brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących robot budowlanych dokonywanych w zwią... - Interpretacja - 0111.KDIB3-2.4012.54.2022.1.AZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111.KDIB3-2.4012.54.2022.1.AZ

Temat interpretacji

brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących robot budowlanych dokonywanych w związku z realizacją projektu polegającego na adaptacji lokali na potrzeby wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego w ramach odejścia od opieki instytucjonalnej.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących robot budowlanych dokonywanych w związku z realizacją projektu polegającego na adaptacji lokali na potrzeby wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego w ramach odejścia od opieki instytucjonalnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina posiada osobowość, prawną i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.); dalej: USG, służące - zgodnie z art. 7 tej ustawy - zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Stosownie do dyspozycji art. 2 ust. 1 USG, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania Gminy - w  oparciu o art. 6 ust. 1 USG - należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Oprócz wykonywania zadań własnych Gmina podejmuje czynności wpisujące się w definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), dalej: ustawy o VAT.

Powyższe oznacza, iż funkcjonowanie Gminy cechuje swoisty dualizm: równolegle z realizacją zadań własnych określonych odrębnymi przepisami niestanowiących przejawów działalności gospodarczej, Gmina funkcjonuje w obrocie gospodarczym jako podmiot zobowiązany do naliczania podatku od towarów i usług, prowadzenia właściwej zgodnej z przepisami ewidencji oraz sporządzania plików JPKV7M.   

Obecnie Gmina realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna dla działania: 10.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych dla poddziałania: 10.2.1. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych –  „…”.

Przedmiotem projektu jest adaptacja lokali mieszkalnych zlokalizowanych w ….. Lokale będą pełnić funkcję placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży w ramach odejścia od opieki instytucjonalnej. W mieszkaniach zostaną wykonane prace niezbędne do uzyskania odpowiednich warunków dla grupy docelowej. Projekt przewiduje zmianę w zakresie architektury pomieszczeń lokali mieszkalnych. Pomieszczenia zostaną przebudowane na potrzeby dostosowania ich do nowych funkcji.

Dla mieszkań wykonane zostały Programy Funkcjonalno-użytkowe – stanowiące podstawę do wskazanych poniżej prac.

I. Elementy wspólne dla obu mieszkań - wyposażenie:

Mieszkania wyposażone będą co najmniej w:

-narożną kanapę,

-stół i krzesła (po 14 krzeseł w dwóch mieszkaniach),

-telewizor,

-biurko dla koordynatora (opiekuna), krzesło, komputer, urządzenie wielofunkcyjne, szafa metalowa,

-zestaw garnków,

-łóżka z materacami, komplety pościeli, prześcieradła, poduszki, kołdry, koce, ręczniki

-zastawa stołowa dla 14 osób w każdym z mieszkań

-nowe meble kuchenne pod zabudowę,

-Sprzęt AGD - płyta grzewcza, okap, zlew kuchenny, lodówka, zmywarka,

-szafy ubraniowe, szafki na obuwie,

-łazienki posiadać będą prysznice oraz umywalki, pralki, WC w łazience lub odrębne pomieszczenie WC,

-meble i sprzęt AGD.

W pomieszczeniach wykonane zostanie oświetlenie, kontakty, karnisze, rolety okienne.

Każde dziecko będzie mieć oddzielne łóżko z materacem (łóżka pojedyncze lub piętrowe), komplet pościeli, prześcieradło, poduszkę, kołdrę, koc, ręczniki. Na dwoje dzieci przypada 1 szafa, komoda i biurko.

Prace budowlane wykonywane w każdym z mieszkań:

-wykonanie glazury w łazienkach i kuchni, WC,

-ułożenie płytek lub paneli na podłogach,

-prace malarskie,

-prace murarskie i tynkarskie (dot. m.in. zamurowania otworów drzwiowych),

-montaż drzwi do lokalu i wewnątrzlokalowych,

-montaż parapetów zewnętrznych I wewnętrznych.

Ponadto:

-instalacja wodno-kanalizacyjna – zaplanowano wykonanie nowych, zgodnych z przeznaczeniem pomieszczeń (w przypadku gdy inwentaryzacja wykaże prawidłowe funkcjonowanie istniejącej – zostanie ona maksymalnie wykorzystana). Pomieszczenia dostosowane zostaną do przepisów ochrony przeciwpożarowej budynku.

II. Elementy wykonywane w poszczególnych mieszkaniach

Mieszkanie w budynku przy ul. …przeznaczone będzie dla 14 wychowanków. W ramach prac budowlanych połączone zostaną 2 lokale, celem dostosowania do wskazanej grupy docelowej.

Do podstawowych prac należą:   

-roboty rozbiórkowe (dot. okien, drzwi, ścianek działowych, wykonanie nowych otworów drzwiowych),

-prace montażowe (np. ścianki działowe z płyt GK),

-wykonanie sufitów podwieszanych,

-montaż okien,

-roboty instalacyjne i elektryczne (wykonanie nowej instalacji elektrycznej),

-wykonanie instalacji fotowoltaicznej.

W wyniku prac wyodrębnionych zostanie 5 pokoi (sypialni), 2 pokoje 3 osobowe oraz 4 pokoje 2 osobowe, pokój wspólny z aneksem kuchennym, 2 łazienki.

Łączna powierzchnia mieszkania w stanie docelowym wyniesie 166,13 m2, w tym 93,49 m2 sypialni.

Mieszkanie w budynku przy ul. … przeznaczone będzie dla 14 wychowanków. Nad dziećmi i młodzieżą czuwać dwóch opiekunów oraz pięciu pracowników pedagogicznych.

Do podstawowych prac należą:

-prace rozbiórkowe (dot. drzwi, ścianek działowych),

-wykonanie ścianek działowych z płyt GK,

-roboty instalacyjne i elektryczne (wykonanie nowej instalacji elektryczną uwzględniającej przygotowanie posiłków na płycie grzewczej),

-instalacja gazowa waz z montażem kotła gazowego.

W wyniku prac wyodrębnionych zostanie 6 pokoi (sypialni), 1 pokój jednoosobowy, 2 pokoje 2 osobowe, 3 pokoje 3 osobowe, pokój wspólny z aneksem kuchennym, 1 łazienki.

Dodatkowo wyodrębniono 2 dodatkowe pomieszczenia przeznaczone na odrabianie lekcji, prace w grupach, które należy wyposażyć w biurka i krzesła.

Łączna powierzchnia mieszkania w stanie docelowym wyniesie 245,05 m2, w tym 115,6 m2 pokoje sypialne i na prace w grupach.

Przyjęte rozwiązania mają charakter standardowy. Technologia wykonywania jest znana i szeroko stosowana. Zaproponowane rozwiązanie jest zgodne z normami prawnymi. Przyjęte materiały zapewniają optymalną gospodarkę energetyczną budynku oraz charakteryzują się wysoką odpornością na ekstremalne zjawiska pogodowe, będące skutkiem zmian klimatycznych. Adaptacja budynków nie oddziałuje negatywnie na środowisko przyrodnicze, zdrowie ludzi oraz na obiekty sąsiadujące. Wybrane rozwiązanie jest optymalne pod względem techn. i technologicznym. W każdej z placówek, wychowankowie otrzymają niezbędne wsparcie psychologiczne i pedagogiczne. W wyniku realizacji inwestycji stworzone zostaną warunki infrastrukturalne dla pobytu łącznie 28 dzieci.

Całkowity koszt projektu wynosi 994 274,23 zł, natomiast dofinansowania 944 560,52 zł.

Celem projektu jest wzrost spójności i podniesienie poziomu aktywności społecznej lokalnej społeczności w ramach realizowanego programu aktywności lokalnej oraz zwiększenie szans na rynku pracy 57 osób. Projekt wykazuje komplementarność problemową którą jest zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społeczny. Projekt realizowany jest w partnerstwie, gdzie liderem projektu jest Miasto, a partnerami są Instytut Współpracy i Partnerstwa Lokalnego oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Celem projektu jest podniesienie poziomu zdolności do samoorganizacji, aktywności społecznej i zawodową mieszkańców dzielnic: .. w ramach ..na rzecz rozwiązywania problemów społecznych, w szczególności problemów dotykających osoby korzystające ze wsparcia MOPS.

Projekt polega na adaptacji lokali na potrzeby wychowanków Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych. Powstaną dwa mieszkania, w których maksymalna liczba wychowanków wynosić będzie 14. W placówkach przebywać będą dzieci pozbawione (częściowo lub całkowicie) opieki rodzicielskiej. Potrzeby dzieci umieszczonych w przedmiotowych placówkach zostaną zaspokojone jak w każdą rodzinie. Dzieci, z pomocą wychowawców, zdobędą doświadczenie w prowadzeniu gospodarstwa domowego (prace typowe, wykonywane w domu tj. sprzątanie, pranie, gotowanie, robienie zakupów) oraz będą uczyć się samodzielności. Każde z dzieci otoczone będzie indywidualną opieką / wsparciem (dzięki niewielkim grupom), a zmiana lokalizacji placówek pozwoli na integrację wychowanków ze środowiskiem lokalnym. Dzieci w placówkach objęte będą wsparciem psychologicznym i pedagogicznym, które umożliwi wychowankom rozwiązywanie ich indywidualnych problemów.

Dzięki ww. działaniom „miękkim”, dzieci unikną wykluczenia społecznego - zdobyta wiedza z zakresu prowadzenia gospodarstwa domowego oraz integracja ze społecznością lokalną umożliwi wychowankom równy start w przyszłym, dorosłym życiu z dziećmi wychowującymi się w tradycyjną rodzime.

Termin realizacji ww. działań obejmuje okres od momentu zakończenia realizacji projektu infrastrukturalnego, będącego przedmiotem mniejszego wniosku, co najmniej przez cały okres trwałości projektu tj. przez okres 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu będącego przedmiotem mniejszego wniosku.

Adaptacja lokali jest zgodna z zapisami wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Projekt jest zgodny z celami EFS w zakresie wyłączenia społecznego - poprzez zapewnienie dzieciom pozbawionym częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej całodobowej, ciągłą lub okresowej opieki i wychowania. Działania realizowane w mieszkaniach mają na celu przygotowanie wychowanków do samodzielnego, dorosłego życia.

Dzieci i młodzież po opuszczeniu placówek, będą przygotowane do aktywnego i samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. Zakończenie adaptacji mieszkań przewidziane jest na pierwszą połowę 2022 roku, po adaptacji, dzieci będą mogły zamieszkać w placówkach. Nieruchomości, w których realizowany jest projekt stanowią majątek komunalny zarządzany i administrowany przez Miejski Zakład Zasobów Lokalowych będący zakładem budżetowym, utworzonym przez Gminę. Wydatki ponoszone w trakcie realizacji projektu będą wystawiane na Gminę i to Gmina stanie się właścicielem powstałych nakładów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 USG zadaniem własnym gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych. Również, zgodnie ze statutem miasta pomoc społeczna i polityka prorodzinna należą do zadań własnych Gminy. W przedmiotowych mieszkaniach Gmina nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, Gmina nie zamierza osiągać przychodów z tytułu najmu pomieszczeń. Mieszkania objęte projektem mają na celu zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych dzieci i młodzieży z placówek opiekuńczo-wychowawczych, a więc dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodziców. Wszystkie Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze działające na terenie miasta są jednostkami organizacyjnymi Gminy. Przedmiotem ich funkcjonowania jest zapewnienie dzieciom pozbawionym częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej całodobowej, ciągłej lub okresowej opieki i wychowania, rozumianej, jako zaspokojenie potrzeb życiowych dziecka, co najmniej na poziomie obowiązującego standardu opieki i wychowania. Działanie w tym zakresie ma zatem charakter wyłącznie społeczny. Realizacja projektu jest zatem w żaden sposób związana z wystąpieniem działalności rynkowej.

Pytanie

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących robót budowlanych dokonywanych w związku z realizacją projektu polegającego na adaptacji lokali na potrzeby wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego w ramach odejścia od opieki instytucjonalnej?

Państwa stanowisko w sprawie

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku nalanego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tejże ustawy. Ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacje niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT: Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób, wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 USG Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tejże ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na podstawie natomiast art. 7 ust. 1 pkt 6 USG zaspokajanie klonowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nierealizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W zaistniały stanie faktycznym projekt będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy i w zakresie zadań własnych. Gmina realizując przedmiotowy projekt nie działa w charakterze podatnika VAT lecz organu władzy publicznej. Przedmiot projektu nie będzie w żadnym momencie wykorzystywany do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych przez Gminę - projekt nie będzie generował dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, należy stwierdzić, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, bowiem nabycia związane z realizacją projektu będą dokonywane przez podmiot nie działający w tej sytuacji w charakterze podatnika VAT, a przedmiot projektu oraz efekty powstałe w wyniku zrealizowania projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w przypadku inwestycji, która będzie realizowana brak będzie związku nabytych usług remontowo-modernizacyjnych z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, w konsekwencji, czego Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację przedsięwzięcia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie zatem do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6, 6a i 8 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pn. „…”. Przedmiotem projektu jest adaptacja lokali mieszkalnych, które będą pełnić funkcję placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży w ramach odejścia od opieki instytucjonalnej. Nieruchomości, w których realizowany jest projekt stanowią majątek komunalny zarządzany i administrowany przez Miejski Zakład Zasobów Lokalowych będący zakładem budżetowym, utworzonym przez Gminę. Gmina stanie się właścicielem powstałych nakładów.

Powzięli Państwo wątpliwości, czy mają możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących robót budowlanych dokonywanych w związku z realizacją projektu polegającego na adaptacji lokali na potrzeby wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego w ramach odejścia od opieki instytucjonalnej.

Odnosząc się, do zadanego pytania powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Zatem dla określenia, czy przysługuje Gminie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji działania, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą.

Z przedstawionych okoliczności bezsprzecznie wynika, że realizacja projektu polegającego na adaptacji lokali na potrzeby wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego w ramach odejścia od opieki instytucjonalnej, służy przede wszystkim zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie pomocy społecznej. Gmina wprost wskazuje, że w przedmiotowych mieszkaniach Gmina nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, Gmina nie zamierza osiągać przychodów z tytułu najmu pomieszczeń. Mieszkania objęte projektem mają na celu zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych dzieci i młodzieży z placówek opiekuńczo-wychowawczych, a więc dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodziców. Wszystkie Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze działające na terenie miasta są jednostkami organizacyjnymi Gminy. Przedmiotem ich funkcjonowania jest zapewnienie dzieciom pozbawionym częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej całodobowej, ciągłej lub okresowej opieki i wychowania, rozumianej, jako zaspokojenie potrzeb życiowych dziecka, co najmniej na poziomie obowiązującego standardu opieki i wychowania. Jak Gmina podaje, działanie w tym zakresie ma zatem charakter wyłącznie społeczny, co powoduje, że realizacja projektu nie jest w żaden sposób związana z wystąpieniem działalności rynkowej.

W analizowanej sprawie nie wystąpi więc związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, gdyż Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, należy zgodzić się ze stanowiskiem Gminy, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, bowiem nabycia związane z realizacją projektu będą dokonywane przez podmiot niedziałający w tej sytuacji w charakterze podatnika VAT, a przedmiot projektu oraz efekty powstałe w wyniku zrealizowania projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w przypadku inwestycji, która będzie realizowana brak będzie związku nabytych usług remontowo-modernizacyjnych z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, w konsekwencji, czego Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację przedsięwzięcia.

Podsumowując, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących robót budowlanych dokonywanych w związku z realizacją projektu polegającego na adaptacji lokali na potrzeby wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego w ramach odejścia od opieki instytucjonalnej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).