Wliczanie kwot refundacji do limitu wartości sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.630.2022.2.MSU

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.630.2022.2.MSU

Temat interpretacji

Wliczanie kwot refundacji do limitu wartości sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie wliczania kwot refundacji do limitu wartości sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 października 2022 r. (data wpływu) oraz pismem z 25 października 2022 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich. Osiąga przychody ze sprzedaży towarów i usług oraz uzyskała Pani refundację wynagrodzeń oraz opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego z Ochotniczych Hufców Pracy.

W minionym roku podatkowym korzystała Pani z tarczy antykryzysowej dot. zapobiegania skutków pandemii COVID, na refundację wynagrodzeń zatrudnionych przez Panią pracowników na pełen etat. W tym roku podatkowym ma Pani możliwość skorzystania ze szkoleń na podniesienie kwalifikacji zawodowych oraz zatrudnionych przez Panią pracowników z Krajowego Funduszu Szkoleniowego organizowanych przez Urząd Pracy. W obecnym roku podatkowym dwie z uczennic przygotowujące się do nauki zawodu kończą szkołę egzaminem zawodowym. Za każdy zdany egzamin przyznawane jest dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego dla pracodawcy.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, iż otrzymane refundacje, obejmujące zakres przedstawionych pytań, nie mają związku z konkretnymi świadczonymi przez Panią usługami. Są to ogólne refundacje wynagrodzeń pracowników młodocianych, którzy uczą się zawodu i odbywają praktyki zawodowe w Pani zakładzie.

Otrzymane refundacje nie mają wpływu na ceny usług w Pani firmie, ceny te pozostają niezmienne.

Szkolenia refundowane przez Krajowy Fundusz Szkoleniowy służą podtrzymaniu jakości świadczonych usług. Są one konieczne do podążania za trendami we fryzjerstwie, co jest niezbędnym elementem, aby „utrzymać klienta”. Nie są to jednak szkolenia, których ukończenie sprawia, że cena usług wzrasta.

Ceny w Pani salonie nie są zależne od tych czynników. Szkolenia są konieczne dla utrzymania jakości świadczonych usług na niezmiennym, wysokim poziomie zgodnym z obowiązującymi trendami we fryzjerstwie. Ukończenie szkoleń i otrzymanie refundacji nie sprawia, że ceny w salonie są niższe, ani też nie sprawia, że są one wyższe. Szkolenia i refundacje pozostają bez związku na cenę ostateczną oferowanych usług.

Pracownicy młodociani zatrudnieniu są w Pani salonie na podstawie umów o pracę w celu przygotowania zawodowego.

Nie jest Pani płatnikiem podatku VAT.

Pytania

1.Czy refundacja wynagrodzeń oraz opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych wlicza się do limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, których wartość sprzedaży nie przekroczyła kwoty 200.000 zł? (stan faktyczny)

2.Czy refundacja wynagrodzeń pracowników, których zatrudnia Pani na pełen etat, z tarczy antykryzysowej, również wlicza się do tego limitu? (stan faktyczny)

3.Czy szkolenia na podniesienie Pani kwalifikacji oraz Pani pracowników, refundowane z Krajowego Funduszu Szkoleniowego, wlicza się do limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT? (stan faktyczny)

4.Czy dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego dla pracodawcy uwzględnia się do limitu ustalonego, jako próg przy przejściu na podatek VAT? (zdarzenie przyszłe)

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, firma nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Wymieniony zaistniały stan faktyczny oraz zdarzenia przyszłe nie będą wchodzić do limitu określającego zwolnienie od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ do limitu zalicza się przychody z tytułu sprzedaży towarów i usług, a wymienione zdarzenia nie są takim przychodem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30cart. 32art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika więc, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich. Uzyskała Pani refundację wynagrodzeń oraz opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego z Ochotniczych Hufców Pracy. W minionym roku podatkowym korzystała Pani z tarczy antykryzysowej dot. zapobiegania skutków pandemii COVID, na refundację wynagrodzeń zatrudnionych przez Panią pracowników na pełen etat. W tym roku podatkowym ma Pani możliwość skorzystania ze szkoleń na podniesienie kwalifikacji zawodowych oraz zatrudnionych przez Panią pracowników z Krajowego Funduszu Szkoleniowego organizowanych przez urząd pracy. W obecnym roku podatkowym dwie z uczennic przygotowujące się do nauki zawodu kończą szkołę egzaminem zawodowym. Za każdy zdany egzamin przyznawane jest dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego dla pracodawcy. Otrzymane refundacje, obejmujące zakres przedstawionych pytań, nie mają związku z konkretnymi świadczonymi przez Panią usługami. Są to ogólne refundacje wynagrodzeń pracowników młodocianych, którzy uczą się zawodu i odbywają praktyki zawodowe w Pani zakładzie. Otrzymane refundacje nie mają wpływu na ceny usług w Pani firmie, ceny te pozostają niezmienne. Szkolenia refundowane przez Krajowy Fundusz Szkoleniowy służą podtrzymaniu jakości świadczonych usług. Są one konieczne do podążania za trendami we fryzjerstwie, co jest niezbędnym elementem, aby „utrzymać klienta”. Nie są to jednak szkolenia, których ukończenie sprawia, że cena usług wzrasta.

Jak wskazano powyżej, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie – jak Pani wskazała – otrzymane refundacje nie mają wpływu na ceny usług w Pani firmie, ceny te pozostają niezmienne.

Zatem ww. refundacji nie można rozpatrywać w kategorii dotacji czy innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Z uwagi na powyższe, otrzymanych przez Panią refundacji nie należy wliczać do podstawy opodatkowania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że otrzymane przez Panią refundacje objęte pytaniami nr 1-4 – z uwagi na fakt, że jak Pani wskazała, nie mają wpływu na ceny świadczonych usług w Pani firmie – nie wchodzą do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nie wlicza się kwoty przedmiotowych refundacji do limitu wartości sprzedaży, uprawniającego do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Pani uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a; 

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).