braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.174.2020.1.WL

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.04.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.174.2020.1.WL, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismami z dnia 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu ), oraz 8 kwietnia 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z w związku z realizacją ... w Szkole Podstawowej ... w ... pn.: ... w ramach konkursu ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z w związku z realizacją:

  • ... w Szkole Podstawowej ... w ... pn.: ... w ramach konkursu ...,
  • ... w Szkole Podstawowej w ... pn.: ... w ramach konkursu ...,
  • ... w Szkole Podstawowej im. ... w ... pn.: ... w ramach konkursu ....

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 7 kwietnia 2020 r. i 8 kwietnia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz podpis elektroniczny Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina ... jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną. Jest podatnikiem podatku VAT czynnym - czyli prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego, sprzedaży gruntów i budynków. Gmina ... w 2020 r. zamierza wystąpić do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w ... z trzema wnioskami o dofinansowanie 3 zadań, w ramach konkursu pod nazwą ..., polegających na zrealizowaniu 3 programów edukacji ekologicznej w 3 szkołach podstawowych:

  • w Szkole Podstawowej ... w ...,
  • w Szkole Podstawowej w ...,
  • w Szkole Podstawowej im. ... w ....

Warunkiem przyznania promesy dotacji jest dostarczenie indywidualnej interpretacji Dyrektora KIS dotyczącej braku prawnej możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji powyższych zadań. Uzyskana opinia będzie przedłożona wraz z wnioskiem o dofinansowanie w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ....

1. Program Edukacji Ekologicznej pn.: ... realizowany w Szkole Podstawowej w ...

Program pn.: ... został zbudowany w oparciu o treści zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla przedszkoli i szkół podstawowych oraz zawiera zagadnienia wykraczające poza tę podstawę. Głównym celem projektu jest:

  • rozwijanie zainteresowań zjawiskami i procesami zachodzącymi na Ziemi i ukazywanie zależności między nimi;
  • rozwijanie umiejętności badawczych i obserwacyjnych; utrwalanie i poszerzanie wiedzy z zakresu zjawisk ekologicznych;
  • rozwijanie umiejętności aktywnego działania indywidualnego oraz w grupie;
  • rozwijanie umiejętności wiedzy zdobytej do wyjaśniania zjawisk zachodzących w przyrodzie;
  • rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji i odpowiedniego jej wykorzystania;
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego najbliższej okolicy/kraju/świata;
  • promowanie działań proekologicznych i prozdrowotnych.

Zagadnienia przewidziane do realizacji to: zasoby wody na Ziemi i jej rodzaje, budowa wody i jej właściwości fizyko-chemiczne, znaczenie wody dla organizmów żywych, co to jest osmoza i jakie ma znaczenie dla organizmów, przystosowania roślin do życia na lądzie i w wodzie, biowskaźniki czystości wód (badanie czystości wody na podstawie biowskaźników), wpływ wody na kształtowanie krajobrazu, i warunki klimatyczne, zanieczyszczenia wody - skąd się biorą rodzaje zanieczyszczeń wody i ich wpływ na ekosystemy wodne, wpływ zanieczyszczeń wody na zdrowie człowieka (ze szczególnym uwzględnieniem na powstawanie chorób nowotworowych i genetycznych), sposoby oszczędnego gospodarowania wodą i ochroną wód.

Przedstawione zagadnienia będą realizowane w sposób dostosowany do wieku i możliwości uczestników zadania na zajęciach pozalekcyjnych we wszystkich oddziałach przedszkolnych i szkolnych. Zajęcia będą prowadzone w sali lekcyjnej oraz w terenie. Podczas zajęć uczniowie klas młodszych i dzieci z oddziałów przedszkolnych będą prowadzić obserwacje, wykonywać proste doświadczenia i wyciągać wnioski, będą rozwiązywać quizy związane z wodą, przedstawiać efekty swojej pracy w formie plastycznej.

Podczas zajęć uczniowie klas starszych będą głównie pracować metodą naukową: będą stawiać pytania problemowe oraz hipotezy, a następnie je udowadniać lub obalać poprzez przeprowadzanie eksperymentów, doświadczeń i obserwacji, dokumentować wyniki swoich badań wyniki, analizować je, wyciągać wnioski i je przedstawiać. Uczniowie będą pracować samodzielnie, w parach lub w grupach. W trakcie zajęć będą również korzystać z zasobów internetowych, będą wyszukiwać informacje, rozwiązywać quizy. Zajęcia będą się również odbywać w terenie, po uprzednim przygotowaniu do nich uczniów w pracowni.

W trakcie realizacji zajęć uczniowie utrwalą, zdobędą nową wiedzę i umiejętności oraz kształtowane będą postawy proekologiczne.

Projekt realizowany będzie od do 2021 r.

W trakcie realizacji projektu będą podjęte następujące działania:

  • ,
  • ,
  • ,
  • ,
  • ,
  • ,
  • ,
  • .

W trakcie realizacji Zadania będą systematycznie umieszczane informacje o realizowanych akcjach i działaniach na szkolnej stronie internetowej.

Efektem końcowym będzie złożenie opisowego sprawozdania z osiągniętych efektów rzeczowych i ekologicznych do WFOŚiGW w ... oraz umieszczenie go wraz z dokumentacją zdjęciową na gminnej i szkolnej stronie internetowej.

Wnioskodawca zaplanował zakup pomocy dydaktycznych (np. itp.), zakup materiałów biurowych, papierniczych i eksploatacyjnych, organizację dwóch wycieczek ekologicznych ( i - koszty związane z transportem, biletami wstępu i opłatą za przewodnika), organizację czterech warsztatów stacjonarnych ekologicznych (wynagrodzenie edukatora), organizację trzech konkursów ekologicznych (koszty zakupu nagród dla uczestników - książki, albumy, gry dydaktyczne, sprzęt sportowy).

W trakcie realizacji zajęć uczniowie utrwalą, zdobędą nową wiedzę i umiejętności oraz kształtowane będą postawy uczniów. Gmina mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zostanie ono przekazane do Szkoły Podstawowej w ..., która jest jednostką budżetową Gminy powołaną do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie oświaty.

Zadania z zakresu edukacji publicznej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należą do zadań własnych Gminy.

Udostępnienie przedmiotu projektów, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Źródłem finansowania powyższego zadania będą wyłącznie środki budżetu Gminy oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w .... Wnioskodawcą będzie Gmina, która jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją ... nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT.

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki wystawiane będą na Gminę ... (NIP ...) jako nabywcę, a dodatkowo jako odbiorca wskazana zostanie: Szkoła Podstawowa w ... - NIP ....

2. Program edukacji ekologicznej pod nazwą ... realizowany w Szkole Podstawowej im. ... w ... ma na celu rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska przyrodniczego, rozumienie zagrożeń dla środowiska naturalnego i zdrowia człowieka spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza, poznawanie różnych źródeł energii w tym energii odnawialnej, promowanie oszczędzania energii w domu, szkole i społeczności lokalnej, uświadomienie znaczenia jakości powietrza dla wszystkich istot na Ziemi. Realizacja niżej wymienionych działań poprzedzona będzie zapoznaniem uczniów i rodziców z programem edukacji ekologicznej, który będzie realizowany w roku szkolnym 2020-2021, przygotowaniem plakatów, ulotek, wypełnieniem ankiety na potrzeby programu.

Zadanie obejmuje:

  1. .
  2. .
  3. .
  4. .
  5. .

Wnioskodawca zaplanował zakup pomocy dydaktycznych (np. itp.), zakup materiałów biurowych, papierniczych i eksploatacyjnych, organizację dwóch wycieczek ekologicznych ( - koszty związane z transportem, biletami wstępu i opłatą za zajęcia), organizację ośmiu warsztatów stacjonarnych ekologicznych (wynagrodzenie edukatora), organizację trzech konkursów ekologicznych (koszty zakupu nagród dla uczestników - książki, albumy, sprzęt sportowo-turystyczny, dyplomy).

Gmina mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zostanie ono przekazane do Szkoły Podstawowej w ..., która jest jednostką budżetową Gminy powołaną do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie oświaty.

Zadania z zakresu edukacji publicznej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należą do zadań własnych Gminy.

Udostępnienie przedmiotu projektów, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Źródłem finansowania powyższego zadania będą wyłącznie środki budżetu Gminy oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w .... Wnioskodawcą będzie Gmina, która jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją ... nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT.

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki na ekopracownię wystawiane będą na Gminę ... (NIP ...) jako nabywcę, a dodatkowo jako odbiorca wskazana zostanie Szkoła Podstawowa w ... - NIP ....

3. Program edukacji ekologicznej w Szkole Podstawowej w ... pn.: ... realizowany będzie dla wszystkich uczniów Szkoły z klas 0 - VIII. Obejmie ogółem dzieci. Zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska poruszane będą w trakcie realizacji materiału programowego na różnych przedmiotach np.: przyrodzie, biologii, geografii, lecz wobec narastania zagrożeń i postępującej degradacji środowiska wymagają znacznie szerszego spojrzenia, w związku z tym zaplanowano prowadzenie zajęć rozwijających - ekologiczno - przyrodniczych dla dwóch grup wiekowych, akcji społecznych, zajęć i wycieczek w terenie, warsztatów, rajdów, wycieczek do Rezerwatów Przyrody, Parków Krajobrazowych, Narodowych, Muzeów Przyrodniczych, pogadanek, prelekcji, spotkań z przyrodnikami, zdobywania przez dzieci odznak Małego Przyrodnika. Zagadnienia opracowywane w ramach projektu mają na celu wdrożenia uczniów do świadomego obserwowania zjawisk przyrodniczych, analizowania spostrzeżeń i doświadczeń, dostrzegania związków przyczynowoskutkowych zachodzących w przyrodzie, zrozumienia powiązań człowieka z przyrodą i jego odpowiedzialności za zmiany w środowisku.

Kalendarium podejmowanych działań:

-, podsumowanie Programu - prezentacja multimedialna, wręczanie odznak Małego ekologa, przedstawienie sprawozdania z działań, wystawa fotograficzna - VI 2021 r. Zainteresowany zaplanował zakup pomocy dydaktycznych (np. itp.), zakup materiałów biurowych, papierniczych i eksploatacyjnych, organizację pięciu wycieczek ekologicznych ( oraz , ., , , - koszty związane z transportem, biletami wstępu, opłatą za zajęcia i opłatą za przewodnika), organizację trzynastu warsztatów stacjonarnych ekologicznych (wynagrodzenie edukatora), organizację pięciu konkursów ekologicznych (koszty zakupu nagród dla uczestników - sprzęt sportowo-turystyczny, art. szkolne, dyplomy).

Gmina mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zostanie ono przekazane do Szkoły Podstawowej w ..., która jest jednostką budżetową Gminy powołaną do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie oświaty. Zadania z zakresu edukacji publicznej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należą do zadań własnych Gminy. Udostępnienie przedmiotu projektów, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Źródłem finansowania powyższego zadania będą wyłącznie środki budżetu Gminy oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w .... Wnioskodawcą będzie Gmina, która jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją ... nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT.

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki na ekopracownię wystawiane będą na Gminę ... (NIP ...) jako nabywcę, a dodatkowo jako odbiorca wskazana zostanie Szkoła Podstawowa w ... - NIP: .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie ... będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją ... w Szkole Podstawowej ... w ... pn.: ... w ramach konkursu ...?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis spraw należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zarówno w przypadku projektu polegającego na zrealizowaniu ... w Szkole Podstawowej w ..., jak i projektu polegającego na zrealizowaniu ... w Szkole Podstawowej w ... oraz projektu polegającego na zrealizowaniu ... w Szkole Podstawowej w ... warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca, głównym celem przedmiotowych projektów jest promowanie edukacji na rzecz ekorozwoju oraz działań proekologicznych w społeczności lokalnej.

Wszystkie wnioski będą dotyczyły zakupu pomocy dydaktycznych oraz zorganizowania wycieczek, warsztatów i konkursów ekologicznych. Gmina, mienie powstałe w wyniku realizacji projektów będzie wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zostanie ono przekazane odpowiednio do ww. szkół, które są jednostkami budżetowymi Gminy powołanymi do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie oświaty.

Zadania z zakresu edukacji publicznej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należą do zadań własnych Gminy. Udostępnienie przedmiotów projektów, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług związane z realizacją projektów nie będąwykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT.

Mając na uwadze ww. okoliczności sprawy oraz powołane przepisy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektów.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją:

  • ... w Szkole Podstawowej ... w ...,
  • ... w Szkole Podstawowej w ...,
  • ... w Szkole Podstawowej im. ... w ...,

w ramach konkursu ..., ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektów będzie wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ochrony środowiska i przyrody oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ... w Szkole Podstawowej ... w ... pn.: ... w ramach konkursu ..., ponieważ towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z w związku z realizacją ... w Szkole Podstawowej ... w ... pn.: ... w ramach konkursu .... Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567), dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej