prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. poprzez zastosowanie prewspółczynnika dla Urzędu Miejskiego - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.255.2020.2.ŻR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.06.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.255.2020.2.ŻR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. poprzez zastosowanie prewspółczynnika dla Urzędu Miejskiego

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2020 r. (data wpływu 26 marca 2020 r.), uzupełnionego pismem z dnia 29 maja 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. poprzez zastosowanie prewspółczynnika dla Urzędu Miejskiego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. poprzez zastosowanie prewspółczynnika dla Urzędu Miejskiego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 maja 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności realizuje zadania własne gminy związane z zaspakajaniem zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej. Zadania te wykonywane są przez gminne jednostki organizacyjne. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019r. poz. 506 t.j.), do zadań własnych gminy należą zadania związane m.in. z edukacją publiczną, kulturą fizyczną i turystyką, pomocą społeczną, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, wodociągami i zaopatrzeniem w wodę, kanalizacją, usuwaniem i oczyszczania ścieków.

W związku z realizacją powyższych zadań Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły Podstawowej im. , ul., , gm., poprzez głęboką modernizację energetyczną wraz z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii. Zadanie inwestycyjne będzie realizowane przez Urząd Miejski w (jednostkę budżetową) i finansowane w ramach jego planu finansowego.

W ramach projektu zaplanowano następujące zadania:

  1. modernizacja systemu c.o. - modernizacja źródła ciepła na pompę ciepła typu powietrze-woda,
  2. termomodernizacja stropów - docieplenie wszystkich stropów nad ogrzewanymi pomieszczeniami wełną mineralną,
  3. termomodernizacja ściany zewnętrznej - dotyczy: docieplenia ściany pod dachem styropianem,
  4. wymiana okien - dotyczy okien w kotłowni i szatni, które muszą zostać wymienione na nowe z uwagi na właściwości termiczne i przepuszczalność ciepła,
  5. wymiana drzwi - dotyczy drzwi do kotłowni, które muszą spełniać normy cieplne - z tego powodu muszą podlegać wymianie na nowe,
  6. modernizacja oświetlenia - wymiana punktów świetlnych na rozwiązania energooszczędne typu led,
  7. montaż instalacji pv o mocy 40 kw. moc instalacji zaplanowanej dla budynku szkoły nie przekroczy jego zapotrzebowania, co znajduje odzwierciedlenie w wykonanym audycie energetycznym. Wskazano w nim, iż zapotrzebowanie na energię elektryczną ulegnie zmniejszeniu - za sprawą instalacji pv oraz modernizacji oświetlenia w budynku szkoły - natomiast nie zostanie w pełni pokryte przez moc tejże instalacji pv.

Jeżeli ww. projekt otrzyma dofinansowanie w ramach , będzie zrealizowany w terminie do 31.12.2021. Szkoła Podstawowa im. w (jednostka budżetowa) realizuje zadania z zakresu oświaty, są to zadania dotyczące sfery publicznej. Z budynkiem szkoły połączona łącznikiem jest hala sportowa o pow. 1821,10 m2. Hala sportowa nie posiada odrębnego licznika do pomiaru zużycia energii elektrycznej. Hala sportowa jest wynajmowana okazjonalnie (w 2019 r. była wynajmowana odpłatnie dwa razy, łącznie jedenaście godzin w roku). W pozostałym zakresie wykorzystywana jest do prowadzenia zajęć szkolnych, a w godzinach popołudniowych udostępniana jest nieodpłatnie dzieciom i młodzieży z uczniowskich klubów sportowych działających na terenie Gminy.

Ponadto w budynku Szkoły Podstawowej im. w znajdują się pomieszczenia zajmowane przez Gminną Jednostkę Usług Komunalnych w. Ww. jednostka prowadzi zarówno działalność odpłatną jak i nieodpłatną, związaną z realizacją zadań z zakresu administracji publicznej. Jednostka ta wykonuje zadania związane z obsługą wodociągów i kanalizacji, utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy oraz prowadzi stołówkę. W budynku szkoły jednostka ma siedzibę, w której wykonywana jest obsługa administracyjna i księgowa oraz znajduje się stołówka, w której przygotowywane są posiłki. Stołówka dostarcza posiłki odpłatnie dla uczniów, nauczycieli i ludzi z zewnątrz oraz realizuje zadanie gminne publiczne związane z dożywianiem dzieci szkolnych i ubogich mieszkańców. Dożywianie należy do zadań ze sfery publicznej i obrót między Gminną Jednostką Usług Komunalnych w . (jednostka budżetowa) i Ośrodkiem Pomocy Społecznej w . (jednostka budżetowa) udokumentowany jest notą i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (obrót wewnętrzny). Obrót ze sprzedaży posiłków opodatkowany podatkiem VAT stanowi 39,2%, a obrót wewnętrzny niepodlegający opodatkowaniu stanowi 60,8%. W budynku szkoły Gminna Jednostka Usług Komunalnych w zajmuje powierzchnię ok. 6,29% całości powierzchni szkoły, w tym pomieszczenia biurowe 46,71 m2, a na potrzeby przygotowywania posiłków 165,68 m2.

W związku z tym, że w ramach projektu będzie modernizowany cały obiekt szkoły, a efekty realizacji inwestycji nie można bezpośrednio przyporządkować prowadzonej działalności przez Gminną Jednostkę Usług Komunalnych w (prowadzenie stołówki szkolnej), sporadycznego wynajmu hali sportowej oraz działalności związanej z realizacją zadań sfery publicznej z zakresu oświaty, kultury fizycznej, sportu i pomocy społecznej w zakresie dożywiania, Gminie z tego tytułu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, poprzez zastosowanie określonej proporcji (prewskaźnika) zgodnie z art. 86 ust. 2a oraz ust. 22 ustawy o VAT dla Urzędu Miejskiego w , który będzie realizował zadanie inwestycyjne.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Gmina będzie wykorzystywać efekty realizowanego zadania inwestycyjnego do działalności:

  • opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (działalność stołówki prowadzonej przez Gminną Jednostkę Usług Komunalnych w , w budynku jest również siedziba Gminnej Jednostki Usług Komunalnych w , w której znajduje się obsługa administracyjna i księgowa działalności wodociągowej i kanalizacyjnej, sporadyczny wynajem hali sportowej przez Urząd Miejski w , Szkoła Podstawowa w . - brak czynności opodatkowanych,
  • zwolnione od podatku od towarów i usług - w budynku jest siedziba Gminnej Jednostki Usług Komunalnych w, w której znajduje się obsługa administracyjna i księgowa wynajmu mieszkań, które są zwolnione z podatku VAT (wynajmowane mieszkania znajdują się w innych budynkach, nie w budynku Szkoły), dla Szkoły Podstawowej w . - brak czynności zwolnionych,
  • niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - dożywianie dzieci w stołówce prowadzonej przez Gminna Jednostkę Usług Komunalnych (rozliczenie wewnętrzne pomiędzy jednostkami Gminną Jednostką Usług Komunalnych w a Ośrodkiem Pomocy Społecznej w - zadanie publiczne), realizacja zadań publicznych z zakresu oświatowy - Szkoła Podstawowa w .

Efekty projektu Gmina będzie wykorzystywała za pośrednictwem Gminnej Jednostki Usług Komunalnych w . i Szkoły Podstawowej w do działalności gospodarczej i działalności związanej z realizacją zadań publicznych (sfera publiczna). Modernizacja systemu c.o. - modernizacja źródła ciepła na pompy ciepła, termomodernizacja stropów, wymiana okien i drzwi w kotłowni - korzyść dla wszystkich rodzajów działalności, natomiast montaż instalacji PV o mocy 40 kw - dotyczy Szkoły Podstawowej w, która realizuje zadania publiczne z zakresu oświaty (sfera publiczna).

Efektów projektu nie można będzie przyporządkować do działalności gospodarczej i zadań związanych z realizacja zadań publicznych.

Efektów projektu nie można będzie przyporządkować do czynności opodatkowanych i zwolnionych.

Współczynnik na 2020r. wyliczony zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy dla Gminnej Jednostki Usług Komunalnych w wynosi 32,15%, dla Szkoły Podstawowej w wynosi 0,02%, dla Urzędu Miejskiego w wynosi 5,40%.

Szkoła Podstawowa w . uznaje, iż proporcja wyliczona zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy wynosi 0%. Proporcja ustalona na podstawie art. 90 ust. 2 - ust. 9a ustawy dla Gminnej Jednostki Usług Komunalnych w wynosi 97,18%, dla Szkoły Podstawowej w . wynosi 0,00%, dla Urzędu Miejskiego w wynosi 98,82%.

Szkoła Podstawowa w uznaje, iż wskaźnik wyliczony zgodnie z art. 90 ust. 2 - ust. 9a ustawy wynosi 0%/.

Zadanie inwestycyjne będzie realizowane w ramach planu finansowego Urzędu Miejskiego w. W związku z tym faktury będą wystawiane na Gminę, która będzie Nabywcą, a Urząd Miejski w Odbiorcą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 poprzez zastosowanie prewspółczynnika dla Urzędu Miejskiego w ustalonego według wzoru z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015r. na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przy realizacji zadania pn. . w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014-2020 będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko poprzez zastosowanie proporcji wynikającej z art. 86 ust. 2a oraz ust. 22 ustawy o podatku VAT.

Urząd Miejski w będzie wykonywał w ramach projektu termomodernizację budynku Szkoły Podstawowej w. W budynku tym w przeważającym zakresie prowadzona jest działalność niepodlegająca podatkowi od towarów i usług (zadania z zakresu oświaty, kultury fizycznej, pomocy społecznej), a w bardzo niewielkim stopniu to działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT (sprzedaż posiłków i sporadyczne wynajmowanie hali).

W związku z tym, że w ramach projektu nie będzie można bezpośrednio przyporządkować kosztów realizacji inwestycji do prowadzonej działalności niepodlegającej opodatkowaniu i podlegającej opodatkowaniu, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ustawy o VAT, dokonując obliczenia sposobu określenia proporcji (tzw. prewspółczynnika VAT) w oparciu o metodologię przewidzianą w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników z 17 grudnia 2015r.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasadne jest stosowanie prewspółczynnika dla Urzędu Miejskiego w ustalonego metodą dochodową według wzoru z rozporządzenia MF, ponieważ ta jednostka budżetowa będzie realizowała projekt w ramach swojego planu finansowego. W 2019r. prewspółczynnik dla Urzędu Miejskiego w wyniósł 3%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Według art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej sposobem określenia proporcji oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia w sprawie proporcji ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego rozumie się przez to:

  1. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
  2. jednostkę budżetową,
  3. zakład budżetowy.

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie proporcji, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden całościowy sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Ww. rozporządzenie wprowadza wzory, według których wyznaczane są sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Metody te mają charakter obrotowy, polegający na ustaleniu udziałów z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym obrocie z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

X=Ax100/DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

  • X proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
  • A roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
  • DUJST dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:

X=Ax100/D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

  • X proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
  • A roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
  • D dochody wykonane jednostki budżetowej.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią również uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Jak stanowi art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

W oparciu o art. 90 ust. 9 ustawy, przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku (art. 90 ust. 9a ustawy).

Na podstawie art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Tym samym dla celów proporcjonalnego odliczenia, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, przyjmuje się proporcję wyliczoną odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej, tj. dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dla jednostki budżetowej oraz dla samorządowego zakładu budżetowego, zgodnie z art. 90 ust. 3-6, 9a i 10 ustawy, w przypadku wykonywania przez tę jednostkę czynności opodatkowanych podatkiem oraz czynności zwolnionych od tego podatku.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki prawnopodatkowe, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią cele inne niż związane z działalnością gospodarczą znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z okoliczności sprawy wskazanych we wniosku wynika, że Gmina w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 będzie realizowała projekt pn. . Przedmiotem projektu jest poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły Podstawowej, poprzez głęboką modernizację energetyczną wraz z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii. Zadanie inwestycyjne będzie realizowane przez Urząd Miejski (jednostkę budżetową) i finansowane w ramach jego planu finansowego. Budynek objęty zakresem wniosku jest wykorzystywany przez Szkołę Podstawową oraz przez Gminną Jednostkę Usług Komunalnych. Przy czym Gminna Jednostka Usług Komunalnych zajmuje powierzchnię ok. 6,29% całości powierzchni tego budynku.

Gmina będzie wykorzystywać efekty realizowanego zadania inwestycyjnego do działalności:

  • opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (działalność stołówki prowadzonej przez Gminną Jednostkę Usług Komunalnych w, w budynku jest również siedziba Gminnej Jednostki Usług Komunalnych w, w której znajduje się obsługa administracyjna i księgowa działalności wodociągowej i kanalizacyjnej, sporadyczny wynajem hali sportowej przez Urząd Miejski w,, Szkoła Podstawowa w - brak czynności opodatkowanych,
  • zwolnionej od podatku od towarów i usług - w budynku jest siedziba Gminnej Jednostki Usług Komunalnych w, w której znajduje się obsługa administracyjna i księgowa wynajmu mieszkań, które są zwolnione z podatku VAT (wynajmowane mieszkania znajdują się w innych budynkach, nie w budynku Szkoły), dla Szkoły Podstawowej w - brak czynności zwolnionych,
  • niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - dożywianie dzieci w stołówce prowadzonej przez Gminna Jednostkę Usług Komunalnych (rozliczenie wewnętrzne pomiędzy jednostkami Gminną Jednostką Usług Komunalnych w a Ośrodkiem Pomocy Społecznej w - zadanie publiczne), realizacja zadań publicznych z zakresu oświatowy - Szkoła Podstawowa w .

W ramach projektu będzie modernizowany cały obiekt szkoły, a efektów realizacji inwestycji nie można bezpośrednio przyporządkować prowadzonej działalności przez Gminną Jednostkę Usług Komunalnych w (prowadzenie stołówki szkolnej), sporadycznego wynajmu hali sportowej oraz działalności związanej z realizacją zadań sfery publicznej z zakresu oświaty, kultury fizycznej, sportu i pomocy społecznej w zakresie dożywiania. Efekty projektu Gmina będzie wykorzystywała za pośrednictwem Gminnej Jednostki Usług Komunalnych w i Szkoły Podstawowej w . do działalności gospodarczej i działalności związanej z realizacją zadań publicznych (sfera publiczna). Efektów projektu nie będzie można przyporządkować do działalności gospodarczej i zadań związanych z realizacją zadań publicznych. Efektów projektu nie będzie można przyporządkować do czynności opodatkowanych i zwolnionych. Współczynnik na 2020r. wyliczony zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy dla Gminnej Jednostki Usług Komunalnych wynosi 32,15%, dla Szkoły Podstawowej wynosi 0,02%. Szkoła Podstawowa uznaje, iż proporcja wyliczona zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy wynosi 0%. Proporcja ustalona na podstawie art. 90 ust. 2 - ust. 9a ustawy dla Gminnej Jednostki Usług Komunalnych wynosi 97,18%, dla Szkoły Podstawowej wynosi 0,00%. Szkoła Podstawowa uznaje, iż wskaźnik wyliczony zgodnie z art. 90 ust. 2 - ust. 9a ustawy wynosi 0%.

Wskazać w tym miejscu należy, iż działalność Gminy jako jednego podatnika, obejmuje realizowane przez jednostki organizacyjne zadania publiczne niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT), a także czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej (czynności opodatkowane VAT i zwolnione od VAT). Trzeba przy tym zauważyć, że o kwalifikacji wydatków, tj. ustalenie czy wydatki związane są z działalnością gospodarczą Gminy, czy z inną jego działalnością, nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń między poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi Gminy. Właściwa kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę za pośrednictwem jednostek organizacyjnych służą te wydatki. W związku z powyższym należy postrzegać wyłącznie sposób wykorzystania nabywanych towarów i usług z czynnościami realizowanymi bezpośrednio przez Gminę za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych.

Należy zaznaczyć, że powołane przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy będą miały zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. Wówczas kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej sposób określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej.

Zauważyć również należy, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, na którą przepisy nakładają realizację określonych zadań i która realizuje te zadania przy pomocy swoich jednostek organizacyjnych, uzasadnione jest pomimo że podatnikiem podatku VAT jest Gmina wyliczenie kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu przez jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o sposoby określania proporcji ustalone odrębnie dla wskazanych jednostek organizacyjnych, które wykorzystują przedmiotowy budynek.

W sytuacji natomiast, kiedy nie ma możliwości jednoznacznego przypisana zakupów do konkretnej jednostki organizacyjnej, najbardziej właściwe będzie przypisanie tego zakupu urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i dokonanie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu. Skoro bowiem jak wynika z treści wniosku w ramach realizacji projektu będzie modernizowany cały budynek szkoły i Gmina nie jest w stanie ustalić (bezpośrednio alokować) w jakim stopniu nabyte towary i usługi wykorzystywane będą przez poszczególne jednostki organizacyjne, tj. Szkołę Podstawową oraz Gminną Jednostkę Usług Komunalnych uznać należy, że wykorzystywane będą one przez Gminę jako podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do wszystkich rozliczeń Gminy i jego jednostek organizacyjnych.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy zakupione przez Gminę (za pośrednictwem jednostki budżetowej - Urzędu Miejskiego) towary i usługi przeznaczone będą w części na potrzeby jednostki organizacyjnej - Szkoły Podstawowej oraz w części na potrzeby jednostki organizacyjnej Gminnej Jednostki Usług Komunalnych i jednocześnie nie będzie możliwości wyodrębnienia, jaka część zakupów przeznaczona będzie na potrzeby danej jednostki organizacyjnej, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika obliczonego dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Ponadto w przypadku, gdy nabywane towary i usługi służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji, gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i jednocześnie nie ma możliwości wyodrębnienia jaka część zakupów przeznaczona jest na potrzeby danej jednostki organizacyjnej, Wnioskodawca jest obowiązany w odniesieniu do tych zakupów, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy z zastosowaniem proporcji właściwej dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Reasumując, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością mieszaną, których nie można przyporządkować do poszczególnych jednostek organizacyjnych, będących użytkownikami przedmiotowego budynku, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. w części, w jakiej podatek ten związany będzie z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Kwotę podatku naliczonego Wnioskodawca powinien obliczyć zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, w oparciu o sposób wskazany w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2015 r. wyliczony zgodnie z § 3 ust. 2 tego rozporządzenia dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego oraz w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy obliczoną dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, z uwagi na nieuwzględnienie w nim przez Wnioskodawcę art. 90 ustawy.

Jednocześnie należy podkreślić, iż rolą Organu w postępowaniu interpretacyjnym jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń zatem w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości wyliczenia proporcji dla Gminnej Jednostki Usług Komunalnych, Szkoły Podstawowej oraz Urzędu Miejskiego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, że w ramach projektu będzie modernizowany cały obiekt szkoły, a efekty realizacji inwestycji nie można bezpośrednio przyporządkować prowadzonej działalności przez Gminną Jednostkę Usług Komunalnych (prowadzenie stołówki szkolnej), sporadycznego wynajmu hali sportowej oraz działalności związanej z realizacją zadań sfery publicznej z zakresu oświaty, kultury fizycznej, sportu i pomocy społecznej w zakresie dożywiania. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Zainteresowanego opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej