Dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.409.2022.1.MP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.409.2022.1.MP

Temat interpretacji

Dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w  związku z  realizacją projektu pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina realizuje projekt na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie projektu „(…)” Nr  (…) z 18 marca 2022 z  późniejszym aneksem. Projekt realizowany jest w ramach osi priorytetowej 5 - Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów; Działania 5.3-Ochrona różnorodności biologicznej - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Powstała inwestycja obejmuje swoim oddz. obszar o pow. 52,13 ha i zlokalizowana jest w  Gminie. Tereny objęte projektem są położone na (…).

W okresie czerwiec-lipiec 2019 roku przeprowadzona została inwentaryzacja przyrodnicza. W jej wyniku określono skład gatunkowy flory i fauny terenu projektowanej ścieżki rowerowej na trasie (…) oraz najbliższego ewentualnego obszaru jej oddziaływania. Odnotowano 61 gatunków fauny i flory, które podlegają ochronie prawnej - ochronie ścisłej podlega 51 gatunków, natomiast ochronie częściowej 10 gatunków.

Powstanie ścieżka rowerowa na trasie:(…), na długości 6,71 km (6709,5 metra) powstanie chodnik;

  • 4 miejsca odpoczynku na trasie ścieżki (...) (...), wyposażone w elementy dla wypoczynku oraz mobilne toalety);
  • ustawione zostaną tablice edukacyjne, które poza funkcją edukacyjną będą mieć za zadanie rozwijanie zainteresowań przyrodniczych oraz utworzenie miejsca edukacji ekologicznej wyposażonego w dwie wiaty (zielone klasy);
  • miejsce na ognisko;
  • kosze na śmieci;
  • stojaki na rower;
  • podniesie świadomość ekologiczną mieszkańców i turystów korzystających z  tej infrastruktury;
  • szkoły z terenu gminy będą mogły prowadzić wysokiej jakości zajęcia edukacji ekologicznej;
  • umieszczenie na terenie objętym projektem budek lęgowych dla ptaków, koszy dla sów i kaczek, hoteli dla owadów i kamer monitorujących przyczyni się do ochrony różnorodności biologicznej flory i fauny na tym terenie.

W ramach działań zaplanowano kampanię informacyjno - edukacyjną , liczba os. 120.

Cały obszar objęty projektem, w tym powstała infrastruktura będą dostępne dla osób z  niepełnosprawnościami.

Projekt wpisuje się w (…) poprzez zmniejszenie presji na gatunki i siedliska występujące na obszarze planowanej ścieżki rowerowej (…) poprzez właściwe ukierunkowanie ruchu turystycznego oraz edukację ekologiczną.

W związku z realizacją inwestycji nie jest planowane zawieranie umów cywilno-prawnych, o  których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W zakresie wykonywanej inwestycji Gmina nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o  podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (art. 15 ust. 6), gdyż Gmina podlega odrębnym przepisom prawa, od wystawionych faktur Gmina nie będzie odliczała podatku VAT w składanych deklaracjach VAT-7.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko, że powyższe okoliczności nie pozwalały Gminie na odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z  realizacją inwestycji pn.: „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina przy realizowanej inwestycji nie posiada przysługującego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż powstałe składniki majątkowe tej inwestycji nie będą miały i  nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności w celu uzyskiwania przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z  2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.  4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w  pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w  szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w  zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z  wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w  pozostałym zakresie np.  w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.  U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn.: „(…)” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Inwestycja obejmuje swoim oddziaływaniem obszar o pow. 52,13 ha i zlokalizowana jest w  Gminie. Tereny objęte projektem są położone na (…).

W ramach projektu powstanie ścieżka rowerowa na trasie (…) , na  długości 6,71 km (6709,5 metra) powstanie chodnik oraz 4 miejsca odpoczynku na trasie ścieżki (...) (...) wyposażone w elementy dla wypoczynku oraz mobilne toalety, ustawione zostaną tablice edukacyjne, które poza funkcją edukacyjną będą mieć za zadanie rozwijanie zainteresowań przyrodniczych oraz utworzenie miejsca edukacji ekologicznej wyposażonego w dwie wiaty (zielone klasy), miejsce na ognisko, kosze na śmieci, stojaki na rowery. Realizacja projektu podniesie świadomość ekologiczną mieszkańców i turystów korzystających z tej infrastruktury; szkoły z terenu gminy będą mogły prowadzić wysokiej jakości zajęcia edukacji ekologicznej. Powstaną budki lęgowe dla ptaków, kosze dla sów i kaczek, hotele dla owadów i kamery monitorujące, które przyczynią się do ochrony różnorodności biologicznej flory i fauny na tym terenie.

W ramach działań zaplanowano kampanię informacyjno - edukacyjną, liczba osób 120.

Cały obszar objęty projektem, w tym powstała infrastruktura będą dostępne dla osób z  niepełnosprawnościami.

Projekt wpisuje się w (…) poprzez zmniejszenie presji na gatunki i siedliska występujące na obszarze planowanej ścieżki rowerowej  (…) poprzez właściwe ukierunkowanie ruchu turystycznego oraz edukację ekologiczną.

W związku z realizacją inwestycji nie jest planowane zawieranie umów cywilno-prawnych, o  których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabywane w  związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Na tle powyższego opisu sprawy mają Państwo wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż realizując projekt pn. „(…)”  nie działają Państwo w charakterze podatnika VAT, lecz w  zakresie realizacji zadań własnych wynikających z ustawy o  samorządzie gminnym, polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Jak Państwo wskazują, w  związku z realizacją inwestycji nie jest planowane zawieranie umów cywilno-prawnych. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W konsekwencji nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w  decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  •  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art.  47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).