Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług dla potrzeb realizowanej inwestycji. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.579.2022.1.IZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.579.2022.1.IZ

Temat interpretacji

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług dla potrzeb realizowanej inwestycji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług dla potrzeb realizowanej inwestycji „(...)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 2 listopada 2022 r. (wpływ 2 listopada 2022 r.)

Opis stanu faktycznego

Gmina realizuje inwestycję „(...)”. Przedmiotem jest wykonanie prac związanych z posadowieniem elementów małej architektury w miejscowości (...) z, na działkach nr 1 i 2.

Projektuje się montaż następujących elementów:

zestaw sprawnościowo-zabawowy,

huśtawka wagowa,

huśtawka wahadłowa podwójna,

bujak na sprężynie,

piaskownica,

ławo-stół,

oraz inne elementy takie jak kosz do segregacji odpadów, ławki, stojak na rowery.

Wszystkie elementy zamontowane zostaną w nawierzchni piaskowej. Przy placu zabaw planuje się 121 m² chodników z kostki brukowej umożliwiających dojście do placu zabaw. Przedsięwzięcie skierowane jest do beneficjentów bez ograniczeń wiekowych. Rozpoczynając od najmłodszych kończąc na starszych. Projekt głównie kierowany jest do młodzieży defaworyzowanej - młodzież o mniejszych szansach będzie mogła korzystać z obiektu bezpłatnie. Infrastruktura będzie ogólnie dostępna. Pracując nad przygotowaniem projektu Gmina chciała stworzyć dzieciom i młodzieży warunki do aktywnego spędzania czasu z rówieśnikami, zapobiegając tym samym przypadkom wpadania przez nie w złe towarzystwo. Aktywni mieszkańcy oraz turyści będą mogli odpocząć na ławeczkach. Stworzenie tak wielu atrakcji spowoduje rozwój w regionie i osiągnięcie celu „(...) ʺ.Operacja głównie ma na celu tworzenie warunków dla rozwoju rekreacji i turystyki oraz promocję aktywności fizycznej w gminie (...). W ramach projektu na poziomie LGD zrealizowane zostaną wskaźniki: Liczba nowych obiektów infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej. Powstała infrastruktura będzie nieodpłatnie udostępniona wszystkim zainteresowanym, przez co najmniej 5 lat od dnia dokonania przez ARiMR płatności ostatecznej. Realizacja operacji umożliwi zainteresowanym aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu. Operacja osiągnie swój cel poprzez realizację zakładanego zakresu, który wynika z załączonej dokumentacji oraz kosztorysu inwestorskiego. Cele te wpisują się w realizację następujących zadań własnych gminy:

kształtowanie ładu przestrzennego,

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

utrzymanie zieleni i zadrzewień,

utrzymanie gminnych obiektów o urządzeń użyteczności publicznej,

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,

promocji gminy.

Po zakończeniu obiekt zostanie przekazany w trwały zarząd (...), który funkcjonuje w formie jednostki budżetowej. Zgodnie z przyjętymi założeniami zmodernizowany obiekt będzie ogólnie dostępny i umożliwi zainteresowanym aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu. Obiekt będzie udostępniany nieodpłatnie, Gmina – (...) nie osiąga i nie będzie osiągać żadnych dochodów, tak więc zakupione na realizację inwestycji towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych. Inwestycja jest finansowana ze środków własnych Gminy oraz EFRROW w ramach PROW 2014-2020.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jest czynnym podatnikiem od towarów i usług od grudnia 2003 r., centralizacja rozliczeń z tytułu podatku VAT wprowadzona została od 1 stycznia 2017 r. (...) jest jednostką budżetową zcentralizowaną.

Pytanie:

Czy nabywając towary i usługi w celu realizacji przedmiotowej inwestycji Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentować będą poniesione wydatki inwestycyjne na realizację zadania, o którym mowa w zapytaniu. Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje odliczenie podatku naliczonego, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym przedmiot inwestycji wpisuje się w realizację zadań własnych gminy. Gmina nie przewiduje wykorzystywania zmodernizowanego obiektu rekreacyjnego do żadnych czynności opodatkowanych czy zwolnionych z podatku VAT. Miejsce rekreacji i wypoczynku będzie ogólnodostępne, służyć będzie mieszkańcom. Nie będą pobierane żadne opłaty za użytkowanie tego miejsca, nie będzie miała miejsca żadna sprzedaż, tak więc nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119  ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są  wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

 W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje  w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT. Realizuje Państwo inwestycję „(...)”. Przedmiotem jest wykonanie prac związanych z posadowieniem elementów małej architektury w miejscowości (...). Projektuje się montaż następujących elementów: zestaw sprawnościowo-zabawowy, huśtawka wagowa, huśtawka wahadłowa podwójna, bujak na sprężynie, piaskownica, ławo-stół, oraz inne elementy takie jak kosz do segregacji odpadów, ławki, stojak na rowery. Wszystkie elementy zamontowane zostaną w nawierzchni piaskowej. Przy placu zabaw planuje się 121 m² chodników z kostki brukowej umożliwiających dojście do placu zabaw. Przedsięwzięcie skierowane jest do beneficjentów bez ograniczeń wiekowych, rozpoczynając od najmłodszych kończąc na starszych. Infrastruktura będzie ogólnie dostępna. Pracując nad przygotowaniem projektu chcieliście Państwo stworzyć dzieciom i młodzieży warunki do aktywnego spędzania czasu z rówieśnikami, zapobiegając tym samym przypadkom wpadania przez nie w złe towarzystwo. Aktywni mieszkańcy oraz turyści będą mogli odpocząć na ławeczkach. Stworzenie tak wielu atrakcji spowoduje rozwój w regionie. Operacja głównie ma na celu tworzenie warunków dla rozwoju rekreacji i turystyki oraz promocję aktywności fizycznej w Gminie. Powstała infrastruktura będzie nieodpłatnie udostępniona wszystkim zainteresowanym, przez co najmniej 5 lat od dnia dokonania przez ARiMR płatności ostatecznej. Realizacja operacji umożliwi zainteresowanym aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu. Realizowany projekt wspisuje się w realizację zadań własnych Gminy: kształtowanie ładu przestrzennego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymanie zieleni i zadrzewień, utrzymanie gminnych obiektów o urządzeń użyteczności publicznej, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocji gminy. Zmodernizowany obiekt będzie udostępniany nieodpłatnie. Z zakupione na realizację inwestycji towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług dla potrzeb realizowanej inwestycji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego obniżenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W opisanej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem inwestycja „(...)” głównie ma na celu tworzenie warunków dla rozwoju rekreacji i turystyki oraz promocję aktywności fizycznej w Gminie. Realizowany projekt wspisuje się w realizację Państwa zadań własnych w zakresie między innymi  kształtowania ładu przestrzennego, kultury fizycznej i turystyki, z tytułu których nie występujecie Państwo w charakterzez podatnika podatku VAT. Infrastruktura, która powstanie w wynku realizacji  projektu będzie nieodpłatnie udostępniona wszystkim zainteresowanym. Zakupione na realizację inwestycji towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z zakupem towarów i usług dla potrzeb realizacji inwestycji „(...)”.

Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku.  W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będziecie mogli Państwo skorzystać, jeżeli zastosujecie się  do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).