Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.381.2020.1.MB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.08.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.381.2020.1.MB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2020 r. (data wpływu 10 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną, nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Stowarzyszenie w ramach umowy będzie realizować operację w ramach poddziałania () w ramach działania () objętego () w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych.

Stowarzyszenie () będzie realizować operację pn. (). W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Wzmocnienie kapitału społecznego poprzez opracowanie i druk gry edukacyjnej pn. () oraz jej nieodpłatną dystrybucję podczas promującego grę wydarzenia edukacyjnego, poprzez realizację następujących wskaźników: liczba wydarzeń/imprez - () szt.

W ramach operacji Stowarzyszenie () planuje opracowanie i druk gry. Gra umożliwia zapoznanie się z kompetencjami gminy, powiatu czy województwa oraz będzie pełnić rolę edukacyjną umożliwiającą poznanie gminy/powiatów/województwa znajdujących się na terenie działania Stowarzyszenia ().

W ramach projektu zostanie wykonane:

  1. Opracowanie, przygotowanie, druk i dostawa gry:

Planuje się opracowanie, przygotowanie, druk i dostawę gry ().

Gracze stają się na czas rozgrywki lokalnymi politykami z różnych szczebli władzy samorządowej. Wspólnie będą musieli decydować jakie inwestycje chcą zrealizować w poszczególnych gminach wchodzących w skład powiatu. W trakcie gry dowiedzą się jakie zadania są odpowiednie dla różnych JST, jak zarządzać środkami publicznymi i jakie regulacje są z nimi związane.

Gra będzie także okazją do ćwiczenia negocjacji. Gracze będą musieli wspólnie dochodzić do porozumienia, negocjować i tworzyć strategie rozwoju powiatu/gminy/województwa. Każdy z nich będzie posiadać odmienną rolę od wójtów, przez radnych do starosty. Rola wpływać będzie na możliwości działania i dostępne narzędzia.

Format składa się z pudełka a w nim: () kart graczy, () kart gry, zestaw naklejek do głosowania, () dużych kart mapy, instrukcja (). Narzędzie będzie do wykorzystania w trakcie lekcji oraz spotkań i warsztatów edukacji nieformalnej. Wnioskodawca przygotuje () egzemplarzy takiej gry.

  1. Wydarzenie edukacyjne:

Planuje się w ramach operacji wydarzenie edukacyjne trwające () godziny w oparciu o grę ().

  • przygotowanie i druk plakatu promującego wydarzenie () sztuk
  • animatorzy prowadzący wydarzenie,
  • przygotowanie i obsługa wydarzenia edukacyjnego,
  • poczęstunek dla ok. () uczestników wydarzenia w postaci: ciasta, ciasteczka, kawa, herbata, soki, woda.

W ramach planowanej do realizacji operacji Stowarzyszenie () nie będzie uzyskiwać dochodu. Stowarzyszenie będzie miało prawa autorskie, prawa majątkowe do gry edukacyjnej (). Gra będzie upowszechniania bezpłatnie podczas wydarzenia, w siedzibie stowarzyszenia, na targach, na wydarzeniach, które będą odbywały się na obszarze LSR. W/w gra nie jest sztucznie wyodrębnionym elementem. Operacja jest zamknięta w całość.

W związku z promocją marki (), zawsze będą rodzić się pytania, czy projekt posiadający w nazwie wyrażenie () będzie sztucznie wyodrębnionym elementem. Marka lokalna () jest narzędziem promocji produktów i usług związanych z regionem, oferowanych przez twórców i usługodawców z obszaru dziewięciu gmin: ().

Biorąc pod uwagę planowane koszty przedsięwzięcia - nie jest konieczne dokonywanie konkurencyjnego wyboru wykonawców zadań (zgodnie z obowiązującymi przepisami - kwota projektu nie przekracza () euro). Organizacja tego wydarzenia będzie poprzedzona rozeznaniem rynku za pośrednictwem zapytań ofertowych rozesłanych przy pomocy email, bądź za pośrednictwem zapytań przekazywanych telefonicznie. Na tej podstawie zostaną wybrane optymalne oferty, które pozwolą na racjonalne poniesienie kosztów kwalifikowanych przedstawionych we wniosku i osiągnięcie zaplanowanych celów.

Wydarzenie będzie miało nieodpłatny charakter oraz będzie ogólnodostępne. Przewidywana liczba uczestników to () osób. Wszyscy mieszkańcy obszaru działania Stowarzyszenia () oraz turyści odwiedzający teren LGD będą mogli na miejscu zapoznać się z grą edukacyjną () oraz otrzymać grę edukacyjną w prezencie.

Proponowany tytuł wydarzenia: Gra edukacyjna ().

Lokalizacja: ().

Godzina: ().

Termin: ().

Proponowany program wydarzenia

() - przywitanie gości przez Prezesa Stowarzyszenia ()

() -wydarzenie edukacyjne ()

() - zakończenie

Operacja pozwoli na osiągnięcie następujących rezultatów:

  • wzmocnienie tożsamości lokalnej mieszkańców LGD opartej na wykorzystaniu lokalnych kulturowych, lub historycznych.
  • zbudowanie pozytywnego wizerunku () , opartego na tradycji, autentyczności i zrównoważonym rozwoju.

Rezultaty będą mierzone na podstawie wskazanych w sekcji () wskaźników. Zaplanowany zakres działań oraz koszty wskazane we wniosku.

Stowarzyszenie () chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej operacji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Musi jednak wykazać, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji w/w operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność, składanego przez Stowarzyszenie - interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Stowarzyszenie jest zobligowane do dostarczenia takiej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie () ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu pn. () organizowanego w 2020 roku, współfinansowanego w ramach poddziałania () w ramach działania () objętego () w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, a także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn.zm.) Stowarzyszenie () nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur, gdyż nabywane usługi i towary nie są przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W sytuacji, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego to podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o tę różnicę za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasada ta wynika z art. 87 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. Odliczenia tego dokonać musi zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wówczas podatnik ma możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdy dokonuje zakupów potrzebnych dla wykonywanych czynności opodatkowanych.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podatnik definiowany jest jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja o charakterze uniwersalnym pozwala na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w obrocie gospodarczym.

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Natomiast dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez stowarzyszenie przeznaczony na realizację celów statutowych nie może być podzielony między jego członków.

Z opisu sprawy zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt w ramach poddziałania () w ramach działania () objętego (). Przedmiotem projektu jest wzmocnienie kapitału społecznego poprzez opracowanie i druk gry edukacyjnej pn. (). Korzystanie z gry będzie odbywało się nieodpłatnie, a stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie osiąga zysku z realizacji projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu pn. ().

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego według zasad określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest nabywaniem towarów i usług wykorzystywanych do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydarzenie () będzie miało ogólnodostępny i nieodpłatny charakter. Opracowana w ramach projektu gra zostanie upowszechniona bezpłatnie podczas wydarzenia. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu pn. (). Tym samym, wystąpi brak prawa do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej