Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.324.2022.1.RMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.324.2022.1.RMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowanym projektem. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, w dniu 25 maja 2021 r. podpisała z Urzędem Marszałkowskim Województwa umowę o przyznaniu pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Przyznana pomoc dotyczy projektu pn. „(…)”.

Przedmiotem projektu było utworzenie na ścieżce edukacyjnej centrum informacyjnego, składającego się z zadaszonego miejsca (wiaty drewnianej o powierzchni 63 m2), w którym umieszczonych zostało łącznie 7 tablic merytorycznych (6 tablic o wymiarach 75x100 cm oraz jedna o wymiarach 50x100 cm), informujących osoby odwiedzające ścieżkę o wszystkich urządzeniach edukacji ekologicznej eksponowanych na terenie ścieżki. Ścieżka edukacyjna zlokalizowana jest na terenie zrekultywowanego składowiska odpadów w miejscowości (…). Na terenie ścieżki zlokalizowanych jest 218 tablic, gier i urządzeń o różnej tematyce proekologicznej, które są rozmieszczone w różnych miejscach na terenie ścieżki. Stąd też powstałe w ramach projektu centrum informacyjne jest miejscem, w którym zinwentaryzowane zostały wszystkie urządzenia i wyposażenie mieszczące się na terenie ścieżki, po to aby ułatwić osobom i grupom odwiedzającym to miejsce poznanie zasobów ścieżki i umożliwienie zwiedzania jej według wybranych tematów podczas spacerów edukacyjnych. Grupę docelową odbiorców spacerów edukacyjnych stanowić będzie lokalna społeczność, w tym dzieci, młodzież i osoby dorosłe zamieszkujące teren gminy i powiatu, w formie bezpłatnego wstępu.

Gmina realizując projekt wykonuje zadania własne gminy nałożone na jednostkę samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, a tym samym nie prowadzi i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów i usług związanych z realizowanym projektem. Gmina zatem nie może i nie będzie mogła odzyskać w całości ani też w części podatku VAT poniesionego na realizowany projekt zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) - art. 15 ust. 6.

Pytanie

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu polegającego na utworzeniu na ścieżce edukacyjnej w (…), centrum informacyjnego dla osób odwiedzających ścieżkę, poprzez postawienie wiaty drewnianej i 7 tablic merytorycznych informujących osoby odwiedzające ścieżkę o wszystkich urządzeniach edukacji ekologicznej eksponowanych na terenie ścieżki, Gmina ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowanego projektu, jak i po jego zakończeniu?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina w związku z realizowanym projektem polegającym na utworzeniu na ścieżce edukacyjnej w (…), centrum informacyjnego dla osób odwiedzających ścieżkę, poprzez postawienie wiaty drewnianej i 7 tablic merytorycznych informujących osoby odwiedzające ścieżkę o wszystkich urządzeniach edukacji ekologicznej eksponowanych na terenie ścieżki, nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani też w części, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, ponieważ wskazany projekt należy do zadań własnych Gminy i to na Gminie ciąży obowiązek ochrony środowiska, przyrody i edukacji publicznej (art.7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), jak również Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem wskazanego projektu (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

8)edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub części zarówno w trakcie realizowanego projektu jak i po jego zakończeniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina realizując projekt wykonuje zadania własne nałożone przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, a tym samym nie prowadzi i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

Zatem w rozpatrywanej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy, nie jest spełniony - towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia w całości, jak i w części naliczonego podatku VAT zarówno w trakcie realizacji jak i po zakończeniu projektu polegającego na utworzeniu na ścieżce edukacyjnej w (…) centrum informacyjnego dla osób odwiedzających ścieżkę, poprzez postawienie wiaty drewnianej i 7 tablic merytorycznych informujących osoby odwiedzające ścieżkę o wszystkich urządzeniach edukacji ekologicznej eksponowanych na terenie ścieżki.

Jednocześnie nie mają Państwo prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).