Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Montaż energooszczędnego oświetlenia ulicznego na obszarach wiejski... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.284.2020.1.ŁN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31.07.2020, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.284.2020.1.ŁN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Montaż energooszczędnego oświetlenia ulicznego na obszarach wiejskich Gminy ()

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 21 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. Montaż energooszczędnego oświetlenia ulicznego na obszarach wiejskich Gminy () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2020 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. Montaż energooszczędnego oświetlenia ulicznego na obszarach wiejskich Gminy ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina zamierza zrealizować następującą inwestycję p.n.: Montaż energooszczędnego oświetlenia ulicznego na obszarach wiejskich Gminy ().

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa VIII: Infrastruktura Dla Usług Użyteczności Publicznej, Działanie 8.6 Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego, Priorytet Inwestycyjny: 9.4. Inwestycje dokonywane w kontekście strategii na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. W skutek pozytywnego rozpatrzenia wniosku, Gmina uzyskała dofinansowanie. Gmina jest również jedynym beneficjentem dofinansowania.

Projekt zlokalizowany będzie na obszarach wiejskich gminy () w miejscowościach: () oraz przy drodze krajowej nr (), odc. ().

Zadanie obejmuje wymianę 624 szt. istniejących opraw oświetleniowych w wyżej wymienionych wsiach (2 szt. opraw halogenowych o mocy 500 W, 306 szt. opraw rtęciowych o mocy 125 W, 6 szt. opraw rtęciowych o mocy 150 W, 59 szt. opraw rtęciowych o mocy 250 W, 149 szt. opraw sodowych o mocy 70 W, 79 szt. opraw sodowych o mocy 150 W oraz 23 szt. opraw sodowych o mocy 250 W) i zastąpienie ich oprawami LED o mocy 25 W (523 szt.) i 50 W (101 szt.).

Ze względu na potrzebę zapewnienia odpowiednich parametrów oświetlenia, przewidziano w niezbędnym zakresie także wymianę istniejących/montaż nowych wysięgników oraz roboty w zakresie skrzynek zasilających linie oświetleniowe.

Beneficjent będzie utrzymywał projekt i nie podda go znaczącym modyfikacjom przez co najmniej 5 lat od chwili zakończenia jego realizacji. Gmina zobowiązana będzie w zakresie projektu do uzyskania odpowiednich zezwoleń na realizację przedsięwzięcia, sporządzenia odpowiedniej dokumentacji projektowej, wyłonienia wykonawcy, zakupu instalacji oraz jej montażu, ponoszenia wszelkich kosztów niezbędnych do utrzymania zakupionych urządzeń i prawidłowej ich eksploatacji. Gmina nie przewiduje wykorzystywania nabytych towarów/usług w ramach modernizacji oświetlenia ulicznego do świadczenia odpłatnych usług/dostawy towarów, które potencjalnie mogłyby podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Gminy i stanowiłyby działalność gospodarczą Gminy w rozumieniu ustawy o VAT.

Realizacja projektu będzie finansowana z dwóch źródeł. Z dotacji (85%), ze środków własnych Gminy (15%) zabezpieczonych w uchwałach budżetowych na rok 2020 i 2021. Dotacja nie będzie stanowiła dochodu Gminy. Będzie to - łącznie z wkładem Gminy - dochód wykonawcy wyłonionego w przetargu.

W w/w wniosku o udzielenie dotacji, podatek VAT od inwestycji został ujęty jako koszt kwalifikowalny i wykazany do objęcia dotacją w zakresie montażu efektywnego energetycznie oświetlenia ulicznego (stawka VAT 23%).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne (t.j. Dz.U z 2020 r. poz. 833) do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy m.in. planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:

  1. miejsc publicznych,
  2. dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,
  3. dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 470), przebiegających w granicach terenu zabudowy.
  4. części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 72), wymagających odrębnego oświetlenia:
    • przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,
    • stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowe.


Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy gmina finansuje oświetlenie znajdujące się na jej terenie:

  1. ulic,
  2. placów,
  3. dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,
  4. dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przebiegających w granicach terenu zabudowy,
  5. części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wymagających odrębnego oświetlenia:
    • przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,
    • stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej.


Co najważniejsze, art. 18 ust. 1 pkt 4 wspomnianej ustawy wskazuje, iż "planowanie i organizacja działań ma na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy".

Realizacja zadania w zakresie montażu efektywnego energetycznie oświetlenia ulicznego odbywać się będzie na mieniu będącym własnością gminny (151 słupów oświetleniowych) oraz na mieniu będącym własnością (), udostępnionym gminie na podst. umowy (473 słupów oświetleniowych) - zakres inwestycji objęty 23% stawką VAT.

W w/w wniosku o udzielenie dotacji, podatek VAT od inwestycji został ujęty jako koszt kwalifikowalny i wykazany do objęcia dotacją w zakresie montażu efektywnego energetycznie oświetlenia ulicznego (stawka VAT 23%).

Po zakończeniu inwestycji, infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu stanowić będzie własność gminy (151 słupów oświetleniowych), pozostałe słupy oświetleniowe (473 szt.), są własnością (), udostępnionym gminie na podstawie umowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje zwrot podatku naliczonego, związanego z wydatkami na realizację przedmiotowego projektu w zakresie montażu efektywnego energetycznie oświetlenia ulicznego na obszarach wiejskich Gminy?

Zdaniem Wnioskodawcy, w aktualnym stanie prawnym nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na montaż oświetlenia ulicznego, w przypadku udostępniania przez Gminę majątku oświetlenia ulicznego (po zmodernizowaniu) wyłącznie nieodpłatnie na zasadach ogólnej dostępności majątku publicznego. Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT zostały nabyte przez podatnika podatku VAT oraz czy pozostają w bezpośrednim związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie zaś z ust. 6, nie uznaje się za podatnika organów władzy Publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Stosownie do ust. 2 cyt. przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zapis cytowanego powyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, s. 1. ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W konsekwencji, kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza, co do zasady te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT. W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadnia publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 wskazanej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności zadania własne obejmują sprawy zaopatrzenia w energię elektryczną. Kwestie zadań własnych gminy regulują i precyzują również przepisy innych aktów prawa rangi ustawowej. Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 ustawy Prawo energetyczne (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 833), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy m.in.:

  • planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:
    1. miejsc publicznych,
    2. dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,
    3. dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470), przebiegających w granicach terenu zabudowy,
    4. części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 72), wymagających odrębnego oświetlenia:
      • przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,
      • stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;
  • finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:
    1. ulic,
    2. placów,
    3. dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,
    4. dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przebiegających w granicach terenu zabudowy,
    5. części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wymagających odrębnego oświetlenia:
      • przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,
      • stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;
    oraz
  • planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy.

Realizowany przez Gminę projekt będący elementem oceny w przedmiotowym wniosku wpisuje się całkowicie w zadania własne wykonywane przez Gminę - Wnioskodawcę. Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Gmina nabywając towary/usługi celem modernizacji oświetlenia ulicznego, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na oświetlenie uliczne będą bowiem ponoszone na realizację nieodpłatnych zadań użyteczności publicznej w zakresie modernizacji oświetlenia zewnętrznego na terenie Gminy. Jak zostało wskazane, Gmina nie przewiduje/nie będzie przewidywała wykorzystywania nabytych towarów/usług w ramach modernizacji oświetlenia ulicznego do świadczenia odpłatnych usług/dostawy towarów, które potencjalnie mogłyby podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Gminy stanowiłyby działalność gospodarczą Gminy w rozumieniu ustawy o VAT. Wydatki na oświetlenie uliczne będą zatem ponoszone poza działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia VAT, stanowiąca o ponoszeniu wydatków przez podatnika tego podatku w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.

Mając powyższe na uwadze, nie został również spełniony drugi warunek możliwości zastosowania prawa do odliczenia podatku VAT wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy, to jest związek (co najmniej pośredni) ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w wydanej na gruncie analogicznego stanu faktycznego interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 maja 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.96.2017.1.KB, w której organ wskazał, iż (...) Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ... Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane m in. w interpretacjach indywidualnych:

  • Dyrektora Izby Skarbowej (dalej: DIS) w Katowicach z dnia 14 lutego 2017 r., sygn. 2461-IBPP1.4512.52.2017.1.AP,
  • DIS w Łodzi z dnia 18 lutego 2016 r sygn. IPTPP3/4512-556/15-3/MK,
  • DIS w Łodzi z dnia 21 lipca 2015 r., sygn. IPTPP3/4512-191/15-4/MWj,
  • DIS w Katowicach z dnia 18 czerwca 2013 r, sygn. IBPP3/443-345/13/ASz.

W konsekwencji, w ocenie Gminy, nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na oświetlenie uliczne, w przypadku udostępniania przez Gminę majątku oświetlenia ulicznego (po zakończeniu modernizacji) wyłącznie nieodpłatnie na zasadach ogólnej dostępności majątku publicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 będzie realizowała projekt pn. Montaż energooszczędnego oświetlenia ulicznego na obszarach wiejskich gminy () (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) z osi priorytetowej: VIII. Infrastruktura Dla usług Użyteczności Publicznej, dla działania: 8.6 Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego, Priorytet Inwestycyjny: 9.4 Inwestycje dokonywane w kontekście strategii na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Przedmiotem projektu realizowanego w Gminie jest opracowanie dokumentacji projektowej, wyłonienie wykonawcy, zakup instalacji oraz wykonanie robót instalacyjnych polegających na wymianie wyeksploatowanych opraw oświetlenia ulicznego na oprawy typu LED. Zaplanowano także dokonanie niezbędnych wymian istniejących/ montażu nowych wysięgników oraz roboty w zakresie skrzynek zasilających linie oświetleniowe. W ramach przedsięwzięcia zostanie zapewniony również nadzór inwestorski. Główne działania w ramach inwestycji to: wymiana opraw oświetlenia ulicznego z wysięgnikami i osprzętem (wymiana obejmuje wymianę 624 opraw oświetleniowych na energooszczędne LED). Celem głównym projektu jest racjonalizacja zużycia energii i poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym w Gminie w wyniku wymiany opraw oświetlenia ulicznego na energooszczędne (LED), a w konsekwencji zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery i zanieczyszczenia powietrza. Przedmiotowy projekt będzie realizowany w okresie od roku 2020 do 2021. Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji ww. projektu będzie Beneficjent projektu - Gmina. Powstała infrastruktura, która jest przedmiotem projektu będzie służyła celom publicznym. Będzie ogólnodostępna i użytkowana zgodnie z przeznaczeniem przez wszystkich użytkowników. Projekt nie będzie generował żadnych przychodów. Z efektów projektu będą mogli nieodpłatnie korzystać wszyscy użytkownicy. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do zwrot podatku naliczonego, związanego z wydatkami na realizację przedmiotowego projektu w zakresie montażu efektywnego energetycznie oświetlenia ulicznego na obszarach wiejskich Gminy ().

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizował inwestycję pn. Montaż energooszczędnego oświetlenia ulicznego na obszarach wiejskich gminy () w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie gminnym. Należy zauważyć, że w analizowanym przypadku Gmina nie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Ponadto we wniosku wskazano, że projekt nie będzie generował żadnych przychodów. Z efektów projektu będą mogli nieodpłatnie korzystać wszyscy użytkownicy. Jak wskazano nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym nie będą spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. Montaż energooszczędnego oświetlenia ulicznego na obszarach wiejskich gminy ().

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej