Zastosowania zwolnienia z podatku dla usługi najmu oraz skorygowania dokumentów rozliczeniowych JPK_V7. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.187.2022.1.IZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.187.2022.1.IZ

Temat interpretacji

Zastosowania zwolnienia z podatku dla usługi najmu oraz skorygowania dokumentów rozliczeniowych JPK_V7.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Panowie,

stwierdzam, że stanowisko Panów w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

30 marca 2022 r. wpłynął Panów wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku dla usługi najmu oraz skorygowania dokumentów rozliczeniowych JPK_V7.

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Pan Ł. K.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan R. K.

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (Podatnik) prowadzi od 2 stycznia 2019 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od 2 stycznia 2019 r. Stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej jest (…), tj. adres tzw. wirtualnego biura, z którym Podatnik posiada podpisaną umowę. Przedmiotem działalności gospodarczej Podatnika jest:

PKD 62.01 Z - Działalność związana z oprogramowaniem oraz

PKD 74.20.Z - Działalność fotograficzna.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie manualnego testowania oprogramowania polegające w szczególności na:

sprawdzaniu nowych funkcjonalności, tworzonych przez programistów oraz wykonywaniu dokumentacji testowej;

tworzeniu, modyfikowaniu przypadków testowych oraz scenariuszy testowych;

raportowaniu znalezionych błędów oraz zgłaszaniu uwag;

przygotowaniu danych testowych;

sprawdzeniu funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu przez klienta zewnętrznego;

analizie logów aplikacji w celu znalezienia błędów w oprogramowaniu.

W sytuacji, gdy klient zgłosi błąd w aplikacji, zadaniem Wnioskodawcy jest zreproduktowanie (odtwarzanie) tego błędu, aby potwierdzić występowanie usterki. Następnie Wnioskodawca zgłasza błąd do programistów, którzy mają za zadanie naprawienie go. Po naprawieniu błędu, Wnioskodawca testuje na różnych wersjach aplikacji, czy dany błąd został naprawiony (jeśli nie to ponownie zgłasza uwagi do programisty, który się tym zajmował). Dodatkowo Wnioskodawca zajmuje się również błędami, które samodzielnie znajduje w aplikacji. Niezbędnym elementem testowania oprogramowania jest tworzenie scenariuszy testowych w aplikacji (…) po to, aby mieć potwierdzenie, że błąd (bug) został przetestowany. Do czynności Wnioskodawcy również należy analiza logów z serwera, aby zlokalizować źródło pojawiających się błędów.

Zainteresowany prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 lutego 2021 r. Od tego samego dnia jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Stałym miejscem prowadzenia działalności Zainteresowanego jest jego adres zamieszkania, tj. (…). Przedmiotem działalności gospodarczej Zainteresowanego jest:

PKD 62.03.Z - Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,

PKD 59.11 Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,

62.01 Z Działalność związana z oprogramowaniem,

PKD 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

PKD 62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

PKD 63.11 Z - Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,

PKD 73.12.C - Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet),

PKD 74.20.Z - Działalność fotograficzna,

PKD 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, Zainteresowany świadczy usługi w zakresie projektowania oraz rozwoju technologii informatycznych zapewniających bezpieczeństwo informacji dla sieci i systemów komputerowych platformy (…), automatyzacji procesów wdrożeń systemów informatycznych, analizowania wymagań oraz specyfikacji, projektowania i dokumentowania koncepcji związanych z bezpieczeństwem informacji.

Prywatnie Wnioskodawca i Zainteresowany (dalej łącznie: Strony) są rodzeństwem. Są również współwłaścicielami tzw. mikroapartamentu inwestycyjnego - lokalu niemieszkalnego o powierzchni użytkowej (…) m². (dalej: Lokal) o pierwotnym przeznaczeniu do celów użytkowych, w szczególności do celów najmu krótkoterminowego. Zgodnie z informacjami zawartymi w akcie notarialnym, będącym podstawą nabycia, Lokal został wyodrębniony z budynku stanowiącego obiekt budowlany - dom wypoczynkowy z usługami wraz z garażem podziemnym, miejscami parkingowymi naziemnymi, zagospodarowaniem terenu i niezbędną infrastrukturą techniczną. Lokal, znajdujący się pod adresem (…), nie posiada na dzień złożenia niniejszego wniosku założonej księgi wieczystej. Jest on przedmiotem współwłasności Wnioskodawcy i Zainteresowanego w częściach ułamkowych po 1/2. Lokal został przez Strony wyremontowany i urządzony z pełnym przeznaczeniem do najmu długoterminowego - został wyposażony m.in. w łóżko, aneks kuchenny i w pełni wyposażoną łazienkę. Od 30 marca 2021 r. Strony wynajmują Lokal najemcom, którzy zamieszkują w nim z zamiarem stałego pobytu, przenieśli do Lokalu centrum swoich interesów życiowych i prowadzą w nim swoje gospodarstwo domowe w pełnym znaczeniu tego słowa. Umowa z Najemcami została zawarta na okres jednego roku, przy czym - ze względu na zadowolenie obu stron - planowane jest jej przedłużenie na dalsze okresy. Strony nigdy nie wykorzystywały Lokalu do celów użytkowych i nie mają zamiaru wykorzystywać go do celów użytkowych w przyszłości. Lokal nigdy nie został wynajęty do celów najmu krótkoterminowego lub jakiegokolwiek innego celu o charakterze innym niż mieszkalny. W treści umowy najmu, zawartej z najemcami zobowiązali się oni do wykorzystywania Lokalu wyłącznie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Strony zdecydowały się na opodatkowanie przychodów osiągniętych z najmu Lokalu na zasadach ryczałtu. Co miesiąc uiszczają na konto właściwego urzędu skarbowego zaliczkę na ten podatek, i raz w roku składają z tytułu osiągniętych w ten sposób przychodów deklaracje PIT-28.

Ze względu na prywatny charakter najmu Lokalu (Lokal nie znajduje się w ewidencji środków trwałych żadnej ze Stron i nie jest wykorzystywany w prowadzonej przez nich działalności gospodarczej), żadna ze Stron nie naliczała VAT od usługi najmu, ani nie ujmowała obrotu z tytułu najmu Lokalu w deklaracjach JPK-V7M/JPKV7K. W marcu 2021 r. Strony pozyskały od biura rachunkowego obsługującego rozliczenia Wnioskodawcy informację, iż była to błędna praktyka i że przychody z najmu prywatnego Lokalu stanowią z punktu widzenia VAT przychody z działalności gospodarczej i jako takie stanowią przedmiot opodatkowania tym podatkiem i powinny były być ujmowane w deklaracjach JPK- V7, począwszy od pierwszego miesiąca, w którym Lokal był wynajmowany. W związku z powzięciem tej informacji, Strony pragną jak najszybciej doprowadzić swoje rozliczenia do stanu w pełni zgodnego z prawem, czego skutkiem jest niniejszy wniosek.

Pytanie

Czy długoterminowy najem Lokalu, spełniający cele mieszkaniowe najemców, podlega zwolnieniu z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 Ustawy o VAT, a co za tym idzie - każda ze Stron powinna skorygować złożone przez siebie dokumenty rozliczeniowe JPK_V7, począwszy od marca 2021 r., poprzez uwzględnienie przez każdą ze Stron kwoty netto w wysokości 1/2 czynszu najmu i ujęcie tej kwoty w polach K_10 i P_10 struktury JPK_V7

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, najem Lokalu jest usługą zwolnioną z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 Ustawy o VAT. Wnioskodawca powinien skorygować złożone przez siebie dokumenty rozliczeniowe JPK_V7, począwszy od marca 2021 r., poprzez uwzględnienie w każdym z okresów rozliczeniowych kwoty netto w wysokości 1/2 czynszu najmu i ujęcie tej kwoty w polach K_10 i P_10 struktury JPK_V7. Analogiczne korekty powinien wykonać Zainteresowany.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 2195 oraz z 2021 r. poz. 11, 1177 i 1243). Zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 36 Ustawy o VAT stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. VI Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L z 2006 r. Nr 347/1 ze zm). Przepis powyższy stanowi, że Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:„(...) dzierżawę i wynajem nieruchomości”.

Przepis ten wprowadza zatem trzy główne przesłanki, których spełnienie predystynuje daną usługę do zwolnienia z VAT:

1)usługa polega na wynajmowaniu/wydzierżawianiu nieruchomości lub części nieruchomości,

2)nieruchomość ta ma charakter mieszkalny,

3)wynajem odbywa się na własny rachunek,

4)wyłącznym celem wynajmu jest cel mieszkaniowy (lub usługa jest świadczone na rzecz społecznych agencji najmu).

Nie ulega wątpliwości, że usługa najmu Lokalu polega na wynajmowaniu nieruchomości lokalowej - spełniona jest zatem przesłanka nr 1.

Nie ulega również wątpliwości, że najem świadczony jest na własny rachunek - Strony są bowiem właścicielami Lokalu i są jedynymi odbiorcami zapłaty za świadczenie tej usługi. Spełniona jest zatem przesłanka nr 3.

Nie ulega również wątpliwości, że najem Lokalu świadczony przez Strony posiada cel wyłącznie mieszkaniowy. Zamieszkują w nim bowiem osoby fizyczne, z zamiarem stałego pobytu, który jest realizowany od marca 2021 r., a będzie trwał minimum do marca 2022 r.,   z obopólnym zamiarem jego przedłużenia na dalsze lata. Nawet jeśli z jakiegoś powodu nie doszłoby do przedłużenia, Strony mają zamiar wynająć Lokal kolejnemu najemcy (lub najemcom) z zamiarem długiej, wieloletniej, stałej współpracy. Charakter wykorzystywania Lokalu przez najemców ma charakter czysto mieszkalny. Najemcy pracują w Warszawie i wykorzystują Lokal do prowadzenia swojego codziennego życia - wracają do niego po pracy, śpią w nim, gotują, przyjmują gości. Nie zachodzą żadne przesłanki, które pozwoliłyby Stronom przypuszczać, jakoby najemcy przebywali w Warszawie krótkoterminowo lub ich pobyt miał cel turystyczny czy biznesowy. Wszelkie obowiązki związane z utrzymaniem porządku i czystości w Lokalu, praniem pościeli, ręczników itp. spoczywają na najemcach. W treści umowy najemcy zobowiązali się do wykorzystania lokalu wyłącznie na cele mieszkaniowe. Bezsprzecznie spełniona zatem przesłanka nr 4

W kwestii spełnienia przesłanki nr 2, wskazać należy, że polskie przepisy podatkowe nie precyzują znaczenia „charakteru mieszkalnego” nieruchomości. Przepisy nie określają, czy charakter mieszkalny jest wypadkową formalnego przeznaczenia lokalu, czy jego faktycznego przeznaczenia. W tym zakresie należy się zatem odwołać do literalnej definicji słowa „mieszkalny”. I tak, zgodnie z definicją zawartą w Wielkim Słowniku Języka Polskiego (https://wsjp.pl/haslo/podglad/35441/mieszkalny), „mieszkalny”: to „przeznaczony do tego, aby w nim mogli mieszkać ludzie”. I tę definicję Lokal niewątpliwie spełnia. Pomimo bowiem, iż formalnym przeznaczeniem Lokalu (stwierdzonym treścią aktu notarialnego stanowiącego podstawę jego nabycia), jest przeznaczenie inwestycyjne, to lokal przystosowany jest w pełni do spełniania potrzeb mieszkalnych ludzi i tak jest de facto wykorzystywany, jak wykazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego.

Wnioskodawca pozostaje na stanowisku, iż o „charakterze mieszkalnym” lokalu nie mogą decydować względy formalne, a wyłącznie jego faktyczne wykorzystanie. Analizując kwestie zwolnienia od podatku usług najmu lokali o charakterze mieszkalnych należy bowiem zwrócić szczególną uwagę na cel świadczonych usług. Realizacja celu wynajmu następuje poprzez wykorzystanie nieruchomości przez najemców. Tym samym, zasadniczą kwestią dla opodatkowania, czy zwolnienia od podatku świadczonej usługi pozostaje cel realizowany przez osobę bezpośrednio uczestniczącą w świadczeniu usługi, a nie zapisy w treści aktu notarialnego.

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Panowie we wniosku wspólnym jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.)

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Umowa najmu jest umową cywilnoprawną nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług usługa najmu wypełnia definicję świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i jako czynność odpłatna, świadczona za wynagrodzeniem, wypełnia dyspozycję art. 5 ust. 1 ustawy, tj. jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, że nie każda czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych przez Panów okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi od stycznia 2019 r. jednoosobową działalność gospodarczą i również od stycznia 2019 r. jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie manualnego testowania oprogramowania. Zainteresowany prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 lutego 2021 r. Od tego samego dnia jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Zainteresowany świadczy usługi w zakresie projektowania oraz rozwoju technologii informatycznych zapewniających bezpieczeństwo informacji dla sieci i systemów komputerowych platformy (…), automatyzacji procesów wdrożeń systemów informatycznych, analizowania wymagań oraz specyfikacji, projektowania i dokumentowania koncepcji związanych z bezpieczeństwem informacji. Prywatnie Wnioskodawca i Zainteresowany są współwłaścicielami (w częściach ułamkowych (po 1/2) tzw. mikroapartamentu inwestycyjnego - lokalu niemieszkalnego o powierzchni użytkowej (…) m², o pierwotnym przeznaczeniu do celów użytkowych, w szczególności do celów najmu krótkoterminowego. Zgodnie z informacjami zawartymi w akcie notarialnym, będącym podstawą nabycia, Lokal został wyodrębniony z budynku stanowiącego obiekt budowlany - dom wypoczynkowy z usługami wraz z garażem podziemnym, miejscami parkingowymi naziemnymi, zagospodarowaniem terenu i niezbędną infrastrukturą techniczną. Lokal został przez Strony wyremontowany i urządzony z pełnym przeznaczeniem do najmu długoterminowego - został wyposażony m.in. w łóżko, aneks kuchenny i w pełni wyposażoną łazienkę. Od 30 marca 2021 r. Panowie wynajmujecie Lokal najemcom, którzy zamieszkują w nim z zamiarem stałego pobytu, przenieśli do Lokalu centrum swoich interesów życiowych i prowadzą w nim swoje gospodarstwo domowe w pełnym znaczeniu tego słowa. Umowa z Najemcami została zawarta na okres jednego roku, przy czym - ze względu na zadowolenie obu stron - planowane jest jej przedłużenie na dalsze okresy. Nigdy nie wykorzystywaliście Panowie Lokalu do celów użytkowych i nie macie zamiaru wykorzystywać go do celów użytkowych w przyszłości. Lokal nigdy nie został wynajęty do celów najmu krótkoterminowego lub jakiegokolwiek innego celu o charakterze innym niż mieszkalny. W treści umowy najmu, zawartej z najemcami zobowiązali się oni do wykorzystywania Lokalu wyłącznie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ze względu na prywatny charakter najmu Lokalu (Lokal nie znajduje się w ewidencji środków trwałych żadnego z Panów i nie jest wykorzystywany w prowadzonej przez Panów działalności gospodarczej), żaden z Panów nie naliczał VAT od usługi najmu, ani nie ujmował obrotu z tytułu najmu Lokalu w deklaracjach JPK-V7M/JPKV7K.

Na tle przedstawionego opisu sprawy powzięliście Panowie wątpliwość, czy usługi najmu Lokalu korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.  

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do stwierdzenia, że Lokal, którego jesteście Panowie współwłaścicielami od 30 marca 2021 r. był i jest nadal przedmiotem najmu, a więc był i jest wykorzystywany w celach zarobkowych. Zawarcie przez Panów umowy najmu przedmiotowego Lokalu wypełnia definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, w konsekwencji tego występujecie Panowie – każdy z osobna - w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Zatem świadczenie usługi najmu będzie się wpisywało w zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę i Zainteresowanego działalności gospodarczej, z tytułu której Wnioskodawca i Zainteresowany są podatnikami podatku VAT.

Należy tu zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy (od ogólnej zasady powszechności opodatkowania) i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 2195 oraz z 2021 r. poz. 11, 1177 i 1243).

Należy ponadto zauważyć, że stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy.

W poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono PKWIU 55 usługi związane z zakwaterowaniem sklasyfikowane w PKWiU 55.

Zwolnienie, które znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT stanowi implementację z art. 135 ust. 1 lit. l Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.). Przepis powyższy stanowi, że Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: „(…) dzierżawę i wynajem nieruchomości”.

Krajowe ustawodawstwo stanowi o zwolnieniu z opodatkowania usługi najmu pod warunkiem jego mieszkaniowego przeznaczenia.

Powyższe wskazuje, że przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:

świadczenie usługi na własny rachunek,

charakter mieszkalny nieruchomości,

mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.

Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala natomiast na zastosowanie zwolnienia i w konsekwencji następuje opodatkowanie świadczonej usługi.

Odnosząc się zatem do kwestii budzących wątpliwość Panów należy stwierdzić, że na gruncie niniejszej sprawy –spełnione są przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonej usługi najmu Lokalu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy. Jest on bowiem wynajmowany najemcom, którzy zamieszkują w nim z zamiarem stałego pobytu. Najemcy przenieśli do Lokalu centrum swoich interesów życiowych i prowadzą w nim swoje gospodarstwo domowe w pełnym znaczeniu tego słowa. Umowa z Najemcami została zawarta na okres jednego roku, przy czym - ze względu na zadowolenie obu stron - planowane jest jej przedłużenie na dalsze okresy. Mimo, że posiadany przez Panów lokal mikroapartament inwestycyjny – lokal niemieszkalny ma charakter użytkowy nigdy nie był wykorzystywany przez Panów do celów użytkowych i nie macie Panowie zamiaru wykorzystywać go do celów użytkowych w przyszłości. Lokal nigdy nie został wynajęty do innego celu niż mieszkalny. Lokal nigdy nie był wynajęty do celów najmu krótkoterminowego, a więc należy przyjąć, że nie był wykorzystywany do świadczenia usług krótkotrwałego zakwaterowania sklasyfikowanych w PKWiU 55, a więc do usług, co do których nie ma zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy. W treści umowy najmu, zawartej z najemcami zobowiązali się oni do wykorzystywania Lokalu wyłącznie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Tym samym uznaję za prawidłowe stanowisko w zakresie możliwości zastosowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy zwolnienia od podatku dla świadczonej przez Panów usługi najmu opisanego we wniosku Lokalu.

Ponadto wątpliwości Panów dotyczą tego, czy powinniście Panowie skorygować złożone przez siebie dokumenty rozliczeniowe JPK_V7, począwszy od marca 2021 r., poprzez uwzględnienie w nich kwoty netto w wysokości 1/2 czynszu najmu i ujęcie tej kwoty w polach K_10 i P_10 struktury JPK_V7.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2021 r.:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Natomiast od 1 lipca 2021 r., zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133 i art. 138g ust. 2.

Zgodnie z art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

W myśl art. 99 ust. 11b ustawy,

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Na podstawie art. 99 ust. 11c ustawy,

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. 346, 568, 695, 1517, 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Stosownie do zapisu art. 99 ust. 13b ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy – art. 99 ust. 13b ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy,

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3.kontrahentów;

4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Stosownie do zapisu art. 109 ust. 14 ustawy

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Na mocy ustawowego upoważnienia 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 poz. 1988 ze zm.) – dalej: „rozporządzenie”, którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Rozdział 2 ww. rozporządzenia dotyczy Szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach.

W myśl § 4 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia:

Dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego, o których mowa w § 2 pkt 8, obejmują

1) wysokość podstawy opodatkowania, a w przypadkach określonych w lit. d– f oraz i–m – także wysokość podatku należnego, z tytułu:

a) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku.

Rozdział 3 ww. rozporządzenia dotyczy Szczegółowego zakresu danych zawartych w ewidencji.

Zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia:

Ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego:

1) wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z następujących czynności podlegających opodatkowaniu, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury na podstawie przepisów ustawy, z wyjątkiem faktur dokumentujących czynności ujęte w ewidencji, o której mowa w pkt 8 i 9:

a) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku.

Z opisu struktury ewidencji w zakresie podatku należnego dla JPK_V7M i JPK_V7K wynika, że w polu K_10 należy wykazać wysokość podstawy opodatkowania wynikająca z dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku. W polu tym podaje się wartość netto dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 lub art. 82 ustawy

Z opis struktury pozycji szczegółowych deklaracji dla JPK_V7M i JPK_V7K wynika, że w polu P_10 należy wykazać zbiorcza wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku – wykazanych w polu K_10 ewidencji).

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca i Zainteresowany w dokumentach składanych dla potrzeb podatku VAT nie wykazywali obrotu z tytułu świadczenia usług najmu.

Z uwagi na to, że jak wcześniej wskazałem usługi najmu Lokalu wypełniają definicję działalności gospodarczej i każdy z Panów występuje z tytułu tej usługi w charakterze podatnika VAT,  powinniście Panowie  (każdy z osobna) skorygować, począwszy od marca 2021 r. złożone przez siebie dokumenty rozliczeniowe JPK_V7 (ewidencje i deklaracje) poprzez uwzględnienie w każdym z okresów rozliczeniowych kwoty netto w wysokości 1/2 czynszu najmu i ująć te kwoty w polach K_10 i P_10 struktury JPK_V7.

W związku z tym, stanowisko Panów w tym zakresie uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego który Panowie przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panów w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz.1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: jeśli Panów sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli Panowie skorzystać, jeżeli zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo prawo wnieść skargę na interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej  jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 w zw. z art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).