braku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych p... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.41.2022.2.ASY

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.41.2022.2.ASY

Temat interpretacji

braku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją zadań 1, 3, 5 projektu

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją zadań 1, 3, 5 projektu jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją zadań 1, 3, 5 projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina Miejska …. (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Gmina działa na podstawie odpowiednich przepisów prawnych regulujących zakres działań jednostki samorządu terytorialnego oraz sektora finansów publicznych m.in.: Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. (t.j. Dz.U.2021.1372 ze zmianami), Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r. (t.j. Dz.U.2020.920 ze zmianami), Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r. (t.j. Dz.U.2021.305 ze zmianami).

Gmina zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2Q21.685 ze zmianami), w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana nie jest uznawana za podatnika z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina uzyskała pozytywną decyzję o dofinansowaniu realizacji projektu pn. „….” (dalej: „projekt”) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla działania: 4.6. Czyste powietrze dla poddziałania: 4.6.1. Czyste powietrze - konkurs.

Przedmiotem projektu realizowanego w formule grantowej jest wymiana nieefektywnych źródeł ciepła tj. kotłów na paliwa stałe klasy nie wyższej niż klasa 3 według normy PN-EN 303-5:2012 na nowoczesne efektywne i ekologiczne ogrzewanie w budynkach mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Gminy Miejskiej ….

Projekt wykonywany będzie w ramach zadań własnych Gminy, które polegają na zaspokajaniu zborowych potrzeb wspólnoty, w szczególności sprawy obejmujące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 pkt 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2021.1372 ze zm.)).

Celem Projektu jest poprawa jakości powietrza poprzez wymianę indywidualnych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych na terenie Miasta …, jego realizacja przełoży się na likwidację 32 przestarzałych kotłów węglowych, które według analiz są największym lub jednym z największych źródeł zanieczyszczenia w Mieście …..

Projekt obejmuje 32 granty przeznaczone na wymianę źródła ciepła lub podłączenie do sieci ciepłowniczej wraz z niezbędnymi pracami budowlanymi i instalacyjnymi, demontażem starego źródła ciepła i przygotowaniem kompletnej dokumentacji technicznej. Zgodnie z zapisami projektu „….” inwestycja obejmuje budynki aktualnie spełniające lub budynki, które będą spełniać, minimalny standard efektywności energetycznej budynku. Wnioskodawcą projektu grantowego jest jednostka samorządu terytorialnego tj. Gmina Miejska ….. Gmina jako Beneficjent projektu grantowego realizujący projekt ponosi pełną odpowiedzialność za merytoryczną, formalno-prawną i finansową realizację zadania oraz odpowiada za rozliczenie dotacji. Miasto będzie odpowiadało za kontrolę poszczególnych Grantobiorców i przedsięwzięć przez nich realizowanych.

Wnioskodawcą grantu mogła zostać osoba fizyczna będąca właścicielem, współwłaścicielem, użytkownikiem wieczystym lub współużytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej na terenie Miasta …., w obrębie której zostanie zamontowana instalacja objęta Projektem. Do Projektu nie mogą być zgłoszone budynki, które stanowią miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub rolniczej i w jakikolwiek sposób wykorzystujące energię cieplną pochodzącą z instalacji objętej Projektem na cele prowadzonej działalności.

Powstała w wyniku realizacji przedsięwzięcia infrastruktura ze względu na specyfikę projektu grantowego będzie stanowić własność właścicieli obiektu/nieruchomości. Zgodnie z zapisami Regulaminu Grantobiorca przystępując do projektu zobowiązany będzie do:

-zapewnienia ciągłości pracy instalacji;

-ubezpieczenia instalacji bezpośrednio lub w ramach ubezpieczenia budynku;

-dokonywania w okresie trwałości projektu okresowych przeglądów instalacji, wynikających z dokumentacji przedstawionej przez wykonawcę oraz właściwych przepisów krajowych;

-przekazywania, przedkładania na każde wezwanie Grantodawcy wszystkich dokumentów związanych z realizacją projektu w czasie trwałości projektu;

-ponoszenia w pełni kosztów napraw instalacji wynikające ze złego użytkowania, w trybie natychmiastowym, przez Grantobiorców;

-przekazywania informacji dot. ilości wyprodukowanej energii cieplnej wg wskazań układów opomiarowania, w jakie wyposażona jest instalacja zamontowanego w ramach projektu źródła ciepła i/lub ilości zużywanego paliwa w terminach wskazanych przez Grantodawcę.

Zapisy odnośnie trwałości będą dotyczyły również każdych kolejnych właścicieli majątku powstałego w ramach realizacji niniejszego projektu.

Projekt podzielony jest na 5 zadań:

·Zadanie nr 1 - przygotowanie projektu; W ramach przygotowania projektu opracowano dokumentację niezbędną do ubiegania się o dofinansowanie w ramach …. na lata 2014­2020, w tym analizy niezbędne do złożenia wniosku, przeprowadzenie naboru uczestników projektu, w tym przygotowanie regulaminu, ogłoszenia oraz rozpowszechnianie informacji o prowadzonym naborze.

·Zadanie nr 2 - wymiana urządzeń grzewczych - granty; W ramach zadania zostaną wykonane działania, których celem będzie wymiana urządzeń grzewczych wśród osób objętych projektem. Przewiduje się udzielenie 32 grantów.

·Zadanie nr 3 - nadzór nad projektem - Zarządzanie prawidłową realizacją projektu. Nadzór techniczny nad prawidłową realizacją zadania związanego z wymianą urządzeń grzewczych. W ramach kosztu nadzoru inwestorskiego przewiduje się głównie przeprowadzenie kontroli w terenie, która będzie miała na celu sprawdzenie zakresu rzeczowego ujętego w umowie o powierzenie grantu oraz weryfikację dokumentów otrzymanych od grantobiorców w celu rozliczenia zadania. Każda lokalizacja będzie poddana kontroli w postaci ww. wizji lokalnej. Przewiduje się przeprowadzenie takiej kontroli przed każdą wypłatą grantu w celu zapewnienia prawidłowości realizacji zadania i wydatkowania środków zgodnie z przeznaczeniem.

·Zadanie nr 4 - zaangażowanie personelu - stosunek pracy; Koszty zaangażowania personelu będą obejmowały czynności związane z realizacją i specyfiką projektu grantowego, co zostanie ujęte w zakresie obowiązków pracownika merytorycznego. Koszt personelu będzie stanowił wkład własny i będzie pochodził wyłącznie z budżetu miasta. Koszty personelu nie będą obejmować czynności związanych z uzyskaniem dofinansowania, zarządzaniem i rozliczaniem projektu, będą związane wyłącznie z zadaniami merytorycznymi projektu.

·Zadanie nr 5 - promocja projektu. Promocja projektu wynikająca z obowiązków umowy o udzielenie dotacji i informacje o źródłach finansowania projektu. Zadanie to obejmuje działania promocyjne nakierowane na informację opinii publicznej o współfinansowaniu projektu z środków UE. W ramach zadania przewiduje się sfinansowanie kosztów zakupu naklejek informacyjnych do umieszczenia na nowo powstałych instalacjach (ze względu na specyfikę projektu, tj. jego realizację w formule grantowej i rozproszenie na terenie miasta).

Realizacja projektu w zakresie zadań 1, 3 oraz 5 będzie udokumentowana fakturami VAT wystawionymi na Gminę Miejską …., natomiast zadanie 4 projektu obejmuje zaangażowanie personelu - koszty pracownicze związane ze stosunkiem pracy, nie podlegające ustawie o VAT.

Z kolei zadania związane z pracami wykonywanymi na obiektach, będących własnością Grantobiorcy, ujęte w zadaniu 2, udokumentowane będą fakturami VAT/rachunkami wystawionymi na Grantobiorców (osoby fizyczne). Mieszkaniec Gminy (Grantobiorca) będzie miał możliwość zakupu towarów i usług związanych z inwestycją w ramach Projektu u dowolnego, wybranego przez siebie przedsiębiorcy. To przez inwestora będzie poniesiony całkowity wydatek dotyczący wymiany źródła ciepła. Rozliczenie każdej inwestycji polegało będzie na przyznaniu grantów dla mieszkańców na podstawie złożonego wniosku o refundację kosztów, zgodnie z zapisami Regulaminu naboru, do kwoty netto poniesionych kosztów przez mieszkańców, będących kosztami kwalifikowanymi. Podatek VAT stanowić będzie koszt niekwalifikowany i będzie kosztem Grantobiorcy. Maksymalna wysokość Grantu wynosić będzie do 100 % kosztów kwalifikowanych netto z ograniczeniem kwotowym określonym w w/w regulaminie.

Wobec powyższego realizacja zadań 1, 3 i 5 Projektu nie będą służyły działalności opodatkowanej.

W piśmie uzupełniającym wskazali Państwo:

a)Czy Gmina występuje w przedmiotowej sprawie wyłącznie jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Beneficjentów?

Odp.: Zdaniem Gminy, występuje ona w przedmiotowej sprawie wyłącznie jako Grantodawca w zakresie opisanego we Wniosku zadania 2, polegającego na udzieleniu 32 grantów dla mieszkańców Gminy na wymianę źródeł ciepła w budynkach, w odniesieniu do których Beneficjenci są właścicielem, współwłaścicielem, użytkownikiem wieczystym lub współużytkownikiem wieczystym.

Ponadto, realizacja projektu obejmuje również zadania 1, 3, 5, które Gmina jest obowiązana wykonać, aby właściwie zrealizować omawiane przedsięwzięcie i w tym przypadku Gmina występuje jako realizator tych zadań.

Natomiast w zakresie otrzymanego dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014 - 2020 Gmina występuje w roli Beneficjenta tych środków.

Gmina będzie rozliczać odrębnie dla każdego mieszkańca inwestycję na podstawie złożonego wniosku o refundację kosztów, a później dysponować środkami pozyskanymi z EFRR i przyznawać granty dla Beneficjentów (mieszkańców), zgodnie z zapisami Regulaminu naboru.

b)Czy Gmina wykonuje jakiekolwiek czynności (usługi) na rzecz Mieszkańców - Beneficjentów?

Odp.: Zdaniem Gminy, w ramach realizacji projektu „….” (dalej: „Projekt”) Gmina nie będzie świadczyć na rzecz Mieszkańców - Beneficjentów, żadnych czynności (usług).

W tym miejscu Gmina informuje, że czynności dokonywane w ramach, opisanych w zdarzeniu przyszłym Wniosku, zadań 1, 3, 4 oraz 5 są warunkiem koniecznym do realizacji zadania 2. Zdaniem Gminy czynności te nie mają jednak charakteru usług (zwłaszcza w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług) - służą jedynie prawidłowej realizacji Projektu oraz wynikającego ze specyfiki tego typu projektów realizacji obowiązku promowania Projektu. Gmina zaznacza, że nie będzie obciążała Mieszkańców żadnymi kosztami z tytułu realizacji ww. zadań.

Zdaniem Gminy z punktu widzenia Mieszkańców - Beneficjentów kluczowe tak naprawdę jest Zadanie 2, które to będzie realizowane przez wybranego przez danego Mieszkańca - Beneficjanta przedsiębiorcę, który to obciąży za swoje usługi Mieszkańca - Beneficjenta fakturą VAT, pozostałe natomiast zadania nie stanowią dla nich (Mieszkańców - Beneficjentów) zasadniczo żadnej wartości.

c)Czy towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań 1, 3, i 5 projektu pn.: „….” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych?

Odp.: Zdaniem Gminy, towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań 1, 3, i 5 projektu pn.: „….” będą wykorzystywane przez Miasto wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

Gmina pragnie jednakże zauważyć, że kwestia, czy nabywane w ramach realizacji zadań 1, 3 i 5 Projektu towary i usługi będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, częściowo stanowi przedmiot pytania Gminy - w zakresie interpretacji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT pozostaje stwierdzenie przez Organ, czy wydatki, opisane przez Gminę we Wniosku, związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Dodatkowo Gmina wskazuje, że to do kompetencji organu wydającego interpretację indywidualną należy ustalenie odpowiedniego przedmiotu opodatkowania (tak: WSA w Szczecinie z 22 marca 2018 r., sygn. I SA/Sz 144/18).

Gmina w opisie zdarzenia przyszłego Wniosku wyraźnie opisała, na czym polegają poszczególne zadania, w tym zadania 1, 3 i 5 Projektu. W odniesieniu do tak zakreślonego opisu Gmina wniosła o odpowiedź na pytanie, czy w związku z takimi wydatkami, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Dlatego też, w ocenie Gminy stwierdzenie, czy nabyte przez nią towary i usługi w związku z realizacją zadań 1, 3 i 5 Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych, nie powinna stanowić elementu zdarzenia przyszłego, do uzupełnienia którego Organ ma prawo wezwać Gminę, a element uzasadnienia stanowiska Gminy, w związku z przedstawionym pytaniem, i to Organ powinien jednoznacznie ustalić w interpretacji, przy tak zakreślonym zdarzeniu przyszłym, z jakim rodzajem czynności (opodatkowane VAT/zwolnione z opodatkowania/niepodlegające opodatkowaniu VAT) takie towary i usługi będą związane.

d)Czy faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją zadań 1, 3, i 5 projektu pn.: „….” będą wystawiane na Mieszkańca czy na Gminę?

Odp.: Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wniosku, faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją zadań 1, 3, i 5 Projektu będą wystawiane na Gminę.

e)Czy Gmina jest stroną umów cywilnoprawnych z wykonawcą dotyczących wymiany źródeł ciepła w gospodarstwach domowych?

Odp.: Zadania związane z pracami wykonywanymi na obiektach, będących własnością Grantobiorców, ujęte w zadaniu 2, udokumentowane będą fakturami VAT (ew. rachunkami) wystawionymi na Mieszkańców - Beneficjentów. Mieszkańcy będą mieli możliwość zakupu towarów i usług związanych z inwestycją w ramach Projektu u dowolnego, wybranego przez siebie przedsiębiorcy, z którym podpiszą umowy. Wobec powyższego, Gmina nie będzie stroną umów cywilnoprawnych z wykonawcami realizującymi wymianę źródeł ciepła w gospodarstwach domowych Mieszkańców - Beneficjentów.

Pytania

1.Czy w związku z realizacją projektu pt. „….” otrzymane przez Gminę dofinansowanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2.Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją zadań 1, 3 i 5 projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Gminy w związku z realizacją projektu pt. „…” otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), gdyż przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.685.2021 ze zm.) (dalej: „ustawa o VAT”).

2.Zdaniem Gminy, nie będzie miała ona prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacja zadań 1, 3, 5 i projektu „….”, ponieważ towary i usługi związane z realizacją tej inwestycji będą służyły celom innym niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Gminy:

W pierwszej kolejności Gmina pragnie wskazać, iż stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w świetle przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 w/w ustawy, w szczególności sprawy dotyczące m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Natomiast zgodnie z ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych, działa ona w roli podatnika VAT.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Ad.1

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (gminę). Udzielone dotacje z Unii Europejskiej Grantobiorcom w postaci zwrotu kosztów do indywidualnej wymiany starego źródła ciepła nie będą stanowić dopłaty do ceny nowego, gdyż Gmina nie jest inwestorem, co za tym idzie - nie świadczy usług ani nie dostarcza towaru na rzecz osób fizycznych.

Zgodnie z zapisami Regulaminu naboru wniosków i realizacji Projektu Grantobiorca zobowiązany jest do samodzielnego wyboru Wykonawcy na podstawie rozeznania cenowego przeprowadzonego przez Grantobiorcę z zachowaniem wymogów technicznych, określonych w załączniku do tego regulaminu oraz do poniesienia wydatków w sposób celowy, racjonalny i oszczędny.

Wykonawca wystawi mieszkańcowi fakturę/rachunek po zakończeniu inwestycji i odbiorze, wtedy to Grantobiorca będzie mógł ubiegać się o wypłatę grantu. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego mieszkaniec poniesie pełny koszt realizacji Grantu (wymiana pieca i jego montaż), a refundację kosztów otrzyma do wartości netto faktury, gdyż VAT jest kosztem niekwalifikowanym.

Przedmiotem umowy pomiędzy Gminą a Grantobiorcą - mieszkańcem Gminy (osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej, rolniczej), będzie tylko i wyłącznie zwrot kosztów wymiany źródła ciepła. Dofinansowanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), gdyż nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy o VAT. Wobec powyższego dla Grantobiorcy zwrot kosztów wymiany źródła ciepła nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, czyli nie rodzi obowiązku podatkowego.

Potwierdzenie powyższego opisane zostało także w wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2019r. nr 0111-KDIB3-1.4012.150.2019.1.ICZ dotyczącego takich samych zasad funkcjonowania jak przedmiotowy projekt: „stwierdzić należy, że otrzymana przez Gminę dotacja na wymianę systemów grzewczych c.o. na systemy ekologiczne w formule grantowej, nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.”

Podsumowując, Gmina stoi na stanowisku, iż otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), gdyż przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.685.2021 ze zm.) (dalej: „ustawa o VAT”).

Ad.2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo od obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

- nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

- nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Skorzystanie z w/w prawa do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest związkiem zakupów z wykonywanymi przez czynnego podatnika podatku VAT czynnościami opodatkowanymi. Warunek ten wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli gdy wykorzystywane są do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazała Gmina w opisie sprawy efekty realizacji projektu pn. „….” nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt będzie realizowany na nieruchomościach należących do Grantobiorców, czyli osób fizycznych i na nich wystawiane będą faktury/rachunki dokumentujące wykonanie robót związanych z wymianą źródeł ciepła na terenie Grantobiorcy.

Jak zamieszczono w opisie stanu faktycznego realizacja projektu w zakresie zadań 1, 3 oraz 5 będzie udokumentowana fakturami VAT wystawionymi na Gminę Miejską ….. Wydatek ten nie będzie służył Gminie wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz będzie służył czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu tym podatkiem, gdyż Gmina realizując wydatki wykonuje zadania własne określone w ustawie o samorządzie gminnym

Opierając się na przywołanych powyżej przepisach ustawy o VAT, zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu, gdyż nie została spełniona druga przesłanka, warunkująca prawo do odliczeń podatku naliczonego. Realizacja projektu wynika z zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Wobec powyższego Gmina w tym zakresie działa w ramach reżimu publiczno-prawnego, wykonując zadania, dla których została powołana Potwierdzenie powyższego uzasadnienia opisane zostało w wydanej w dniu 10 maja 2019 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej nr: 0111-KDIB3- 1.4012.150.2019.1.ICZ: „Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.”

Podsumowując, Gmina stoi na stanowisku, iż nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań 1, 3 i 5 projektu „….”, ponieważ towary i usługi związane z realizacją tej inwestycji będą służyły celom innym niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług          (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatna usługa. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.

Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy:

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r., 347 s. 1 ze zm.; dalej: „Dyrektywa VAT”), m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku      C-144/02).

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie nie będzie stanowić dopłaty do ceny instalacji, gdyż nie weszli Państwo w rolę inwestora, co za tym idzie – nie świadczą Państwo usług ani nie dostarczają Państwo towaru na rzecz osób fizycznych.

Należy uznać, że czynność przekazania środków w formie pieniężnej jako dofinansowania otrzymanego przez Państwa nie stanowi świadczenia usług. Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że będą Państwo rozliczać odrębnie dla każdego mieszkańca inwestycję na podstawie złożonego wniosku o refundację kosztów, a później dysponować środkami pozyskanymi z EFRR i przyznawać granty dla Beneficjentów (mieszkańców). Wskazali Państwo, że nie będziecie świadczyć na rzecz Mieszkańców – Beneficjentów żadnych czynności (usług) oraz, że nie będziecie Państwo stroną umów cywilnoprawnych z wykonawcami realizującymi wymianę źródeł ciepła w gospodarstwach domowych Mieszkańców-Beneficjentów. Mieszkańcy będą mieli możliwość zakupu towarów i usług związanych z inwestycją w ramach Projektu u dowolnego, wybranego przez siebie przedsiębiorcy, z którym podpiszą umowy. Przedstawione okoliczności sprawy wskazują zatem, że są Państwo grantodawcą i w żaden sposób nie angażujecie się Państwo w realizację wymiany źródeł ciepła w gospodarstwach domowych Mieszkańców.

Jeżeli więc operacji tej nie będą towarzyszyły żadne inne świadczenia pomiędzy Państwem a Mieszkańcem, na co wskazuje przedstawiony opis sprawy, to otrzymane dofinansowanie nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Otrzymanego przez Państwa dofinansowania nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru).

W konsekwencji, stwierdzić należy, że otrzymane przez Państwa ww. dofinansowanie, nie będzie dofinansowaniem bezpośrednio wpływającym na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Mając zatem na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie na realizację wskazanego projektu nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a więc nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Natomiast dokonując oceny Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 2 należy wskazać na niżej cytowane przepisy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie przez niego towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że nie będą Państwo świadczyć na rzecz Mieszkańców-Beneficjentów, żadnych czynności (usług). Będą Państwo jedynie zawierać umowy z mieszkańcami miasta, którzy zakwalifikowali się do projektu o zwrot części poniesionych wydatków przez mieszkańca miasta.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań 1, 3, i 5 projektu pn.: „….” będą wykorzystywane przez Miasto wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieć Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją zadań 1, 3 i 5 wynikających z realizacji projektu grantowego „….”.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do  interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ..... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).