Opodatkowanie zbycia nieruhomości - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.19.2022.4.MW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.19.2022.4.MW

Temat interpretacji

Opodatkowanie zbycia nieruhomości

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT transakcji zbycia działki nr xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z 29 marca 2022 r. (data wpływu 6 kwietnia 2022 r.).

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) zamierza zawrzeć umowę sprzedaży nieruchomości gruntowej - jednej z działek ewidencyjnych, której przeznaczenie określono w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako „teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej”, na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. Wnioskodawca jest właścicielem tej nieruchomości. W związku z budową chodnika i ścieżki rowerowej w dniu xxx r., starosta właściwy miejscowo dla ww. nieruchomości, dokonał zmiany zapisów w ewidencji gruntów i budynków nieruchomości w ten sposób, że w miejsce wpisu „teren mieszkaniowy, grunt zadrzewiony i zakrz.” wpisał „droga”. W księdze wieczystej nieruchomości ujawniona [ujawnionej] w dniu xxx r. ujawniono wzmiankę „sprostowanie oznaczenia/obszaru nieruchomości”. Działka służyła i służy wyłącznie do utrzymania zasobów mieszkaniowych. Dojście do budynków mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółdzielni przebiega przez teren tej nieruchomości. Przez nieruchomość przebiega również odprowadzenie kanalizacji deszczowej z całego osiedla. Na terenie nieruchomości nie znajdują się budynki mieszkalne ani inne budowle za wyjątkiem wyżej wskazanych. (...).

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz statutu spółdzielni mieszkaniowej.

Dochód uzyskany ze sprzedaży wyżej opisanej nieruchomości zostanie przeznaczony w całości na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy, np. bieżące utrzymanie i konserwację terenów wspólnych, bieżące naprawy i remonty.

W uzupełnieniu wniosku, w zakresie podatku od towarów i usług wskazali Państwo że:

- numer działki objętej wnioskiem to (...).

- działka została zakupiona aktem notarialnym nr (...), nabycie nie było opodatkowane podatkiem VAT,

- Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,

- nieruchomość była wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT,

- zgodnie z rozumieniem ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane art. 3 pkt 3 i 3a) (Dz. U. Z 202 r. poz. 2351 ze zm.) obiekty znajdujące się na działce zaliczają się do

  budowli - obiekty liniowe, tj.:

     a)  rurociąg gazowy:

             - symbol PKOB 2211,

             - ww. budowla jest trwale związane z gruntem,

             - przy nabyciu lub wybudowaniu ww. budowli Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

             - budowla została wybudowana i oddana do użytkowania w latach xxx,

             - pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi miało miejsce w latach xxx,

             - w odniesieniu do ww. budowli na ww. działce nie zostały poniesione i nie będą poniesione, do dnia zbycia, wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku

               dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej,

             - Wnioskodawca nie posiadał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku

               dochodowym ww. budowli,

             - budowla znajdująca się na działce nie będzie przedmiotem planowanej sprzedaży.

     b)  rurociąg kanalizacji wód opadowych:

             - symbol PKOB 2212,

             - ww. budowla jest trwale związane z gruntem,

             - przy nabyciu lub wybudowaniu ww. budowli Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

             - budowla została wybudowana i oddana do użytkowania w ok. xxx roku,

             - pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi miało miejsce w ok. xxx r.,

             - w odniesieniu do ww. budowli na ww. działce nie zostały poniesione i nie będą poniesione, do dnia zbycia, wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów

               o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej,

             - Wnioskodawca nie posiadał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku

               dochodowym ww. budowli,

             - budowla znajdująca się na działce nie będzie przedmiotem planowanej sprzedaży.

     c)  chodnik i ścieżka rowerowa:

             - symbol PKOB 2112,

             - ww. budowla jest trwale związane z gruntem,

             - przy nabyciu lub wybudowaniu ww. budowli Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

             - budowla została wybudowana i oddana do użytkowania w latach xxx,

             - pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi miało miejsce w latach xxx,

             - w odniesieniu do ww. budowli na ww. działce nie zostały poniesione i nie będą poniesione, do dnia zbycia, wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku

               dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej,

             - Wnioskodawca nie posiadał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku

               dochodowym ww. budowli,

             - budowla znajdująca się na działce nie będzie przedmiotem planowanej sprzedaży.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy zwolniona od podatku od towarów i usług jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, mimo braku takiego oznaczenia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w sytuacji, gdy w ewidencji gruntów i budynków nieruchomości dokonano zmiany danych terenu (zmiany użytku) oznaczając teren, jako droga?

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. W świetle orzecznictwa sądów administracyjnych przy ocenie, iż grunt jest terenem niezabudowanym w rozumieniu ww. przepisu, należy mieć na względzie przede wszystkim stan faktyczny, co nie wyklucza, że w określonych przypadkach, ze względu na charakter gospodarczy transakcji, należy wziąć pod uwagę, czy obiekty posadowione na gruncie mają znaczenie wiodące dla określenia charakteru tego gruntu jako gruntu zabudowanego (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 kwietnia 2021 r., I FSK 560/18).

Podkreślić należy, iż przy ocenie charakteru ww. gruntu należy mieć na względzie fakt, iż jest on niezabudowany, znajduje (...). Zdaniem Wnioskodawcy mając na uwadze fakt, iż właściwy miejscowo starosta dokonał zmiany danych w ewidencji gruntów i budynków nieruchomości w ten sposób, że w miejsce wpisu „teren mieszkaniowy, grunt zadrzewiony i zakrz.” wpisał „droga”, to mimo tego, iż powyższa zmiana nie została wprowadzona zarówno w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, jak i księdze wieczystej, wskazać należy, iż opisanym stanie faktycznym dotyczącym zdarzenia przyszłego (sprzedaży działki) można przyjąć, iż będzie miała miejsce dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane (drogi) i w związku z tym będzie ona zwolniona z podatku VAT. W zakresie przydatności zapisów w ewidencji gruntów i budynków nieruchomości wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 29 stycznia 2019 r., sygn. akt: I SA/Łd 532/18.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosowanie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawa o VAT” :

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ( ).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl powołanych wyżej przepisów grunt, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Art. 15 ust. 1 ustawy mówi o tym, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza –– obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wątpliwości Państwa dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT transakcji zbycia przez Spółdzielnię Mieszkaniową działki nr (...), w związku ze zmianami wprowadzonymi w ewidencji gruntów i budynków, w wyniku, których oznaczono teren zbywanej nieruchomości, jako droga.

Jak wynika z okoliczności sprawy, Spółdzielnia Mieszkaniowa zamierza zawrzeć umowę sprzedaży nieruchomości gruntowej – działki nr (...), której przeznaczenie określono w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako „teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej”, na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. W związku z budową chodnika i ścieżki rowerowej 25 listopada 2021 r., starosta właściwy miejscowo dla ww. nieruchomości dokonał zmiany zapisów w ewidencji gruntów i budynków nieruchomości w ten sposób, że w miejsce wpisu „teren mieszkaniowy, grunt zadrzewiony i zakrz.” wpisał „droga”.

W księdze wieczystej nieruchomości ujawniono wzmiankę „sprostowanie oznaczenia/obszaru nieruchomości”. Działka służyła i służy wyłącznie do utrzymania zasobów mieszkaniowych. Dojście do budynków mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółdzielni przebiega przez teren tej nieruchomości. Przez nieruchomość przebiega również odprowadzenie kanalizacji deszczowej z całego osiedla. Na terenie nieruchomości znajdują się obiekty, które zgodnie z rozumieniem ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane zaliczają się do budowli:

- rurociąg gazowy (PKOB 2211),

- rurociąg kanalizacji wód opadowych (PKOB 2212),

- chodnik i ścieżka rowerowa (PKOB 2112).

Ww. obiekty nie będą przedmiotem planowanej transakcji.

Spółdzielnia działa na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz statutu spółdzielni mieszkaniowej. Jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działka została zakupiona aktem notarialnym nr (...), nabycie nie było opodatkowane podatkiem VAT. Nieruchomość była wykorzystywana do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Dochód uzyskany ze sprzedaży wyżej opisanej nieruchomości zostanie przeznaczony w całości na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy, np. bieżące utrzymanie i konserwację terenów wspólnych, bieżące naprawy i remonty.

Zbycie przedmiotowej działki będzie dostawą dokonywaną przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc przez podatnika podatku od towarów i usług, zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy i w konsekwencji sprzedaż ta będzie stanowiła – wskazaną w art. 7 ust. 1 ustawy – dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o podatku VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ww. ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2022 r., poz. 503):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 tej ustawy:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

- lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

- sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza „każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Działka nr (...), mająca być przedmiotem transakcji, znajduje się w obszarze, na którym obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z tym planem jest to obszar teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.

Ponadto z treści wniosku wynika, że działka nr (...) jest zabudowana budowlami w rozumieniu ustawy Prawo budowlane: rurociągiem gazowym (PKOB 2211), rurociągiem kanalizacji wód opadowych (PKOB 2212), chodnikiem i ścieżką rowerową (PKOB 2112), które to budowle nie będą przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” będących przykładowymi obiektami, które nadają działce status gruntu zabudowanego. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, ze zm.).:

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć: należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ww. ustawy:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt: 3

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Ponadto w myśl art. 3 pkt 9 ww. ustawy:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

W niniejszej sprawie mamy do czynienia z sytuacją zbycia przez Spółdzielnię działki gruntu, na której znajdują się naniesienia w postaci rurociągu gazowego, rurociągu kanalizacji wód opadowych oraz chodnika i ścieżki rowerowej, które nie będą przedmiotem planowanej transakcji zbycia.

W art. 29a ust. 8 ustawy wskazano, że:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W sytuacji opisanej we wniosku ww. przepis nie będzie miał zastosowania, ponieważ dostawa budowli znajdujących się na działce w tym przypadku nie będzie miała miejsca.

Tak więc, w przypadku dostawy działki nr (...), przedmiotem dostawy będzie wyłącznie grunt, którego jednak nie można uznać za teren niezabudowany, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że:

    - dla obszaru ww. działki obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym jest to teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej,

    - na gruncie tym posadowione są budowle w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane, niebędące przedmiotem transakcji, których budowa jednak wymagała

      pozyskania przez inwestora odpowiednich dokumentów (pozwoleń/decyzji).

Tym samym na moment dostawy, ww. działka będzie stanowiła teren budowlany, zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie jego sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu nieruchomości wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich

    przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia zakupiła działkę 15 marca 1965 r., a nabycie nie było opodatkowane podatkiem VAT. Oznacza to, że przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez Spółdzielnię przed wejściem w życie ustawy o VAT. Zatem w tej sytuacji nie można mówić, że Spółdzielni przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości, lub że takie prawo jej nie przysługiwało, skoro dostawa nie była objęta tym podatkiem i przy nabyciu nie wystąpił podatek VAT, który mógłby podlegać odliczeniu.

Oznacza to, że nie zostały spełnione warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji, transakcja sprzedaży działki nr (...) będzie podlegała w całości opodatkowaniu VAT stawką właściwą dla przedmiotu dostawy – terenu budowlanego oraz nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9.

Zatem stanowisko Państwa w zakresie podatków od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informujemy również, że powołane w stanowisku wyroki sądu nie mają mocy powszechnie obowiązującej. Sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę, co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania, co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329). Zatem powołane wyroki nie posiadają waloru wykładni powszechnej, co w praktyce oznacza, że nie stanowią one podstawy dla analogicznego rozstrzygnięcia przez organy podatkowe.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1. z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).