Brak zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy niezabudowanych działek. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.923.2021.2.MGO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.923.2021.2.MGO

Temat interpretacji

Brak zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy niezabudowanych działek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisami art. 43 ust. 1 ustawy dostawy działek nr ... oraz ... .

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 marca 2022 r. (wpływ do Organu 8 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina planuje sprzedać nieruchomość, położoną w obrębie ewidencyjnym …:

działkę nr … o powierzchni … ha, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr …;

działkę nr … o powierzchni … ha, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr … .

Nieruchomość do dnia (...) 2016 r. była oddana w bezpłatne używanie na rzecz C. z siedzibą w … na podstawie umowy użyczenia. Strony nie przedłużyły umowy. Działki zostały w dniu (...) 2017 r. nieodpłatnie udostępnione Szkole dla umieszczenia na nich pasieki pszczelej i tablic edukacyjnych dotyczących programu edukacyjnego pn. „…”.

Na terenie działek nr … oraz … z obrębu … znajduje się zrekultywowane wysypisko śmieci. Eksploatacja składowiska odpadów w … została zakończona z dniem (...) 2005 r., zgodnie z decyzją Starosty z dnia … (...) 2003 r. znak ….

Klasoużytki według ewidencji gruntów i budynków, znajdujące się w przedmiotowej nieruchomości: Grunty orne Rlllb (… ha), RIVa (… ha), RV (… ha) oraz nieużytki N (… ha).

Na terenie nieruchomości znajdują się instalacje związane ze zrekultywowanym wysypiskiem śmieci, takie jak oświetlenie, monitoring i ogrodzenie betonowe, zainstalowane w 2016 roku i wcześniej, jednak według ewidencji gruntów i budynków, działki są niezabudowane.

Dla działek położonych w …: działki nr … o powierzchni … ha oraz działki nr … o powierzchni … ha, obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, uchwalony Uchwałą nr … Rady Miejskiej z dnia … (...) 2020 r.

Zgodnie z powyższym planem, tereny działek nr … i …, położone są na terenie oznaczonym symbolem 6 ZP, przeznaczonym pod zieleń urządzoną po zakończeniu rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.

Na terenie 6 ZP dopuszcza się ścieżki spacerowe, plenerowe urządzenia parkowo - rekreacyjne, niezbędne podziemne obiekty sieci inżynieryjnej oraz urządzenia w formie małej architektury tj. altany, pergole, ścieżki, place itp. Dopuszcza się również realizację założenia z zachowaniem charakteru krajobrazu naturalnego i wprowadzeniem roślinności właściwej dla ekosystemu, nasadzenia drzew gatunków rodzimych z zachowaniem istniejącej zieleni wysokiej, a także nawierzchnie utwardzone z wykorzystaniem materiałów drobnowymiarowych takich jak polbruk, kostka granitowa, kostka/panele drewniane itp. Dla obszaru obowiązuje zakaz podziału terenu. Fragment terenu objęty strefą „W.II.” ochrony konserwatorskiej stanowisk archeologicznych.

Okres trwałości projektu pn.: „…” upłynął wraz z końcem I kwartału 2021 r.

Stosownie do Rozporządzenia Ministra Środowiska z 30 kwietnia 2013 r. (Dz. U. z 2 maja 2013 r. poz. 523) w sprawie składowisk odpadów, na koronie składowisk odpadów niebezpiecznych oraz składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne nie mogą być budowane budynki przez okres pięćdziesięciu lat od dnia zamknięcia składowiska, wykonywane wykopy, instalacje naziemne i podziemne, z wyłączeniem instalacji związanych z funkcjonowaniem składowiska. Okres pięćdziesięciu lat od dnia zamknięcia składowiska odpadów może być skrócony, jeżeli z ekspertyzy geotechnicznej oraz z ekspertyzy sanitarnej, dołączonej do wniosku o zmianę decyzji o zgodzie na zamknięcie składowiska, wynika, że prowadzenie na składowisku odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne prac, o których mowa powyżej, nie spowoduje zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska.

Do wykonania wymaganych prawem ekspertyz zobowiązany zostanie nabywca nieruchomości.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

W działce nr … znajdują się cztery latarnie na słupach. Każda latarnia wyposażona jest w indywidualną małą turbinę wiatrową i panel fotowoltaiczny. W środkowej części działki znajduje się zadaszona wiata o konstrukcji drewnianej (na czterech zakotwionych słupach).

W działce nr … znajduje się ogrodzenie z prefabrykatów betonowych.

Żaden z obiektów nie jest naniesiony w ewidencji gruntów i budynków, prowadzonej przez Starostwo Powiatowe. Zgodnie z ewidencją działki są niezabudowane.

Zadaszona wiata znajdująca się w działce nr … stanowi obiekt budowlany - obiekt małej architektury, w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca Prawo budowlane (Dz. U. 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Ogrodzenie, jak również przyłącza i urządzenia instalacyjne, są urządzeniami budowlanymi, a więc nie są obiektami budowlanymi.

Obiekty znajdujące się na terenie działek nr … oraz … z obrębu … nie są obiektami inżynierii lądowej i wodnej w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.).

Obiekty znajdujące się na działkach nr … oraz … z obrębu … nie są sklasyfikowane w PKOB.

Obiekty zostały zainstalowane w 2016 roku. Pomiędzy ich zainstalowaniem a planowaną dostawą upłynie okres 6 lat.

W związku z wybudowaniem obiektów, znajdujących się na powyższych działkach, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina od czasu zainstalowania urządzeń i obiektów nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie.

Działki nr … oraz … z obrębu … w okresie … (...) 2008 – … (...) 2016 r. były przedmiotem umowy nieodpłatnego użyczenia. Na podstawie tej umowy oddano nieruchomości do bezpłatnego używania C. z siedzibą w … . Biorący w użyczenie wykorzystywał nieruchomości do dokonania rekultywacji składowiska odpadów.

Działki nr … oraz … zostały w dniu … (...) 2017 r. nieodpłatnie udostępnione, w drodze porozumienia, Szkole dla umieszczenia na nich pasieki pszczelej i tablic edukacyjnych dotyczących programu edukacyjnego pn. „…”.

Pasieki pszczele i tablice zlokalizowane były w częściach działek posiadających klasoużytek N - nieużytek zwolniony z podatku od nieruchomości. Szkoły w zakresie świadczenia usług kształcenia są zwolnione z VAT.

Działki nr … oraz … od dnia … (...) 2017 r. były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2021.685 t.j.).

W dniu … (...) 2022 r. porozumienie zawarte w dniu … (...) 2017 r. zostało wypowiedziane.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, uchwalonym Uchwałą nr … z dnia … (...) 2020 r., tereny działek nr … i …, położone są na terenie oznaczonym symbolem 6 ZP, przeznaczonym pod zieleń urządzoną po zakończeniu rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Obszar 6 ZP obejmuje obie działki - nr … i … .

Zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu 6 ZP, określone w planie miejscowym:

˗dopuszcza się ścieżki spacerowe, plenerowe urządzenia parkowo - rekreacyjne, niezbędne podziemne obiekty sieci inżynieryjnej oraz urządzenia w formie małej architektury tj. altany, pergole, ścieżki, place itp.

˗realizację założenia z zachowaniem charakteru krajobrazu naturalnego i wprowadzeniem roślinności właściwej dla ekosystemu, nasadzenia drzew gatunków rodzimych z zachowaniem istniejącej zieleni wysokiej,

˗nawierzchnie utwardzone z wykorzystaniem materiałów drobnowymiarowych takich jak polbruk, kostka granitowa, kostka/panele drewniane itp.

Dla obszaru obowiązuje zakaz podziału terenu.

Informują Państwo również, że działki nr … oraz … z obrębu … będą sprzedawane razem, jako jedna nieruchomość.

Pytanie

Czy dostawa działek nr ... oraz ... z obrębu ewidencyjnego ... (gmina) podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisami art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2021.0.685 t.j.)?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U.2020.0.1333 t.j.), przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z pismem z dnia 8 maja 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (...) VAT, dostawa terenu, na którym dopuszcza się lokalizację obiektów budowlanych, jest dostawą terenu budowlanego, określonego w art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2021.0.685 t.j.), a zatem dostawa działek nr … oraz … z obrębu … nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez towary – w oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, grunt spełnia definicję towaru wynikającą   art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy :

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy:

Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy, wynika, że:

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Z kolei zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Do dostawy terenów niezabudowanych ma zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym:

Natomiast w myśl art. 2 pkt 33 ustawy:

Zatem z powyższego zwolnienia nie korzystają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Powyższe uregulowanie oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi – są zwolnione od podatku VAT.

W związku z tym, że ustawa nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć należy, że pojęcie ,,tereny przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy.

Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741 ze zm.) reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” – do którego odnosi się przepis art. 2 pkt 33 ustawy – należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Na podstawie art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Natomiast, na mocy art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W świetle z art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane:

Przez obiekty małej architektury należy rozumieć – stosownie do art. 3 pkt 4 ustawy Prawo budowlane:

Na mocy art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT lub zwolnienia od podatku dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu. 

Należy również zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina planuje sprzedać nieruchomość:

–działkę nr … o powierzchni … ha,

–działkę nr … o powierzchni … ha.

Na terenie działek nr … oraz … znajduje się zrekultywowane wysypisko śmieci. Eksploatacja składowiska odpadów została zakończona z dniem … (...) 2005 r. Na terenie nieruchomości znajdują się instalacje związane ze zrekultywowanym wysypiskiem śmieci, takie jak oświetlenie, monitoring i ogrodzenie betonowe, zainstalowane w 2016 roku i wcześniej. W działce nr … znajdują się cztery latarnie na słupach. Każda latarnia wyposażona jest w indywidualną małą turbinę wiatrową i panel fotowoltaiczny. W środkowej części działki znajduje się zadaszona wiata o konstrukcji drewnianej (na czterech zakotwionych słupach).

W działce nr … znajduje się ogrodzenie z prefabrykatów betonowych.

Żaden z obiektów nie jest naniesiony w ewidencji gruntów i budynków, prowadzonej przez Starostwo Powiatowe. Zgodnie z ewidencją działki są niezabudowane.

Zadaszona wiata znajdująca się w działce nr … stanowi obiekt budowlany - obiekt małej architektury, w myśl art. 3 ustawy Prawo budowlane. Ogrodzenie, jak również przyłącza i urządzenia instalacyjne, są urządzeniami budowlanymi.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż działek nr … i … podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności należy stwierdzić, że sprzedaż działek nr … i … stanowić będzie dostawę gruntu niezabudowanego. Należy bowiem zauważyć, że znajdujące się na tych działkach instalacje tj. oświetlenie, monitoring oraz ogrodzenie betonowe nie stanowią budowli lub ich części w rozumieniu cytowanych wyżej przepisów ustawy Prawo budowlane. Państwo wprost wskazali, że ogrodzenie, jak również przyłącza i urządzenia instalacyjne, są urządzeniami budowlanymi. Ponadto  zadaszona wiata znajdująca się w działce nr … stanowi obiekt budowlany - obiekt małej architektury.

Zatem dla dostawy działek nr … i … należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że dla działki nr … oraz działki nr … obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z powyższym planem, tereny ww. działek położone są na terenie oznaczonym symbolem 6 ZP, przeznaczonym pod zieleń urządzoną po zakończeniu rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Na terenie 6 ZP dopuszcza się ścieżki spacerowe, plenerowe urządzenia parkowo - rekreacyjne, niezbędne podziemne obiekty sieci inżynieryjnej oraz urządzenia w formie małej architektury tj. altany, pergole, ścieżki, place itp. Dopuszcza się również realizację założenia z zachowaniem charakteru krajobrazu naturalnego i wprowadzeniem roślinności właściwej dla ekosystemu, nasadzenia drzew gatunków rodzimych z zachowaniem istniejącej zieleni wysokiej, a także nawierzchnie utwardzone z wykorzystaniem materiałów drobnowymiarowych takich jak polbruk, kostka granitowa, kostka/panele drewniane itp. Dla obszaru obowiązuje zakaz podziału terenu.

W tym miejscu należy przypomnieć, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy ocenie czy przedmiotowe działki stanowią teren budowlany, nie wystarczy analiza jego podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego tego terenu, w którym ustalono, że dopuszcza się dopuszcza się ścieżki spacerowe, plenerowe urządzenia parkowo - rekreacyjne, niezbędne podziemne obiekty sieci inżynieryjnej oraz urządzenia w formie małej architektury tj. altany, pergole, ścieżki, place itp. Przytoczone powyżej zapisy świadczą bowiem o tym, że działki stanowią grunt przeznaczony pod zabudowę. Podkreślić należy, że ustawodawca nie uzależnił charakteru terenu od głównego (wiodącego) celu, który będący przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego działek dopuszcza możliwość ich zabudowy. Zatem należy uznać, że działki stanowią grunt z możliwością jego zabudowania, spełniający definicję terenu budowlanego określonego w art. 2 pkt 33 ustawy, a tym samym dostawa tych działek nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Dostawa działek … i … nie będzie również objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT bowiem nieruchomość nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. Z treści wniosku bowiem, że działki nr … oraz … w okresie … (...) 2008 –… (...) 2016 r. były przedmiotem umowy nieodpłatnego użyczenia. Na podstawie tej umowy oddano nieruchomości do bezpłatnego używania C. Biorący w użyczenie wykorzystywał nieruchomości do dokonania rekultywacji składowiska odpadów.

Podsumowując, sprzedaż działek nr … i … nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem Państwa stanowisko, że dostawa działek nr … oraz … z obrębu …nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązujacego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.