki związane z realizacją budowy sieci wodociągowej oraz stacji uzdatniania wody będą ponoszone w pierwszym półroczu 2020 r.

Koszt sporządzenia dokumentacji technicznej (projektowej) został poniesiony w 2019 r.

Na pytanie Organu nr 2: Należy wskazać czy Komunalny Zakład Budżetowy w ... będzie świadczył usługi z wykorzystaniem infrastruktury objętej zakresem pytania nr 1 wniosku? Wnioskodawca wskazał, że: Tak, Komunalny Zakład Budżetowy w ... będzie świadczył usługi z wykorzystaniem infrastruktury objętej zakresem pytania nr 1 wniosku.

Na pytanie Organu nr 3: Należy wskazać konkretne dane liczbowe przyjęte do wyliczenia prewspółczynnika dla zakładu budżetowego, do którego zostanie przekazana infrastruktura objęta zakresem pytania nr 1 wniosku, zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193). Wnioskodawca wskazał, że: Według szacunkowych danych prewspółczynnik wykazany przedstawioną metodą będzie wynosił ok. 90%. Na chwilę obecną nie posiadamy konkretnych danych ze względu na ciągły spływ ich do systemu, stąd podanie szacunkowych danych.

Na pytanie Organu nr 4: Należy wskazać elementy składowe oraz konkretne dane liczbowe przyjęte do wyliczenia prewspółczynnika według sposobu przedstawionego w pytaniu nr 1 wniosku (tj. opartego na udziale dochodów uzyskiwanych z gospodarki wodociągowej od podmiotów zewnętrznych w całej kwocie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu w danym okresie od podmiotów zewnętrznych i jednostek organizacyjnych Gminy). Wnioskodawca wskazał, że: Według szacunkowych danych prewspółczynnik wykazany przedstawioną metodą będzie wynosił ok. 90%. Na chwilę obecną nie posiadamy konkretnych danych ze względu na ciągły spływ ich do systemu, stąd podanie szacunkowych danych.

Na pytanie Organu nr 5: Z których dokładnie okresów i dlaczego Wnioskodawca przyjął/przyjmie dane do wyliczenia prewspółczynnika według sposobu przedstawionego w pytaniu nr 1 wniosku, w celu ustalenia kwot podatku VAT podlegających odliczeniu? Wnioskodawca wskazał, że: Wnioskodawca do wyliczenia prewspółczynnika przyjmie dane z roku poprzedniego w stosunku do roku poniesienia wydatków (otrzymanych faktur).

Na pytanie Organu nr 6: Należy przedstawić analizę porównawczą ww. prewspółczynnika wyliczonego według sposobu przedstawionego w pytaniu nr 1 wniosku oraz prewspółczynnika dla zakładu budżetowego, wyliczonego zgodnie z treścią ww. rozporządzenia. Wnioskodawca wskazał, że: Zgodnie z art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej jako: Ordynacja podatkowa) wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Opisane we wniosku zdarzenie przyszłe w tej kwestii zdaniem Wnioskodawcy jest wystarczające. Natomiast w ocenie Wnioskodawcy przedstawienie analizy porównawczej wyliczonego prewspółczynnika wykracza poza przedstawienie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w którym mowa w Ordynacji podatkowej.

Na pytanie Organu nr 7: Na rzecz jakich jednostek organizacyjnych Gminy będzie dostarczana woda przy wykorzystaniu infrastruktury objętej zakresem pytania nr 1 wniosku? Wnioskodawca wskazał, że: M. in. na rzecz świetlicy wiejskiej.

Na pytanie Organu nr 8: Jakie czynności będą przez Wnioskodawcę wykonywane za pośrednictwem jednostek organizacyjnych do których będzie dostarczana woda przy pomocy infrastruktury objętej zakresem pytania nr 1 wniosku?

  1. opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolnione od podatku od towarów i usług,
  3. niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać odrębnie dla każdej jednostki. Wnioskodawca wskazał, że: Będą to czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnione od podatku od towarów i usług jak i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na pytanie Organu nr 9: Czy infrastruktura objęta zakresem pytania nr 1 wniosku będzie wykorzystywana przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług? Wnioskodawca wskazał, że: Infrastruktura objęta zakresem pytania nr 1 wniosku będzie wykorzystywana przez Gminę do działalności gospodarczej (sprzedaż i dostarczanie wody) oraz zaspokojenia potrzeb własnych jednostek, które będą ją wykorzystywać na cele zarówno zwolnione z opodatkowania jak i niepodlegające opodatkowaniu.

Na pytanie Organu nr 10: W sytuacji, gdy infrastruktura objęta zakresem pytania nr 1 wniosku będzie wykorzystywana przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług? Wnioskodawca wskazał, że: Infrastruktura objęta zakresem pytania nr 1 wniosku będzie wykorzystywana przez Gminę do działalności gospodarczej (sprzedaż i dostarczanie wody) oraz zaspokojenia potrzeb własnych jednostek, które będą ją wykorzystywać na cele zarówno zwolnione z opodatkowania jak i niepodlegające opodatkowaniu.

Na pytanie Organu nr 11: Czy infrastruktura objęta zakresem pytania nr 1 wniosku, w ramach działalności gospodarczej, będzie wykorzystywana przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT? Wnioskodawca wskazał, że: Tak, infrastruktura objęta zakresem pytania nr 1 wniosku, w ramach działalności gospodarczej, będzie wykorzystywana przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, w zależności od jednostki.

Na pytanie Organu nr 12: W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej, infrastruktura objęta zakresem pytania nr 1 wniosku będzie wykorzystywana zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy Wnioskodawca ma/będzie miał obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT? Wnioskodawca wskazał, że: Nie, Wnioskodawca nie będzie miał obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Na pytanie Organu nr 13: Należy wskazać według jakiej metody/jakiego sposobu Wnioskodawca dokonuje wyliczenia ilości wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych oraz do jednostek organizacyjnych Gminy? Wnioskodawca wskazał, że: Według liczników zużycia wody (wodomierzy).

Na pytanie Organu nr 14: W jaki sposób, przy użyciu jakich urządzeń (aparatura pomiarowa, wodomierze, inne jakie?) Wnioskodawca dokonuje pomiaru ilości wody dostarczonej na cele przeciwpożarowe? Wnioskodawca wskazał, że: Przy użyciu wodomierzy.

Na pytanie Organu nr 15: W jaki sposób /za pomocą jakich urządzeń pomiarowych (np. wodomierze) Gmina ustala zużycie wody ogółem. Należy wskazać metody/sposoby np.: wg urządzeń pomiarowych w punkcie wprowadzenia wody do sieci. Jeśli są to inne metody/sposoby to należy wskazać jakie? Wnioskodawca wskazał, że: Gmina ustala zużycie wody ogółem za pomocą wodomierzy. Gmina ustala zużycie wody sumując pomiar z wodomierzy zużycia wody przez mieszkańców i przedsiębiorstwa działające na jej terenie oraz pomiar z wodomierzy zużycia wody przez jednostki budżetowe.

Na pytanie Organu nr 16: Należy wskazać czy aparatura pomiarowa, przy użyciu której Wnioskodawca dokonuje pomiaru dostawy wody, spełnia wymagane warunki techniczne, tj. czy posiada stosowne atesty, czy jest dopuszczona do użytkowania? Wnioskodawca wskazał, że: Tak, zdaniem Wnioskodawcy aparatura pomiarowa, przy użyciu której Wnioskodawca dokonuje/będzie dokonywał pomiaru dostawy wody, spełnia/będzie spełniać wymagane warunki techniczne.

Na pytanie Organu nr 17: Należy wskazać czy aparatura pomiarowa, przy użyciu której Wnioskodawca dokonuje pomiaru dostawy wody umożliwia dokładny pomiar dostawy wody dla poszczególnych odbiorców? Wnioskodawca wskazał, że: Tak, zdaniem Wnioskodawcy aparatura pomiarowa, przy użyciu której Wnioskodawca dokonuje/ będzie dokonywał pomiaru dostawy wody umożliwi dokładny pomiar dostawy wody dla poszczególnych odbiorców.

Na pytanie Organu nr 18: Czy w ocenie Wnioskodawcy sposób obliczenia proporcji przedstawiony w pytaniu nr 1 wniosku jest bardziej reprezentatywny niż sposób wskazany w § 3 ust. 4 Rozporządzenia i bardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności i dokonywanych nabyć? Wnioskodawca wskazał, że: Tak, w ocenie Wnioskodawcy sposób obliczenia proporcji przedstawiony w pytaniu nr 1 wniosku jest bardziej reprezentatywny niż sposób wskazany w § 3 ust. 4 Rozporządzenia i bardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności i dokonywanych nabyć.

Na pytanie Organu nr 19: Jeżeli tak, to proszę podać przesłanki, jakimi kierował się Wnioskodawca, uznając że wskazany we wniosku sposób obliczenia proporcji będzie najbardziej reprezentatywny będzie odpowiadał specyfice wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności oraz dokonywanych przez niego nabyć? Wnioskodawca wskazał, że: Komunalny Zakład Budżetowy będzie uzyskiwał w głównej mierze dochód z wykorzystaniem działalności opodatkowanej dokonując sprzedaży na podstawie kalkulacji zużycia wody, zatem należy uznać, że w takim samym udziale procentowym infrastruktura wodociągowa będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Na pytanie Organu nr 20: Czy wskazany we wniosku sposób obliczenia proporcji będzie zapewniał dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane? Wnioskodawca wskazał, że: Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie będzie w stanie bezpośrednio wydzielić jaka część związana będzie ze sprzedażą opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu, dlatego zaproponowana metoda będzie ekonomicznie wskazywać jaka część podatku naliczonego będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Na pytanie Organu nr 21: Czy wskazany we wniosku sposób obliczenia proporcji obiektywnie będzie odzwierciedlał część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług? Wnioskodawca wskazał, że: W ocenie wnioskodawcy - tak.

Na pytanie Organu nr 22: Należy wskazać przesłanki potwierdzające ocenę Wnioskodawcy, że sposób określenia proporcji dla zakładu budżetowego wynikający z rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193) będzie mniej reprezentatywny od zaproponowanego we wniosku? Wnioskodawca wskazał, że: Jest to subiektywna. ocena, w oparciu o materiały dowodowe i dane liczbowe (dochody i wydatki zakładu budżetowego).

Na pytanie Organu nr 23: Czy cena sprzedaży wody ma rzecz podmiotów zewnętrznych oraz na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy jest taka sama? Wnioskodawca wskazał, że: Co do zasady tak.

Na pytanie Organu nr 24: Do jakich czynności Wnioskodawca będzie wykorzystywał przydomową biologiczną oczyszczalnie ścieków objętą zakresem pytania nr 2 wniosku?

  1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Wnioskodawca wskazał, że: Wnioskodawca będzie wykorzystywał przydomową biologiczną oczyszczalnie ścieków objętą zakresem pytania nr 2 wniosku do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, wskazano, iż w ocenie Wnioskodawcy powyższe odpowiedzi mieszczą się w ramach przedstawienia stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w którym mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje jakiekolwiek prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w celu budowy PBOŚ dla świetlicy wiejskiej, która użytkowana jest dla czynności nieopodatkowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

PBOŚ zostanie wybudowana przy świetlicy wiejskiej. Jako, że świetlica wiejska nie jest przez Gminę wykorzystywana do wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu VAT, to wydatki poniesione na jej funkcjonowanie nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

W związku z tym, Gmina ponosząc wydatki na budowę PBOŚ nie uzyskuje prawa do odliczenia VAT od tego rodzaju wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy przydomowa biologiczna oczyszczalnia ścieków, objęta zakresem pytania, będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu budowy ww. oczyszczalni. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w celu budowy PBOŚ dla świetlicy wiejskiej, ponieważ wybudowana przydomowa biologiczna oczyszczalnia ścieków nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w celu budowy PBOŚ dla świetlicy wiejskiej. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej