Rezygnacja z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.28.2022.1.ALN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.28.2022.1.ALN

Temat interpretacji

Rezygnacja z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rezygnacji z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(...) w (...) to Samorządowa Instytucja Kultury wpisana do Rejestru Kultury 01.10.2010 r. pod numerem(…). W ramach działalności kulturalnej (warsztaty muzyczne, taneczne, plastyczne, koncerty, spektakle itd.) w 2015 roku wpłaty za zajęcia od osób fizycznych dokonywane były gotówką do kasy. W związku z przekroczeniem limitu 20 000,00 zł. została wprowadzona kasa fiskalna. Od m-ca 10/2015 r. do m-ca 03/2020 (...) ewidencjonowało sprzedaż usług kulturalnych od osób fizycznych za pomocą kasy fiskalnej. Od m-ca 04/2020 r. z uwagi na pandemię Covid 19 utworzone zostało subkonto bankowe wyłącznie do wpłat za warsztaty (warsztaty odbywały się online). Po poluzowaniu obostrzeń, użytkownicy nie chcieli operować gotówką, wiec zostały utrzymane płatności przelewem bezpośrednio na konto bankowe, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła, nazwisko wpłacającego, kwotę. Wnioskodawca chce zrezygnować z prowadzenia kasy fiskalnej, jednocześnie zachowując subkonto bankowe do wpłat. (...) w (...) prowadzi i planuje prowadzić sprzedaż wyłącznie w taki sposób, aby zapłaty były dokonywane przelewem na konto bankowe. (...) w (...) nie dokonuje i nie planuje dokonywać sprzedaży towarów i usług wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w § 4 ust 1 pkt 1, 2. (...) w (...) dokonuje i będzie dokonywało sprzedaży zwolnionej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wyłącznie na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. (poz. 2442). (...) w (...) nie dokonuje i nie będzie dokonywało innej sprzedaży poza sprzedażą zwolnioną.

Pytanie

Czy Wnioskodawca ma prawo zrezygnować z prowadzenia kasy fiskalnej?

Państwa stanowisko w sprawie

(...) w (...) uważa, że ma prawo zrezygnować z prowadzenia kasy fiskalnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w ww. przepisie odbiorców. Odbiorcami tymi są:

  • osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, oraz
  • rolnicy ryczałtowi.

Stosownie do art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował na kasie rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży. Natomiast pozostała część sprzedaży  będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku jej  ewidencjonowania na  kasie rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe przepisy zwalniają z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej:

·określone grupy podatników (zwolnienie podmiotowe),

·konkretne czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

§ 2 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W poz. 37 ww. załącznika zostało zwolnione z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej:  

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej jest zwolnieniem przedmiotowym, czyli dotyczy przedmiotu działalności.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

Oznacza to, że podatnik, który wykonuje czynności wskazane w § 4 rozporządzenia, nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej.

Aby zatem przysługiwało prawo zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej  - na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia - muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

·usługodawca otrzyma zapłatę za usługę w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

·usługodawca otrzyma zapłatę odpowiednio na jego rachunek bankowy lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,

·z ewidencji i dowodów, które dokumentują zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

·przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Podatnik nie może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jeśli nie spełni wszystkich ww. warunków.

Wskazaliście Państwo, że świadczycie usługi, które ewidencjonujecie na kasie rejestrującej. W  kwietniu 2020 r. utworzyliście Państwo subkonto bankowe. Otrzymujecie Państwo płatności przelewem bezpośrednio na konto bankowe. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła (nazwisko wpłacającego, kwota). Nie dokonujecie i nie planujecie Państwo sprzedawać towarów i usług wymienionych w § 4 ust.  1 pkt 1, 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Planujecie Państwo prowadzić sprzedaż wyłącznie w taki sposób, aby zapłaty za usługi wpływały przelewem na konto bankowe. Chcecie Państwo zrezygnować z prowadzenia kasy fiskalnej.

Wskazaliście Państwo, że dokonujecie i będziecie dokonywać sprzedaży zwolnionej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wyłącznie na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r.

W sytuacji, którą Państwo przedstawiliście we wniosku, będziecie mogli zrezygnować z ewidencjonowania  usług na kasie rejestrującej,  nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. - § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zatem możecie Państwo do tego czasu zrezygnować z prowadzenia kasy fiskalnej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w  (…).  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).