Określenie miejsca świadczenia usług zabudowy stoiska w sytuacji, gdy targi odbywają się na terytorium Unii Europejskiej (poza Polską) a zleceniodawcą... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.516.2022.2.JSU

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.516.2022.2.JSU

Temat interpretacji

Określenie miejsca świadczenia usług zabudowy stoiska w sytuacji, gdy targi odbywają się na terytorium Unii Europejskiej (poza Polską) a zleceniodawcą jest podatnik z siedzibą w tym samym państwie, nie posiadający innego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej; określenia miejsca świadczenia usług zabudowy stoiska, gdy targi odbywają się na terytorium jednego państwa Unii Europejskiej (poza Polską), a zleceniodawcą jest podatnik polski z siedzibą w Polsce oraz w sytuacji, gdy targi odbywają się na terenie jednego państwa Unii Europejskiej (poza Polską), a zleceniodawcą jest wnioskodawca, a wykonawcą usługi jest firma zarejestrowana w Polsce.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług zabudowy i aranżacji stoisk targowych – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 30 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług zabudowy stoiska w sytuacji, gdy targi odbywają się na terytorium Unii Europejskiej (poza Polską) a zleceniodawcą jest podatnik z siedzibą w tym samym państwie, nie posiadający innego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej; określenia miejsca świadczenia usług zabudowy stoiska, gdy targi odbywają się na terytorium jednego państwa Unii Europejskiej (poza Polską), a zleceniodawcą jest podatnik polski z siedzibą w Polsce oraz w sytuacji, gdy targi odbywają się na terenie jednego państwa Unii Europejskiej (poza Polską), a zleceniodawcą jest wnioskodawca, a wykonawcą usługi jest firma zarejestrowana w Polsce; wpłynął 3 października 2022 r.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 grudnia 2022 r. (wpływ 13 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przedmiotem działalności Pana przedsiębiorstwa są usługi w zakresie zabudowy i aranżacji stoisk targowych.

Realizacja zleceń odbywa się na podstawie zamówienia bądź umowy zawartej z klientem (zleceniodawcą). Klient wskazuje miejsce organizacji i charakter targów, w których będzie brał udział, a także , wspólnie ze zleceniobiorcą ustala ostateczny projekt swojego stoiska targowego. Zadaniem przedsiębiorstwa (zleceniobiorcy) jest zabudowa i aranżacja takiego stoiska zgodnie z zawartą umową bądź zamówieniem. Obejmuje ona montaż podłóg, ścianek, oświetlenie, wyposażenie stoiska w niezbędne meble, sprzęt AGD tip [winno być „itp.” – przyp. Organu]. Część elementów zużywanych do zabudowy i wyposażenia takiego stoiska jest wykorzystywana wielokrotnie (meble, sprzęt AGD), a część tylko raz np. wykładzina.

Przygotowanie elementów do zabudowy następuje w Pana przedsiębiorstwie, natomiast montaż na miejscu organizacji targów. Po zakończeniu targów, które zwykle trwają kilka dni dokonuje Pan demontażu stoiska, którego elementy wracają do przedsiębiorstwa chyba, że klient zakupił jakieś elementy na własność razem z wykonaną przez Pana usługą.

Targi, na których aranżowane są stoiska targowe odbywają się na terenie całej Europy w tym oczywiście i Polski. Zleceniodawcami są zarówno przedsiębiorstwa polskie jak i zagraniczne. Najczęściej jest tak, że zleceniodawcą jest podatnik z kraju Unii Europejskiej, np. Niemiec, który zleca aranżację stoiska na targach odbywających się w innym państwie Unii Europejskiej.

Bywa tak, że Pan zleca firmie polskiej wykonanie aranżacji stoiska na terenie Unii Europejskiej i traktowane jest to jako usługa podwykonawcza. Informuje Pan, iż zleceniodawcy zarówno polscy jak i zagraniczni są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT zaś Pana przedsiębiorstwo z siedzibą w Polsce nie posiada żadnego innego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Wykonuje Pan również usługi podwykonawcze dla firmy Polskiej, a usługa jest wykonywana na terenie Unii Europejskiej.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:

Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia […] roku oraz jest Pan zarejestrowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych i posiada ważny numer VAT-UE. Pana zleceniodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce (dołączył Pan do wniosku wpis z CEIDG) i nie posiada żadnego innego miejsca prowadzenia działalności. Natomiast usługi świadczone są na terenie krajów Unii Europejskiej.

W odpowiedzi na prośbę (zawarta w wezwaniu) o doprecyzowania Pana pytania oznaczonego we wniosku numerem 3 przez wskazanie czy przedmiotem Pana wątpliwości są usługi nabywane czy usługi świadczone przez Pana, podał Pan, że:

„Pana usługi są nabywane oraz świadczone. Usługa wykonywana jest na terenie Unii Europejskiej (poza Polską) przez podwykonawcę z siedzibą w Polsce, który obciąża Pana fakturą. Również Pan wykonuje usługi podwykonawcze dla firmy Polskiej, której wystawia Pan fakturę, a usługa wykonywana jest na terenie Unii Europejskiej (poza Polską)”.

Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 8 grudnia 2022 r.):

1.Gdzie należy określić miejsce świadczenia usług zabudowy stoiska w sytuacji, gdy targi odbywają się na terytorium Unii Europejskiej (poza Polską) a zleceniodawcą jest podatnik z siedzibą w tym samym państwie, nie posiadający innego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, np. targi odbywają się w Niemczech a zleceniodawcą jest podatnik z siedzibą w Niemczech nie posiadający żadnego innego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej?

2.Gdzie należy określić miejsce świadczenia usług zabudowy stoiska, gdy targi odbywają się na terytorium jednego państwa Unii Europejskiej (poza Polską), a zleceniodawcą jest podatnik polski z siedzibą w Polsce?

3.Gdzie należy określić miejsce świadczenia usług zabudowy stoiska w sytuacji, gdy targi odbywają się na terenie jednego państwa Unii Europejskiej (poza Polską), a zleceniodawcą jest Wnioskodawca, a wykonawcą usługi jest firma zarejestrowana w Polsce?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 8 grudnia 2022 r.):

Pana stanowisko do pytania nr 1 i 2 jest zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Od zasady ogólnej ustawodawca przewidział szereg wyjątków, które wymienione zostały w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j, i art. 28h.

Z punktu widzenia prowadzonej przez Pana działalności należy rozpatrzyć, czy do świadczonych usług należy zastosować art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług. Pana zdaniem zabudowa i aranżacja stoiska targowego jest usługą o charakterze krótkotrwałym nie wymienioną w tymże artykule.

Demontaż stoiska po zakończonych targach, powtórne wykorzystanie elementów zabudowy bądź ich całkowite zużycie wskazują na brak trwałego powiązania z nieruchomością jaką jest hala targowa. Nie można zatem uznać ww. usług jako związanych z nieruchomościami.

Uważa Pan również, że świadczone przez Pana usługi nie można zakwalifikować jako usługi wymienione w art. 28g ust. 1 ustawy tzn. usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy.

W związku z powyższym Pana stanowisko jest jednakowe do postawionego pytania nr 1 i 2.

Miejscem świadczenia usługi jest, zgodnie za zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, miejsce w którym podatnik będący usługobiorcą (zlecający) posiada siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Jeżeli chodzi o pytanie nr 3 to twierdzi Pan, że pomimo wykonywania aranżacji stoiska na terenie Unii, usługę należy opodatkować w Polsce, ponieważ zleceniobiorcą jest podatnik zarejestrowany w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku dotyczącym podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług zabudowy stoiska w sytuacji, gdy targi odbywają się na:

-terytorium Unii Europejskiej (poza Polską) a zleceniodawcą jest podatnik z siedzibą w tym samym państwie, nie posiadający innego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, np. targi odbywają się w Niemczech a zleceniodawcą jest podatnik z siedzibą w Niemczech nie posiadający żadnego innego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej;

-terytorium jednego państwa Unii Europejskiej (poza Polską), a zleceniodawcą jest podatnik polski z siedzibą w Polsce;

-terenie jednego państwa Unii Europejskiej (poza Polską), a zleceniodawcą jest wnioskodawca, a wykonawcą usługi jest firma zarejestrowana w Polsce;

 – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ( ).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

I tak, stosownie do art. 28a ustawy,

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany przepis art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Na mocy art. 28b ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Od ogólnej zasady zawartej w przepisie art. 28b ustawy, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.

Jednym z wyjątków od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy jest świadczenie usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe oraz podobne.

W myśl art. 28g ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W kontekście ustalenia miejsca świadczenia usług (w tym usług wstępu), konieczne jest także odwołanie się do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.3.2011 r., str. 1), które w art. 32 zdefiniowało pojęcie usług wstępu poprzez m.in. wskazanie, jakie usługi, wchodzą w zakres tego pojęcia.

Zgodnie z art. 32 ust. 2 lit. c) w związku z ust. 1 ww. rozporządzenia, usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej; przepis ten ma zastosowanie w szczególności do prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria. W zakresie natomiast usług pomocniczych do usług wstępu zastosowanie znajdzie art. 33 wskazanego rozporządzenia, zgodnie z którym usługi takie obejmują usługi, które są bezpośrednio powiązane ze wstępem na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, świadczone oddzielnie na rzecz osoby uczestniczącej w wydarzeniu za opłatą.

Wskazać należy, że na podstawie art. 28e ustawy:

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Na tle wskazanego przepisu należy zastrzec, że w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wywodzi się, iż dla zastosowania wskazanej regulacji konieczne jest, aby świadczona usługa miała bezpośredni związek z daną, konkretną nieruchomością. I tak, w wyroku z dnia 7 września 2006 r. w sprawie Heger Rudi GmbH v Finanzamt Graz-Stadt (sygn. C-166/05), Trybunał odniósł się do tej kwestii stwierdzając, iż „sprzeczne z systematyką art. 9 ust. 2 lit. a Szóstej Dyrektywy byłoby dopuszczenie, aby w zakresie tej zasady szczególnej mieściło się każde świadczenie usług, które pozostaje w jakimkolwiek, nawet niewielkim związku z nieruchomością, ponieważ znaczna liczba usług jest mniej lub bardziej związana z nieruchomością”. Uznano tym samym, że tylko świadczenie usług, jakie pozostaje w bezpośrednim związku z nieruchomością, może zostać opodatkowane w miejscu położenia tej nieruchomości.

Analiza powyższego orzeczenia prowadzi do wniosku, iż konkluzja czy dane usługi podlegają opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości wymaga każdorazowo szczegółowej i obiektywnej analizy stanu faktycznego konkretnej sprawy.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem Pana działalności są usługi w zakresie zabudowy i aranżacji stoisk targowych.

Targi, na których aranżowane są stoiska targowe odbywają się na terenie całej Europy w tym Polski. Zleceniodawcami są zarówno przedsiębiorstwa polskie jak i zagraniczne, które są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.

Realizacja zleceń odbywa się na podstawie zamówienia bądź umowy zawartej z klientem (zleceniodawcą). Klient wskazuje miejsce organizacji i charakter targów, w których będzie brał udział, a także, wspólnie ze zleceniobiorcą ustala ostateczny projekt swojego stoiska targowego. Zadaniem przedsiębiorstwa (zleceniobiorcy) jest zabudowa i aranżacja takiego stoiska zgodnie z zawartą umową bądź zamówieniem. Obejmuje ona montaż podłóg, ścianek, oświetlenie, wyposażenie stoiska w niezbędne meble, sprzęt AGD. Część elementów zużywanych do zabudowy i wyposażenia takiego stoiska jest wykorzystywana wielokrotnie (meble, sprzęt AGD), a część tylko raz np. wykładzina.

Przygotowanie elementów do zabudowy następuje w Pana przedsiębiorstwie, natomiast montaż na miejscu organizacji targów. Po zakończeniu targów, dokonuje Pan demontażu stoiska, którego elementy wracają do przedsiębiorstwa chyba, że klient zakupił jakieś elementy na własność razem z wykonaną przez Pana usługą.

Zdarzają się również sytuacje, w których to Pan zleca firmie polskiej wykonanie aranżacji stoiska na terenie Unii Europejskiej i traktowane jest to jako usługa podwykonawcza lub wykonuje Pan usługi podwykonawcze dla firmy Polskiej, która posiada stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce i nie posiada żadnego innego miejsca prowadzenia działalności a usługa jest wykonywana na terenie Unii Europejskiej.

Ponadto wskazał Pan, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jest Pan zarejestrowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych i posiada ważny numer VAT-UE.

Pana wątpliwości dotyczą określenia miejsca świadczenia usług zabudowy i aranżacji stoisk targowych.

W przypadku usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy, dla uznania usługi za związaną z nieruchomością istotne są cechy, które można ująć w następujący sposób:

- usługa powinna odnosić się do konkretnie określonej nieruchomości, czyli takiej, która jest identyfikowalna co do jej indywidualnego położenia;

- przedmiotem usługi powinna być skonkretyzowana nieruchomość lub usługa powinna być świadczona na/wobec konkretnej nieruchomości a nie jakiejkolwiek;

- ta konkretna nieruchomość powinna być wpisana w istotę świadczonej usługi, być jej centralnym elementem, nadając główny sens usłudze i determinować jej treść, co należy rozumieć w ten sposób, że usługa może być wykonana tylko i wyłącznie w bezpośrednim związku z tą a nie inną nieruchomością;

- zmiana takiego miejsca, polegająca na ukierunkowaniu usługi na inną nieruchomość, powinna niweczyć istotę i sens pierwotnie świadczonej usługi.

Przenosząc przedstawiony stan faktyczny na grunt przepisów ustawy o VAT należy wskazać, że usługi wykonywane przez Pana związane z zabudową i aranżacją stoisk targowych, na podstawie zamówienia bądź umowy zawartej z klientem, nie stanowią usług związanych z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy o VAT. Jak wskazał Pan w opisie sprawy wykonana zabudowa po zakończeniu targów zostaje zdemontowana a jej elementy wracają do przedsiębiorstwa chyba, że klient zakupił jakieś elementy na własność razem z wykonaną przez Pana usługą.

Należy zatem stwierdzić, że usługi wykonywane przez Pana, polegające na aranżacji i zabudowie stoiska targowego, nie stanowią usług związanych z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy. Tym samym nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie art. 28e cyt. ustawy.

W opisanej sprawie nie znajdzie również zastosowania art. 28g ust. 1 ustawy, bowiem przepis ten wyraźnie wskazuje na usługi wstępu na imprezy typu targi i wystawy. Tymczasem Pana przedsiębiorstwo świadczy usługi w zakresie zabudowy i aranżacji stoisk targowych.

W przedstawionej sprawie znajdzie natomiast zastosowanie zasada ogólna dotycząca miejsca świadczenia usług określona w art. 28b ust. 1 ustawy. Oznacza to, że miejscem świadczenia opisanych usług aranżacji i zabudowy stoisk targowych jest miejsce, w którym zleceniodawca tych usług posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Zatem w sytuacji objętej pytaniem nr 1, tj. w sytuacji, gdy targi odbywają się na terytorium Unii Europejskiej (poza Polską) a zleceniodawcą jest podatnik z siedzibą w tym samym państwie, nie posiadający innego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - miejsce świadczenia tych usług znajduje się w kraju siedziby usługobiorcy (zleceniodawcy czyli podatnika z siedzibą w tym samym państwie, na terytorium którego odbywają się targi). W konsekwencji, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Odnosząc się do Pana wątpliwości zawartych w pytaniu nr 2, tj. określenia miejsca świadczenia usług zabudowy stoiska, gdy targi odbywają się na terytorium jednego państwa Unii Europejskiej (poza Polską), a zleceniodawcą jest podatnik polski z siedzibą w Polsce, wskazać należy, że jak już wyżej wyjaśniono w niniejszej sprawie znajdzie zastosowanie zasada ogólna dotycząca miejsca świadczenia usług określona w art. 28b ust. 1 ustawy.

Tym samym, miejsce świadczenia tych usług znajduje się w kraju siedziby usługobiorcy (zleceniodawcy czyli w analizowanym przypadku podatnika polskiego z siedzibą w Polsce). W konsekwencji, usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Przechodząc z kolei do kwestii związanej z określeniem miejsce świadczenia usług zabudowy stoiska w sytuacji, gdy targi odbywają się na terenie jednego państwa Unii Europejskiej (poza Polską), natomiast Pan jest zleceniodawcą usługi, a jej wykonawcą jest firma zarejestrowana w Polsce, zauważyć należy, że usługa świadczona przez podwykonawcę z siedzibą w Polsce, na Pana rzecz, do której ma zastosowanie art. 28b ustawy będzie opodatkowana w kraju siedziby usługobiorcy (w tym przypadku Pan jest usługobiorcą).

Tym samym, usługi świadczone przez Podwykonawcę na Pana zlecenie (usługobiorcy) do których ma zastosowanie art. 28b ustawy będą opodatkowane stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy w kraju siedziby Pana przedsiębiorstwa, które – jak wskazał Pan w opisie sprawy - ma siedzibę w Polsce i nie posiada żadnego innego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Należy również nadmienić, że w sytuacji, w której Pan wykonuje usługi podwykonawcze dla firmy Polskiej, a usługa wykonywana jest na terenie Unii Europejskiej (poza Polską) wówczas miejscem opodatkowania jest zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy – kraj, w którym Pana zleceniodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. Jak wskazał Pan w opisie sprawy zleceniodawca, na rzecz którego wykonuje Pan usługi podwykonawcze, posiada stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce i nie posiada żadnego innego miejsca prowadzenia działalności.

Tym samym Pana stanowisko całościowo oceniono jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia

Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).