
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach i wyłącznie na cele realizacji Projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach i wyłącznie na cele realizacji Projektu pn.: „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca – (zwany w dalszej części Towarzystwem lub Stowarzyszeniem) jest Stowarzyszeniem powstałym (…) 1990 r. i zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem (…).
Wyłącznym celem działania Towarzystwa jest realizacja określonych statutem zadań ze sfery pożytku publicznego. Cele główne Towarzystwa to:
‒ ochrona środowiska;
‒ ochrona dziedzictwa przyrodniczego;
‒ ekologia i ochrona zwierząt;
‒ nauka, edukacja oświata i wychowanie;
‒ kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji.
Środki na realizację celów statutowych Wnioskodawca pozyskuje przede wszystkim z dotacji i darowizn. Stowarzyszenie nie prowadzi odpłatnej działalności pożytku publicznego i nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie prowadzi sprzedaży i nie wystawia faktur sprzedaży.
Status Wnioskodawcy jako podatnika podatku VAT – figuruje jako podatnik VAT zwolniony. Dla potrzeb zakupów związanych z realizacją celów statutowych na terenie Unii Europejskiej Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE (od zakupów z ternu UE zostanie naliczony należny podatek VAT, który zostanie odprowadzony do urzędu skarbowego, bez prawa do odliczenia jako zakupy niezwiązane ze sprzedażą).
W ramach realizacji celów statutowych Wnioskodawca zawarł umowy dotacji:
‒ z Komisją Europejską (dalej KE) w dniu (…) 2021 r. Umowa nr (…) (dofinansowanie do wysokości 60% kosztów Projektu);
‒ z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej NFOŚiGW) w dniu (…) 2022 r., Umowa nr (…) (dofinansowanie do 35% kosztów Projektu)
na realizację Projektu w ramach Instrumentu Finansowego pn.: „(…)”.
Całkowity koszt przedmiotowego Projektu szacuje się na kwotę 4.924.974 EUR.
W przedmiotowym Projekcie Wnioskodawca pełni rolę beneficjenta koordynującego.
Partnerami Projektu jako Współbeneficjenci są:
‒ (…),
‒ (…) (Stowarzyszenie z Czech),
‒ (…) (Stowarzyszenie z Rumunii),
‒ (…) (Stowarzyszenie ze Słowacji).
Projekt jest realizowany na obszarach Natura 2000.
Celem projektu jest:
‒ zabezpieczenie i poprawa warunków schronień o dużym znaczeniu dla dziewięciu gatunków nietoperzy;
‒ przejście od podejścia reaktywnego do proaktywnego w ochronie nietoperzy;
‒ wzmocnienie instytucjonalnego wsparcia w ochronie nietoperzy.
W ramach Projektu będą dokonywane zakupy, m.in.: sprzęt służący wyznaczaniu tras przelotów nietoperzy, usługi architektoniczne (projekty wież, chatek i zimowiska dla nietoperzy), budowa wież, chatek i zimowisk dla nietoperzy, zabezpieczanie stanowisk nietoperzy na terenie Czech, Rumunii, Słowacji – projekty pilotażowe realizowane przez Partnerów zagranicznych, monitoring populacji nietoperzy, działania promocyjne (w tym: gadżety promocyjne, organizacja warsztatów i szkoleń, ulotka o projekcie, tablice informacyjne, udział i organizacja konferencji, poradnik ochrony nietoperzy, opracowanie dotyczące sposobów ochrony drewna wykorzystywanego przez nietoperze) i inne.
Zgodnie z zawartymi umowami z KE i NFOŚiGW podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny Projektu i nie będzie odliczany od podatku należnego w rozliczeniu z właściwym Urzędem Skarbowym, a kwoty określone w budżecie projektu (harmonogramie rzeczowo-finansowym) są wartościami brutto, tj. zawierającymi podatek VAT.
Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co oznacza, że otrzymywane w ramach Projektu środki finansowe będą wydatkowane wyłącznie na zakupy niezbędne (i konieczne) dla celów realizacji Projektu. Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych w celu realizacji Projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Indywidualna interpretacja jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego przedsięwzięcia.
Pytanie
Czy w związku z wyżej przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca może odliczać (odzyskiwać) podatek VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach i wyłącznie na cele realizacji przedmiotowego Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi regulacjami w podatku VAT, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów dokonywanych w ramach opisanych wyżej umów dotacyjnych, ponieważ umowy (i związane z nimi ponoszone koszty i wydatki) nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (ani z jakąkolwiek sprzedażą) a wyłącznie z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia, nie zaś do wykonywania czynności opodatkowanych.
W myśl bowiem art. 15. ust 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie zaś z treścią art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt. 1 lit. a ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124; kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie ma prawa pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizacji Projektu, ponieważ realizowany Projekt nie jest związany ze sprzedażą (Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie prowadzi odpłatnej działalności pożytku publicznego, a tym samym nie wyczerpuje definicji podatnika w rozumieniu ustawy o VAT).
Nabywane w ramach ww. umów towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i tym samym nie można zaliczyć tego rodzaju czynności do czynności polegających na wykorzystywaniu nabywanych towarów i usług w sposób ciągły i dla celów zarobkowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją Projektu pn.: „(…)”.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.
We wniosku wskazali Państwo, że Stowarzyszenie nie prowadzi odpłatnej działalności pożytku publicznego i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi sprzedaży i nie wystawia faktur sprzedaży.
Projekt pn.: „(…)” realizowany jest na obszarach Natura 2000, a jego celem jest zabezpieczenie i poprawa warunków schronień nietoperzy, przejście do proaktywnego podejścia i wzmocnienie instytucjonalnego wsparcia w ochronie nietoperzy. Efekty Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Środki finansowe otrzymywane w ramach Projektu będą wydatkowane wyłącznie na zakupy niezbędne (i konieczne) dla realizacji Projektu, w tym m.in. projekt i budowę wież, chatek i zimowisk dla nietoperzy, monitoring populacji, wyznaczanie tras przelotów nietoperzy, działania promocyjne. Stowarzyszenie nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych w ramach Projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji nie jest spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach i wyłącznie na cele projektu pn.: „(…)”. W związku z tym nie przysługuje Państwu także prawo do zwrotu różnicy podatku na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
