
Temat interpretacji
Wykazanie w JPK_VAT sprzedaży opodatkowanej na terytorium Wielkiej Brytanii.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wykazania w JPK_VAT sprzedaży opodatkowanej na terytorium Wielkiej Brytanii wpłynął 12 września 2022 r.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 listopada 2022 r. (wpływ 11 listopada 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) Sp. z o.o. (dalej „Spółka”) z siedzibą w (...) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji oraz sprzedaży mebli. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, wykonuje czynności z prawem do odliczenia podatku naliczonego i dokonuje miesięcznego rozliczenia w podatku od towarów i usług.
Spółka planuje wdrożenie nowego modelu biznesowego, w ramach którego dokonywała będzie nietransakcyjnego przemieszczenia towarów na terytorium Wielkiej Brytanii (w innej części niż Irlandia Północna), gdzie towary będą składowane w magazynie. W trakcie składowania towarów na terytorium Wielkiej Brytanii towary pozostaną własnością Spółki i to ona będzie dysponowała nimi jak właściciel.
Magazynowaniem, pakowaniem, transportem towarów zajmował się będzie operator logistyczny, od którego Spółka nabędzie usługi w tym zakresie od podmiotu prowadzącego centrum logistyczne.
Spółka nie planuje zatrudniać na terytorium Wielkiej Brytanii pracowników, tworzyć stałych struktur w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, tj. posiadać stałego miejsca prowadzenia działalności w znaczeniu, w jakim pojęcie takie funkcjonuje na gruncie podatku od towarów i usług. Towary magazynowane, pakowane i transportowane na zlecenie Spółki przez operatora logistycznego będą zbywane przez Spółkę na rzecz nabywców z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Jersey oraz Guernsey. W związku z tym Spółka planuje dokonać w Wielkiej Brytanii rejestracji dla potrzeb podatku od wartości dodanej i opodatkowywać taką sprzedaż brytyjskim podatkiem od wartości dodanej, dokonując w tym zakresie rozliczeń z brytyjskim organem podatkowym. Zatem, Spółka będzie zobligowana do wystawiania faktur zgodnie z zasadami obowiązującymi w Wielkiej Brytanii i ujmowania wartości dokumentowanych nimi czynności oraz naliczonego od nich brytyjskiego podatek od wartości dodanej w deklaracji składanej organom podatkowym z Wielkiej Brytanii. Spółka planuje gromadzić dokumenty i dokonywać księgowania, które umożliwią dokonywanie odliczenia polskiego VAT naliczonego od zakupów dotyczących dostaw opodatkowanych na terytorium Wielkiej Brytanii, stosując w tym zakresie przepisy art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) - dalej „ustawa o VAT”.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
-Spółka planuje dokonać w Wielkiej Brytanii rejestracji dla potrzeb podatku od wartości dodanej i opodatkowywać sprzedaż przemieszczonych do tego państwa brytyjskim podatkiem od wartości dodanej, dokonując w tym zakresie rozliczeń z brytyjskim organem podatkowym. Magazynowaniem, pakowaniem, transportem towarów zajmował się będzie operator logistyczny, od którego Spółka nabędzie usługi w tym zakresie od podmiotu prowadzącego centrum logistyczne. Spółka nie planuje zatrudniać na terytorium Wielkiej Brytanii pracowników, tworzyć stałych struktur w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, tj. posiadać stałego miejsca prowadzenia działalności w znaczeniu, w jakim pojęcie takie funkcjonuje na gruncie podatku od towarów i usług. W odniesieniu do sprzedaży na rzecz Klientów, która będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej na terenie Wielkiej Brytanii - będzie zarejestrowana do podatku od wartości dodanej, jedynie ze względu na nałożony na nią obowiązek rozliczenia podatku w tym kraju z tytułu transakcji wskazanych we wniosku i Spółka nie będzie prowadziła innej działalność gospodarczej w Wielkiej Brytanii, nie planuje mieć w tym państwie stałego miejsca prowadzenia działalności w znaczeniu VAT.
-Spółka planuje gromadzić dokumenty i dokonywać księgowań, które umożliwią dokonywanie odliczenia polskiego VAT naliczonego od zakupów dotyczących dostaw opodatkowanych na terytorium Wielkiej Brytanii, stosując w tym zakresie przepisy art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) - dalej „ustawa o VAT”. Wobec powyższego i ze względu na to, że w przypadku gdyby dostawy identyczne do tych opodatkowanych na terytorium Wielkiej Brytanii były realizowane w Polsce Spółce przysługiwałoby prawo do rozliczenia VAT naliczonego, zdaniem Spółki będzie miała prawo do odliczania, w trybie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, od nabyć związanych z planowaną dostawą towarów, która będzie dokonywana na terytorium Wielkiej Brytanii.
Pytania
1.Czy Spółka musi ujmować sprzedaż opodatkowaną przez Spółkę na terytorium Wielkiej Brytanii, nie podlegającą opodatkowaniu polskim VAT w poz. K_11 i P_11 składanego przez Spółkę polskiemu organowi JPK_V7M?
Jeżeli Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uzna, iż stanowisko Spółki zaprezentowane w zakresie zagadnienia pierwszego jest nieprawidłowe i stwierdzi, że Spółka jest zobowiązana ujmować w JPK_V7M składanym polskiemu organowi podatkowemu sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu polskim VAT (opodatkowaną w Wielkiej Brytanii), wówczas Wnioskodawca wnosi o ocenę stanowiska Spółki w zakresie:
2.Czy ujmując w poz. K_11 składanego przez Spółkę polskiemu organowi JPK_V7M Spółka może prezentować całą sprzedaż opodatkowaną w Wielkiej Brytanii w formie jednego zapisu na podstawie zbiorczego dokumentu wewnętrznego oznaczonego w JPK_V7M jako „WEW”?
3.Czy w poz. K_11 i P_11 składanego przez Spółkę polskiemu organowi JPK_V7M należy ujmować wartość sprzedaży wraz z brytyjskim podatkiem od wartości dodanej (brutto), czy bez kwot takiego podatku (netto)?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Spółka nie ujmuje w JPK_V7M (poz. K_11, P_11) składanym polskiemu organowi podatkowemu sprzedaży opodatkowanej przez Spółkę na terytorium Wielkiej Brytanii, o której mowa w niniejszym wniosku (w opisie stanu przyszłego).
Stanowisko Spółki na wypadek uznania przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej uzna, stanowiska Spółki w zakresie zagadnienie pierwszego za nieprawidłowe:
2.Spółka może prezentować całą sprzedaż opodatkowaną w Wielkiej Brytanii w formie jednego, zbiorczego zapisu w poz. K_11 JPK_V7M na podstawie zbiorczego dokumentu wewnętrznego oznaczonego w JPK_V7M jako „WEW”.
3.W poz. K_11 i P_11 składanego przez Spółkę polskiemu organowi JPK_V7M Spółka winna ujmować wartość sprzedaży wraz z brytyjskim podatkiem od wartości dodanej (brutto).
Spółka jako czynny podatnik VAT dokonujący miesięcznego rozliczenia podatku od towarów i usług zobowiązana jest do składania JPK_V7M sporządzanego zgodnie z przepisami rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988 ze zm.) - dalej „rozporządzenie”.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia, w JPK_V7M ujmowana jest sprzedaż opodatkowana, a także czynności, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy o VAT.
Co prawda, prawodawca nie zastrzegł, iż obowiązek taki dotyczy wyłącznie tych czynności, w przypadku których świadczący nie jest podatnikiem w państwie opodatkowania, gdy transakcje nie są opodatkowane przez polskiego podatnika za granicą, jednak ratio legis takiej regulacji wskazuje, iż tylko takie winny być prezentowane w polskim JPK_V7M świadczącego. W przypadku bowiem gdy podmiot posiadający status polskiego podatnika VAT dokonuje sprzedaży opodatkowanej w innym państwie, w tym państwie deklaruje taką daninę i opłaca lokalny podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, informacje nt. takiej sprzedaży nie posiadają żadnej wartości analitycznej dla polskiego podatku od towarów i usług. Prezentacja takiej sprzedaży w polskim JPK_V7M, u podatnika stosującego odliczanie częściowe prowadziłoby do uwzględnienia wartości takiej sprzedaży (dane z deklaracji) przy obliczaniu wskaźnika proporcji odliczenia częściowego, podwyższając go i powodując, iż podatnik dysponowałbym wyższą proporcją przy odliczaniu częściowym od zakupów krajowych.
Literalne zastosowanie zapisu rozporządzenia, który nie zawiera zastrzeżenia, iż obowiązek prezentacji w JPK_V7M nie dotyczy zagranicznej sprzedaży polskiego podatnika przez niego opodatkowanej za granicą, doprowadziłoby do sytuacji, w której w JPK_V7M musiałaby być ujmowana nawet ta sprzedaż, w przypadku której zgodnie z art. 106a pkt 2 i art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nie powstaje obowiązek wystawiania faktury (wg polskiego VAT). Świadczy to dobitnie o tym, iż intencją prawodawcy były wprowadzenie zasady, wg której w polskim JPK_V7M polskiego podatnika, w poz. K_11 i P_11 ujmowana jest wyłącznie taka sprzedaż, dla której podatnikiem w państwie opodatkowania nie jest świadczący, a jej nabywca i to on obciąża ją lokalną daniną.
Skoro w stanie przyszłym opisanym we wniosku Spółka będzie zobligowana do wystawiania faktur zgodnie z zasadami obowiązującymi w Wielkiej Brytanii i ujmowania wartości dokumentowanych nimi czynności oraz naliczonego od nich brytyjskiego podatek od wartości dodanej w deklaracji składanej organom podatkowym z Wielkiej Brytanii, to nie powstanie obowiązek prezentacji wartości takich transakcji w polskim JPK_V7M.
W przypadku, gdyby organ uznał, iż polski podatnik jest zobowiązany prezentować w polskim JPK_V7M sprzedaż opodatkowaną przez niego lokalnym podatkiem w innym państwie, wówczas należałoby stwierdzić, iż prezentacja taka może być dokonywana w jednej pozycji, za pomocą jednego zbiorczego dokumentu oznaczonego „WEW”, zgodnie z § 10 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia. Taki sposób prezentacji jest właściwy ze względu, na to, iż dotyczy transakcji, które nie stanowią sprzedaży w znaczeniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i nie podlegają opodatkowaniu polskim VAT, tj. jej wartość nie stanowi podstawy opodatkowania VAT.
Fakt, iż wykładnia, wg której wartość transakcji całej zagraniczna sprzedaż polskiego podatnika ma być ujmowana w polskim JPK_V7M, dotyczyłaby również transakcji nieobjętych obowiązkiem fakturowania na podstawie ustawy o VAT, przemawia za tym, iż prezentacja taka mogłaby być dokonywana za w formie jednego, zbiorczego zapisu w poz. K_11 JPK_V7M na podstawie zbiorczego dokumentu wewnętrznego oznaczonego w JPK_V7M jako „WEW”.
Takie same argumenty przemawiają wówczas za tym, iż podatnik ujmuje w poz. K_11 i P_11 JPK_V7M wartość sprzedaży wraz z brytyjskim podatkiem od wartości dodanej (brutto). Wykładnię taką potwierdza również to, że w żadnym z przepisów ustawy o VAT ani rozporządzenia prawodawca nie przewidział pomniejszenia kwoty należnej o inne daniny niż polski podatek od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
W myśl z art 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
W myśl art. 99 ust. 7c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.
Jak stanowi art. 99 ust. 11c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.
W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Od 1 października 2020 r., kwestie danych jakie należy wykazywać w składanych deklaracja reguluje rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988, ze zm.) – dalej: „rozporządzenie”.
Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:
- szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (zgodnie z treścią art. 99 ust. 13b ustawy);
- szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (w myśl art. 109 ust. 14 ustawy).
Zatem od 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K. Oznacza to, że za okresy od 1 października 2020 r. nie ma możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K oraz ewidencji w inny sposób niż w formie nowego JPK_VAT. Elementy nowego JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 kwietnia 2020 r. (Dz. U. poz. 576) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2020 r. (Dz. U. poz. 1127) oraz opracowane na jego podstawie wzory struktury logicznej JPK_VAT, w formie JPK_V7M i JPK_V7K.
Zgodnie z treścią § 2 ww. rozporządzenia:
Deklaracje zawierają:
1)oznaczenie urzędu skarbowego, do którego jest składana deklaracja;
2)dane identyfikacyjne podatnika;
3)oznaczenie rodzaju rozliczenia:
a)miesięczne – w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo
b)kwartalne – w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;
4)oznaczenie okresu, za który jest rozliczany podatek od towarów i usług, zwany dalej „podatkiem”:
a)miesiąc i rok – dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo
b)kwartał i rok – dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;
5)oznaczenie wersji (kodu) deklaracji składanej na podstawie:
a)art. 99 ust. 1 ustawy albo
b)art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;
6)oznaczenie daty sporządzenia;
7)wskazanie celu złożenia deklaracji – złożenie deklaracji albo korekta deklaracji;
8)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego;
9)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku naliczonego;
10)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku lub zwrotu podatku wraz z oznaczeniem sposobu dokonania tego zwrotu;
11)dodatkowe dane dotyczące rozliczenia.
Na podstawie § 4 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:
Dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego, o których mowa w § 2 pkt 8, obejmują:
1)wysokość podstawy opodatkowania, a w przypadkach określonych w lit. d-f oraz i-m – także wysokość podatku należnego, z tytułu:
a)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku,
b)dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w tym odrębnie z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy,
c)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy,
d)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 5%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,
e)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 7% albo 8%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,
f)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 22% albo 23%, oraz korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy,
g)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
h)eksportu towarów,
i)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
j)importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy,
k)importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,
l)importu usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,
m)dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy;
2)łączną wysokość podstawy opodatkowania stanowiącą sumę wysokości podstaw opodatkowania określonych w pkt 1, z wyłączeniem wysokości podstaw opodatkowania z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, oraz dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy.
Z powyższych przepisów wynika, że w deklaracji podatkowej należy wykazać m.in. sprzedaż która ma miejsce poza terytorium kraju.
W rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług dodano załączniki będące objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.
W pkt I załącznika „Objaśnienia do deklaracji” wskazano w pkt 4.1., że w części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie. Dotyczy to również czynności wykonywanych poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego.
Z cytowanego zapisu wynika, że w odniesieniu do wykonanych poza terytorium kraju dostaw towarów uprzednio przemieszczonych przez polskiego podatnika z Polski na terytorium innego kraju członkowskiego UE lub terytorium kraju trzeciego istotne będzie to, jaki charakter miało to uprzednie przemieszczenie towarów poza terytorium Polski.
Jeżeli to przemieszczenie przez podatnika lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa, można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na podstawie art. 13 ust. 3 lub eksport towarów na podstawie art. 2 pkt 8 ustawy, wówczas prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego nie powstanie w związku z dostawą dokonaną na terytorium innego kraju, lecz w związku z dokonanym przez podatnika (poprzedzającym dostawę) przemieszczeniem towaru poza terytorium kraju.
W takim przypadku, następującym po wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów lub eksporcie towarów, dostawy towarów realizowane na terytorium państwa innego niż Polska, dokonywane są w ramach prowadzonej w tym państwie działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu według obowiązujących tam zasad. Tego rodzaju dostawy nie powinny być wykazywane w polach P_11 i K_11 dokumentu JPK_VAT. Dotyczy to także sytuacji, w których samo przemieszczenie towarów z Polski na terytorium innego kraju członkowskiego UE lub terytorium kraju trzeciego nie stanowi WDT lub eksportu, lecz dostawa następująca po tym przemieszczeniu będzie uznana za dokonane przez tego podatnika WDT na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy lub eksport towarów.
W pozostałych przypadkach, gdy podatnik w kraju dostawy zarejestrowany jest do VAT jedynie z uwagi na obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonanych w tym kraju dostaw towarów i nie prowadzi w tym kraju działalności uznawanej na podstawie obowiązujących tam przepisów za działalność gospodarczą, powinien wykazać dane o takich dostawach w polach P_11 i K_11 JPK_VAT.
Warto przy tym zaznaczyć, że fakt zarejestrowania się podatnika dla celów podatku VAT w państwach, w których dokonywana jest dostawa towarów, nie jest tożsamy z prowadzeniem działalności gospodarczej na terytorium tego kraju.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji oraz sprzedaży mebli. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, wykonuje czynności z prawem do odliczenia podatku naliczonego i dokonuje miesięcznego rozliczenia w podatku od towarów i usług. Spółka planuje wdrożenie nowego modelu biznesowego, w ramach którego dokonywała będzie nietransakcyjnego przemieszczenia towarów na terytorium Wielkiej Brytanii (w innej części niż Irlandia Północna), gdzie towary będą składowane w magazynie. W trakcie składowania towarów na terytorium Wielkiej Brytanii towary pozostaną własnością Spółki i to ona będzie dysponowała nimi jak właściciel. Magazynowaniem, pakowaniem, transportem towarów zajmował się będzie operator logistyczny, od którego Spółka nabędzie usługi w tym zakresie od podmiotu prowadzącego centrum logistyczne. Towary magazynowane, pakowane i transportowane na zlecenie Spółki przez operatora logistycznego będą zbywane przez Spółkę na rzecz nabywców z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Jersey oraz Guernsey. W związku z tym Spółka planuje dokonać w Wielkiej Brytanii rejestracji dla potrzeb podatku od wartości dodanej i opodatkowywać taką sprzedaż brytyjskim podatkiem od wartości dodanej, dokonując w tym zakresie rozliczeń z brytyjskim organem podatkowym. Spółka będzie zobligowana do wystawiania faktur zgodnie z zasadami obowiązującymi w Wielkiej Brytanii i ujmowania wartości dokumentowanych nimi czynności oraz naliczonego od nich brytyjskiego podatek od wartości dodanej w deklaracji składanej organom podatkowym z Wielkiej Brytanii. W odniesieniu do sprzedaży na rzecz Klientów, która będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej na terenie Wielkiej Brytanii Spółka będzie zarejestrowana do podatku od wartości dodanej, jedynie ze względu na nałożony na nią obowiązek rozliczenia podatku w tym kraju z tytułu transakcji wskazanych we wniosku i Spółka nie będzie prowadziła innej działalność gospodarczej w Wielkiej Brytanii, nie planuje mieć w tym państwie stałego miejsca prowadzenia działalności. Spółka planuje gromadzić dokumenty i dokonywać księgowania, które umożliwią dokonywanie odliczenia polskiego VAT naliczonego od zakupów dotyczących dostaw opodatkowanych na terytorium Wielkiej Brytanii. W przypadku gdyby dostawy identyczne do tych opodatkowanych na terytorium Wielkiej Brytanii były realizowane w Polsce Spółce przysługiwałoby prawo do rozliczenia VAT naliczonego - Spółka będzie miała prawo do odliczania w trybie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, od nabyć związanych z planowaną dostawą towarów, która będzie dokonywana na terytorium Wielkiej Brytanii.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności kwestii ustalenia, czy Spółka musi ujmować sprzedaż opodatkowaną przez Spółkę na terytorium Wielkiej Brytanii, nie podlegającą opodatkowaniu polskim VAT w poz. K_11 i P_11 składanego przez Spółkę polskiemu organowi JPK_V7M?
Należy zauważyć, że w deklaracji i ewidencji JPK_V7M przewidziano dwa pola w których wykazuje się sprzedaż opodatkowaną poza terytorium kraju, tj. K_11 i P_11.
W polu K_11 wykazuje się wysokość podstawy opodatkowania wynikająca z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju. W polu tym podaje się wartość netto dostaw towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w każdym przypadku, gdy w odniesieniu do nich przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.
Natomiast w polu P_11 wykazuje się zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju – wykazaną w K_11.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Spółka, w okolicznościach planowanego zdarzenia przyszłego, winna będzie wykazać w polu K_11 i P_11 deklaracji i ewidencji JPK_V7M dostawę towarów dokonaną do Wielkiej Brytanii (powyższe regulacje dotyczą dostawy zarówno w państwach członkowskich jak państwach poza unijnych). Przy czym winny być wykazane tylko dostawy towarów w stosunku do których Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. Obowiązek ten dotyczy jedynie dostawy do Klientów w państwie, w którym Wnioskodawca nie prowadzi faktycznej działalności gospodarczej a jedynie zgodnie z przepisami rozlicza podatek należny od dokonanych transakcji.
Jak wynika z wniosku oraz uzupełnienia wniosku Spółka będzie zarejestrowana do podatku od wartości dodanej na terenie Wielkiej Brytanii jedynie ze względu na nałożony na nią obowiązek rozliczenia podatku w tym kraju z tytułu transakcji wskazanych we wniosku i nie będzie prowadziła tam innej działalności gospodarczej.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy - zgodnie z którym Spółka nie ujmuje w JPK_V7M (poz. K_11, P_11) składanym polskiemu organowi podatkowemu sprzedaży opodatkowanej przez Spółkę na terytorium Wielkiej Brytanii o której mowa w niniejszym wniosku - pytanie oznaczone nr 1 - należy uznać za nieprawidłowe.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ponadto kwestii ustalenia, czy ujmując w poz. K_11 składanego przez Spółkę polskiemu organowi JPK_V7M Spółka może prezentować całą sprzedaż opodatkowaną w Wielkiej Brytanii w formie jednego zapisu na podstawie zbiorczego dokumentu wewnętrznego oznaczonego w JPK_V7M jako „WEW”.
Z § 10 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia wynika, że:
Ewidencja zawiera dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, m.in. wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju.
W § 10 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia stwierdza się, że:
Poza danymi, o których mowa w ust. 1, ewidencja zawiera następujące dane z faktur dokumentujących dokonanie przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 7 lit. a i b, oraz z faktur lub innych dokumentów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5 i pkt 7 lit. c-e:
a)numer, za pomocą którego nabywca, dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, zapisywany poprzez wyodrębnienie kodu kraju oraz kodu cyfrowo-literowego,
b)imię i nazwisko lub nazwę nabywcy, dostawcy lub usługodawcy, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 7 lit. b,
c)numer odpowiednio faktury lub dokumentu albo faktury korygującej,
d)datę wystawienia odpowiednio faktury lub dokumentu albo faktury korygującej,
e)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,
f)datę upływu terminu płatności lub datę dokonania zapłaty w przypadku korekt dokonanych zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy.
Jak wynika z § 10 ust. 5 rozporządzenia:
Ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:
1)„RO” – dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących;
2)„WEW” – dokument wewnętrzny;
3)„FP” – faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy.
Poza ww. przepisem ustawodawca nie uregulował kwestii wystawiania dokumentów wewnętrznych na gruncie podatku VAT.
Należy mieć na uwadze art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej zgodnie z którym:
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Należy zatem uznać, że nie ma przeciwskazań, aby transakcje dla osób fizycznych nieprowadzących działalności, Spółka wykazywała dokumentem zbiorczym - oznaczonym symbolem „WEW”, sporządzonym na podstawie wystawionych faktur - w którym zostanie ujęta sprzedaż dokonana dla określonych grup nabywców. Spółka może również wykazywać taką sprzedaż na podstawie poszczególnych faktur (zamiast na podstawie dokumentu zbiorczego oznaczonego „WEW”), jeśli wybierze taki sposób.
Natomiast transakcje na rzecz podmiotów gospodarczych należy wykazywać w pliku JPK analogiczne jak w przypadku transakcji krajowych, czyli w podziale na kontrahentów, uwzględniając w pliku poszczególne faktury.
Tym samym stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 2 zgodnie z którym Spółka może prezentować całą sprzedaż opodatkowaną w Wielkiej Brytanii w formie jednego, zbiorczego zapisu w poz. K_11 JPK_V7M na podstawie zbiorczego dokumentu wewnętrznego oznaczonego w JPK_V7M jako „WEW” - oceniane całościowo - należy uznać za nieprawidłowe.
Odnośnie kwestii ustalenia, czy w poz. K_11 i P_11 składanego przez Spółkę polskiemu organowi JPK_V7M należy ujmować wartość sprzedaży wraz z brytyjskim podatkiem od wartości dodanej (brutto), czy bez kwot takiego podatku (netto) - to jak zauważono powyżej, w polach K_11 i P_11 podaje się wartość netto dostaw, bez wykazywania podatku od wartości dodanej, który podlega rozliczeniu w państwach dostaw.
Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w kwestii dotyczącej pytania - oznaczonego we wniosku nr 3 - zgodnie z którym w poz. K_11 i P_11 składanego przez Spółkę polskiemu organowi JPK_V7M Spółka winna ujmować wartość sprzedaży wraz z brytyjskim podatkiem od wartości dodanej (brutto) - jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone.
Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Wydając przedmiotową interpretację oparliśmy się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że Spółka będzie zarejestrowana na terenie Wielkiej Brytanii do podatku od wartości dodanej, jedynie ze względu na nałożony na nią obowiązek rozliczenia podatku w tym kraju z tytułu transakcji wskazanych we wniosku i Spółka nie będzie prowadziła innej działalność gospodarczej w Wielkiej Brytanii, nie planuje mieć w tym państwie stałego miejsca prowadzenia działalności oraz że w przypadku gdyby dostawy identyczne do tych opodatkowanych na terytorium Wielkiej Brytanii były realizowane w Polsce, Spółce przysługiwałoby prawo do rozliczenia VAT naliczonego - Spółka będzie miała prawo do odliczania w trybie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, od nabyć związanych z planowaną dostawą towarów, która będzie dokonywana na terytorium Wielkiej Brytanii.
W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji w (...).Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.) dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
