Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją modernizacji garażu OSP. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.501.2022.2.JJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.501.2022.2.JJ

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją modernizacji garażu OSP.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 września 2022 r. (wpływ 20 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) jest jednostką samorządu terytorialnego utworzoną z mocy ustawy i działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990 r. nr 16 poz. 95). Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku VAT z tytułu umów najmu, dzierżawy, odprowadzania ścieków i dostarczania wody.

30 listopada 2016 r. Wójt Gminy (...) złożył do Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) informację, że począwszy od 1 stycznia 2017 r. Gmina (...) będzie rozliczać podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi tj.: Urzędem Gminy (...), Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w (...), Szkołą Podstawową w (...) oraz Szkołą Podstawową w (...).

Ww. jednostki organizacyjne w związku z centralizacją VAT począwszy od 1 stycznia 2017 r. sporządzają comiesięczne cząstkowe rejestry sprzedaży VAT, oraz cząstkowe deklaracje  VAT-7 na podstawie których Gmina (...) sporządza jeden plik JPK oraz jedną zbiorczą deklarację VAT-7, którą co miesiąc przesyła do Urzędu Skarbowego wraz z bieżącym regulowaniem podatku VAT należnego.

W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina (...) świadczy usługi dzierżawy lokali, najmu lokali mieszkalnych, dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków Gmina (...) wystawia faktury VAT na rzecz mieszkańców, osób prowadzących działalność gospodarczą i innych podmiotów. Natomiast gminne jednostki organizacyjne tj. Szkoła Podstawowa w (...) i Szkoła Podstawowa w (...) są obciążane za dostarczanie wody i odbiór ścieków przez Gminę (...) na podstawie not księgowych jako świadczenie usług niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina (...) nie odlicza podatku naliczonego od należnego.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. pkt 1 ww. ustawy – ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz pkt 14 – porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Gmina (...) 3 lutego 2022 r. złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) o przyznanie pomocy finansowej z budżetu Województwa (...) w ramach zadania „(...)” tytuł operacji „(...)”.

W wyniku złożenia wniosku Gmina (...) 29 lipca 2022 r. podpisała umowę nr (...) dot. pomocy finansowej udzielonej Gminie (...), w formie dotacji celowej na modernizację budynku OSP w zakresie sufitu, posadzki, ocieplenia więźby dachowej garażu Strażnicy Ochotniczej Staży Pożarnej w (...) z Województwem (...), w której Gminie przyznano dofinansowanie w kwocie 29.900,00 zł.

Zakres robót do wykonania:

1.Docieplenie istniejącej więźby dachowej garażu wełną mineralną grubości 30 cm wraz z nałożeniem folii – na powierzchni 55 m2 dachu;

2.Wykonanie sufitu podwieszanego z płyty kartonowo-gipsowej na stelażu metalowym – na powierzchni 53,80 m2;

3.Wymiana posadzki z kostki brukowej na posadzkę z żywicy epoksydowej wraz z robotami towarzyszącymi – 53,80 m2.

Wymienione powyżej prace będą wykonywane w garażu, tj. miejscu garażowania pojazdu strażackiego. Wpłyną one na ulepszenie garażu, poprawienie jego funkcjonalności i standardu technicznego, zwiększą jego wartość użytkową oraz zmienią parametry techniczne. Garażowanie samochodu strażackiego w ocieplonym garażu, na równej posadzce usprawni funkcjonowanie jednostki, ponieważ samochód będzie sprawniej uruchomiony, co ułatwi szybki wyjazd do akcji pożarniczych. Planowane prace są niezbędne w celu zapewnienia gotowości bojowej na odpowiednim poziomie Ochotniczej Straży Pożarnej w (...).

Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją operacji będą wystawiane w następujący sposób: Nabywca: Gmina (...), Odbiorca: Urząd Gminy (...).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W związku z realizacją operacji „(...)” Gmina (...) będzie wykorzystywała towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. operacji do czynności: niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Budynek Strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej w (...) obecnie nie generuje żadnych dochodów, gdyż nie był i nigdy nie będzie odpłatnie wynajmowany. Tym samym ani obecnie nie służy sprzedaży opodatkowanej ani w przyszłości nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej. Realizacja ww. inwestycji ma charakter niekomercyjny. W budynku strażnicy będzie przechowywany samochód strażacki, który będzie wykorzystywany do działań ratowniczych na rzecz mieszkańców Gminy (...).

Pytanie

Czy Gminie (...) na realizację operacji w ramach zadania „(...)” pod nazwą „(...)” przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług w związku z realizacją ww. operacji w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 roku, czy Gminie (...) nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług, gdyż budynek garażu Ochotniczej Staży Pożarnej w (...) nie służy sprzedaży opodatkowanej tylko jest wykorzystywany w celu zapewnienia mieszkańcom gminy ochrony przeciwpożarowej?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie (...) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych VAT związanych z realizacją modernizacji garażu OSP w (...). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, odliczenie i zwrot podatku w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Planowane prace modernizacyjne w garażu budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w (...) przyczynią się do zapewnienia gotowości bojowej jednostki na odpowiednim poziomie, co z pewnością wzmocni ochronę przeciwpożarową mieszkańców Gminy (...). Realizacja ww. inwestycji przyczyni się do zaspokojenia potrzeb lokalnej społeczności. Budynek Strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej w (...) obecnie nie generuje żadnych dochodów, gdyż nie był i nigdy nie będzie odpłatnie wynajmowany. Tym samym ani obecnie nie służy sprzedaży opodatkowanej ani w przyszłości nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej. Realizacja ww. inwestycji ma charakter niekomercyjny. W związku z powyższym Gmina (...) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki, które zostaną poniesione w związku z realizacją modernizacji tego garażu bo nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 1 i 14 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

14)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. 3 lutego 2022 r. złożyli Państwo wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) o przyznanie pomocy finansowej z budżetu Województwa (...) w ramach zadania „(...)” tytuł operacji „(...)”. W wyniku złożenia wniosku 29 lipca 2022 r. podpisali Państwo umowę dot. pomocy finansowej udzielonej na Państwa rzecz, w formie dotacji celowej na modernizację budynku OSP w zakresie sufitu, posadzki, ocieplenia więźby dachowej garażu Strażnicy Ochotniczej Staży Pożarnej w (...). Na zakres robót do wykonania składa się docieplenie istniejącej więźby dachowej garażu wełną mineralną grubości 30 cm wraz z nałożeniem folii, wykonanie sufitu podwieszanego z płyty kartonowo-gipsowej na stelażu metalowym, wymiana posadzki z kostki brukowej na posadzkę z żywicy epoksydowej wraz z robotami towarzyszącymi. Wymienione prace wpłyną na ulepszenie garażu, poprawienie jego funkcjonalności i standardu technicznego, zwiększą jego wartość użytkową oraz zmienią parametry techniczne. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją operacji będą wystawiane w sposób wykazujący Państwa jako Nabywcę. W związku z realizacją operacji „(...)” będą Państwo wykorzystywali nabywane towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy na realizację operacji pod nazwą „(...)” przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług w związku z realizacją ww. operacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – w związku z realizacją operacji „(...)” będą wykorzystywali Państwo nabywane towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Budynek Strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej w (...) obecnie nie generuje żadnych dochodów, gdyż nie był i nigdy nie będzie odpłatnie wynajmowany. Tym samym ani obecnie nie służy sprzedaży opodatkowanej ani w przyszłości nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej. Realizacja ww. inwestycji ma charakter niekomercyjny. W budynku strażnicy będzie przechowywany samochód strażacki, który będzie wykorzystywany do działań ratowniczych na rzecz mieszkańców Gminy (...).

W konsekwencji, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego zadania, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).