Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.802.2022.1.MD

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.802.2022.1.MD

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo – pismami z 22 listopada 2022 r. (wpływ 22 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług, dostawy towarów lub świadczonych usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie art. 43 ust. 1 pkt 18 zwolnione są z podatku VAT usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i usług z tymi usługami związane, wykonane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Wszystkie nabyte (zakupione) towary i usługi w związku z realizacją projektu „…” nr umowy …. są wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy od towarów i usług (podatku VAT).

Dokumenty zakupu (faktury i rachunki) związane z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu zostały wystawione przez Wykonawców bezpośrednio na Szpital w …..

Celem głównym projektu jest zwiększenie wykorzystywania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w Szpitalu w procesie komunikacji między pacjentami, placówką opieki zdrowotnej i personelem medycznym.

Cele szczegółowe projektu to:

1)W obszarze komunikacji:

-zwiększenie dostępności usług publicznych świadczonych on-line dla mieszkańców województwa;

-ułatwienie komunikacji na linii pacjent - personel medyczny oraz na linii pacjent – podmiot leczniczy;

-zwiększenie liczby osób korzystających z usług publicznych on-line;

-rozwój kompetencji w obszarze korzystania z... wśród pacjentów i personelu.

2)W obszarze zdrowia:

-zwiększenie dostępności do świadczeń medycznych;

-poprawa jakości życia;

-zwiększenie skuteczności leczenia poprzez możliwość regularnego przesyłania danych z elektronicznej dokumentacji medycznej.

3)W obszarze organizacyjnym oraz kosztów leczenia:

-usprawnienie procesu obsługi pacjenta;

-zwiększenie efektywności pracy personelu;

-podniesienie jakości obsługi pacjenta;

-reorganizacja pracy personelu pozwalająca na wydłużenie czasu jaki personel medyczny może poświęcić bezpośrednio pacjentowi;

-optymalizacja kosztów funkcjonowania podmiotu leczniczego;

-organizacja czasu przebywania pacjenta w placówce medycznej poprzez zarządzanie godzinami pracy i godzinami szczytu oraz poprawę kierowania pacjentów do odpowiednich lekarzy i specjalistów;

-wyeliminowania zbędnych wizyt w podmiocie leczniczym.

Łączny koszt brutto wdrożenie elektronicznych usług publicznych to kwota brutto zł (w tym objętych Fakturami VAT).

Do kosztów kwalifikowanych projektu zaliczono koszty podatku VAT wynikających z zakupu usług:

1)Faktura VAT nr ….. Wykonanie analizy przedwdrożeniowej do projektu.

2)Faktura VAT nr …. dostawa sprzętu komputerowego.

3)Faktura VAT nr …. Dostawa infrastruktury serwerowej.

4)Faktura VAT nr ….. Dostawa i wdrożenie oprogramowania wraz z przeszkoleniem.

5)Faktura VAT nr ….. Wykonanie Etapu II i III usług inżyniera projektu „….”.

6)Faktura VAT nr …. Wykonanie Etapu I usług inżyniera projektu „….”

7)Faktura VAT nr ….. Wykonanie studium wykonalności projektu „….”.

8)Faktura nr …. Tablica pamiątkowa.

9)Faktura nr ….. – promocja projektu

Na wszystkie ww. wydatki zostały wystawione faktury z naliczonym podatkiem VAT 23%.

W oparciu o zapisy umowy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt d rozporządzenia Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającym Rozporządzenie (WE) nr 1783/1999, podatek od towarów może być uznany za kwalifikowany tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez Beneficjenta, a ten nie ma możliwości do jego odzyskania. Szpital jako Beneficjent ubiegając się o udzielenie dotacji z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego złożył oświadczenie do Instytucji Zarządzającej – iż w oparciu o przepisy art. 86 ust. 1 oraz ust. 13-13a i w trybie art. 91 ust. 7-8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa VAT”), nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu. Uzasadniając w następujący sposób: Usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczeń usług ściśle z tymi usługami związane, wykonane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze kwalifikowane jako PKD Q.86.10.Z Działalność szpitali, są na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) zwolnione z opodatkowanie podatkiem VAT.

Zakupione w projekcie towary i usługi dotychczas nie były przez Beneficjenta (Szpital) wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

W związku z powyższym Szpital … nie dokonał obniżenia należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wyżej wymienionym projektem. Z uwagi na fakt, iż Szpital nie miał możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę naliczonego podatku VAT, zaliczył poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.

Pytanie

Czy Szpital miał prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów (wydatków) stanowiących koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu „…” dofinansowanej Umową nr … ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Oś Priorytetowa 3 – Cyfrowy Region Działania …-E-zdrowie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z realizacją projektu Szpital nie posiada możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków kwalifikowanych w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A contrario ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

Realizacja projektu przez Szpital nie będzie wiązała się z żadnymi czynnościami opodatkowanymi VAT, z tytułu realizacji projektu w Szpitalu nie będą generowane przychody podlegające VAT. Otrzymanie powyżej interpretacji podatkowej jest niezbędne w celu rozliczenia wniosku od Instytucji Zarządzającej – Urząd Marszałkowski w związku z projektem „….” ... Województwa, Osi Priorytetowej 3 – Cyfrowy Region. Działania …-E-zdrowie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Szpital zrealizował projekt pn. „…”. Celem głównym projektu jest zwiększenie wykorzystywania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w Szpitalu w procesie komunikacji między pacjentami, placówką opieki zdrowotnej i personelem medycznym. Dokumenty zakupu związane z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu zostały wystawione przez Wykonawców bezpośrednio na Szpital.

W tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

Należy zaznaczyć, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak wynika z opisu sprawy wszystkie nabyte (zakupione) towary i usługi w związku z realizacją projektu są wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

W konsekwencji powyższego ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabytych towarów i usług w ramach realizowanego projektu „….”.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydając przedmiotową interpretację Organ jako element przedstawionego stanu faktycznego przyjął wskazaną przez Państwa okoliczność, że „wszystkie nabyte (zakupione) towary i usługi w związku z realizacją projektu „…” nr umowy … są wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy od towarów i usług (podatku VAT)”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany przez Państwa tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).