Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.534.2022.2.RG

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.534.2022.2.RG

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lipca 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. …. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 8 września 2022 r. oraz z 12 września 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(doprecyzowany w uzupełnieniach wniosku) Miasto … jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu umów cywilnoprawnych, umów o najem lokali komunalnych i dzierżawy.

Miasto … zamierza realizować zadanie pn. … dofinansowane w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - edycja pierwsza. Kwota dofinansowania - 9 mln zł. Zakres projektu: Budowa 3-kondygnacyjnej, pasywnej hali sportowej o pow. zabudowy 2058,5 m2.

W ramach projektu zostaną wykonane dokumentacja i roboty budowlane tj.: budowa ścian, stolarka okienna i drzwiowa, dach, instalacje wod.-kan., elektryczne, fotowoltaiczne, wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła i CO-pompa ciepła, sys. przewietrzania, przyłącza zewnętrzne: kan. opadowej, sanitarnej, inst. wodnej, elektrycznej oraz prace związane z komunikacją pieszą i kołową, zagospodarowaniem zieleni i małą architekturą. Będzie to jedyny taki obiekt na terenie powiatu ….

Hala będzie wykorzystywana na potrzeby realizacji przez gminę zadań własnych, do których należy zaspokajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty, które w szczególności obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej. W hali będą odbywać się zajęcia wychowania fizycznego dla dzieci i młodzieży z … placówek edukacyjnych oraz szereg zajęć i zawodów sportowych dla wszystkich mieszkańców miasta i okolic.

Na pytania Organu:

1.Do jakich czynności Państwa Miasto będzie wykorzystywało efekty powstałe w wyniku realizacji zadania pn. …, tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2.Czy efekty powstałe w wyniku realizacji zadania pn. … będą wykorzystywane przez Państwa Miasto:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

3.W sytuacji, gdy efekty ww. zadania będą wykorzystywane przez Państwa Miasto zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

4.Czy efekty ww. zadania, w ramach działalności gospodarczej, będą wykorzystywane przez Państwa Miasto zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT?

5.W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej, efekty zadania pn. … będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy Państwa Miasto będzie miało obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

6.Czy Państwa Miasto będzie samodzielnie obsługiwało wybudowaną hale sportową, czy przekaże ją swojej jednostce organizacyjnej? Jeżeli Państwa Miasto przekaże halę sportową swojej jednostce organizacyjnej, to należy wskazać jakiej?

7.Ile wynosi prewpółczynnik wyliczony dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego tj. Urzędu Miasta …(a w przypadku przekazania pasywnej hali sportowej w … jednostce organizacyjnej gminy prewspółczynnik wyliczony dla tej jednostki), zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług?

8.W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Miasto uznaje, iż wynosi on 0%?

9.Ile wynosi proporcja Miasta … (a w przypadku przekazania pasywnej hali sportowej w … jednostce organizacyjnej gminy proporcja wyliczona dla tej jednostki), ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług?

10.W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Miasto uznaje, iż wynosi ona 0%?

11.Czy w sytuacji, gdy ww. proporcja wyliczona dla Państwa Miasta (jednostki organizacyjnej Miasta) przekracza 98%, to Państwa Miasto uznaje, iż wynosi ona 100%?

Odpowiedzieli Państwo:

1.Miasto … będzie wykorzystywało efekty powstałe w wyniku realizacji zadania pn. … do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2.Efekty powstałe w wyniku realizacji zadania pn. … będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

3.Nie dotyczy.

4.Nie dotyczy.

5.Nie dotyczy.

6.Miasto … informuje, że hala sportowa nie będzie obsługiwana samodzielnie, lecz przez jednostkę podległą. Na chwilę obecną nie zdecydowano jeszcze, czy będzie to Centrum .... w …, czy zupełnie nowa jednostka.

7.Prewspółczynnik wyliczony dla Urzędu Miasta … zgodnie ze sposobem określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 10%.

8.Nie dotyczy.

9.Proporcja Miasta … ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 – ust. 9a ustawy podatku od towarów i usług wynosi 99%.

10.Nie dotyczy.

11.Miasto … uznaje, że ww. proporcja wynosi 100%.

W piśmie z 12 września 2022 r. wskazali Państwo, że w odniesieniu do pisma nr … z 9 września stanowiącego odpowiedź na pismo nr 0113-KDIPT1-1.4012.534.2022.1.RG  z 1 września 2022 roku, w sprawie uwag do wniosku o wydanie interpretacji dot. Projektu pn. „…” Miasto … przekazuje sprostowanie: Miasto … uprzejmie informuje, że będzie wykorzystywało efekty powstałe w wyniku realizacji zadania pn. … do zadań statutowych i czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Miasto … nie będzie pobierało opłat z tytułu udostępniania hali.

Pytanie

Czy Miasto … realizując projekt pn. … ma  prawną możliwość odliczenia podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cyt. przepisów wynika, że prawo to przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabycia podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto należy zauważyć, iż JST takie jak gminy są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem, nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w paragrafie 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jst z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dn. 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty, które w szczególności obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy).

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe dotyczące realizacji przedmiotowego zadania, należy stwierdzić, że nabyte usługi nie będą służyły czynności opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ gmina jako JST korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W konsekwencji Miasto … nie będzie miało prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Miastu … nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w  ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o  charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach realizacji opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z opisu sprawy Hala będzie wykorzystywana na potrzeby realizacji przez gminę zadań własnych, do których należy zaspokajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty, które w szczególności obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej. Miasto … będzie wykorzystywało efekty powstałe w wyniku realizacji zadania pn. … do zadań statutowych i czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Miasto … nie będzie pobierało opłat z tytułu udostępniania hali.

Tym samym, Państwa Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. …, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Tut. Organ zauważa, że powołane przez Państwa we własnym stanowisku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) jest nieaktualne, obowiązywało ono do 31 grudnia 2009 roku.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).