Wsparcie IT stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której zbycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym Zbywca nie będzie zo... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.112.2022.4.MAZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.112.2022.4.MAZ

Temat interpretacji

Wsparcie IT stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której zbycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym Zbywca nie będzie zobowiązany do korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług (część pytania nr 1 oraz pytania nr 2-3) jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

17 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 17 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że Wsparcie IT stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której zbycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym Zbywca nie będzie zobowiązany do korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 czerwca 2022 r. (wpływ 2 czerwca 2022 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

ABC

(ul. …; NIP: …);

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

CDE

(ul. …; NIP: …);

(oba podmioty dalej jako: „Wnioskodawcy” lub „Strony”)

Opis stanu faktycznego

ABC jest polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem VAT (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”, lub „Nabywca”)oraz jedynym wspólnikiem CDE również będącej polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem VAT (dalej jako: „Zbywca” lub „Zainteresowany”).

Nabywca prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji … . Z kolei Zbywca jest podmiotem działającym w branży IT, który w dominującej mierze świadczy usługi w zakresie IT dla potrzeb grupy kapitałowej, do której należą Nabywca i Zbywca (dalej jako: „Grupa”). Działalność Zbywcy dzieli się zasadniczo na dwa obszary:

1)szeroko rozumiane wsparcie w zakresie IT (dalej jako: „Wsparcie IT:), obejmujące m.in.:

- usługi w zakresie bieżącego wsparcia IT dla użytkowników systemów informatycznych;

- usługi związane z bieżącym wsparciem użytkowników w ich codziennej pracy z komputerem oraz z oprogramowaniem biurowym;

- wsparcie dotyczące systemów informatycznych, w tym kluczowych systemów m.in. środowisko ERP oparte o rozwiązania SAP, jak również środowisko zarządzania cyklem życia produktów klasy PDM/PLM:

- monitorowanie pracy systemów,

- identyfikację błędów,

- bieżące wsparcie dla użytkowników systemów (tzw. help-desk),

- optymalizacja procesów i istniejących rozwiązań;

- usługi administrowania systemami, z uwzględnieniem systemów bezpieczeństwa IT, oraz administrowania infrastrukturą IT:

- monitorowanie pracy danego systemu,

- zarządzanie i administracja środowiskiem IT,

- identyfikację błędów,

- optymalizacja procesów i istniejących rozwiązań,

- testowanie i implementacja poprawek dostarczanych przez producentów oprogramowania,

- wykonywanie innych bieżących czynności mających na celu zapewnienie poprawności działania danego systemu;

- usługi wdrożeniowe obejmujące rozwiązania z zakresu:

- systemów kluczowych m.in. SAP oraz PDM/PLM,

- usług programistycznych w środowisku SAP,

- systemów definiujących środowisko pracy użytkownika końcowego (m.in. system operacyjny, pakiet biurowy, wydruk, udostępnianie danych w formie plików i inne),

- systemów komunikacji (poczta email, intranet, wideokonferencja),

- systemów bezpieczeństwa (m.in. antywirusy, antyspam, kopie bezpieczeństwa, SandBoxing i inne),

- systemów umożliwiających dostęp lokalny (sieć ogólnozakładowa, sieć bezprzewodowa) oraz zdalny dostęp;

- usługi doradcze z zakresu IT

- optymalizacja procesów i usług IT

- doradztwo w obszarze rozwiązań systemów biznesowych w tym SAP oraz PDM/PLM,

- doradztwo w obszarze pozostałych rozwiązań z obszaru IT, w tym w obszarze cyberbezpieczeństwa oraz wykorzystywanych technologii IT;

2)działalność w zakresie handlu sprzętem IT oraz pozostałych usług w zakresie IT (dalej jako: „Pozostała działalność”).

Wsparcie IT jest realizowane w dominującej mierze na rzecz podmiotów z Grupy, w tym na rzecz Nabywcy. Usługi w zakresie Wsparcia IT są rozliczane w miesięcznych okresach rozliczeniowych.

Zbywca realizuje swoją dotychczasową działalność (a więc zarówno w zakresie Wsparcia IT, jak i Pozostałej działalności) przy wykorzystaniu:

- pracowników, zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę, jak również osób współpracujących ze Zbywcą na podstawie umów B2B oraz umów zlecenia (innych umów cywilnoprawnych). Część z pracowników wykonuje czynności związane zarówno ze Wsparciem IT, jak i Pozostałą działalnością.

- sprzętu komputerowego i telefonów komórkowych oraz innego wyposażenia. W przypadku sprzętu komputerowego, w dominującej mierze nie jest on własnością Zbywcy, ale Zbywca jest posiadaczem zależnym. Zbywca korzysta bowiem ze sprzętu komputerowego na podstawie umowy z Nabywcą, których to Nabywca jest właścicielem lub leasingobiorcą. Niemniej Zbywca jest właścicielem niektórych wykorzystywanych w prowadzonej działalności składników wyposażenia (przede wszystkim meble/zestawy meblowe) oraz przysługuje mu prawo do zwrotu nakładów poniesionych w obcym środku trwałym (ujmowanych jako tzw. inwestycja w obcym środku trwałym).

- samochodów osobowych, które Zbywca wykorzystuje w oparciu o umowę leasingu jako leasingobiorca bądź w oparciu o umowę zawartą z Nabywcą (w sytuacji, gdy to Nabywca jest leasingobiorcą/najemcą/dzierżawcą samochodów wykorzystywanych przez Zbywcę).

- nieruchomości biurowych, które wynajmowane są od Nabywcy (biuro w Z) oraz od innego podmiotu z Grupy (biuro w Y).

- wartości niematerialnej i prawnej, obejmującej licencję na korzystanie z programu komputerowego.

Zbywca jest również stroną m.in. następujących umów:

- dotyczących obsługi i wsparcia IT, świadczonych zarówno na rzecz spółek z Grupy, jak i podmiotów trzecich (jako usługodawca);

- najmu powierzchni biurowych (jako nabywca);

- subskrypcji odpowiednich programów komputerowych (jako nabywca);

- poddzierżawy sprzętu IT (jako nabywca);

- świadczenia usług telekomunikacyjnych (jako nabywca);

- świadczenia usług księgowych (jako nabywca);

- ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (jako nabywca);

- leasingu samochodów osobowych (jako nabywca);

- ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków podczas zagranicznych podróży służbowych (jako nabywca);

- prowadzenia i zarządzania pracowniczymi planami kapitałowymi (jako nabywca);

- szkoleń językowych (jako nabywca);

- dostarczania kart sportowych Multisport (jako nabywca);

- dostawy ekspresów, kawy i wody do nieruchomości biurowych Zbywcy (jako nabywca);

- umów dealerskich, partnerskich i handlowych, dot. transakcji towarowych (jako nabywca towarów);

-dostawy sprzętu IT (jako dostawca).

Wnioskodawcy zamierzają zawrzeć umowę nabycia części działalności Zbywcy, związanej ze Wsparciem IT. Transakcja będzie stanowiła transfer funkcji, ryzyk lub aktywów w rozumieniu przepisów o cenach transferowych, za które Zbywcy będzie należne odpowiednio ustalone wynagrodzenie. Z uwagi na specyfikę planowanej transakcji ustalona przez Strony wartość wynagrodzenia należnego Zbywcy z tytułu przeniesienia działalności w zakresie Wsparcia IT będzie wyższa od wartości rynkowej składników majątkowych objętych planowaną transakcją (dotyczących tej działalności).

Po dokonaniu planowanej transakcji Zbywca prowadził będzie działalność gospodarczą jedynie, aczkolwiek w ograniczonym zakresie obejmującym tzw. Pozostałą działalność, czyli działalność w zakresie handlu sprzętem IT oraz pozostałych usług w zakresie IT.

W wyniku planowanej transakcji Nabywca przejmie zakład pracy lub jego część w rozumieniu art. 23(1) Kodeksu pracy. Obecni pracownicy Zbywcy w większości zostaną pracownikami Nabywcy. U Zbywcy pozostanie zarząd (przy czym zarząd Zbywcy jest jednoosobowy i prezes zarządu Zbywcy jest również pracownikiem Nabywcy i członkiem zarządu Nabywcy) oraz osoba sprawująca funkcje administracyjne. Co istotne, niewielka część z transferowanych pracowników/współpracowników wykonuje czynności związane zarówno ze Wsparciem IT, jak i Pozostałą działalnością. Wnioskodawcy planują, że osoby zaangażowane w oba obszary działalności Zbywcy również przejęte zostaną przez Nabywcę, a jednocześnie Zbywca nawiąże z nimi (tj. osobami zaangażowanymi do pewnego stopnia jedynie w aktywności związane z Pozostałą działalnością) dodatkowy stosunek prawny, np. w formie umowy cywilnoprawnej, na podstawie którego będą oni w dalszym ciągu, aczkolwiek wyłącznie w ograniczonym zakresie, wspierać Zbywcę w obszarze Pozostałej działalności.

Dodatkowo zakładane jest, że Nabywca nawiąże współpracę z podmiotami współpracującymi obecnie ze Zbywcą na zasadzie umów B2B (tj. którzy nie są obecnie pracownikami Zbywcy). Co więcej, niektórzy z obecnych pracowników Zbywcy rozważają zakończenie stosunku pracy ze Zbywcą i zawarcie z Nabywcą umów o świadczenie usług w ramach B2B.

Wraz z transferowanymi pracownikami/współpracownikami Zbywcy przeniesione zostaną na Nabywcę prawa i obowiązki (zobowiązania) wynikające z następujących umów zawartych przez Zbywcę jako związanych ze Wsparciem IT:

dotyczących obsługi i wsparcia IT, świadczonych zarówno na rzecz spółek z Grupy (z wyłączeniem tej części usług, które po transferze będą realizowane przez przenoszone osoby już jako pracownicy Nabywcy);

subskrypcji odpowiednich programów komputerowych (jako nabywca);

świadczenia usług telekomunikacyjnych (jako nabywca);

leasingu samochodów osobowych (jako leasingobiorca).

Jednocześnie następujące prawa i obowiązki wynikające z następujących umów nie będą przeniesione na Nabywcę:

pozostałe usługi w zakresie IT świadczone na rzecz podmiotów spoza Grupy (jako usługodawca) - w tym zakresie czynności będą realizowane nadal przez Zbywcę jako związane z Pozostałą działalnością;

poddzierżawy sprzętu IT (jako nabywca) - w części dotyczącej Pozostałej działalności umowa nie ulegnie zmianie, natomiast w zakresie dotyczącym Wsparcia IT zostanie ona rozwiązana/ograniczona z uwagi na to, że Nabywca jest leasingobiorcą/właścicielem sprzętu IT;

najmu powierzchni biurowych (jako nabywca) - w zakresie powierzchni biurowych wynajmowanych od Nabywcy umowy zostaną rozwiązane/wygasną, a w przypadku biura w Y, wynajmowanego od innego podmiotu z Grupy, zakres umowy Zbywcy zostanie zmodyfikowany, tj. nastąpi ograniczenie powierzchni wynajmowanej przez Zbywcę i odpowiednio zwiększenie powierzchni wynajmowanej przez Nabywcę (Nabywca posiada już obecnie własną umową najmu z tym podmiotem z Grupy, dotyczącą tej samej lokalizacji);

świadczenia usług księgowych (jako nabywca) - umowa zostanie odpowiednio dostosowana, aby odpowiadać potrzebom Zbywcy w zakresie wsparcia dla Pozostałej działalności;

ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (jako nabywca) - gdyż Nabywca posiada własne ubezpieczenie, a Zbywca potrzebuje ubezpieczenia dla Pozostałej działalności;

ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków podczas zagranicznych podróży służbowych (jako nabywca) - Nabywca jest już stroną odpowiedniej umowy w tym zakresie;

prowadzenia i zarządzania pracowniczymi planami kapitałowymi (jako nabywca) - Nabywca jest już stroną odpowiedniej umowy w tym zakresie;

szkoleń językowych (jako nabywca) - Nabywca jest już stroną odpowiedniej umowy w tym zakresie;

dostarczania kart sportowych Multisport (jako nabywca) - Nabywca jest już stroną odpowiedniej umowy w tym zakresie;

dostawy ekspresów, kawy i wody do nieruchomości biurowych Zbywcy (jako nabywca) - Nabywca jest już stroną odpowiedniej umowy w tym zakresie;

umów dealerskich, partnerskich i handlowych, dot. transakcji towarowych (jako nabywca towarów) - działania te dotyczą wyłącznie Pozostałej działalności;

dostawy sprzętu IT (jako dostawca) - czynności te dotyczą wyłącznie Pozostałej działalności.

Tym samym po transferze to Nabywca będzie realizował działania w zakresie Wsparcia IT, zarówno dla własnych potrzeb, jak i świadczył usługi w tym zakresie na rzecz spółek z Grupy. W związku z tym, iż Wsparcie IT po planowanej transakcji w istotnym zakresie dotyczyć będzie wewnętrznych potrzeb Nabywcy, w tym zakresie umowa ze Zbywcą ulegnie rozwiązaniu, gdyż Nabywca dzięki transakcji będzie realizował te czynności na własną rzeczy przy wykorzystaniu nabywanej działalności w zakresie Wsparcia IT.

Przedmiotem transakcji w sensie prawnym nie będą jednak aktywa rzeczowe (np. komputery, serwery, sprzęt biurowy itp.), które Zbywca wykorzystuje obecnie wyłącznie na podstawie umów zawartych z Nabywcą. Aktywa te będą jednak nadal wykorzystywane przez transferowanych pracowników lub współpracowników w prowadzonej działalności. Na skutek transakcji wygasną bowiem prawa i obowiązki obu Stron wynikające z umów, na podstawie których Zbywca obecnie wykorzystuje ww. aktywa. Jednocześnie transakcją będą objęte niektóre elementy wyposażenia, których właścicielem jest Zbywca (przede wszystkim meble) oraz prawo do zwrotu nakładów poniesionych w obcym środku trwałym (ujęte jako inwestycja w obcym środku trwałym).

Przedmiotem transakcji nie będą żadne wartości niematerialne i prawne, które byłyby ujęte przez Zbywcę w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wartości te pozostaną bowiem u Zbywcy jako związane z Pozostałą działalnością. Jednocześnie ze względu na to, że prowadzenie działalności w Zakresie Wsparcia IT nie wiąże się z posiadaniem czy wykorzystywaniem przez Zbywcę specyficznych wartości niematerialnych i prawnych (licencji), składniki takie nie będą przedmiotem planowanego transferu na rzecz Nabywcy (brak ich wydzielania spowodowany jest wyłącznie brakiem posiadania takich specyficznych wartości niematerialnych, które byłyby wykorzystywane przez Zbywcę w ramach prowadzonej działalności w zakresie Wsparcia IT).

Działalność w zakresie Wsparcia IT nie wymaga również uzyskania zezwoleń czy koncesji na jej prowadzenie, tym samym nie będą one przedmiotem transakcji.

Należności wynikające z umów, w odniesieniu do których prawa i obowiązki przejdą na Nabywcę, również zostaną przeniesione na Nabywcę.

Wsparcie IT oraz Pozostała działalność nie zostały formalnie wydzielone u Zbywcy np. w formie odrębnych oddziałów. Niemniej jednak przenoszeni pracownicy funkcjonują w określonej strukturze organizacyjnej (w praktyce u Zbywcy funkcjonują wyodrębnione komórki organizacyjne, które zostaną przeniesione na Nabywcę), obejmującej zarówno menedżerów, jak i szeregowych pracowników (ekspertów, specjalistów, konsultantów), którzy realizują określone zadania, w tym dyrektora działu informatyki i bezpieczeństwa IT, poszczególne zespoły i ich menedżerów. Tym samym do Wsparcia IT są przypisane osoby nadzorujące i kierujące procesem pracy (menedżerowie, dyrektor).

Jednocześnie część z transferowanych pracowników wykonuje czynności związane zarówno ze Wsparciem IT, jak i Pozostałą działalnością. Jak wskazano powyżej Wnioskodawcy planują, że osoby zaangażowane w oba obszary działalności Zbywcy również przejęte zostaną przez Nabywcę, a jednocześnie Zbywca nawiąże z nimi dodatkowy stosunek [umowny], np. w formie umowy cywilnoprawnej, na podstawie którego będą oni w dalszym ciągu, aczkolwiek wyłącznie w ograniczonym zakresie, wspierać Zbywcę w obszarze Pozostałej działalności.

Jeżeli chodzi o kwestię wyodrębnienia finansowego w ramach dotychczasowej działalności Zbywcy w zakresie Wsparcia IT, wskazać należy, że nie był i nie jest sporządzany odrębny bilans czy rachunek zysków i strat dla obu obszarów działalności Zbywcy (obszary te nie funkcjonują przykładowo jako samobilansujący się oddział). Mimo tego prowadzona przez Zbywcę ewidencja finansowo-księgowa dla potrzeb zarówno rachunkowości finansowej, jak i rachunkowości zarządczej jest na tyle szczegółowa, że pozwala na wyodrębnienie strumieni przychodowych i kosztowych, a także aktywów i pasywów (m.in. należności i zobowiązań) związanych z transferowanymi obszarami biznesu Zbywcy, jak i tych obszarów, które po transakcji w dalszym ciągu realizowane będą przez Zbywcę (tj. odrębnie dla Wsparcia IT i Pozostałej działalności). Przykładowo dla potrzeb analitycznych, zarządczych oraz przygotowywanych przez Zbywcę rocznych planów finansowych (budżetów), Zbywca jest w stanie zaprezentować posiadane dane finansowe w podziale na główne obszary jego działalności, tj. odrębnie dla Wsparcia IT oraz Pozostałej działalności.

Zbywca dla potrzeb prowadzonej działalności posiada rachunki bankowe w PLN i w EUR, które są obecnie wykorzystywane zarówno do działalności Zbywcy objętej transakcją, jak i pozostającej u Zbywcy. W związku z tym posiadane rachunki bankowe nie będą objęte transferem, gdyż są one potrzebne Zbywcy dla rozliczeń tej części działalności, która po transakcji będzie w dalszym ciągu realizowana przez Zbywcę (m.in. rozliczeń w zakresie zakupu i sprzedaży sprzętu IT). Wraz z działalnością w zakresie Wsparcia IT na Nabywcę nie zostaną przeniesione żadne środki pieniężne.

Obecna działalność Zbywcy - objęta transferem i pozostająca u Zbywcy - nie jest finansowana ze źródeł zewnętrznych, w tym z kredytów/pożyczek.

Nabywca przejmując działalność w zakresie Wsparcia IT będzie kontynuować realizację czynności w obszarze wdrożeń rozwiązań IT i utrzymania infrastruktury IT dla całej Grupy (w tym m.in. dla zagranicznych spółek z Grupy). Działalność w zakresie Wsparcia IT będzie realizowana zasadniczo w oparciu o zasoby osobowe i majątkowe posiadane obecnie przez Zbywcę (w tym jako posiadacz zależny, tj. zasoby majątkowe użytkowane na bazie umowy poddzierżawy zawartej obecnie z Nabywcą, których właścicielem lub leasingobiorcą jest Nabywca). Tym samym przenoszony w ramach transakcji zespół składników materialnych oraz niematerialnych (a także zobowiązań) jest przeznaczony dla kontynuacji działalności w zakresie Wsparcia IT.

W uzupełnieniu wniosku z 25 kwietnia 2022 r. w zakresie podatku od towarów i usług, odpowiadając na zadane przez Organ pytania, Wnioskodawca wskazał, że:

1.Obecnie zasoby ludzkie wykorzystywane przez Zbywcę funkcjonują w strukturze organizacyjnej obejmującej następujące działy i zespoły:

Zarząd;

Dział Informatyki i Bezpieczeństwa IT, w skład którego wchodzą zespoły:

-Zespół Infrastruktury Krytycznej IT,

-Zespół Systemów IT i Aplikacji Chmurowych,

-Zespół Bezpieczeństwa IT,

-Zespół Lokalnej Infrastruktury IT,

-Zespół Back Office,

Architekt Rozwiązań Systemowych,

Zespół SAP: Finanse i Raportowanie Zarządcze,

Zespół SAP: Logistyka i Produkcja,

Zespół Rozwoju Oprogramowania i Technologii Integracyjnych,

Zespół SAP: CRM/C4C,

Zespół PLM/CAD.

Istotą transakcji jest, aby wszystkie ww. działy i zespoły zostały przeniesione na Nabywcę (z wyłączeniem Zarządu).

Jak jednocześnie wyjaśniono w opisie planowanej transakcji, po transakcji u Zbywcy pozostanie zarząd (przy czym zarząd Zbywcy jest jednoosobowy i prezes zarządu Zbywcy jest również pracownikiem Nabywcy i członkiem zarządu Nabywcy) oraz jedna osoba sprawująca funkcje administracyjne, wchodząca w skład Zespołu Back Office będącego częścią Działu Informatyki i Bezpieczeństwa IT (pozostała część tego zespołu zostanie przeniesiona na Nabywcę).

Ponadto, w związku z tym, iż część z transferowanych pracowników (działających w ramach Działu Informatyki i Bezpieczeństwa IT) wykonuje czynności związane zarówno ze Wsparciem IT, jak i Pozostałą działalnością, Wnioskodawcy planują, że osoby zaangażowane w oba obszary działalności Zbywcy również przejęte zostaną przez Nabywcę, a jednocześnie Zbywca nawiąże z nimi dodatkowy stosunek [umowny], np. w formie umowy cywilnoprawnej, na podstawie którego będą oni w dalszym ciągu, aczkolwiek wyłącznie w ograniczonym zakresie, wspierać Zbywcę w obszarze Pozostałej działalności.

2.Jak wyjaśniono w opisie planowanej transakcji, po transferze to Nabywca będzie realizował działania w zakresie Wsparcia IT, zarówno dla własnych potrzeb, jak i świadczył usługi w tym zakresie na rzecz spółek z Grupy. Funkcjonująca u Zbywcy struktura organizacyjna (która ma zostać przejęta przez Nabywcę) zakłada podział dokonany w oparciu o specjalizację i rodzaj zadań, które realizują poszczególne zespoły. Tym samym, w przypadku konieczności realizacji zadań z obszarów przypisanych do określonych zespołów, te same zespoły przejęte przez Nabywcę od Zbywcy będą wykonywać wsparcie IT dla własnych potrzeb Nabywcy oraz będą uczestniczyć w świadczeniu usług na rzecz innych spółek z Grupy (z uwagi na specjalizację w danym obszarze).

3.W związku z tym, iż Nabywca przejmując działalność w zakresie Wsparcia IT będzie w stanie kontynuować realizację czynności w obszarze wdrożeń rozwiązań IT i utrzymania infrastruktury IT dla całej Grupy (w tym m.in. dla zagranicznych spółek z Grupy) w oparciu o zasoby osobowe i majątkowe posiadane obecnie przez Zbywcę (w tym jako posiadacz zależny, tj. zasoby majątkowe użytkowane na bazie umowy poddzierżawy zawartej obecnie z Nabywcą, których właścicielem lub leasingobiorcą jest Nabywca), część działalności Zbywcy, związana ze Wsparciem IT, mogłaby również przed transakcją stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania (związane ze Wsparciem IT), wykonywane dotychczas w ramach przedsiębiorstwa Zbywcy.

4.Jak wyjaśniono w opisie planowanej transakcji, przenoszony w ramach transakcji zespół składników materialnych oraz niematerialnych (a także zobowiązań) będzie przeznaczony przez Nabywcę do kontynuacji działalności w zakresie Wsparcia IT dla własnych potrzeb, jak i dla świadczenia usług w tym zakresie na rzecz spółek z Grupy. W konsekwencji, przejmowana przez Nabywcę część działalności Zbywcy związana ze Wsparciem IT będzie po transakcji wykorzystywana przez Nabywcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Pytania

1.Czy przedmiotem planowanej transakcji dotyczącej zbycia działalności w zakresie Wsparcia IT będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa (dalej jako: „ZCP”) w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT? (we wniosku część pytania nr 1)

2.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pyt. 1: czy transakcja zbycia działalności w zakresie Wsparcia IT nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej jako: „podatek VAT”) po stronie Zbywcy zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy o VAT i nie powinna być udokumentowana przez Zbywcę fakturą VAT? (we wniosku pytanie nr 2)

3.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pyt. 1: czy Zbywca będzie zobowiązany do korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego w związku ze zbyciem działalności w zakresie Wsparcia IT? (we wniosku pytanie nr 3)

4.W przypadku negatywnej odpowiedzi na pyt. 1: czy planowana transakcja zbycia działalności dotyczącej Wsparcia IT (o ile nie będzie to ZCP) będzie podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Zbywcy na zasadach ogólnych i według stawki 23%, a podstawą opodatkowania VAT będzie całkowite należne Zbywcy wynagrodzenie, które obejmować będzie odpowiednio wynagrodzenie za odstąpienie biznesu (exit payment) oraz za sprzedaż poszczególnych składników majątkowych? (we wniosku pytanie nr 5)

5.W przypadku negatywnej odpowiedzi na pyt. 1: czy w przypadku nabycia działalności Zbywcy związanej ze Wsparciem IT (o ile nie będzie to ZCP) Nabywca będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury lub faktur wystawionych przez Zbywcę (w zakresie w jakim nabywane składniki podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT) - na zasadach ogólnych przewidzianych dla odliczenia w ustawie o VAT? (we wniosku pytanie nr 6)

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Z uwagi na to, że Nabywca i Zbywca uczestniczyć będą w tym samy zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 14r § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.), występują o wydanie interpretacji we wniosku wspólnym. Określenie, czy sprzedaż działalności w zakresie Wsparcia IT stanowić będzie ZCP czy nie, jest istotna z punktu widzenia Zbywcy, bowiem rozstrzyga o jego potencjalnych obowiązkach podatkowych m.in. o obowiązku rozpoznania VAT należnego na tej transakcji, obowiązku dokonania korekty VAT naliczonego od zbywanych składników majątkowych. Z punktu widzenia Nabywcy określenie, czy sprzedaż działalności w zakresie Wsparcia IT będzie stanowić sprzedaż ZCP czy nie również bezpośrednio wpływa na jego sytuację podatkową, w tym m.in. na kwestie ewentualnego opodatkowania planowanej transakcji podatkiem PCC i ewentualne prawo do odliczenia VAT naliczonego, zapłaconego na rzecz Zbywcy jako część ceny. Stąd każda ze Stron ma interes prawny w tym, aby wystąpić z wnioskiem wspólnym o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, dotyczącej opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego. Jednocześnie w ocenie Wnioskodawców nie budzi wątpliwości, że będą oni uczestniczyli w tym samym zdarzeniu przyszłym jako strony tej samej transakcji.

Ad 1.

W ocenie Stron przedmiotem planowanej transakcji, dotyczącej zbycia działalności w zakresie Wsparcia IT jest zorganizowana część przedsiębiorstwa (dalej jako: „ZCP”) w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Ad 2.

W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pyt. 1, zdaniem Stron, transakcja zbycia działalności w zakresie Wsparcia IT nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT po stronie Zbywcy zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy o VAT. W rezultacie planowana transakcja nie powinna być udokumentowana przez Zbywcę fakturą VAT.

Ad 3.

W ocenie Stron, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pyt. 1, Zbywca nie będzie zobowiązany do korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego w związku ze zbyciem działalności w zakresie Wsparcia IT (realizowanym w ramach transakcji pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o VAT).

Ad 4.

W przypadku, gdyby okazało się, że Organ nie zgadza się ze stanowiskiem Stron przedstawionym w zakresie pytania nr 1 (tj. Organ uznałby, iż planowana przez Strony transakcja nie stanowi sprzedaży ZCP), zdaniem Stron planowana transakcja zbycia działalności dotyczącej Wsparcia IT (o ile nie będzie to ZCP) będzie podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Zbywcy na zasadach ogólnych i według stawki 23%, a podstawą opodatkowania VAT będzie całkowite należne Zbywcy wynagrodzenie, które obejmować będzie odpowiednio wynagrodzenie za odstąpienie biznesu (exit payment) oraz za sprzedaż poszczególnych składników majątkowych.

Ad 5.

W przypadku negatywnej odpowiedzi na pyt. 1 (tj. Organ uznałby, iż planowana przez Strony transakcja nie stanowi sprzedaży ZCP), Wnioskodawcy stoją na stanowisku, iż w takiej sytuacji Nabywca, który dokona nabycia działalności Zbywcy związanej ze Wsparciem IT, będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury lub faktur wystawionych przez Zbywcę (w zakresie w jakim nabywane składniki podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT) - na zasadach ogólnych przewidzianych dla odliczenia w ustawie o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców

W zakresie pytania nr 1

W celu oceny możliwości uznania transakcji sprzedaży działalność w zakresie Wsparcia IT za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w pierwszej kolejności koniecznym jest odwołanie się do definicji „zorganizowanej części przedsiębiorstwa”, wynikającej z przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a następnie dokonanie jej szczegółowej analizy pod kątem poszczególnych elementów wchodzących w skład działalności w zakresie Wsparcia IT oraz okoliczności towarzyszących danej transakcji.

Przez „zorganizowaną część przedsiębiorstwa”, w świetle art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, rozumie się „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

ZCP jako przedmiot zbycia musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Analiza powyższej definicji pozwala wyodrębnić następujące kryteria, których łączne spełnienie pozwala uznać zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa:

musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

zespół ten powinien być organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie.

Ponadto wyodrębniony zespół składników powinien spełniać również dodatkowe kryteria, mianowicie:

składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Dla określenia danego zbioru składników majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie wystarczy, że stanowią one zebraną masę majątkową, ale masa ta musi odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Aby można było mówić o wyodrębnieniu funkcjonalnym przenoszonych składników, musiałyby one pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należałoby je traktować jako zorganizowany, autonomiczny zespół umożliwiający kontynuację dotychczasowych zadań oraz samodzielne funkcjonowanie na rynku.

Jednocześnie w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. o sygn. C-444/10, w sprawie Christel Schriever, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: „TSUE”) wskazał na cel regulacji wyłączających z opodatkowania VAT transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części i idący za tym funkcjonalny, a nie tylko literalny, charakter tego wyłączenia. Zgodnie z tezą wyroku, wyłączenie z opodatkowania VAT transakcji zbycia przedsiębiorstwa bądź ZCP „ma za zadanie umożliwić państwom członkowskim ułatwienie przekazywania przedsiębiorstw lub części przedsiębiorstw, poprzez uproszczenie tych transakcji i unikanie naruszenia płynności finansowej nabywcy nadmiernym obciążeniem podatkowym, które i tak odzyskałby on następnie poprzez odliczenie naliczonego podatku VAT” oraz „(...) stwierdzenie, iż nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 5 ust. 8 szóstej dyrektywy, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej”.

Przy czym co istotne, Trybunał wskazał w tym wyroku, iż „kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej”. Dla przykładu TSUE podkreślił, iż „jeżeli działalność gospodarcza nie wymaga użytkowania konkretnych pomieszczeń lub pomieszczeń wyposażonych w stałe instalacje konieczne do jej prowadzenia, przekazanie aktywów w rozumieniu art. 5 ust. 8 szóstej dyrektywy może mieć miejsce również bez przekazania prawa własności nieruchomości”. W rezultacie „w celu ustalenia, czy transakcja mieści się w pojęciu przekazania aktywów w rozumieniu szóstej dyrektywy, należy dokonać całościowej oceny okoliczności faktycznych, w jakich transakcja ta następuje. W ramach tej oceny szczególne znaczenie będzie mieć charakter działalności gospodarczej, o którą chodzi”.

Podobne wnioski wysuwane są również przez polskie sądy administracyjne. Przykładowo w wyroku z dnia 21 czerwca 2012 r. o sygn. I FSK 1586/11, NSA podkreślił, iż przedmiotem oceny organu nie powinny być te elementy ZCP, które zostały wyłączone z przedmiotu transakcji (w rozpatrywanej w wyroku sytuacji wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowopowstałego podmiotu w formie aportu), ale te składniki, które są przedmiotem zbycia - „Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Pogląd, że jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega VAT, znalazł potwierdzenie swojej słuszności w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego np.: z dnia 10 marca 2011 r., sygn. akt I FSK 1062/10; z dnia 4 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1589/10; z dnia 20 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 815/11; z dnia 15 maja 2012 r., sygn. akt I FSK 1223/11; z dnia 20 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 815/11. Poglądy przedstawione w tych orzeczeniach Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznający niniejszą sprawę podziela w pełni”.

Wskazując na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, weryfikacja czy zbywany zespół składników majątkowych spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinna zostać przeprowadzona z uwzględnieniem charakteru działalności w danym przypadku, z uwzględnieniem specyfiki działalności związanej ze Wsparciem IT.

Zdaniem Wnioskodawców, biorąc również pod uwagę poniższą analizę, działalność w zakresie Wsparcia IT spełnia wszystkie wymienione warunki w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, pozwalające uznać ją za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

A) działalność w zakresie Wsparcia IT jako zorganizowany zespół składników

Aby uznać zbywany zespół składników za ZCP, wymaganym jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania, funkcjonalnie związane z takim zespołem.

W orzecznictwie oraz w interpretacjach podatkowych podkreśla się, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych/przypadkowych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić działalność. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa. Stanowisko takie zaprezentowane zostało przykładowo w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

z 15 września 2017 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.253.2017.3.AR, w której organ wskazał, m.in., że: „(...) zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)”;

z dnia 20 lutego 2017 r., sygn. 1061-IPTPP3.4512.656.2016.3.MJ, w której organ uznał, że: „Nie jest wystarczające, aby zbywane składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo u nabywcy - muszą one stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa u zbywcy. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą, zatem składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy”.

W kontekście powyższego Wnioskodawcy zaznaczają, że podstawą do wyodrębnienia składników majątku (składników materialnych i niematerialnych) a także należności i zobowiązań w ramach działalności w zakresie Wsparcia IT jest cel, jakim jest zapewnienie wewnętrznego wsparcia IT u Nabywcy oraz prowadzenie działalności obejmujące świadczenie szeregu usług IT (szczegółowo opisanych w opisanie zdarzenia przyszłego) dla podmiotów z Grupy.

Przedmiotem planowanej transakcji będą zarówno składniki materialne oraz niematerialne (w tym takie, które dotychczas Zbywca posiadał jako posiadacz zależny, tj. zasoby majątkowe użytkowane na bazie umowy poddzierżawy zawartej obecnie z Nabywcą, których właścicielem lub leasingobiorcą jest Nabywca), w tym również należności i zobowiązania, związane z prowadzeniem działalności w zakresie Wsparcia IT, które stanowią oraz będą stanowić na moment sprzedaży zespół majątkowy, w ramach którego wzajemne powiązania funkcjonalne i zależności w dalszym ciągu umożliwiać będą wykonywanie zadań, do których zostały przeznaczone. W rezultacie Nabywca wskutek transakcji będzie dysponował majątkiem niezbędnym do dalszego i samodzielnego prowadzenia działalności zakresie Wsparcia IT, które wykorzystywane są obecne i alokowane do działalności Zbywcy w zakresie Wsparcia IT, w oparciu o które ta działalność jest faktycznie prowadzona. Na majątek ten składać się będą aktywa rzeczowe (np. komputery, telefony komórkowe, serwery, sprzęt biurowy itp.), które były dotychczas wykorzystywane przez Zbywcę na podstawie umów zawartych z Nabywcą (a naturalnym skutkiem transakcji będzie wygaśnięcie wspomnianych umów - dojdzie bowiem do skupienia praw i obowiązków z tytułu wskazanych umów w ręku Nabywcy), niektóre elementy wyposażenia (przede wszystkim meble) i telefony komórkowe będące własnością Zbywcy oraz prawo do zwrotu nakładów poniesionych przez Zbywcę w obcym środku trwałym (ujęte jako inwestycja w obcym środku trwałym). Wskutek transakcji Nabywca będzie też dysponował składnikami niematerialnymi umożliwiającymi kontynuację działalności w zakresie Wsparcia IT, m.in. umowy oraz prawa i obowiązki z nich wynikające, dotyczące obsługi i wsparcia IT świadczonych na rzecz spółek z Grupy (z wyłączeniem tej części usług, które po transferze będą realizowane przez przenoszone osoby już jako pracowników Nabywcy). Także należności wynikające z umów, w odniesieniu do których prawa i obowiązki przejdą na Nabywcę, również zostaną przeniesione na Nabywcę. Zdaniem Stron, kluczowym elementem planowanej transakcji jest jednak transfer pracowników i współpracowników Zbywcy, którzy wykonują czynności związane ze Wsparciem IT i dzięki którym możliwe będzie dalsze prowadzenie tej działalności przez Nabywcę.

Mimo, iż charakter transferowanej działalności w postaci Wsparcia [IT] nie wymaga istnienia i transferu specyficznych nieruchomości, w wyniku transferu utrzymana zostanie przestrzeń biurowa dedykowana i wykorzystywana przez pracowników i współpracowników zaangażowanych w obszar Wsparcia IT. Jak wyjaśniono w opisie planowanej transakcji, w zakresie powierzchni biurowych wynajmowanych od Nabywcy (biura w Z) umowy zostaną rozwiązane, ale biura zostaną utrzymane. Biuro w Y wynajmowane od innego podmiotu z Grupy również zostanie utrzymane przez Nabywcę. Mimo, iż zakres umowy Zbywcy zostanie zmodyfikowany, tj. nastąpi ograniczenie powierzchni wynajmowanej przez Zbywcę, odpowiednio nastąpi zwiększenie powierzchni wynajmowanej przez Nabywcę (Nabywca posiada już obecnie własną umową najmu z tym podmiotem z Grupy dotyczącej tej samej lokalizacji).

Strony w tym miejscu podkreślają, iż opisane przeniesienie przez Zbywcę na rzecz Nabywcy składników majątku (w tym składników materialnych i niematerialnych, a także należności i zobowiązań) w związku z planowaną transakcją nie nastąpiło przypadkowo, ale ich łączne wykorzystywanie pozwala osiągnąć cel gospodarczy jakim jest prowadzenie działalności w zakresie Wsparcia IT (i w takim celu są one obecnie wykorzystywane), w opinii Stron wskazane składniki majątku powinny zostać uznane jako o zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, w rozumieniu art. 2 ust 27e ustawy o VAT.

B)Wyodrębnienie organizacyjne

Przepisy ustawy o VAT nie wymieniają warunków, które muszą być spełnione, aby zespół składników materialnych i niematerialnych można było uznać za wyodrębniony organizacyjnie. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki majątkowe tworzące część przedsiębiorstwa powinny posiadać cechę odpowiedniego zorganizowania (czynnikiem świadczącym o wyodrębnieniu organizacyjnym jest np. funkcjonalność składników majątkowych przypisanych do realizacji danej działalności).

Nie jest jednak konieczne, aby wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako odrębnego zakładu, wydziału lub departamentu zostało dokonane w sposób formalny, co potwierdza orzecznictwo sądowe i interpretacje organów podatkowych, przykładowo:

·W prawomocnym wyroku z 10 marca 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 456/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał: „Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części majątku przedsiębiorstwa (wraz ze składnikami niematerialnymi) w strukturze organizacyjnej całego podmiotu. Takie wyodrębnienie może przybrać formę np. oddziału, biura, zakładu, wydziału, departamentu, działu. Jednocześnie należy uznać, że nawet w przypadku, gdy fakt wyodrębnienia składników nie wynika z żadnych zapisów zawartych w dokumentach konstytuujących dany podmiot lub też regulujących jego funkcjonowanie, a takie wyodrębnienie w praktyce jest dostrzegalne i ono, chociaż nie ma oparcia w dokumentach podatnika, faktycznie istnieje - możemy mieć do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 26 października 2020 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.209.2020.1.JG, potwierdził stanowisko podatnika stwierdzającego, że „wyodrębnienie organizacyjne, o którym mowa w art. 4 pkt 4 ustawy o CIT (analogiczny do art. 2 pkt 27e ustawy VAT), nie musi być rozumiane jako wyodrębnienie formalno-prawne np. jako wydzielony w danym podmiocie oddział, wydział lub inna jednostka organizacyjna. Żaden przepis prawa podatkowego nie przewiduje takiego wymogu. Do stwierdzenia wydzielenia organizacyjnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa wystarczające powinno być, zdaniem Spółki, jej wyodrębnienie faktyczne i materialne - polegające na odrębnym określeniu przedmiotu jej działalności i przypisaniu do niej składników majątkowych pozwalających na jego realizowanie, tak aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła funkcjonować samodzielnie, niezależnie od pozostałych części przedsiębiorstwa”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.186.2020.4.IZ, potwierdził stanowisko podatnika stwierdzającego, że: „(...) wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie musi koniecznie polegać na formalnym wydzieleniu danej działalności do odrębnego działu, oddziału czy wydziału, ale że wyodrębnienie to może przyjmować również inne postaci (...) wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa niekoniecznie polega na formalnym rozdzieleniu danej działalności na odrębny wydział, oddział lub dział, ale takie oddzielenie może również przybrać inne formy, w tym wydzielenie faktyczne”.

Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 października 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.484.2019.2.MH, stwierdził: „(...) O wydzieleniu organizacyjnym i funkcjonalnym świadczy to, że wyodrębniona część jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy (ZCP) nie będzie wydzielona w sposób formalno-prawny, ale w sposób faktyczny, ponieważ możliwe będzie przypisanie określonych umów, zdarzeń gospodarczych, dokumentów oraz operacji do ZCP. Ponadto, w związku z wniesieniem w drodze aportu do Spółki ww. wyodrębnionej części działalności w zakresie usług sprzątania nastąpi przejęcie przez Spółkę pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na stanowisku sprzątacz/sprzątaczka. Przedmiot transakcji na dzień wniesienia go aportem do spółki osobowej będzie stanowił wyodrębnioną część działalności gospodarczej Wnioskodawcy w zakresie usług sprzątania, tj. zespół składników materialnych i niematerialnych, wraz ze zobowiązaniami pozwalający na prowadzenie działalności w zakresie usług sprzątania, w tym pozwalając na realizację umów z kontrahentami na utrzymanie czystości na obszarze spółdzielni mieszkaniowych (...)”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.304.2019.1.MD, wskazał, iż: „(...) Istotną jest okoliczność, że takie wydzielenie organizacyjne jest dokonane w sposób faktyczny, realny. Wydzielenie organizacyjne zakładu w Ch. zostało dokonane w sposób faktyczny, poprzez przyporządkowanie wyłącznie do tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy składników materialnych - zbywanych aktywów ruchomych (maszyn, urządzeń, zapasów asortymentu, komponentów produkcyjnych) oraz zobowiązań (praw i zobowiązań wynikających z umów ze stronami trzecimi tj. umów handlowych zawartych z dostawcami komponentów produkcyjnych, z dostawcami mediów, umowy najmu placu wraz z budynkiem oraz praw i obowiązków wynikających z umów o pracę zawartych z pracownikami (...)”.

W ocenie Stron, działalność w zakresie Wsparcia IT w istocie spełnia przesłanki do uznania jej za organizacyjnie wyodrębnioną część majątku w ramach prowadzonego przez Zbywcę przedsiębiorstwa. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, mimo iż Wsparcie IT oraz Pozostała działalność nie zostały formalnie wydzielone u Zbywcy, np. w formie odrębnych oddziałów, w praktyce u Zbywcy funkcjonują wyodrębnione komórki organizacyjne, które zostaną przeniesione na Nabywcę w związku z przeniesieniem na niego działalności w zakresie Wsparcia IT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dodatkowym czynnikiem świadczącym o wyodrębnieniu organizacyjnym działalności w zakresie Wsparcia IT jest również spójna wewnętrzna organizacja, wynikająca z tego, iż przenoszeni pracownicy funkcjonują w określonej strukturze organizacyjnej, obejmującej zarówno menedżerów, jak i szeregowych pracowników (ekspertów, specjalistów, konsultantów), którzy realizują określone zadania. Tym samym do Wsparcia IT są przypisane osoby nadzorujące i kierujące procesem pracy (menedżerowie). Co również istotne, obecni pracownicy Zbywcy w większości zostaną pracownikami lub współpracownikami Nabywcy, a osoby współpracujące ze Zbywcą deklarują wolę dalszej współpracy z Nabywcą (po transakcji u Zbywcy pozostanie zarząd, przy czym zarząd Zbywcy jest jednoosobowy i prezes zarządu Zbywcy jest również pracownikiem Nabywcy i członkiem zarządu Nabywcy) oraz osoba sprawująca funkcje administracyjne; możliwe jest również zawarcie po transakcji przez Zbywcę dodatkowych umów cywilnoprawnych z transferowanymi osobami.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy działalność w zakresie Wsparcia IT jest w wystarczający sposób wyodrębniona w ramach wewnętrznej struktury Zbywcy, z uwagi na wykonywaną działalność oraz przydzielenie personelu operacyjnego, wykonującego pracę w zakresie Wsparcia IT. Zatem, przesłankę wyodrębnienia działalności w zakresie Wsparcia IT, o której mowa w art. 2 ust 27e ustawy o VAT, uznać należy za spełnioną.

Jednocześnie, w ocenie Stron na powyższe twierdzenie nie powinno w sposób negatywny wpływać to, że część z transferowanych pracowników wykonuje czynności związane zarówno ze Wsparciem IT, jak i z Pozostałą działalnością. Jak wskazano w opisie planowanej transakcji, Wnioskodawcy planują, że osoby zaangażowane w oba obszary działalności Zbywcy również przejęte zostaną przez Nabywcę, a jednocześnie Zbywca nawiąże z nimi dodatkowy stosunek, np. w formie umowy cywilnoprawnej, na podstawie którego będą oni w dalszym ciągu, aczkolwiek wyłącznie w ograniczonym zakresie, wspierać Zbywcę w obszarze Pozostałej działalności.

Ponadto, według Wnioskodawców, na klasyfikację transakcji jako ZCP nie powinno również wpływać to, iż niektórzy z obecnych pracowników Zbywcy rozważają zakończenie stosunku pracy ze Zbywcą i zawarcie z Nabywcą umów o świadczenie usług w ramach B2B. W wyniku tej operacji osoby te w dalszym ciągu wspierać będą Nabywcę, w zakresie w jakim zdaniem Nabywcy takie zewnętrzne wsparcie będzie niezbędne dla kontynuowania działalności w obszarze Wsparcia IT.

C)Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe oznacza stan, w którym poprzez odpowiednią ewidencję rachunkową zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie zarówno aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań), jak i przychodów i kosztów do danego obszaru działalności i zespołu majątku stanowiącego ZCP. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów ZCP od pozostałej części prowadzonego przedsiębiorstwa. ZCP powinna być w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. W kontekście powyższego ważne jest również, aby należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować finansowo do wyodrębnionego majątku (w taki sposób, aby można było przejąć funkcje gospodarcze).

Jednocześnie, zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych, wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przykładowo w interpretacjach indywidualnych:

z dnia 30 listopada 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.634.2018.1JF;

z dnia 2 czerwca 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.90.2017.1.KC;

z dnia 13 kwietnia 2018 r., 0112-KDIL1-1.4012.72.2018.2.RW.

Wskazując na powyższe, Wnioskodawcy informują, iż prowadzona przez Zbywcę ewidencja finansowo-księgowa dla potrzeb zarówno rachunkowości finansowej, jak i rachunkowości zarządczej jest na tyle szczegółowa, że pozwala na wyodrębnienie strumieni przychodowych i kosztowych, a także aktywów i pasywów (m.in. należności i zobowiązań) związanych z transferowanymi obszarami biznesu Zbywcy, jak i tych obszarów, które po transakcji w dalszym ciągu realizowane będą przez Zbywcę (tj. odrębnie dla Wsparcia IT i Pozostałej działalności). Przykładowo dla potrzeb analitycznych, zarządczych oraz przygotowywanych przez Zbywcę rocznych planów finansowych (budżetów), Zbywca jest w stanie zaprezentować posiadane dane finansowe w podziale na główne obszary jego działalności, tj. odrębnie dla Wsparcia IT oraz Pozostałej działalności.

Zbywca dla potrzeb prowadzonej działalności posiada rachunki bankowe w PLN i w EUR, które są obecnie wykorzystywane zarówno do działalności Zbywcy objętej transakcją, jak i pozostającej u Zbywcy. W związku z tym posiadane rachunki bankowe nie będą objęte transferem, gdyż są one potrzebne Zbywcy dla rozliczeń tej części działalności, która po transakcji będzie w dalszym ciągu realizowana przez Zbywcę. Wraz z działalnością w zakresie Wsparcia IT na Nabywcę nie zostaną przeniesione żadne środki pieniężne.

Wnioskodawca pragnie przy tym wskazać na wyrok NSA z dnia 23 listopada 2017 r., sygn. I FSK 327/16, zgodnie z którym przekazanie środków pieniężnych w ramach transakcji ZCP nie jest konieczne. NSA uznał w przedstawionym wyroku w podobnym przypadku, że: „Należy zatem się zgodzić z sądem pierwszej instancji, że wskazane we wniosku wyodrębnienie finansowe jest wystarczające w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Nie ma także obowiązku posiadania odrębnych rachunków bankowych i własnych środków finansowych”. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że w przypadku transakcji polegającej na sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych, warunek przekazania środków pieniężnych dla jej zakwalifikowania jako ZCP byłby pozbawiony sensu ekonomicznego, gdyż de facto musiałoby to znaleźć odzwierciedlenie w (zwiększonej) cenie za ZCP, i w istocie wynagrodzenie w tej części dotyczyłoby zapłaty za przekazywane środki pieniężne.

Podobne stanowiska prezentowane są również w wydawanych interpretacjach indywidualnych, w tym np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 października 2015 r., sygn. IPPP3/4512-790/15-2/RM, w której wnioskodawca wyraźnie zaznaczył: „W celu uniknięcia wątpliwości, strony Umowy sprzedaży wskazały w jej treści, iż środki pieniężne na rachunkach bankowych prowadzonych dla nabywanych przedsiębiorstw oraz wszelkie należności pieniężne należne do dnia zawarcia Umowy sprzedaży na podstawie jakiejkolwiek umowy, której stroną są sprzedawcy w związku z działalnością przedsiębiorstw nie będą należały do zbywanych przedsiębiorstw, i tym samym nie przejdą na Spółkę w wyniku zawarcia Umowy sprzedaży”, a mimo to organ uznał, że „(...) transakcja sprzedaży składników majątkowych określonych jako zespół majątkowy nr 1 i zespół majątkowy nr 2, wskazanych przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, stanowić będzie transakcję zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT”.

Zatem w opinii Stron działalność w zakresie Wsparcia IT w momencie sprzedaży spełniał będzie również przesłankę wyodrębnienia pod względem finansowym, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

D)Wyodrębnienie funkcjonalne oraz zdolność do prowadzenia (kontynuowania) działalności gospodarczej

Składniki majątkowe mające tworzyć ZCP powinny umożliwiać Zbywcy oraz po ich sprzedaży również Nabywcy realizację określonych zadań gospodarczych (prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie Wsparcia IT). Innymi słowy wyodrębnienie funkcjonalne powinno być rozumiane jako przeznaczenie zespołu majątku (oraz zobowiązań) mającego stanowić ZCP do realizacji określonych zadań/funkcji gospodarczych. Zatem ZCP powinno obejmować elementy niezbędne do dalszego samodzielnego wykonywania działań gospodarczych, które realizuje w obecnej strukturze przedsiębiorstwa (tak m.in. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 grudnia 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.618.2018.2.JG, interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 kwietnia 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1. 4012.72.2018.2.RW oraz powoływana już interpretacja DKIS z dnia 30 listopada 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.634.2018.1.JF).

W ocenie Stron o wyodrębnieniu funkcjonalnym ZCP świadczy m.in. przypisanie do niego odpowiednich zasobów, przyjęte w jednostce gospodarczej rozwiązania organizacyjne i finansowe, które umożliwiają realizację przez ZCP określonej działalności gospodarczej, niezależnie od pozostałych jednostek w ramach danego podmiotu gospodarczego, bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów na wyposażenie lub wprowadzanie istotnych zmian organizacyjnych w celu umożliwienia samodzielnego wykonywania funkcji gospodarczych po wyodrębnieniu ZCP z takiego podmiotu.

Jak wynika z opisu planowanej transakcji, działalność w zakresie Wsparcia IT posiada określone i przyporządkowane funkcje oraz stanowi odrębną działalność w stosunku do Pozostałej działalności Zbywcy. Ponadto, dzięki zasobom ludzkim będącym kluczowym składnikiem dla prowadzenia działalności w obszarze Wsparcia IT, składnikom majątkowym wykorzystywanym przez dedykowane zasoby ludzkie i przejmowanej strukturze organizacyjno-finansowej, zapewniona zostanie Nabywcy możliwość realizacji zadań związanych z powyższymi funkcjami. Innymi słowy po dokonaniu planowanej transakcji Nabywca będzie w stanie kontynuować realizację czynności w obszarze Wsparcia IT dla własnych potrzeb, jak i dla całej Grupy (w tym m.in. dla zagranicznych spółek z Grupy) w oparciu o przejmowane zasoby osobowe i majątkowe posiadane obecnie przez Zbywcę (w tym jako posiadacz zależny, tj. zasoby majątkowe użytkowane na bazie umowy poddzierżawy zawartej obecnie z Nabywcą, których właścicielem lub leasingobiorcą jest Nabywca) w analogicznym zakresie jak dotychczas Zbywca.

Podsumowując, w ocenie Spółki potwierdzonej także stanowiskami organów podatkowych, w przypadku planowanej transakcji spełniony będzie warunek wyodrębnienia funkcjonalnego oraz zdolności do prowadzenia (kontynuowania) działalności gospodarczej, o którym mówi art. 2 pkt. 27e ustawy o VAT, zawierający definicję ZCP.

Dlatego też, w świetle powyższego Wnioskodawcy są zdania, że działalność w zakresie Wsparcia IT, wyposażona we wszystkie opisane w niniejszym wniosku elementy, będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt. 27e ustawy o VAT.

W zakresie pytania nr 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, „opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”.

Jednocześnie, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, „przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Zauważyć należy, iż ustawodawca wskazując w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, że jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia ZCP, nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając jednak zakres przedmiotowy ustawy o VAT, zdaniem Stron pojęcie transakcji zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy VAT, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Wnioskodawcy zamierzają zawrzeć umowę nabycia przez Nabywcę części działalności Zbywcy związanej ze Wsparciem IT. Transakcja będzie stanowiła transfer funkcji, ryzyk lub aktywów w rozumieniu przepisów o cenach transferowych, za które Zbywcy będzie należne odpowiednio ustalone wynagrodzenie.

Zatem w ocenie Stron - jeżeli stanowisko wyrażone w pytaniu oznaczonym nr 1 będzie prawidłowe, wówczas przeniesienie do Nabywcy działalności w zakresie Wsparcia IT jako zbycie ZCP nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Zbywcy, zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy o VAT. W rezultacie planowana transakcja nie powinna być udokumentowana przez Zbywcę fakturą VAT.

W zakresie pytania nr 3

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy o VAT: „Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego”.

Przepis art. 91 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż „W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania”.

Ponadto, w świetle art. 91 ust. 4 ustawy o VAT: „W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty”.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy o VAT: „Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi”.

Przy czym zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT: „W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Mając na uwadze argumenty przytoczone w zakresie pytania 1 i 2, zdaniem Stron, należy stwierdzić, że sprzedaż działalności w zakresie Wsparcia IT będzie stanowiła transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a w konsekwencji Zbywca, w oparciu o wskazany art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nie będzie zobowiązany do dokonania korekty wcześniej odliczonego VAT. Obowiązek dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego, może potencjalnie powstać jedynie po stronie Nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w sytuacji gdyby nabywany zespół składników nie był w pełni wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W zakresie pytania nr 5

W przypadku uznania przez Organ, że zbycie działalności dotyczącej Wsparcia IT nie stanowi zbycia ZCP, wówczas transakcja ta powinna zostać uznana za podlegającą opodatkowaniu według zasad charakterystycznych dla poszczególnych składników (jako dostawa towarów lub świadczenie usług), zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do definicji zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym przez pojęcie towarów w rozumieniu ustawy o VAT (art. 2 pkt 6) należy uznawać rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, przez świadczenie usług należy także rozumieć zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Zauważyć zatem należy, że świadczenie usług może polegać nie tylko na zachowaniu aktywnym (np. uczynienie czegoś, wykonanie), ale także zachowaniu biernym (np. powstrzymywanie się od wykonania czegoś).

Należy jednak podkreślić, że także przy zachowaniu biernym, stanowiącym świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, konieczne jest istnienie stosunku zobowiązaniowego - innymi słowy nie świadczy usługi podatnik, który bez uprzedniego zobowiązania do takiego zachowania powstrzymuje się od dokonywania pewnych czynności. Jak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 2 czerwca 2016 r. (sygn. akt III SA/GI 95/16): „Nie jest możliwe świadome wykonywanie usługi tolerowania czynności lub sytuacji w stanie przeszłym, w przypadku, gdy świadczący w ogóle nie wie, że taką usługę wykonuje lub, że już ją wykonał, a jej odbiorca nie wie, że ktokolwiek cokolwiek mu świadczy oraz, że oczekuje za to wynagrodzenia”.

W związku z powyższym, w ocenie Stron, aby powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji mogło zostać uznane za usługę w rozumieniu ustawy o VAT, zobowiązanie to winno być odpłatne, wynikać ze stosunku zobowiązaniowego, ponadto musi istnieć podmiot będący beneficjentem (konsumentem) tego zobowiązania.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, [że] Strony planują zawrzeć umowę nabycia części działalności Zbywcy związanej ze Wsparciem IT. Transakcja będzie stanowiła transfer funkcji, ryzyk lub aktywów w rozumieniu przepisów o cenach transferowych, za które Zbywcy będzie należne odpowiednio ustalone wynagrodzenie. Z uwagi na specyfikę planowanej transakcji ustalona przez Strony wartość wynagrodzenia należnego Zbywcy będzie wyższa od wartości rynkowej składników majątkowych objętych planowaną transakcją i dotyczących działalności w obszarze Wsparcia IT.

W związku z tym, iż w wyniku planowanej transakcji Zbywca wygasi swoją działalność w obszarze Wsparcia IT, a całość praw oraz obowiązków w tym zakresie przejmie Nabywca, w przypadku uznania, że transakcja nie stanowi zbycia ZCP, wynagrodzenie należne Zbywcy poza aspektem sprzedaży poszczególnych składników majątkowych dotyczących działalności w obszarze Wsparcia IT obejmie również wynagrodzenie za przejęcie przez Nabywcę potencjału zysku związanego transferowaną działalnością (forma rekompensaty za transfer funkcji oraz zaniechanie działań Zbywcy w wykonywaniu tych funkcji, a w konsekwencji utratę źródła przychodów).

W konsekwencji, w przypadku gdyby okazało się, że Organ nie zgadza się ze stanowiskiem Stron przedstawionym w zakresie pytania nr 1 (tj. Organ uznałby, że planowana przez Strony transakcja nie stanowi sprzedaży ZCP), zdaniem Stron planowana transakcja zbycia działalności dotyczącej Wsparcia IT (o ile nie będzie to ZCP) będzie podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Zbywcy na zasadach ogólnych i według stawki 23%, a podstawą opodatkowania VAT będzie całkowite należne Zbywcy wynagrodzenie, które obejmować będzie odpowiednio wynagrodzenie za odstąpienie biznesu (exit payment) oraz za sprzedaż poszczególnych składników majątkowych.

W zakresie pytania nr 6

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, „kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwoty podatku wynikająca z faktur otrzymanych podatnika z tytułu nabycia towarów i usług”.

Art. 88 ustawy o VAT wskazuje jednocześnie sytuacje, w jakich podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT. Przykładowo, art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT stanowi, że „nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku”.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym mechanizmem zapewniającym neutralność podatkową rozliczeń w VAT dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Jak wskazuje się w doktrynie, „Prawo to jest jednym z podstawowych elementów konstrukcji tego podatku od wartości dodanej. [...] Prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych jest istotą podatku od towarów i usług”. [W. Modzelewski, Komentarz do ustawy o podatku od towarów i usług. Komentarz, Wyd. 22, Warszawa 2022, dostęp: Legalis].

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w przypadku łącznego spełnienia następujących przesłanek:

(i)odliczenia dokonuje podmiot prowadzący działalność gospodarczą (podatnik), który nabył towary / usługi,

(ii)towary i usługi, na nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,

(iii)nie wystąpiła żadna z przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Nabywca jest czynnym podatnikiem. Co więcej, intencją Nabywcy jest kontynuowanie działalności gospodarczej prowadzonej dotychczas przez Zbywcę w ramach działalności w zakresie Wsparcia IT dla wewnętrznych potrzeb lub celem świadczenia usług dla podmiotów z Grupy. W związku z tym składniki majątku związane z prowadzeniem działalności w zakresie Wsparcia IT nabyte przez Nabywcę będą bezpośrednio lub pośrednio związane z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT.

Jednocześnie nie wystąpią przesłanki wymienione w art. 88 ustawy o VAT (w tym m.in. w zakresie elementów planowanej transakcji dotyczących działalności w zakresie Wsparcie IT, nie będą one podlegały zwolnieniu z opodatkowania VAT ani nie będą wyłączone z opodatkowania VAT).

Reasumując, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że w przypadku negatywnej odpowiedzi Organu na pyt. 1 (tj. uznania, że działalność w zakresie Wsparcia IT nie stanowi ZCP, i w rezultacie sprzedaż działalności w zakresie Wsparcia IT powinna być opodatkowana VAT po stronie Zbywcy), Nabywca, który dokona nabycia działalności Zbywcy związanej ze Wsparciem IT, będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury lub faktur wystawionych przez Zbywcę (w zakresie w jakim nabywane składniki podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT) - na zasadach ogólnych przewidzianych dla odliczenia w ustawie o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie podatku od towarów i usług – część pytania nr 1 oraz pytania nr 2-3 – jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Z uwagi na uznanie stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania nr 1, dotyczącego podatku od towarów i usług, za prawidłowe, nie udzielam odpowiedzi oraz nie dokonuję oceny stanowiska w zakresie pytań nr 4-5 (we wniosku Stron pytania nr 5-6) ze względu na warunkowy sposób sformułowania pytań. Oczekiwali na nie Państwo odpowiedzi wyłącznie w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1.

Ponadto wskazuję, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, którego dotyczą w części pytanie nr 1 oraz pytania nr 7-11, a także podatku od czynności cywilnoprawnych, którego dotyczy pytanie nr 4, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawców, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawcy, w treści składanego wniosku, kształtują jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

ABC (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.