zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy lokali - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.584.2020.2.MH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.10.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.584.2020.2.MH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy lokali

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2020 r. (data wpływu 3 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2020 r. (data wpływu 16 października) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy lokali - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy lokali.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 października 2020 r. (data wpływu 16 października) o doprecyzowanie opisu sprawy, doprecyzowanie pytań oraz własne stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Spółdzielnia jest właścicielem następujących lokali niemieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi w budynku wielomieszkaniowym:

  • lokal użytkowy opisany w KW . udział w nieruch. wspólnej ,
  • lokal użytkowy opisany w KW udział w nieruch. wspólnej i
  • lokal użytkowy opisany w KW udział w nieruch, wspólnej .., (dalej Lokale).

Spółdzielnia jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Lokale były i są wykorzystywane w jej działalności gospodarczej. Początkowo Lokale były wykorzystywane na własne potrzeby, natomiast od roku 2012 są wynajmowane podmiotom trzecim.

Spółdzielnia posiada Lokale od 1965 roku. W roku tym Spółdzielnia, za zezwoleniem władz budowlanych, z własnych środków odbudowała część budynku przy ul. Od tamtego czasu nieprzerwanie Lokale wykorzystywane były na własne potrzeby bądź oddawane w najem osobom trzecim.

Na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami, mocą aktu notarialnego z dnia 16 marca 1998 roku, Spółdzielnia nieodpłatnie nabyła własność Lokali oraz udział w użytkowaniu wieczystym gruntu związany z własnością Lokali. Od nabycia własności Lokali Spółdzielnia nie dokonywała nakładów modernizacyjnych o wartości powyżej 30% wartości początkowej Lokali. Wykonywane były jedynie bieżące remonty i naprawy. Jednak nie były to nakłady inwestycyjne przekraczające 30% wartości początkowej Lokali.

W związku z nabyciem Lokali w 1998 roku nie był naliczony podatek VAT i Spółdzielnia ani zapłaciła ani nie odliczyła takiego podatku w prowadzonej działalności.

Spółdzielnia aktem notarialnym z dnia 16 marca 1998 roku nabyła też lokal, który Spółdzielnia sprzedała na podstawie faktury VAT spółce cywilnej.

Spółdzielnia prowadziła działalność gospodarczą m.in. w zakresie szeroko rozumianych usług geodezyjnych i zarządzała nieruchomościami własnymi.

Po nabyciu Lokali w latach 1998-2020 Spółdzielnia nie prowadziła inwestycji zwiększających wartości Lokali. Prowadzone były bieżące naprawy i konserwacje, które jednorazowo nie zwiększały wartości budynków o ponad 30% ich wartości początkowej. Z tytułu tych napraw dokonywane były płatności i rozliczony był podatek VAT.

W roku 2010 Wspólnota mieszkaniowa, której Spółdzielnia jest członkiem, zleciła remont budynek i nadbudowała dwie kondygnacje. W ramach remontu do Lokali doprowadzono nową instalację energetyczną i wymieniono okna, identycznie z pozostałymi lokalami w budynku.

Aktualnie Spółdzielnia zamierza sprzedać Lokale osobom fizycznym dwoma aktami notarialnymi tj.:

  • aktem notarialnym 1 - Lokal i
  • aktem notarialnym 2 - Lokale.

Zamiarem Spółdzielni jest skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania transakcji sprzedaży Lokali podatkiem VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT w zw. z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Dz. U. 2011 r. Nr 73 poz. 392 ze zm.).

W związku z tym należy wskazać, iż Spółdzielnia jest zarejestrowanym podatnikami VAT czynnym. W celu udokumentowania planowanej transakcji Spółdzielnia zamierza wystawić fakturę, w której cena sprzedaży Lokali zostanie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. Uzgodniona przez Strony cena sprzedaży obejmie cały przedmiot sprzedaży. Zapłata ceny sprzedaży należnej Wnioskodawcy nastąpi poprzez przekazanie odpowiedniej sumy pieniężnej przez nabywcę na rachunek bankowy Spółdzielni.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Spółdzielnia w likwidacji z siedzibą w .. (dalej Spółdzielnia) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Lokal wraz z pomieszczeniem przynależnym w piwnicy nie był wykorzystywany wyłącznie na działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług, Lokal wraz z pomieszczeniem przynależnym w piwnicy nie był wykorzystywany wyłącznie na działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług, Lokal nie był wykorzystywany wyłącznie na działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Spółdzielnia nie ponosiła wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej lokalu, Spółdzielnia nie ponosiła wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej lokalu. Spółdzielnia nie ponosiła wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej lokalu.

Sprzedaży wraz z . podlega pomieszczenie przynależne do.. Sprzedaży wraz z.podlega pomieszczenie przynależne do ..

Pytanie o zwolnienie dostawy .dotyczy również pomieszczenia przynależnego do .. Pytanie o zwolnienie dostawy .dotyczy również pomieszczenia przynależnego do .

Pomieszczenie przynależne do . pełni funkcje komórki. Pomieszczenie przynależne do . pełni funkcje komórki. Pomieszczenie przynależne do ..wykorzystywane było jako pomieszczenie magazynowe. Pomieszczenie przynależne do . wykorzystywane było jako pomieszczenie magazynowe.

Pomieszczenie przynależne do .. nie było wykorzystywane na cele działalności zwolnionej z podatku VAT. Pomieszczenie przynależne do .. nie było wykorzystywane na cele działalności zwolnionej z podatku VAT.

Pierwsze zasiedlenie pomieszczenia przynależnego do, w rozumieniu ustawy o podatku VAT nastąpiło w dniu 16.03.1998 roku. Pierwsze zasiedlenie pomieszczenia przynależnego do w rozumieniu ustawy o podatku VAT nastąpiło w dniu 16.03.1998 roku.

Pierwsze zasiedlenie pomieszczenia przynależnego do, nastąpiło w wyniku nieodpłatnego nabycia odbudowanego w 1965 roku przez Spółdzielnię lokalu wraz z pomieszczeniem przynależnym oraz udziałem w użytkowaniu wieczystym gruntu związanym z własnością lokalu na podstawie uchwały Rady Dzielnicy ...

Pierwsze zasiedlenie pomieszczenia przynależnego do .. nastąpiło w wyniku nieodpłatnego nabycia odbudowanego w 1965 roku przez Spółdzielnię lokalu wraz z pomieszczeniem przynależnym oraz udziałem w użytkowaniu wieczystym gruntu związanym z własnością lokalu na podstawie uchwały Rady Dzielnicy

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem pomieszczenia przynależnego do..a jego dostawą upłynie okres większy niż 2 lata. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem pomieszczenia przynależnego do . a jego dostawą upłynie okres większy niż 2 lata.

Zajęcie do używania .. i pomieszczeń przynależnych do..nastąpiło w dniu 16.03.1998 roku. Zajęcie do używania . i pomieszczeń przynależnych do . nastąpiło w dniu 16.03.1998 roku.

Spółdzielnia nie ponosiła wydatków na ulepszenie pomieszczenia przynależnego do w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej pomieszczenia. Spółdzielnia nie ponosiła wydatków na ulepszenie pomieszczenia przynależnego do .w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej pomieszczenia.

Pomieszczenie przynależne do .. było wynajmowane wraz z .. osobom trzecim w okresie od dnia 10.09.2012 roku do dnia 31.03.2020 roku. Pomieszczenie przynależne do .nie było wynajmowane osobom trzecim, pozostawało w użytkowaniu Spółdzielni. Najemca ..wraz z pomieszczeniem przynależnym do nie ponosił wydatków na ulepszenie pomieszczenia przynależnego do .. w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej pomieszczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy z uwagi na fakt, iż w stosunku do poniższych lokali:

  • lokal użytkowy z pomieszczenie przynależnym opisany w KW .. udział w nieruch. wspólnej
  • lokal użytkowy . z pomieszczenie przynależnym opisany w KW . udział w nieruch. wspólnej . i
  • lokal użytkowy . opisany w KW udział w nieruch. wspólnej ..
    1. Spółdzielnia nie ponosiła wydatków wyższych niż 30% wartości początkowej na ulepszenie ww. Lokali, skutkujących podwyższeniem ich wartości początkowej,
    2. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 1998 roku czyli więcej niż dwa lata do daty planowanej sprzedaży Lokali,
    Spółdzielni przysługuje zwolnienie dostawy Lokali z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług ?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), dostawa Lokali na rzecz nabywcy będzie podlegać zwolnieniu z VAT przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wynika to z faktu, iż:

  1. Spółdzielnia nie ponosiła wydatków wyższych niż 30% wartości początkowej na ulepszenie ww. Lokali w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy VAT,
  2. pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 1998 roku czyli więcej niż dwa lata do daty planowanej sprzedaży Lokali zgodnie z art. 43 pkt 10 lit. b) ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary według art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest co do zasady zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych, niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów zarówno nieruchomości, jak i ruchomości przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu/prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom po spełnieniu określonych warunków możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Spółdzielnia jest właścicielem następujących lokali niemieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi w budynku wielomieszkaniowym: lokal użytkowy .., lokal użytkowy ..i lokal użytkowy Lokale były i są wykorzystywane w jej działalności gospodarczej. Początkowo Lokale były wykorzystywane na własne potrzeby, natomiast od roku 2012 i .. są wynajmowane podmiotom trzecim. Spółdzielnia posiada Lokale od 1965 roku. W roku tym Spółdzielnia, za zezwoleniem władz budowlanych, z własnych środków odbudowała część budynku przy ul. Spółdzielnia nie ponosiła wydatków na ulepszenie .. w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej lokalu. Wykonywane były jedynie bieżące remonty i naprawy. Jednak nie były to nakłady inwestycyjne przekraczające 30% wartości początkowej Lokali. Spółdzielnia zamierza sprzedać Lokale osobom fizycznym dwoma aktami notarialnymi tj.: aktem notarialnym 1 - Lokal ..i aktem notarialnym 2 - Lokale .... i .

Pierwsze zasiedlenie pomieszczenia przynależnego do oraz do ..w rozumieniu ustawy o podatku VAT nastąpiło w dniu 16.03.1998 roku. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem pomieszczenia przynależnego do i ., a dostawą upłynie okres większy niż 2 lata. Zajęcie do używania i .. pomieszczeń przynależnych do .. i .. nastąpiło w dniu 16.03.1998 roku. Spółdzielnia nie ponosiła wydatków na ulepszenie pomieszczenia przynależnego do i .. w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej pomieszczenia.

W celu ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania, czy też opodatkowanie właściwą stawką podatku VAT, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem ww. lokali i pomieszczeń przynależnych nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa ww. lokali oraz pomieszczeń przynależnych do lokali . i .. opisanych w zdarzeniu przyszłym, nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, lokale były i są wykorzystywane w działalności gospodarczej Spółdzielni. Początkowo lokale były wykorzystywane na własne potrzeby Spółdzielni, natomiast od roku 2012 lokale .. i .. są wynajmowane podmiotom trzecim. Zajęcie do używania . i pomieszczeń przynależnych do .. nastąpiło w dniu 16.03.1998 roku. Zajęcie do używania . i pomieszczeń przynależnych do . nastąpiło w dniu 16.03.1998 roku. Pomieszczenie przynależne do . było wynajmowane wraz z ..osobom trzecim. Pomieszczenie przynależne do nie było wynajmowane osobom trzecim, pozostawało w użytkowaniu Spółdzielni. Zatem nastąpiło już pierwsze zasiedlenie lokali oraz pomieszczeń przynależnych do lokali . i od pierwszego zasiedlenia do dostawy lokali z pomieszczeniami przynależnymi upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Ponadto, Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie przedmiotowych lokali oraz pomieszczeń przynależnych, stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W związku z powyższym, dostawa:

  • lokalu użytkowego z pomieszczeniem przynależnym,
  • lokalu użytkowego . z pomieszczeniem przynależnym,
  • lokalu użytkowego .

będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Odpowiednio zwolnieniem tym objęta będzie także dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, przynależnego do ww. lokali oraz pomieszczeń przynależnych, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy.

Ponadto, należy zauważyć, że przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy, Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz wybrać opodatkowanie dostawy lokali z pomieszczeniami przynależnymi.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Dostawa Lokali na rzecz nabywcy będzie podlegać zwolnieniu z VAT przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT., należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, wskazać należy, że Wnioskodawca do przedmiotowego wniosku uiścił w dniu 29 lipca 2020 r. kwotę 80,00 zł. Natomiast, w związku z wydaniem interpretacji indywidualnej w zakresie 1 zdarzenia przyszłego, należna opłata od wniosku wynosi 40 zł. W związku z powyższym opłata w kwocie 40 zł zostanie zwrócona stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej