Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.656.2020.1.DK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.09.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.656.2020.1.DK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 sierpnia 2020 r. (data wpływu 13 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem 28 sierpnia 2020 r. (data wpływu 31 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu pn. (...) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem 28 sierpnia 2020 r. (data wpływu 31 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu pn. (...)?

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada formę prawną spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z wystąpieniem na terenie całego kraju stanu epidemii, Wnioskodawca został wskazany przez ministerstwo zdrowia jako jedno z akredytowanych laboratoriów wskazanych do wykonywania testów diagnostycznych na obecność wirusa SARS-CoV-2 dla mieszkańców województwa.

Aby pozyskać dodatkowe środki na rozwój laboratorium diagnostycznego - lab. Wnioskodawca zawnioskował o dofinansowanie w ramach naboru nr ..., dla osi priorytetowej X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna, działania 10.1 infrastruktura ochrony zdrowia - dot. 2 typu projektu pn. ....

W odpowiedzi na nabór ... Wnioskodawca złożył projekt pn. (...) wniosek o wydanie interpretacji podatkowej dotyczy zaistniałego stanu faktycznego odnoszącego się do wskazanego projektu.

Jednocześnie uchwałą zarządu województwa nr ... z dnia 28 kwietnia 2020 r. projekt wpisano w zestawienie projektów jednostek uprawnionych do wsparcia, ukierunkowanych na zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie COVID-19 na terenie województwa.

Ponadto projekt pn. (...) uzyskał pozytywną opinia departamentu zdrowia urzędu marszałkowskiego woj. jako inwestycja skierowana na poprawę sytuacji w związku z koronawirusem SARS-CoV-2 wywołującym chorobę COVID-19.

Celem projektu jest optymalna realizacja badań diagnostycznych lab. w zakresie wykrycia COVID-19 poprzez uzupełnienie infrastruktury ochrony zdrowia (diagnostycznej).

Cele szczegółowe projektu:

  • uzupełnienie infrastruktury diagnostycznej laboratorium o najnowocześniejsze urządzenia, które umożliwią optymalizację procesów diagnostycznych oraz uzupełnienie sprzętu,
  • rozwinięcie działalności w kierunku zgodnym z aktualnymi potrzebami demograficzno-epidemiologicznymi wg evidence based medicine,
  • poszerzenie działań diagnostycznych realizacja badań diagnostycznych dla wskazanych szpitali (testy genetyczne COVID-19 w KMS dla szpitali woj. dla których finansowanie wykonywania testów genetycznych COVID-19 zapewnia NFZ.

Projekt bezpośrednio wpisuje się w działania 10.1 RPO ... 2014-2020 2 typ projektu.

W ramach projektu zostaną zakupione tylko i wyłącznie:

  • wartości niematerialne prawne oprogramowanie niezbędne do obsługi lab. COVID-19,
  • środki trwałe infrastruktura laboratorium diagnostycznego lab. COVID-19.

Wartości niematerialne i prawne oraz środki trwałe zakupione w ramach projektu, które będą w całości przeznaczone do realizacji ww. celu projektu tzn. zostaną wykorzystane tylko i wyłącznie do świadczenia usług zdrowotnych w formie testów diagnostycznych w kierunku SARS-COV-2 finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia.

Wykorzystanie wyników projektu:

W oparciu o środki trwałe i wartości niematerialne i prawne zakupione w projekcie będą prowadzone badania laboratoryjne w zakresie testów diagnostycznych RT-PCR w kierunku SARS-COV-2; testy będą prowadzone w oparciu o umowę zawartą z Narodowym Funduszem Zdrowia na czas nieokreślony.

Wnioskodawca - zgodnie z warunkami naboru RPSL. 10.01 00-IZ.01-24-395/20 zobowiązał się, że w związku z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych nie przewiduje się innego wykorzystania przedmiotu projektu jak tylko w ramach publicznego systemu ochrony zdrowia finansowanego ze środków publicznych wykonywania badań PCR w kierunku SARS-COV-2 usługi zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18.

Projekt finansowany jest zgodnie z następującym montażem finansowy:

  • 95 % wydatków kwalifikowalnych jest dofinansowane w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2014-2020 - działanie 10.1 - nabór dotyczący covid-19, w tym:
    • 85% wydatków kwalifikowanych projektu dofinansowanych ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego,
    • 10% wydatków kwalifikowanych projektu dofinansowanych ze środków budżetu państwa,
  • 5% wydatków kwalifikowanych projektu wniesione w ramach wkładu własnego.

Na potrzeby realizacji projektu będzie prowadzona odrębna księgowość, odrębna ewidencja księgowa pozwalająca na wyodrębnienie wydatków poniesionych w projekcie z pozostałej działalności Wnioskodawcy.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, art. 43 ust. 1 pkt 18 jednoznacznie wskazuje, że usługi zdrowotne finansowane w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej, świadczone przez podmioty lecznicze w związku z profilaktyką zdrowotną oraz zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług zgodnie z powyższym stanem prawnym, przychody uzyskane z projektu korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, oraz w związku z tym Wnioskodawca nie będzie mógł odliczyć podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem w ramach projektu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, które będą służyć wyłącznie realizacji usług zwolnionych z podatku VAT.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie dla projektu pn. () usługi zwolnione z podatku VAT dotyczyć będą testów diagnostycznych w kierunku wykrycia SARS-CoV-2.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

ostatecznie sformułowane pismem z dnia 28 sierpnia 2020 r. (data wpływu 31 sierpnia 2020 r.):
Czy spółka w związku z realizacją projektu ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu pn. (...)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z nabyciem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych które będą przeznaczone tylko i wyłącznie do świadczenia usług zdrowotnych zwolnionych z podatku VAT zgodnie z 43 pkt 1 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca od dnia 5 kwietnia 2020 r. jest wpisany do rejestru podmiotów, które mogą prowadzić badania genetyczne w celu wykrycia wirusa SARS-CoV-2. Choroba COVID-19 jest chorobą zagrażającą życiu i związana jest z nią światowa pandemia. Wnioskodawca ma również zawiązaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia jako ośrodek prowadzący wyżej wymienione badania genetyczne, a co miesiąc wystawia NFZ fakturę sprzedaży zgodnie z zawiązaną umową w związku z tym, iż art. 43 pkt 1 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług brzmi: usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Wnioskodawca w związku ze sprzedażą usług badań genetycznych na SARS-CoV-2 korzysta z wyżej wymienionego zwolnienia od podatku od towarów i usług, gdyż badania na chorobę COVD-19 służą bezpośrednio ratowaniu życia ludzkiego.

Wnioskodawca wskazał, że wsparcie będzie wykorzystywane na cele świadczeń gwarantowanych w ramach kontraktu z instytucją finansującą publiczne świadczenia zdrowotne w okresie zachowania trwałości projektu tj. przynajmniej pięć lat od płatności końcowej na rzecz beneficjenta.

W trakcie realizacji projektu oraz w okresie jego trwałości (5 lat po zakończeniu projektu tzn. w latach 2021-2025) zakupiona infrastruktura laboratorium będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie do realizacji testów diagnostycznych w ramach świadczeń gwarantowanych NFZ, a beneficjent musi w tym czasie mieć podpisany kontrakt z NFZ na prowadzenie testów diagnostycznych w zakresie testów na SARS-CoV-2.

Powyższe założenia wynikają z oświadczenia Wnioskodawcy złożonego przed urzędem marszałkowskim województwa w ramach konkursu RPSL.10.01.00-IZ.01-24-395/20 (konkurs ogłoszony w trybie nadzwyczajnym w ramach naboru nr RPSL 10 01 00-IZ 01-24-395/20, osi priorytetowej X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna, działania 10.1 infrastruktura ochrony zdrowia - dot. 2 typu projektu pn.: Wsparcie zakupu niezbędnego sprzętu i wyposażenia oraz adaptacji pomieszczeń, w tym budowa obiektów kubaturowych w związku z pojawieniem się koronawirusa SARS-CoV-2 na terenie województwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcy wystąpił o dofinansowanie dla projektu pn. () złożonego w ramach programu pn. Wsparcie zakupu niezbędnego sprzętu i wyposażenia oraz adaptacji pomieszczeń, w tym budowa obiektów kubaturowych w związku z pojawieniem się koronawirusa SARS-CoV-2 na terenie województwa.

Celem projektu jest optymalna realizacja badań diagnostycznych lab. COVID-19 KARDIO-MED SILESIA w zakresie wykrycia COVID-19 poprzez uzupełnienie infrastruktury ochrony zdrowia (diagnostycznej) Wnioskodawcy.

W ramach projektu zostaną zakupione tylko i wyłącznie:

  • wartości niematerialne prawne oprogramowanie niezbędne do obsługi lab. COVID-19,
  • środki trwałe infrastruktura laboratorium diagnostycznego lab. COVID-19.

Wartości niematerialne i prawne oraz środki trwałe zakupione w ramach projektu będą w całości przeznaczone do realizacji ww. celu projektu jak wskazał Wnioskodawca będą wykorzystane tylko i wyłącznie do świadczenia usług zdrowotnych w kierunku SARS-COV-2 finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia w trakcie realizacji projektu oraz w okresie jego trwałości (5 lat po zakończeniu projektu tzn. w latach 2021-2025).

Wnioskodawca podał, że:

  • na potrzeby realizacji projektu będzie prowadzona odrębna księgowość, odrębna ewidencja księgowa pozwalająca na wyodrębnienie wydatków poniesionych w projekcie z pozostałej działalności,
  • przychody uzyskane z projektu korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,
  • nie przewiduje się innego wykorzystania przedmiotu projektu jak tylko w ramach publicznego systemu ochrony zdrowia finansowanego ze środków publicznych wykonywania badań PCR w kierunku SARS-COV-2 usługi zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach zakupów dotyczących projektu pn. (...).

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generują podatek należny. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w omawianym przypadku warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca wszystkie wartości niematerialne i prawne oraz środki trwałe nabyte w celu realizacji przedmiotowego projektu, będą służyły wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT i nie przewiduje sią innego ich wykorzystania.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatek VAT zawarty w fakturach dotyczących zakupów dokonanych w ramach realizacji projektu pn. (...) nie podlega odliczeniu.

Zatem, mając na względzie powyższe, Wnioskodawca nie ma możliwość odzyskania podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy tj. przez jego odliczenie gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji ww. projektu będą przeznaczone tylko i wyłącznie do świadczenia usług zdrowotnych zwolnionych od podatku VAT zgodnie z 43 pkt 1 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, że wartości niematerialne i prawne oraz środki trwałe zakupione w celu realizacji projektu będą służyły wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. W świetle powyższego tutejszy organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile stan sprawy pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej