
Temat interpretacji
Zwolnienie z VAT usługi wynajmu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z gruntem stanowiącym wjazd na teren posesji a także ogródkiem i podwórkiem przydomowym oraz budynkami gospodarczymi .
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z VAT usługi wynajmu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z gruntem stanowiącym wjazd na teren posesji a także ogródkiem i podwórkiem przydomowym oraz budynkami gospodarczymi jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z VAT usługi wynajmu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z gruntem stanowiącym wjazd na teren posesji a także ogródkiem i podwórkiem przydomowym oraz budynkami gospodarczymi oraz zakresu tego zwolnienia.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina (...) (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
Gmina jest właścicielem 25 budynków mieszkalnych (domów jednorodzinnych) położonych na jej terenie, które są wynajmowane osobom fizycznym na cele mieszkaniowe. Zgodnie z zawartymi umowami najmu przedmiotem najmu jest budynek mieszkalny wraz z gruntem - gruntem, na którym posadowiony jest budynek, ale również gruntem przynależnym do budynku stanowiącym ogródek przydomowy, wjazd na teren nieruchomości oraz przydomowe podwórko. Dodatkowo w przypadku 6 budynków mieszkalnych, przedmiotem najmu jest również przynależący do mieszkania budynek gospodarczy.
Budynki gospodarcze służą do przechowywania m.in. przedmiotów lub produktów żywnościowych użytkowników budynku, materiałów lub sprzętu związanego z obsługą budynku, a także opału lub odpadów stałych.
Z tytułu wynajmu nieruchomości Gmina pobiera miesięczny czynsz i wystawia faktury VAT. Dla czynności wynajmu budynków mieszkalnych wraz z przynależnym gruntem Gmina stosuje zwolnienie z VAT. Natomiast wynajem budynków gospodarczych Gmina opodatkowuje podstawową stawką podatku, tj. obecnie 23%.
Wątpliwości Gminy dotyczą stawki VAT dla czynności wynajmu opisanych nieruchomości.
Pytania
1.Czy Gmina może stosować zwolnienie z VAT dla usługi wynajmu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz gruntem (stanowiącym wjazd na teren posesji a także ogródek i podwórko przydomowe)?
2.Czy Gmina może stosować zwolnienie z VAT dla usługi wynajmu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz gruntem (stanowiącym wjazd na teren posesji a także ogródek i podwórko przydomowe) oraz budynkami gospodarczymi?
3.Jeśli odpowiedź na powyższe pytania będzie negatywna, to w jakiej części opisana usługa najmu korzysta ze zwolnienia z VAT?
Pytanie nr 1 to jeden stan faktyczny i jedno zdarzenie przyszłe.
Pytanie nr 2 to jeden stan faktyczny i jedno zdarzenie przyszłe.
Pytanie nr 3 ściśle związane z odpowiedzią na pytanie nr 1 i 2.
Państwa stanowisko w sprawie
1.Gmina może stosować zwolnienie z VAT dla usługi wynajmu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz gruntem (stanowiącym wjazd na teren posesji a także ogródek i podwórko przydomowe).
2.Gmina może stosować zwolnienie z VAT dla usługi wynajmu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz gruntem (stanowiącym wjazd na teren posesji a także ogródek i podwórko przydomowe) oraz budynkami gospodarczymi.
3.Cała usługa, którą można potraktować jako usługa kompleksowa będzie korzystała ze zwolnienia z VAT.
Uzasadnienie stanowiska Gminy
Ad. 1, Ad. 2 i Ad. 3
W świetle art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Jednocześnie w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Dodatkowo należy wskazać, że jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei w świetle art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto, w świetle art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny uregulowano, że przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Tym samym, usługa najmu spełnia określoną w art. 15 ust. 2 definicję działalności gospodarczej - jest wykonywana w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Gmina wynajmując na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych budynki mieszkalne wraz z przynależnym gruntem oraz budynki gospodarcze przynależne do mieszkań działa jako podatnik VAT.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.
Aby zatem było możliwe zastosowanie zwolnienia z VAT, konieczne jest łączne spełnienie poniższych przesłanek:
·świadczenie usługi na własny rachunek,
·charakter mieszkalny nieruchomości,
·mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, przez budynek mieszkalny jednorodzinny rozumie budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Zgodnie z kolei z § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, przez zabudowę jednorodzinną rozumie się jeden budynek mieszkalny jednorodzinny lub ich zespół, wraz z przeznaczonymi dla potrzeb mieszkających w nich rodzin budynkami garażowymi i gospodarczymi.
Ponadto zgodnie z objaśnieniami zawartymi w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) część mieszkaniowa budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie).
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT są spełnione. Gmina dokonuje wynajmu nieruchomości na własny rachunek, nieruchomości mają mieszkalny charakter i służą celom mieszkaniowym najemców.
W świetle zatem powyższego, zdaniem Gminy:
·wynajem budynków mieszkalnych wraz z przynależnym gruntem (w części stanowiącym ogródki i podwórko przydomowe oraz wjazd na teren posesji) oraz
·wynajem budynków mieszkalnych wraz z przynależnym gruntem (w części stanowiącym ogródki i podwórko przydomowe oraz wjazd na teren posesji) oraz budynkami gospodarczymi
powinny korzystać ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Na powyższe nie powinien wpływać fakt, że przedmiotem najmu jest również przynależący do budynku mieszkalnego budynek gospodarczy czy np. przydomowe podwórko. Przedmiotowe obiekty bowiem zaspokajają potrzeby mieszkaniowe najemców.
Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2017 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4012.6.2017.1.SS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że „Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy oraz powyższy opis sprawy należy stwierdzić, że usługi polegające na udostępnianiu na podstawie umowy najmu dodatkowych pomieszczeń, w których znajdowały się poprzednio pralnie, suszarnie, zsypy, schowki oraz inne wolne pomieszczenia (pomieszczenia gospodarcze) w częściach wspólnych budynków mieszkalnych, jeżeli najem ma związek z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych, spełniają przesłanki do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
Podsumowując oddanie do użytkowania, na podstawie umowy najmu, pomieszczeń tzw. gospodarczych z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe związane z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy”.
Podobne stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej z dnia 29 stycznia 2015 r., sygn. IPPP3/443-1108/14-2/ISZ, w świetle której, „w analizowanej sprawie wynajem ww. pomieszczeń zsypowych, pełniących obecnie funkcję komórek lokatorskich zlokalizowanych na półpiętrach, tj. przeznaczonych do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych właścicieli lokali mieszkalnych, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).
Zasada swobody umów zapisana jest w art. 353(1) Kodeksu cywilnego:
Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane. Umowa najmu jest cywilnoprawną umową, która nakłada zarówno wynajmującego, jak i najemcę określone przepisami obowiązki.
Jak wynika z art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Najem jest więc umową wzajemną. Wynajmujący oddaje rzeczy do używania a najemca płaci umówiony czynsz. Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie nieruchomości przez jego najemcę. Podstawową usługą świadczoną na rzecz najemcy jest natomiast usługa najmu.
Zatem najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, a Państwo jesteście z tego tytułu podatnikiem VAT. W konsekwencji usługa najmu świadczona przez Państwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku niektórych czynności. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 2195 oraz z 2021 r. poz. 11, 1177 i 1243).
W oparciu o powołany wyżej przepis, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od spełnienia przesłanek:
·obiektywnych, dotyczących charakteru wynajmowanych nieruchomości oraz
·subiektywnych, dotyczących przeznaczenia wynajmowanych nieruchomości (cel mieszkaniowy).
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia z VAT usługi wynajmu budynków mieszkalnych jednorodzinnych na cele mieszkaniowe wraz z gruntem stanowiącym wjazd na teren posesji a także ogródek i podwórko przydomowe oraz w sześciu przypadkach również z budynkami gospodarczymi.
Tym samym, zasadniczą kwestią dla ustalenia czy dana usługa jest opodatkowana czy podlega zwolnieniu od podatku pozostaje określenie celu realizowanego przez osobę bezpośrednio uczestniczącą w świadczeniu usługi.
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:
Budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Zgodnie natomiast z § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. W sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2019 r. poz. 1065) ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o :
2) zabudowie jednorodzinnej – należy przez to rozumieć jeden budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków, wraz z budynkami garażowymi i gospodarczymi;
4) budynku mieszkalnym – należy przez to rozumieć: a) budynek mieszkalny wielorodzinny, b) budynek mieszkalny jednorodzinny.
Z kolei § 3 pkt 8 ww. rozporządzenia stanowi, że ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
Budynku gospodarczym - należy przez to rozumieć budynek przeznaczony do niezawodowego wykonywania prac warsztatowych oraz do przechowywania materiałów, narzędzi, sprzętu i płodów rolnych służących mieszkańcom budynku mieszkalnego, budynku zamieszkania zbiorowego, budynku rekreacji indywidualnej, a także ich otoczenia, a w zabudowie zagrodowej przeznaczony również do przechowywania środków produkcji rolnej i sprzętu oraz płodów rolnych.
Ponadto, zgodnie z objaśnieniami zawartymi w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.), część mieszkaniowa budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie).
Wskazaliście Państwo, że wynajmujecie budynki mieszkalne osobom fizycznym na cele mieszkaniowe. Zgodnie z zawartymi umowami przedmiotem najmu jest budynek mieszkalny wraz z gruntem, na którym posadowiony jest budynek oraz gruntem przynależnym do budynku stanowiącym ogródek przydomowy, wjazd na teren nieruchomości oraz przydomowe podwórko. Dodatkowo w przypadku 6 budynków mieszkalnych, przedmiotem najmu jest również przynależący do budynku mieszkalnego budynek gospodarczy. Wskazaliście Państwo, że budynki gospodarcze służą do przechowywania m.in. przedmiotów lub produktów żywnościowych użytkowników budynku, materiałów lub sprzętu związanego z obsługą budynku, a także opału lub odpadów stałych. Z wniosku wynika, że wynajmujecie Państwo nieruchomości na własny rachunek, nieruchomości mają charakter mieszkalny i wynajmowane są na cele mieszkaniowe. Zaspokajają one potrzeby mieszkaniowe najemców. Zatem spełnione są warunki do zastosowania dla wynajmu tych nieruchomości zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
Zatem wynajmując budynki mieszkalne wraz z gruntem stanowiącym wjazd na teren posesji ogródek i podwórko przydomowe oraz w sześciu przypadkach również z budynkami gospodarczymi służącymi zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, na cel mieszkaniowy najemcy, korzystają Państwo/będą mogli korzystać ze zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 uznałem za prawidłowe.
Odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 3 uzależniliście Państwo od negatywnej odpowiedzi na oba pytania nr 1 i 2. W interpretacji wskazałem, że Państwa stanowisko w zakresie pytań 1 i 2 jest prawidłowe, dlatego odnośnie pytania nr 3 nie zająłem stanowiska.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
