brak możliwości odliczenia podatku naliczonego oraz brak możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. 1 i pr... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.240.2020.2.MD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.05.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.240.2020.2.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak możliwości odliczenia podatku naliczonego oraz brak możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. 1 i projektu pn. 2

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 marca 2020 r. (data wpływu 19 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego oraz braku możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. 1 i projektu pn. 2 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego oraz braku możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. 1 i projektu pn. 2.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew X. jest stowarzyszeniem, zarejestrowanym w KRS pod pozycją xxx od dnia 28 września 2006 r.

Jest organizacją wychowawczą dzieci i młodzieży. Od prawie stu lat głównym celem działania ZHP jest wspieranie wychowania harcerek i harcerzy tworzenie warunków do ich wszechstronnego rozwoju. ZHP Chorągiew X. jest patriotycznym, kulturalnym, obywatelskim stowarzyszeniem należącym do światowego ruchu skautowego. Jest organizacją otwartą i apolityczną. Jednak ZHP to nie tylko organizacja, to przede wszystkim ruch społeczny kształtujący postawy i charaktery. Chorągiew X. prowadzi działalność pożytku publicznego. Majątek Chorągwi służy do działalności statutowej i nie może być użyty do innych celów w sposób sprzeczny ze Statutem ZHP. Chorągiew jest czynnym podatnikiem VAT, oprócz działalności odpłatnej i nieodpłatnej pożytku publicznego prowadzi działalność gospodarczą, dotyczącą przede wszystkim świadczenia usług najmu. Chorągiew X. od marca 2019 r. do marca 2021 r. realizuje projekt pn. 1 dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Opresyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 9: Włączenie społeczne, Działanie 9.2. Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych 9.2.1. Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych konkursy horyzontalne.

Ponadto Hufiec Związku Harcerstwa Polskiego Powiatu Y. będący jednostką terenową Chorągwi X., wpisaną do KRS w dziale 1, rubryce 3, pod poz. 20, realizuje w terminie od czerwca 2018 r. do grudnia 2020 r. projekt pn. 2 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 poddziałanie Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.

Wszystkie działania prowadzone w ramach powyższych projektów dotyczą wyłącznie działalności nieopodatkowanej VAT. Nabywane w ramach projektów towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, w związku z czym nie dokonuje się odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupowych, a podatek VAT traktowano jako koszt kwalifikowany projektu.

Interpretacja indywidualna jest niezbędna jako załącznik do rozliczenia projektów.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją pierwszego projektu są wystawiane na Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew X., a w przypadku drugiego projektu na Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew X. Hufiec Powiatu Y, który jest nabywcą tych towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew X. ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach projektu pn. 1 dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Opresyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 9: Włączenie społeczne, Działanie 9.2. Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych 9.2.1. Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych konkursy horyzontalne oraz projektu pn. 2 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 poddziałanie Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, od podatku należnego lub może ubiegać się o jego zwrot, jeżeli nabywane w ramach projektu towary i usługi nie są i nie mogą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji projektów i nie może ubiegać się o jego zwrot.

Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew Y., mimo, iż jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, nie może odliczyć VAT naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji projektów, gdyż nie były one wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-10a ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że w Wnioskodawca jest patriotycznym, kulturalnym, obywatelskim stowarzyszeniem należącym do światowego ruchu skautowego. Wnioskodawca prowadzi działalność pożytku publicznego. Chorągiew jest czynnym podatnikiem VAT, oprócz działalności odpłatnej i nieodpłatnej pożytku publicznego prowadzi działalność gospodarczą, dotyczącą przede wszystkim świadczenia usług najmu. Wnioskodawca od marca 2019 r. do marca 2021 r. realizuje projekt pn. 1. Ponadto jednostka terenowa Wnioskodawcy Hufiec Związku Harcerstwa Polskiego Powiatu Y. realizuje w terminie od czerwca 2018 r. do grudnia 2020 r. projekt pn. 2. Wszystkie działania prowadzone w ramach powyższych projektów dotyczą wyłącznie działalności nieopodatkowanej VAT. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją pierwszego projektu są wystawiane na Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew X., a w przypadku drugiego projektu na Związek Harcerstwa Polskiego Chorągiew X. Hufiec Powiatu Y., który jest nabywcą tych towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji ww. projektów oraz możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Wnioskodawca wskazał bowiem, że nabywane w ramach projektów towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszystkie działania prowadzone w ramach ww. projektów dotyczą wyłącznie działalności nieopodatkowanej VAT.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach projektu pn. 1 oraz projektu pn. 2. Jednocześnie Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej