
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia w całości lub w części kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
(...) r. wpłynął Państwa wniosek z (...) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia w całości lub w części kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn.: (...) objętego (...), zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po zakończeniu.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z (...) r. (wpływ (...) r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa co miesiąc deklarację VAT-7. W (...) roku Gmina (...) pozyskała dofinansowanie na realizację projektu pn. (...) objętego (...).
Umowa o przyznaniu pomocy Nr (...) zawarta w dniu (...) roku pomiędzy Gminą (...) a Województwem (...) obejmuje modernizację wraz z wyposażeniem świetlicy w budynku OSP w (...), działka nr (...).
Przedmiotowy zakres projektu obejmuje:
(...)
Celem realizowanego projektu przez Gminę (...) jest rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury poprzez modernizację i wyposażenie świetlicy wiejskiej w (...).
Budynek OSP (...) przy (...) jest budynkiem wolnostojącym, piętrowym. Parter budynku jest użytkowany przez OSP. Piętro budynku do (...) roku było wykorzystywane przez Gminę raz w roku, na organizację dożynek. Przez resztę roku był nieużytkowany.
W (...) roku w miejscowości (...) zawiązało się Koło Gospodyń Wiejskich (...) Gmina oddała na podstawie umowy użyczenia piętro budynku, gdzie Koło utworzyło świetlicę. Świetlica jest ogólnodostępna, a wstęp jest wolny. Poprzez realizację inwestycji Gmina chce wesprzeć działalność Koła. W obecnym momencie budynek nie spełnia funkcji, ponieważ nie posiada zaplecza kuchennego.
Realizacja przedsięwzięcia jest bardzo istotna ze względu na zrównoważone rozmieszczenie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury kulturalno-rekreacyjnej. Budynek będzie wykorzystywany do działalności innej niż gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Budynek ze względu na swoją dostępność stanowić będzie swego rodzaju centrum aktywności i miejsce integracji członków wspólnoty wiejskiej.
Gmina ponosić będzie bieżące koszty utrzymania obiektu w zakresie remontów i modernizacji, ogrzewania, dostaw energii elektrycznej i wody, odbioru ścieków i odpadów. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania będącego przedmiotem wniosku będą wystawiane na Gminę (...). Realizacja wniosku będzie przedsięwzięciem niedochodowym, a zmodernizowana i wyposażona świetlica będzie służyła mieszkańcom Gminy (...).
Załącznikiem wymaganym do przedłożenia wniosku o płatność jest interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku od towarów i usług VAT. W związku z tym, Gmina (...) jako wnioskodawca ubiega się o zaliczenie kosztów podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym będzie ubiegała się o dofinansowanie w kwotach brutto musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez Gminę odliczony w całości lub w części, zarówno podczas realizacji jak i po jej zakończeniu.
W uzupełnieniu z (...) r. Wnioskodawca wskazał, że:
1)Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Nabywając towary i usługi celem zrealizowania zadania, Gmina nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.
2)Realizacja projektu opisanego we wniosku będzie dokonywana w ramach zadań własnych. Inwestycja opisana we wniosku będzie służyła zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, co jest zadaniem własnym gminy, w szczególności będzie to wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, w tym tworzenie warunków do pobudzania aktywności obywatelskiej, promocji gminy, współpracy ze społecznościami lokalnymi.
3)Budynek świetlicy wiejskiej po dokonanej modernizacji będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zmodernizowana i wyposażona świetlica będzie służyła nieodpłatnie mieszkańcom Gminy (...). Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie ze świetlicy, ani biletowała organizowanych wydarzeń kulturalnych.
Pytanie
Czy Gmina ma możliwość odliczenia w całości lub w części kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn.: (...) objętego (...), zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po zakończeniu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931), Gmina w związku z ww. inwestycją nie będzie miała możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT, ani w całości, ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia wydatków na inwestycję, jak i po jej zakończeniu, ponieważ inwestycja mieści się w zakresie zadań własnych Gminy, nałożonych przepisami prawa oraz nie będzie służyła wykonywaniu przychodowej działalności, w tym opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem przebudowanej infrastruktury.
Inwestycja w zakresie modernizacji budynku OSP wraz z wyposażeniem świetlicy wiejskiej w budynku OSP na potrzeby rozwoju infrastruktury kulturalno- rekreacyjnej w miejscowości (...) w ramach (...), będzie wykonywana i wykorzystywana przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany, czyli ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931), rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 tejże ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do takiego odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż inwestycja opisana w treści wniosku, realizowana będzie w ramach zadań własnych Gminy. Wyremontowana infrastruktura będzie służyła zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie ze świetlicy, ani biletowała organizowanych wydarzeń kulturalnych.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Gmina nabywając towary i usługi celem realizowania przedmiotowej inwestycji, nie będzie nabywała ich jako podatnik podatku VAT, w ramach swojej działalności gospodarczej. W związku z powyższym, Gmina nie będzie mogła odliczyć ani w całości, ani w części podatku VAT poniesionego na inwestycję jaki i na późniejsze wydatki związane z utrzymaniem zmodernizowanej i wyposażonej świetlicy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2022 r., poz. 931)
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, ze zm.),
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 17 i 18 tej ustawy,
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej oraz promocji gminy.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W (...) roku Gmina (...) pozyskała dofinansowanie na realizację projektu pn. (...) objętego (...). Celem realizowanego projektu jest rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury poprzez modernizację i wyposażenie świetlicy wiejskiej w (...). Realizacja projektu opisanego we wniosku będzie dokonywana w ramach zadań własnych. Inwestycja opisana we wniosku będzie służyła zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, co jest zadaniem własnym gminy, w szczególności będzie to wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, w tym tworzenie warunków do pobudzania aktywności obywatelskiej, promocji gminy i współpracy ze społecznościami lokalnymi. Budynek świetlicy wiejskiej po dokonanej modernizacji będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zmodernizowana i wyposażona świetlica będzie służyła nieodpłatnie mieszkańcom Gminy (...). Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie ze świetlicy, ani biletowała organizowanych wydarzeń kulturalnych. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Nabywając towary i usługi celem zrealizowania zadania, Gmina nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia w całości lub w części kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn.: (...) objętego (...), zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po zakończeniu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy oraz powołanego stanu prawnego, trzeba stwierdzić, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, bowiem jak wskazali Państwo w opisie sprawy towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w przypadku projektu, który jest realizowany brak będzie związku nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, w konsekwencji czego przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na realizację projektu.
Ponadto, co również wynika z opisu sprawy, realizacja ww. zadania mieści się w katalogu zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Prawo do odliczenia nie będzie również przysługiwało po zakończeniu inwestycji, gdyż budynek świetlicy wiejskiej po dokonanej modernizacji będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r., poz. 1057), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
