Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem samochodów elektrycznych i stacji ładowania. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.485.2022.2.AMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.485.2022.2.AMA

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem samochodów elektrycznych i stacji ładowania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego w związku z zakupami związanymi z realizacją projektu wpłynął 29 czerwca 2022 r.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 sierpnia 2022 r. (data wpływu 1 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U z 2021 r. poz 1098 ze zm.),

- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz 305 ze zm),

- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).

(...) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych.

Rodzaj działalności według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań Parku Narodowego należy w szczególności:

1) prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego xxx,

2) udostępnianie obszaru parku narodowego xxx,

3) prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą.

(...) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz.305). Zadania Parku zostały sprecyzowane w art. 8b pkt 1 Ustawy o Ochronie Przyrody (Dz. U. z 2021 poz. 1098 ze zm).

Do zadań Parku należy w szczególności:

1) prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego xxx;

2) udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku;

3) prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Park jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Park osiąga przychody zarówno opodatkowane podatkiem Vat, zwolnione jak i niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług.

I. Przychody opodatkowane to:

1) wpływy z opłat za udostępnianie obszaru parku w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w parku narodowym, tj. opłata za jazdę konną po wyznaczonych szlakach, opłaty parkingowe, opłaty za korzystanie z baz i stacji turystycznych

2) wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną, za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością oraz ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych, naukowych;

3) wpływy z tyt. wynajmu pomieszczeń,

4) wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony , planu zadań ochronnych tj. drewna, zwierzyny, ryb.

II. Przychody nieopodatkowane to:

1) wpływy z tyt. najmu, dzierżawy lub użytkowania nieruchomości (dzierżawa gruntu na cele rolnicze, czynsz za najem lokali mieszkalnych).

III. Niepodlegające ustawie o VAT to np.:

1) dotacje z budżetu państwa na wydatki bieżące,

2) dotacje z budżetu państwa na wydatki inwestycyjne,

3) dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wydatki bieżące,

4) dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i gospodarki Wodnej na inwestycje,

5) dotacje z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej na wydatki bieżące,

6) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej,

7) środki z Funduszu Leśnego na wydatki bieżące,

8) środki z Funduszu Leśnego na inwestycje.

Park dokonuje nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych . Jeśli nie jest możliwe przypisanie danego zakupu do czynności opodatkowanych, gdyż wykorzystywany jest również do czynności zwolnionych, Park dokonuje odliczenia podatku Vat naliczonego wskaźnikiem struktury sprzedaży, ustalanym na dany rok i korygowanym w deklaracji za styczeń roku następnego.

W związku z tym. że Park osiąga przychody ze sprzedaży oraz inne przychody w postaci dotacji to zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o Vat, Park musi określać proporcję,  która zapewni dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane czynności opodatkowane.

(...) planuje realizować projekt dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy udziale środków własnych w zakresie zakupu pojazdów zeroemisyjnych oraz stacji ładowania, na potrzeby własne oraz ogólnodostępne. Zakup samochodów elektrycznych (kategoria M1- osobowe) pozwoli na realizację zadań statutowych, które będą służyć ochronie przyrody. Przeznaczenie samochodów - na potrzeby realizacji zadań ochronnych wynikających z zapisów ustawy przez pracowników Parku.

Zakup stacji ładowania na potrzeby własne, związany jest z zapewnieniem energii dla samochodów z własnej floty samochodowej przy wykorzystaniu powstającej instalacji fotowoltaicznej Natomiast zakup stacji ładowania ogólnodostępnej przyczyni się do budowania świadomości ekologicznej osób zwiedzających Park Narodowy, a także będzie stanowił przychód opodatkowany Parku.

W uzupełnieniu z 31 sierpnia 2022 r. wskazali Państwo, że:

Ad. 1)  Nazwa Projektu będącego przedmiotem wniosku w ramach programu priorytetowego nr 7.4  „Różnorodność biologiczna, edukacyjna i monitoring środowiska Elektro Parki- elektromobilność w parkach narodowych”: „(…)”.

Ad. 2)  Nabyte samochody elektryczne oraz stacja na potrzeby własne będą wykorzystywane do czynności:

  - opodatkowanych podatkiem od towarów i usług: dojazdy służb Parku do miejsc pozyskiwania drewna w celu dokonania odbiórki i kontroli Zakładów Usług Leśnych, dojazdy do jezior Parku w celu kontroli wędkarzy w zakresie posiadania stosownych zezwoleń, kontrola odłowów ryb. kontrola szlaków i miejsc udostępniania w celu kontroli wniesienia stosownych opłat, przewóz materiałów edukacyjnych i pamiątek w celu zaopatrzenia sklepiku z pamiątkami, dojazd do nieruchomości stanowiących własność Parku wynajmowanych na cele niemieszkaniowe,

  - zwolnionych z podatku VAT: objazd służb Parku w celu kontroli prawidłowości realizacji przez rolników umów dzierżawy gruntów na cele rolnicze, dojazd do nieruchomości stanowiących własność Parku wynajmowanych na cele mieszkaniowe w celu obowiązkowych przeglądów i kontroli, oraz innych działań związanych z administrowaniem nieruchomościami,

   - niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług: wykonywanie zadań statutowych:

   - dojazdy w celach monitoringu przyrodniczego ekosystemów łąkowych, wodnych, leśnych nieleśnych oraz monitoring potencjalnych zagrożeń dla zdrowia i życia ludzkiego,

   - objazdy Służb Parku mające na celu kontrolę p.poż oraz kontrolę w zakresie przeciwdziałaniu szkodnictwu,

   - nadzór nad obszarami ochrony ścisłej. ochrony czynnej i krajobrazowej,

   - wyjazdy Służb Parku w celu szacowania szkód wyrządzonych przez zwierzynę w uprawach i płodach rolnych.

Ad. 3)  Wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu w części dotyczącej zakupu samochodów elektrycznych i stacji ładowania na potrzeby własne będą wykorzystywane przez Park do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r o podatku od towarów i usług jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. ustawy j/w.

Ad. 4)  Park nie będzie miał możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 5)  Park nie będzie miał obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku.

Ad. 6)  Stacja ładowania ogólnodostępna będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych tj. Park będzie pobierał opłaty opodatkowane podatkiem VAT od dokonujących doładowania na stacji ogólnodostępnej.

Ad. 7)  Wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu w części dotyczącej zakupu stacji ładowania ogólnodostępnej będą wykorzystywane przez Park do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Ad. 8)  W związku z brzmieniem odpowiedzi na pytanie nr 7 istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Ad. 9)  Wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu w części dotyczącej zakupu stacji ładowania ogólnodostępnej będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w związku z tym kwota podatku naliczonego będzie przyporządkowana w całości do czynności opodatkowanych.

Ad. 10) Faktury za towary nabyte w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Park Narodowy.

Ad. 11) Nabyte pojazdy spełniają warunki do częściowego prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od ich nabycia (50%).

Pytania

 1. Czy Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupem samochodów elektrycznych i stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

 2. Czy Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupem stacji ładowania ogólnodostępnej w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 31 sierpnia 2022 r.)

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy może podlegać odliczeniu podatek od towarów i usług zawarty w cenie nabywanych samochodów elektrycznych i stacji ładującej wykorzystywanej na potrzeby własne związane z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wymienione wyżej zakupy dotyczą:

- podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,

- działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT,

- a także związane są ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną produktów i usług, którą prowadzi Park Narodowy.

I.    

Ze sprzedaży Park osiąga przychody opodatkowane:

 1) wpływy z opłat za udostępnianie obszaru parku w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w parku narodowym, tj. opłata za jazdę konną po wyznaczonych szlakach, opłaty parkingowe, opłaty za korzystanie z baz i stacji turystycznych;

 2) wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną, za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością oraz ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych, naukowych;

 3) wpływy z tyt. wynajmu pomieszczeń;

 4) wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony, planu zadań ochronnych tj. drewna, zwierzyny, ryb.

II. Przychody zwolnione to:

1) wpływy z tyt. najmu, dzierżawy lub użytkowania nieruchomości (dzierżawa gruntu na cele rolnicze, czynsz za najem lokali mieszkalnych).

Ponieważ wymienione samochody i stacja ładująca wykorzystywana na potrzeby własne, zakupione w ramach projektu, będą wykorzystywane przez Park Narodowy do wykonywania zadań statutowych, jak również do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w tym zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną jak i zwolnioną. Park może odliczyć część podatku VAT poniesionego na realizację projektu poprzez zastosowanie:

a) wskaźnika struktury sprzedaży,

Zgodnie bowiem z zapisami art. 90 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i do czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatki naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast w myśl art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

b) proporcji o której mowa w art. 86 ust. 2a, ustalanej zgodnie z art. 86 ust. 2b oraz przy wyborze sposobu określenia proporcji zgodnie z zapisami art. 86 ust. 2c ustawy o VAT.

Kwotę stanowiącą podstawę do zastosowania wskaźnika struktury sprzedaży oraz proporcji o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, stanowi 50 % kwoty podatku naliczonego ( zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy) wynikającej z faktury otrzymanej przez Park.

Ad. 2

W przypadku zakupu stacji ładującej ogólnodostępnej Park będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanej stacji, ponieważ stacja ładująca będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych stanowiących przychód Parku Narodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

 1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

 2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Z kolei z art. 86 ust. 2c wynika, że:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

 1) średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

 2) średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

 3) roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

 4) średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2g:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do zapisu ust. 2 tego artykułu:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

 1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

 2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

 3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy:

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

W świetle ust. 4 cytowanego artykułu:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

 1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

 2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

 1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

 2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że są Państwo państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych, prowadzącą działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody i są Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Osiągają Państwo przychody zarówno opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione jak i niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług.

I. Przychody opodatkowane to:

1) wpływy z opłat za udostępnianie obszaru parku w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w parku narodowym, tj. opłata za jazdę konną po wyznaczonych szlakach, opłaty parkingowe, opłaty za korzystanie z baz i stacji turystycznych

2) wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną, za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością oraz ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych, naukowych;

3) wpływy z tyt. wynajmu pomieszczeń,

4) wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony , planu zadań ochronnych tj. drewna, zwierzyny, ryb.

II. Przychody nieopodatkowane to:

1) wpływy z tyt. najmu, dzierżawy lub użytkowania nieruchomości (dzierżawa gruntu na cele rolnicze, czynsz za najem lokali mieszkalnych).

III. Niepodlegające ustawie o VAT to np.:

1) dotacje z budżetu państwa na wydatki bieżące,

2) dotacje z budżetu państwa na wydatki inwestycyjne,

3) dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wydatki bieżące,

4) dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i gospodarki Wodnej na inwestycje,

5) dotacje z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej na wydatki bieżące,

6) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej,

7) środki z Funduszu Leśnego na wydatki bieżące,

8) środki z Funduszu Leśnego na inwestycje.

Dokonują Państwo nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych . Jeśli nie jest możliwe przypisanie danego zakupu do czynności opodatkowanych, gdyż wykorzystywany jest również do czynności zwolnionych, dokonują Państwo odliczenia podatku VAT naliczonego wskaźnikiem struktury sprzedaży, ustalanym na dany rok i korygowanym w deklaracji za styczeń roku następnego.

Planują Państwo zrealizować projekt dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy udziale środków własnych, w zakresie zakupu pojazdów zeroemisyjnych oraz stacji ładowania, na potrzeby własne oraz ogólnodostępne.

Zakup samochodów elektrycznych (kategoria M1- osobowe) pozwoli na realizację zadań statutowych, które będą służyć ochronie przyrody. Przeznaczenie samochodów - na potrzeby realizacji zadań ochronnych wynikających z zapisów ustawy przez pracowników Parku.

Zakup stacji ładowania na potrzeby własne, związany jest z zapewnieniem energii dla samochodów z własnej floty samochodowej przy wykorzystaniu powstającej instalacji fotowoltaicznej.

Natomiast zakup stacji ładowania ogólnodostępnej przyczyni się do budowania świadomości ekologicznej osób zwiedzających Park Narodowy, a także będzie stanowił przychód opodatkowany Parku.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy od czynności związanych z zakupem samochodów elektrycznych i stacji ładowania na potrzeby własne, Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

Jak wyżej wskazano decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku VAT, ma związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy tj. opodatkowanej i zwolnionej oraz działalności innej niż gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu).

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Zatem w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% - przysługującego mu prawa do odliczenia podatku naliczonego - z faktur dotyczących wydatków związanych z samochodem osobowym oraz wydatków związanych z jego eksploatacją tylko w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. W sytuacji gdy samochód jest wykorzystywany również do działalności innej niż do działalności gospodarczej podatnika (np. działalność nie podlegająca opodatkowaniu) to podatnik może odliczyć maksymalnie 50% podatku naliczonego od ww. wydatków.

Ponadto w sytuacji gdy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) – zgodnie z art. 90 ust. 2 – ustawy podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego.

Jak wynika z treści wniosku nie mają Państwo możliwości bezpośredniego przypisania nabywanych towarów i usług – t.j. samochodów elektrycznych i stacji ładowania, która ma służyć na potrzeby własne do poszczególnych kategorii czynności tj. do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, do czynności zwolnionych z podatku VAT i do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę opisane okoliczności sprawy, na tle powołanych przepisów należy stwierdzić, że będą Państwo mieć prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z zakupem samochodów elektrycznych i stacji ładowania na potrzeby własne - obliczonego zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2g, ustawy o VAT, a także w art. 90 ustawy - w części w jakiej zakupione towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT oraz z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 86a ustawy o VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Przechodząc do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu nr 2, w opisanej sytuacji, w związku z zakupem przez Państwa stacji ładowania ogólnodostępnej, zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jak wskazali Państwo we wniosku, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a stacja ładowania ogólnodostępnego będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem stacji ładującej ogólnodostępnej.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, zgodnie z którym Park będzie miał prawo odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanej stacji ładowania ogólnodostępnej, ponieważ stacja ładująca będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych stanowiących przychód Parku Narodowego jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).