prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w budynkach użyteczności publicznej - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.69.2022.2.AM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.69.2022.2.AM

Temat interpretacji

prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w budynkach użyteczności publicznej

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 marca 2022 r.  (wpływ 15 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Począwszy od 1 stycznia 2017 roku, Gmina oraz jej jednostki organizacyjne występuje jako jeden podatnik VAT. Do zadań własnych Gminy wymienionych w ustawie o samorządzie gminnym należą m.in. prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Przedmiotem niniejszego wniosku o interpretacje są wyłącznie sytuacje, gdzie wydatki ponoszone będą na budynki użyteczności publicznej. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operacje typu Gospodarka wodno-ściekowa w ramach podziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów ,małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oczyszczanie energii objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina będzie realizowała projekt pn. „(…)”oraz „(…)”. Wydatki związane z realizacją inwestycji przeznaczone będą na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków w Szkole Podstawowej w Miejscowości 1, Szkole Podstawowej w Miejscowości 2, w Szkole Podstawowej w Miejscowości 3, w Szkole Podstawowej w Miejscowości 4 oraz Szkole Podstawowej w Miejscowości 5 jak również na przebudowę wodociągu w Miejscowości 6 umożliwiającego poprawę jakości dostarczania wody oraz zabezpieczenie terenów przeciwpożarowych, wpływających na poprawę warunków życia mieszkańców oraz regulacje gospodarki wodno‑ściekowej i ochrony środowiska naturalnego w Gminie. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wyłącznie kwestii podatkowych dotyczących wydatków na rzecz odbiorów wewnętrznych (szkoły podstawowe).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

a)W budynkach użyteczności publicznej, których dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina prowadzi wyłącznie działalność publiczną niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

b)Nabywane towary i usługi w ramach realizacji inwestycji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizowanych inwestycji na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji inwestycji związanej z budową przydomowych oczyszczalni ścieków przy szkołach podstawowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika VAT organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wydatki inwestycyjne na przydomowe oczyszczalnie ścieków będą związane z wykonywaniem przez Gminę poprzez Szkoły Podstawowe działalności publicznoprawnej, która nie uprawnia ją do odliczenia podatku VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w przedstawionym w interpretacji indywidualnej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 10 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.583.2019.1.AP, w której organ wskazał iż „(...) budowa przydomowej oczyszczalni ścieków przy szkole podstawowej wytwarzanych w szkole będzie służyła zasadniczo wyłącznie sprzedaży „wewnętrznej” Gminy, udokumentowanej notami obciążeniowymi/księgowymi. Z kolei Szkoła Podstawowa (…)  nie będzie wykorzystywała tej infrastruktury do wykonywania działalności opodatkowanej stawkami VAT, ale do wykonywania działalności publicznoprawnej związanej z wykonywaniem zadania nieodpłatnej edukacji publicznej na rzecz uczniów szkoły i innych zainteresowanych”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie zatem do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu  art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3  i pkt 8 ww. ustawy:

W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; edukacji publicznej.

Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Będą Państwo realizowali projekt pn. „(…)”oraz „(…)”. Wydatki związane z realizacją inwestycji przeznaczone będą na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków w  Szkole Podstawowej w Miejscowości 1, Szkole Podstawowej w Miejscowości 2, w Szkole Podstawowej w Miejscowości 3, w Szkole Podstawowej w Miejscowości 4 oraz Szkole Podstawowej w Miejscowości 5 jak również na przebudowę wodociągu w Miejscowości 6 umożliwiającego poprawę jakości dostarczania wody oraz zabezpieczenie terenów przeciwpożarowych, wpływających na poprawę warunków życia mieszkańców oraz regulacje gospodarki wodno‑ściekowej i ochrony środowiska naturalnego w Gminie.

Nabywane towary i usługi w ramach realizacji inwestycji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W budynkach użyteczności publicznej, których dotyczy wniosek prowadzą Państwo wyłącznie działalność publiczną niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizowanych inwestycji na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej.

Jak już wyjaśniono wyżej rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – żadne towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. inwestycji nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych.

W budynkach użyteczności publicznej, w których będą przeprowadzane inwestycje, prowadzą Państwo wyłącznie działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej w ramach inwestycji pn. „(…)oraz „(…)”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy tylko pytania (przedmiotu wniosku), które Państwo przedstawili  nie dotyczy innych kwestii poruszanych przez Państwa we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).