Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji sprzedaży działki. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.736.2022.3.SM

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.736.2022.3.SM

Temat interpretacji

Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji sprzedaży działki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 października 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 10 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji sprzedaży działki nr… oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 grudnia 2022 r. (wpływ 22 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

W dniu… Wnioskodawczyni zakupiła wraz ze znajomym działkę leśną o pow. ogólnej …m2. Każdy zapłacił za swoją część odpowiednio do wielkości udziałów. Wcześniej właściciel nie mógł dokonać podziału (ze względu na ograniczenia czasowe) ponieważ stale mieszka w… Po dokonaniu przez Wnioskodawczynię i znajomego podziału (na dwie działki) …aktem notarialnym współwłasność została zniesiona. Wnioskodawczyni stała się wyłączną właścicielką nieruchomości gruntowej o pow. …m2 i wystąpiła o jej podział (ze względu na jej dużą powierzchnię)

W dniu… - Wnioskodawczyni uzyskała decyzję podziałową w wyniku, której powstały działki… (…m2), … (…m2), … (…m2), … (…m2) … (…m2), … (…m2) - droga wewnętrzna i … (…m2) - pod poszerzenie drogi publicznej.

Wszystkie działki mają status działek leśnych wg wypisu z rejestru gruntów oraz wg wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy…, działki położone są w terenach rekreacji i turystyki zbiorowej oznaczonej symbolem…, co wyklucza budowę domu mieszkalnego.

W dniu… Wnioskodawczyni sprzedała działkę …, a w dniu … sprzedała działkę … wraz z udziałem w drodze wewnętrznej...

Obecnie Wnioskodawczyni chciałaby sprzedać trzecią z kolei działkę, tj. …. Wnioskodawczyni więcej nie miała poprzednio zamiaru dokonywać sprzedaży kolejnych gruntów niestety nastąpił znaczny wzrost cen. W przyszłości Wnioskodawczyni nie zamierza sprzedawać kolejnych gruntów. Działki są niezabudowane, kupione od osoby prywatnej bez VAT.

Na co dzień Wnioskodawczyni jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Prowadzi firmę budowlaną. Wnioskodawczyni zajmuje się zakupem działek budowlanych, budową na nich budynków mieszkalnych jednorodzinnych (…, …, …), a następnie ich sprzedażą.

Działkę leśną Wnioskodawczyni zakupiła jako osoba prywatna i stanowi ona prywatny majątek. Wnioskodawczyni nie kupowała jej jako firma. Oprócz podziału geodezyjnego nie dokonała na niej żadnych zmian w postaci uzbrojenia terenu, ogrodzenia czy jakichkolwiek prac w celu jej uatrakcyjnienia. Sprzedane działki leśne …, … oraz obecnie planowaną … Wnioskodawczyni nie wykorzystywała w żaden sposób. Jest to teren zadrzewiony, zakrzaczony, nigdy nie był przedmiotem objętym umowami najmu czy dzierżawy. Podziału nieruchomości Wnioskodawczyni dokonała na mniejsze, ponieważ były właściciel nie mógł tego zrobić (Wnioskodawczyni zamierzała kupić …m2).

Uzyskane ze sprzedaży działek środki pieniężne oraz ewentualnie kolejne przyszłe (ze sprzedaży trzeciej niezabudowanej działki) Wnioskodawczyni chciałaby w całości przeznaczyć na zakup mieszkania, na własne cele mieszkaniowe, a także materiały do jego wykończenia.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano:

pkt. a) Działka leśna, której udział Wnioskodawczyni nabyła w dniu…, położona jest w… przy ul…, w powiecie… i oznaczona była numerem geodezyjnym… obręb Nr…;

pkt. b) Wnioskodawczyni nabyła udział w wysokości…, zaś drugi współwłaściciel udział w wysokości…;

pkt. c) Udział w działce leśnej Wnioskodawczyni kupiła w celu inwestycji kapitału (blisko miejsca zamieszkania - …km, tereny leśne z dala od hałasu, kurzu idealne na rekreację, blisko…);

pkt. d) Działka numer geodezyjny…, obręb… została podzielona na działki: … i …. Wskutek dokonania zniesienia współwłasności Wnioskodawczyni została właścicielką działki…;

pkt. e) Na skutek dokonanego w dniu… zniesienia współwłasności nie zmieniła się wartość rynkowa działki, dlatego wartość jej nie przekroczyła wartości rynkowej udziałów w działce nabytej w dniu…. W wyniku zniesienia współwłasności Wnioskodawczyni nie uzyskała przysporzenia majątkowego wskutek nabycia działki, ponieważ jej wartość rynkowa pozostała niezmienna. Było to nieodpłatne zniesienie współwłasności. Z tytułu zawarcia umowy zniesienia współwłasności nie dokonano żadnych spłat ani dopłat, nie zachowano względem siebie żadnych roszczeń na przyszłość wynikających z tytułu zawarcia umowy oraz z tytułu dotychczasowego współposiadania przedmiotu umowy z dnia…;

pkt. f) Wnioskodawczyni nigdy nie podejmowała żadnych prób mających na celu zmianę przeznaczenia działki na działkę budowlaną. Dotyczy to zarówno działki przed podziałem jak i działek powstałych po jej podziale;

pkt. g) Pozostałe działki, tj. działka nr … i … Wnioskodawczyni planuje wykorzystywać w przyszłości tak, z jakim zamiarem je kupiła, czyli rekreacyjnie. Wnioskodawczyni taki miała pierwotny zamysł i taki pozostał. Jest to doskonałe do tego typu miejsce - las (blisko do miasta, a jednak cisza i spokój). Działka … stanowi drogę dojazdową do działki 

pkt. h) W celu sprzedaży działki … Wnioskodawczyni nie podejmowała żadnych działań marketingowych. Nie wystawiała żadnych ogłoszeń w postaci banerów, nie wystawiała działki do sprzedaży w Internecie; również nie korzystała z pośrednictwa biur nieruchomości. W celu sprzedaży działki … Wnioskodawczyni nie podejmowała i nie podejmuje działań marketingowych w żadnej formie.

pkt. i) Działkę nr …, którą Wnioskodawczyni zamierza sprzedać, chce nabyć siostra sąsiadki Wnioskodawczyni.

pkt. j) Wnioskodawczyni nie zamierza w przyszłości nabywać innych nieruchomości (poza działalnością gospodarczą) z przeznaczeniem ich na zbycie.

pkt. k) Wcześniej poza działalnością gospodarczą Wnioskodawczyni nie dokonywała sprzedaży nieruchomości.

pkt. l) Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

pkt. m) Działalność gospodarczą polegającą na zakupie działek budowlanych, budową na nich budynków mieszkalnych jednorodzinnych (…, …, …) a następnie ich sprzedażą Wnioskodawczyni zajmuje się nieprzerwanie od …. W latach od …roku do …roku Wnioskodawczyni prowadziła również taką działalność w spółce cywilnej (data wykreślenia z wpisu CEIDG…).

pkt. n) W odniesieniu do działki… będącej przedmiotem planowanej sprzedaży nie będzie zawierana przedwstępna umowa sprzedaży z przyszłym nabywcą.

Pytanie

Czy sprzedając kolejną niezabudowaną działkę leśną Wnioskodawczyni będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT? (oznaczone nr 1 we wniosku)

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna zapłacić podatku od towarów i usług ponieważ nie działa w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ustawy ust. 1. Jako osoba fizyczna Wnioskodawczyni sprzedaje działki stanowiące część majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży. Nie są to działki budowlane i pomimo prowadzenia przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej związanej z budownictwem, niezabudowaną działkę leśną Wnioskodawczyni zakupiła do celów prywatnych. Nie została nabyta w celu odsprzedaży i nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą ponieważ z góry wyklucza jej przeznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego… oraz użytek las LsVI wg wypisu z rejestru gruntów.

Według zaświadczenia Inspektora Wydziału Ochrony Środowiska są to tereny leśne, w związku z powyższym dla firmowych celów Wnioskodawczyni jest bezużyteczna. Wnioskodawczyni nie wystawiała żadnych ogłoszeń w celu sprzedaży nieruchomości (internet, banery, ogłoszenia, agencje nieruchomości).

W żaden sposób nie podnosiła wartości działek w postaci uzbrojenia, ogrodzenia, sprzątania zachwaszczonych trenów. Wnioskodawczyni sądzi, że jako osoba fizyczna sprzedająca majątek prywatny jest wykluczona z grona podatników VAT. Wnioskodawczyni uważa, że nie występuje w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. W związku z powyższym, że Wnioskodawczyni korzysta z przysługującego Jej prawa rozporządzania własnym majątkiem uważa, że nie ma obowiązku zapłaty tego podatku w Urzędzie Skarbowym, ponieważ na podst. art. 15 ust. 1 ustawy, w myśl art. 15 ust. 2 to ta transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, należy przyjąć, że zbycie nieruchomości gruntowych (działek) traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że:

Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego.

Zgodnie art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE:

Do celów ust. 1 lit. b) „teren budowlany” oznacza każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie.

Na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE:

Opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Z okoliczności sprawy wynika, że …kupiła Pani wraz ze znajomym działkę leśną o nr …. Po dokonaniu przez Panią i znajomego podziału (na dwie działki) … aktem notarialnym współwłasność została zniesiona. W dniu … uzyskała Pani decyzję podziałową w wyniku, której powstały działki … ( …m2), … (…m2), … (…m2), … (…m2) … (…m2), … (…m2) - droga wewnętrzna i … (…m2) - pod poszerzenie drogi publicznej. W dniu … sprzedała Pani działkę …, a w dniu … sprzedała działkę … wraz z udziałem w drodze wewnętrznej …. Obecnie chciałaby Pani sprzedać trzecią działkę, tj. …. Sprzedane działki leśne …, … oraz obecnie planowaną … nie wykorzystywała Pani w żaden sposób. Jest to teren zadrzewiony, zakrzaczony, nigdy nie był przedmiotem objętym umowami najmu czy dzierżawy. Działki są niezabudowane, kupione od osoby prywatnej bez VAT. Jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi Pani firmę budowlaną. Zajmuje się Pani zakupem działek budowlanych, budową na nich budynków mieszkalnych jednorodzinnych (…, …, …), a następnie ich sprzedażą. Jak Pani wskazała we wniosku działkę leśną kupiła Pani jako osoba prywatna i stanowi ona prywatny majątek. Nie kupowała jej Pani jako firma. Oprócz podziału geodezyjnego nie dokonała Pani na niej żadnych zmian w postaci uzbrojenia terenu, ogrodzenia czy jakichkolwiek prac w celu jej uatrakcyjnienia. Uzyskane ze sprzedaży działek środki pieniężne oraz ewentualnie kolejne przyszłe (ze sprzedaży trzeciej niezabudowanej działki) chciałaby Pani w całości przeznaczyć na zakup mieszkania, na własne cele mieszkaniowe, a także materiały do jego wykończenia. W odniesieniu do działki… będącej przedmiotem planowanej sprzedaży nie będzie zawierana przedwstępna umowa sprzedaży z przyszłym nabywcą.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek świadczących o takiej Pani aktywności w przedmiocie zbycia działki nr… o charakterze leśnym, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności).

Działania podejmowane przez Panią w związku z obecnie planowaną sprzedażą działki nr…, nie stanowią ciągu zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że dostawa przez Panią ww. działki wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Pani - jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy – nie będzie podejmować aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Sprzedając ww. działkę będzie Pani korzystać z przysługującego Jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, dokonując sprzedaży działki nr …, nie działa/nie będzie działała Pani w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym sprzedaż ww. działki nie podlega/nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Pani należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Pani. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).