Brak prawa do odliczenia podatku. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.788.2020.2.JM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.12.2020, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.788.2020.2.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2020 r. (data wpływu 20 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2020 r. (data wpływu 16 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 grudnia 2020 r. (data wpływu 16 grudnia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania i przedstawienie stanowiska Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Ośrodek Kultury we współpracy z Lokalną Grupą Działania w ramach działania 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy leader realizuje projekt pn. złożonego do dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowa na realizację została zawarta z Urzędem w dniu 20.02.2020 r. Operacja polega na modernizacji i doposażeniu sali widowiskowej Ośrodka Kultury. W ramach zadania zostanie wyremontowana widownia sali widowiskowej, tj. remont ścian i sufitów poprzez gruntowanie i malowanie, montaż wykładzin tekstylnych na ścianach wraz z listwami, wymiana opraw świetlówkowych na oświetlenie LED, ponadto w ramach doposażenia zaplanowano zakup foteli kinowych 120 sztuk oraz bramek z kratownic o wymiarach 7,7x4,6m oraz 6x8,4 m i słupków.

Realizacja operacji znacznie podniesie komfort edukacji dzieci i młodzieży z Gminy.

Korzystanie z sali widowiskowej przy Ośrodku Kultury jest nieodpłatne dla każdego zainteresowanego użytkownika i Ośrodek Kultury nie ma z tego tytułu żadnych przychodów. Po upływie okresu 5 lat Ośrodek Kultury również nie planuje wykorzystywać powstałej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ramach zadania Ośrodek Kultury otrzyma faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia, na których będzie figurować jako nabywca. Wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca przedstawił następujące informacje:

Ośrodek jest samorządową instytucją kultury utworzoną na podstawie Uchwały Rady Miejskiej, został wpisany do rejestru Instytucji Kultury Gminy. Posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Ośrodek Kultury i Sportu działa na podstawie Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 194).

Podstawowym celem działalności Ośrodka Kultury jest realizacja zadań własnych Miasta i Gminy w zakresie działalności kulturalnej polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, tj.:

  • zapewnieniu mieszkańcom Gminy możliwości korzystania z dóbr kultury oraz stwarzaniu możliwości uprawiania sportu i rekreacji,
  • zaspokajaniu potrzeb, zainteresowań kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych, turystycznych mieszkańców Gminy,
  • tworzeniu warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, sportowego i turystycznego,
  • organizowaniu imprez kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych i rozrywkowych na rzecz mieszkańców Gminy,
  • prowadzeniu działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych,
  • współpracy ze szkołami, organizacjami młodzieżowymi, stowarzyszeniami.

Ośrodek Kultury w oparciu o nadany statut realizuje zadania z zakresu kultury za pomocą:

  • różnorodnych form edukacji kulturalnej,
  • wychowanie przez sztukę,
  • zespołowego uczestnictwa w kulturze,
  • form indywidualnych aktywności kulturalnej, sportowej i rekreacyjnej,
  • spektakli, koncertów, wystaw, odczytów,
  • współdziałanie z zakładami pracy, organizacjami, szkołami, bibliotekami, stowarzyszeniami i innymi instytucjami kultury, organizacjami sportowymi i turystycznymi na terenie Gminy i poza nią.

W dniu 20.02.2020 r. Ośrodek Kultury jako beneficjent zawarł z Urzędem umowę o przyznaniu pomocy na realizację projektu w ramach poddziałania Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pt. .

Ośrodek Kultury do wniosku o przyznanie pomocy złożył wniosek o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w związku z tym, że realizując projekt niemożliwe jest odzyskanie podatku VAT na podstawie art. 86 i art. 43 ust. 1 pkt 33 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Opis działań w realizowanym projekcie:

Zadanie polega na modernizacji sali widowiskowej, poprzez wykonanie następujących prac:

  • roboty rozbiórkowe,
  • gruntowanie i malowanie ścian oraz sufitów,
  • wyrównanie posadzki,
  • dostawa i montaż wykładzin oraz listew na podłodze i ścianach,
  • montaż nowych foteli kinowych,
  • montaż na scenie aluminiowych bram i słupków z kratownic,
  • zmodernizowanie oświetlenia sali, wymiana żarówek na energooszczędne.

Sala widowiskowa w Ośrodku Kultury jest głównym i najważniejszym punktem na oświatowo-kulturalnej mapie miasta. Zmodernizowana i dostosowana do współczesnych standardów sala umożliwia realizację nowych ciekawych pomysłów społeczeństwa, jego potrzeb w dziedzinie kultury i sztuki. Powoduje to automatycznie zwiększenie liczny alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu, zwiększa atrakcyjność strefy kulturalnej na terenie miasta. Dodatkowo zrealizowana operacja znacznie podniesie komfort edukacji artystycznej dzieci i młodzieży. Tutaj odbywają się liczne wydarzenia cykliczne. Organizowane są przedstawienia dla dzieci, młodzieży oraz osób niepełnosprawnych ze Środowiskowego Domu. Dla dorosłych i seniorów organizowane są spektakle teatralne, warsztaty, wystawy, koncerty oraz prelekcje o różnorodnej tematyce. W wyniku tych działań z Sali widowiskowej korzysta bezpłatnie ponad 5000 osób rocznie.

Ze względu na fakt, iż Ośrodek Kultury jest jedynym tego typu obiektem na terenie Gminy, posłuży więc nie tylko lokalnej społeczności, ale również licznym przyjezdnym i turystom. Będzie służyć za miejsce do relaksu, integracji, nawiązywania relacji sąsiedzkich oraz do kontaktu z kulturą. Bezpłatne udostępnianie zmodernizowanego pomieszczenia ułatwia realizację inicjatyw lokalnych z zakresu rozwoju kultury i rozrywki związanej z aktywnością społeczną. Nowa sala widowiskowa zachęca również młodzież do samorealizacji w dziedzinie muzyki, a także kultury i sztuki. Realizacja projektu przyczyni się także do promocji obszaru LGD jako terenu o bogatym dziedzictwie kulturowym i przyrodniczym.

Zmodernizowana sala widowiskowa służyć będzie realizacji celów statutowych i nieodpłatnej działalności kulturalnej Ośrodka Kultury również po zakończeniu operacji.

Otrzymane faktury potwierdzające zakup towarów i usług będą wystawione dla Ośrodka Kultury jako beneficjenta projektu.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Ośrodek Kultury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Ośrodek Kultury może odliczyć podatek VAT zawarty w fakturach na zakup wyposażenia i usług, poniesiony w trakcie realizacji projektu w ramach poddziałania Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn. ?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), nie można odliczyć podatku VAT zawartego w fakturach na zakup wyposażenia i usług remontowych związanych z realizacją zadania zgodnie z Umową w ramach poddziałania Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2020 pn. , gdyż Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, prowadzonego przez Gminę, działającą na podstawie przepisów Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu.

Zgodnie ze statutem Ośrodka Kultury, działania wynikające z realizacji projektu zmodernizowana sala widowiskowa to miejsce, gdzie Ośrodek Kultury świadczy nieodpłatne usługi kulturalne. Taka działalność jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w ww. sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ jak wynika z opisu sprawy towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowanego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej