Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.110.2022.1.ZW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.110.2022.1.ZW

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w konkursie (...). Uzupełnili go Państwo pismem z 15 marca 2022 r. (wpływ 15 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W związku z zamiarem złożenia wniosku o dofinansowanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) na dotację w konkursie (…) pn. „(…)” realizowanego w (…), niezbędnym jest załączenie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości prawnej odliczenia podatku od towarów i usług − VAT.

Zarząd Powiatu X, zadania publiczne Powiatu wykonuje przy pomocy jednostek organizacyjnych Powiatu, między innymi przez: (…).

Beneficjentem środków dofinansowanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…), może być jednostka samorządu terytorialnego − a więc Powiat X. Jednostki budżetowe Powiatu X nie posiadają osobowości prawnej i nie mogą być beneficjentem, mogą być natomiast realizatorem zadania. Podczas realizacji tego zadania, faktury będą wystawiane na Powiat X. Właścicielem majątku jest Powiat X.

Zgodnie z art. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2022 poz. 528), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez Powiat należą m.in. edukacja publiczna (art. 4 ust. 1 ww. ustawy), przeciwdziałanie bezrobociu, aktywizacja lokalnego rynku pracy (art. 4 ust. 1 pkt. 17 ww. ustawy) oraz utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust.1 pkt. 19 ww. ustawy).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W przypadku wnioskowanego projektu tj. „(…)” realizowanego przez (…), współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…), Powiat X realizował będzie działalność edukacyjną poprzez utworzenie ekopracowni geograficzno-przyrodniczej przeznaczonej do prowadzenia zajęć z geografii i ochrony środowiska przyrodniczego.

Zakup konkretnych elementów wyposażenia ekopracowni geograficzno-przyrodniczej ma na celu stworzenie odpowiedniej przestrzeni edukacyjnej, pozwalającej na wszechstronny rozwój młodzieży, pobudzenie zainteresowania naszą planetą oraz Wszechświatem, zwiększenie świadomości ekologicznej i troski o środowisko naturalne. Zajęcia będą sprzyjały realizacji treści zgodnych z nową podstawą programową. W ramach utworzonej ekopracowni geograficzno-przyrodniczej będą prowadzone nie tylko zajęcia wynikające z organizacji pracy szkoły, ale również zajęcia dodatkowe promujące kształtowanie postaw proekologicznych. Głównym efektem jakościowo-ilościowym utworzenia ekopracowni geograficzno-przyrodniczej ma być podniesienie jakości kształcenia geograficzno -przyrodniczego, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie ekologii, ochrony środowiska przyrodniczego.

Do pracowni zakupione zostaną m.in.: pomoce dydaktyczne w postaci map i plansz dydaktycznych, atlasy geograficzne, model układu słonecznego z zasilaniem bateryjnym, modele (obiegu wody w przyrodzie, ukształtowania terenu w przekroju, przekroju Ziemi), próbki gleb, skały i minerały, zestaw do badania gleby, globusy, materiały audiowizualne (…), laptop, wizualizer, ławki oraz krzesełka dla uczniów, biurko nauczycielskie.

Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: pomalowanie ścian (sala lekcyjna oraz zaplecze), położenie fototapety (sala lekcyjna), położenie wykładziny (sala lekcyjna oraz zaplecze), zamontowanie rolet (sala lekcyjna oraz zaplecze).

W oparciu o przedstawiony powyżej stan faktyczny, efekty zrealizowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Wskazana jednostka Powiatu X tj. (…) nie rozlicza się z tytułu podatku VAT.

W związku z wnioskowaniem o udzielenie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) wymagane jest od beneficjenta załączenie m.in. interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości prawnej odliczenia podatku od towarów i usług VAT, w związku z realizacją projektu w konkursie (…) realizowanego w (…), wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy Powiat X posiada możliwość prawną odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu w konkursie (…) realizowanego w (…) współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Na podstawie obowiązujących przepisów prawa uważa, że Powiat X nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu w konkursie (…) realizowanego w (…), współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920, ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Powiat zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) na dotację w konkursie (…) realizowanego w (…). Beneficjentem środków dofinansowanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) może być jednostka samorządu terytorialnego − a więc Powiat X. Jednostki budżetowe Powiatu X nie posiadają osobowości prawnej i nie mogą być beneficjentem, mogą być natomiast realizatorem zadania. Podczas realizacji tego zadania, faktury będą wystawiane na Powiat X. Właścicielem majątku jest Powiat X. W przypadku wnioskowanego projektu Powiat X realizował będzie działalność edukacyjną poprzez utworzenie ekopracowni geograficzno-przyrodniczej przeznaczonej do prowadzenia zajęć z geografii i ochrony środowiska przyrodniczego. Zakup konkretnych elementów wyposażenia ekopracowni geograficzno-przyrodniczej ma na celu stworzenie odpowiedniej przestrzeni edukacyjnej, pozwalającej na wszechstronny rozwój młodzieży, pobudzenie zainteresowania naszą planetą oraz Wszechświatem, zwiększenie świadomości ekologicznej i troski o środowisko naturalne. Zajęcia będą sprzyjały realizacji treści zgodnych z nową podstawą programową. W ramach utworzonej ekopracowni geograficzno-przyrodniczej będą prowadzone nie tylko zajęcia wynikające z organizacji pracy szkoły, ale również zajęcia dodatkowe promujące kształtowanie postaw proekologicznych. Głównym efektem jakościowo-ilościowym utworzenia ekopracowni geograficzno-przyrodniczej ma być podniesienie jakości kształcenia geograficzno-przyrodniczego, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie ekologii, ochrony środowiska przyrodniczego. Do pracowni zakupione zostaną m.in.: pomoce dydaktyczne w postaci map i plansz dydaktycznych, atlasy geograficzne, model układu słonecznego z zasilaniem bateryjnym, modele (obiegu wody w przyrodzie, ukształtowania terenu w przekroju, przekroju Ziemi), próbki gleb, skały i minerały, zestaw do badania gleby, globusy, materiały audiowizualne (…), laptop, wizualizer, ławki oraz krzesełka dla uczniów, biurko nauczycielskie. Zakres prac remontowych obejmuje m.in.: pomalowanie ścian (sala lekcyjna oraz zaplecze), położenie fototapety (sala lekcyjna), położenie wykładziny (sala lekcyjna oraz zaplecze), zamontowanie rolet (sala lekcyjna oraz zaplecze). W oparciu o przedstawiony powyżej stan faktyczny, efekty zrealizowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, nie będą mieli Państwo możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)” realizowanego w (…), ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).