w zakresie prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.537.2020.1.AR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.10.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.537.2020.1.AR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 7 września 2020 r. (data wpływu 9 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 7 września 2020 r. (data wpływu 9 września 2020 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 7 września 2020 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina D. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Od 1 stycznia 2017 roku Gmina scentralizowała swoje rozliczenia dotyczące podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi i składa jedną miesięczną deklarację VAT-7.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Gmina realizuje projekt pod nazwą .. Przedmiotem projektu jest modernizacja energetyczna 2 budynków użyteczności publicznej zlokalizowanych na terenie Gminy D., obejmująca niżej wymienione prace termomodernizacyjne:

  • ocieplenie ścian zewnętrznych budynków, stropodachów i dachu,
  • wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
  • budowę wentylacji mechanicznej,
  • modernizację systemu przygotowania c.w.u.
  • wymianę instalacji c.w.u., izolację przewodów zgodnie z WT, montaż perlatorów,
  • modernizację systemu ogrzewczego wymianę instalacji c.o., w tym montaż grzejników z zaworami termostatycznymi, izolacja przewodów zgodnie z WT, montaż systemu monitorowania i sterowania instalacją c.o.:
  • wymianę istniejącego oświetlenia na LED z zastosowaniem sterowania czujnikami ruchu.

Projekt obejmuje także przygotowanie dokumentacji, nadzór autorski i inwestorki oraz promocję projektu.

Inwestycja przyczynia się do redukcji emisji CO2 o 1004,37 mg/rok oraz redukcji PM10 o 0,74 tony/rok.

Projektem objęte są dwa budynki użyteczności publicznej budynek przy ul. Ł. 35 oraz budynek Zespołu Szkół, których właścicielem jest Gmina D.

Budynek przy ul. Ł. 35 użytkowany jest przez D. (...) na podstawie umowy użyczenia.

Budynek jest obiektem dwukondygnacyjnym, niepodpiwniczonym, wzniesionym w technologii tradycyjnej.

W ramach zadania zostaną wykonane następujące prace termomodernizacyjne:

  • ocieplenie ścian zewnętrznych budynków, stropodachów i dachu,
  • wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
  • modernizację systemu przygotowania c.w.u. wymianę instalacji c.w.u., izolację przewodów zgodnie z WT, montaż perlatorów,
  • modernizacja systemu ogrzewczego wymianę instalacji c.o., w tym montaż grzejników z zaworami termostatycznymi, izolacja przewodów zgodnie z WT, montaż systemu monitorowania i sterowania instalacją c.o.;
  • wymianę istniejącego oświetlenia na LED z zastosowaniem sterowania czujnikami ruchu.

Budynek Zespołu Szkół w D. jest to kompleks kilku części dobudowywanych w różnych okresach w latach 90-tych XX wieku.

Budynek składa się z następujących części: segment A (komunikacja), segment B (sale dydaktyczne), segment C (sale dydaktyczne), segment D (sala gimnastyczna z zapleczem), segment E (zaplecze gastronomiczne), segment F (zaplecze basenu), segment G (basen). Poszczególne części budynku szkoły mają różną wysokość i liczbę kondygnacji, część jest podpiwniczona, budynki wzniesione są w technologii mieszanej: tradycyjnej z elementami prefabrykowanymi.

W ramach modernizacji energetycznej budynku Zespołu Szkół zostaną wykonane niżej wymienione prace termomodernizacyjne:

  • ocieplenie ścian zewnętrznych budynków, stropodachów i dachu,
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
  • budowa wentylacji mechanicznej w sali sportowej centrala wentylacyjna nawiewnowywiewna z wymiennikiem krzyżowym,
  • budowa systemu wentylacji mechanicznej nawiewnowywiewnej z odzyskiem ciepła na basenie,
  • modernizacja systemu przygotowania c.w.u. wymiana instalacji c.w.u., izolacja przewodów zgodnie z WT, montaż perlatorów,
  • modernizacja systemu ogrzewczego wymianę instalacji c.o., w tym montaż grzejników z zaworami termostatycznymi, izolacja przewodów zgodnie z WT, montaż systemu monitorowania i sterowania instalacją c.o.;
  • wymiana istniejącego oświetlenia na LED z zastosowaniem sterowania czujnikami ruchu.

Zadanie obejmuje także wykonanie dokumentacji projektowej termomodernizacji obejmującą m.in. szczegółowe inwentaryzacje wielobranżowe, audyty energetyczne, projekty (budowlano-wykonawcze), przedmiary robót i kosztorysy inwestorskie, STWOiR, analizę techniczną i finansową, projekty dostosowania istniejących budynków do aktualnie obowiązujących przepisów przeciwpożarowych oraz pełnienie nadzoru autorskiego przez uprawnionych projektantów we wszystkich branżach, zgodnie z wymogami prawa budowlanego. W ramach zadania przewiduje się pełnienie nadzoru inwestorskiego nad przebiegiem inwestycji. Koszt będzie obejmował zakup usługi dotyczącej nadzoru nad projektem, a usługa ta będzie realizowana równolegle do prac termomodernizacyjnych, jakie zostały zaplanowane w modernizowanych budynkach. Ponadto w ramach promocji projektu przewidziano zaprojektowanie, wykonanie i montaż 2 szt. tablic informacyjno-pamiątkowych o wymiarach 80 x 120 cm, które zostaną zamontowane na budynkach objętych projektem.

Budynek przy ul. Ł. 35 został nieodpłatnie przekazany D. Stowarzyszeniu Rodzin w Kryzysie na podstawie umowy użyczenia. Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową (NGO) działająca na rzecz rodzin i osób w trudnej sytuacji życiowej. Głównym celem działalności jest integracja rodzin bez względu na pochodzenie społeczne, wykształcenie, religię i opcje polityczne; przeciwdziałanie bezrobociu i patologii społecznej w rodzinie; pomoc dla rodzin, samotnych matek, sierot, ofiar katastrof i klęsk żywiołowych; wspieranie osób i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym.

W budynku ZS obok działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT prowadzona jest działalność opodatkowana podatkiem VAT. Działalność opodatkowana podatkiem VAT to m.in. wynajem basenu, wynajem sali lekcyjnej, wynajem pomieszczenia pod sklepik szkolny, sprzedaż biletów na basen. W związku z epidemią koronawirusa COVID-19 działalność opodatkowana podatkiem VAT została zawieszona od 1 maja 2020 roku. Po unormowaniu sytuacji związanej z epidemią, szkoła planuje wznowić wynajem.

Wszelkie czynności w zakresie przedmiotowego projektu będzie realizowała Gmina D. jednostka samorządu terytorialnego.

Faktury VAT, dokumentujące poniesione wydatki w ramach opisanego powyżej projektu, wystawione będą na Gminę D.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i czynności niepodlegających.

Gmina nie będzie miała możliwości przypisania towarów i usług zakupionych w ramach projektu w całości do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że przedmiotowy wniosek dotyczy termomodernizacji ZS nr 4 oraz budynku przy ul. Ł. 35, a nie Ł. 34.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z 7 września 2020 r.):
Czy Gminie D. przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020. 106 t.j. z dnia 23 stycznia 2020 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści powyżej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi VAT.

Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1, wspomnianej ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Gmina zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2020. 713 t.j. z dnia 21 kwietnia 2020) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W opisanej powyżej sytuacji Gmina realizując projekt wykonuje zadania własne gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że w odniesieniu do nabywanych przez Gminę towarów i usługi wykorzystywanych do termomodernizacji budynku ul. Ł. 35 czyli infrastruktury przekazanej w nieodpłatne użyczenie tj. służącej czynnościom niepodlegającym podatkowi od towarów i usług, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, a mianowicie związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. W odniesieniu do tych wydatków Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach zakupowych w odniesieniu do zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W odniesieniu natomiast do nabywanych przez Gminę towarów i usług dotyczących termomodernizacji Zespołu Szkół, to z uwagi na fakt, że powstała infrastruktura będzie służyć zarówno czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT jak i niepodlegającym podatkowi VAT, Gminie przysługuje prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Gmina nie będzie jednak miała możliwości przypisania wszystkich zakupionych towarów i usług wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W związku z powyższym z wydatków inwestycyjnych dotyczących zarówno działalności opodatkowanej podatkiem VAT jak i niepodlegającej VAT Gmina odliczy podatek VAT naliczony przy zastosowaniu preproporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. W celu prawidłowego odliczenia podatku VAT Gmina zastosuje preproporcję wyliczoną dla Zespołu Szkół.

Mając na uwadze powyższe Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach zakupowych dotyczących przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193 ze zm.).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej sposobem określenia proporcji oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden całościowy sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego, jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia ustawodawca wskazał sposoby określenia proporcji ustalane według wzorów w przypadków samorządowych jednostek organizacyjnych tj. urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, jednostki budżetowej i zakładu budżetowego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt pod nazwą . Projektem objęte są dwa budynki użyteczności publicznej budynek przy ul. Ł. 35 oraz budynek Zespołu Szkół, których właścicielem jest Gmina D. Budynek przy ul. Ł. 35 został nieodpłatnie przekazany D. Stowarzyszeniu Rodzin w Kryzysie na podstawie umowy użyczenia.

W budynku ZS obok działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT prowadzona jest działalność opodatkowana podatkiem VAT. Działalność opodatkowana podatkiem VAT to m.in. wynajem basenu, wynajem sali lekcyjnej, wynajem pomieszczenia pod sklepik szkolny, sprzedaż biletów na basen. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i czynności niepodlegających.

Gmina nie będzie miała możliwości przypisania towarów i usług zakupionych w ramach projektu w całości do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .

Mając na uwadze brzmienie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Gminy jest przypisanie konkretnych zakupów do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku. W konsekwencji, z tytułu zakupów, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Jednocześnie w odniesieniu do zakupów, które w całości będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, Wnioskodawcy prawo do odliczenia nie będzie przysługiwało.

Natomiast w odniesieniu do tych zakupów, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (do czynności opodatkowanych) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a Wnioskodawca nie będzie w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, będzie miał obowiązek stosowania proporcji określonej w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Odnosząc się w pierwszej kolejności do zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, dotyczących budynku przy ul. Ł. 35, należy wskazać, że jak wynika z opisu sprawy budynek ten został nieodpłatnie przekazany D. Stowarzyszeniu Rodzin w Kryzysie na podstawie umowy użyczenia.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, z późn. zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, dotyczących budynku przy ul. Ł. 35 (budynek będzie przekazany na podstawie cywilnoprawnej umowy bezpłatnego użyczenia odrębnemu podmiotowi D. Stowarzyszeniu Rodzin w Kryzysie), należy wskazać, że Gmina nie będzie wykorzystywać efektów realizacji projektu do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Realizacja przedmiotowego projektu, dotyczącego budynku przy ul. Ł. 35 będzie bowiem prowadzona w zakresie wykonywania zadań publicznych nałożonych na Gminę ustawą o samorządzie gminnym, a tym samym nieodpłatne użyczenie ww. budynku nie będzie prowadzone w celu osiągania zysku, a wynikać będzie jedynie z realizacji zadania publicznego w zakresie zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Biorąc pod uwagę okoliczność, że przekazując w nieodpłatnie użyczenie ww. budynek Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika, czynności takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem jak wynika z powyższej analizy sprawy, towary i usługi nabywane w związku z realizowanym projektem dotyczącym budynku przy ul. Ł. 35 nie będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem budynek został nieodpłatnie przekazany D. Stowarzyszeniu na podstawie umowy użyczenia.

W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi budynku przy ul. Ł. 35.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że w związku z realizowanym projektem Wnioskodawca będzie ponosił wydatki dotyczące termomodernizacji budynku ZS, które są związane zarówno z wykonywaniem przez Gminę opodatkowanej działalności gospodarczej (czynności opodatkowane wynajem basenu, sali lekcyjnej oraz pomieszczenia pod sklepik szkolny, sprzedaż biletów na basen) jak również do wykonywania działalności innej niż gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Zgodnie z przywołanym wcześniej przepisem art. 86 ust. 2a ustawy, w sytuacji gdy podatnik nie jest w stanie przypisać towarów i usług w całości do działalności gospodarczej (nabywa towary i usługi wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej i działalności innej niż gospodarcza), dokonując odliczenia podatku naliczonego winien zastosować sposób określenia proporcji przewidziany w przepisach art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opisane okoliczności, na tle powołanych przepisów należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę na termomodernizację budynku ZS, związanych zarówno z działalnością gospodarczą jak i działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, których Wnioskodawca nie będzie w stanie przyporządkować wyłącznie do działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości w odniesieniu do nabywanych towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów, z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji ustalonego dla jednostki budżetowej gminy tj. dla Zespołu Szkół.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego zakupów związanych z termomodernizacją budynku przy ul. Ł. 35. Natomiast od zakupów związanych z termomodernizacją budynku ZS, które będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie przysługiwało w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do odliczenia części podatku naliczonego ustalonej według opisanych wyżej zasad, będzie przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych zawartych w art. 88 ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej