Usługi kulturalne polegające na organizacji warsztatów historycznych, drukarsko-artystycznych oraz literacko-artystycznych, na które sprzedawane są bi... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.222.2022.2.AA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.222.2022.2.AA

Temat interpretacji

Usługi kulturalne polegające na organizacji warsztatów historycznych, drukarsko-artystycznych oraz literacko-artystycznych, na które sprzedawane są bilety wstępu korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od VAT usług organizacji warsztatów z dziedziny kultury i sztuki, na które sprzedawane są bilety wstępu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 czerwca 2022 r. (wpływ 6 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Ośrodek (…) jest instytucją kultury, zarejestrowaną w Rejestrze Instytucji Kultury Urzędu Miasta (…) (gminną samorządową jednostką organizacyjną) pod pozycją RIK 07, działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu nadanego przez organizatora.

Przedmiotem działalności Ośrodka (…) jest organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej w zakresie upowszechniania kultury poprzez działania skierowane na rozwijanie i zaspakajanie potrzeb kulturalnych ich promocję, jak i działań związanych z ochroną kultury.

Statutowe cele działalności Ośrodka (…) to m.in.:

a)edukacja kulturalna

b)realizacje projektów artystycznych.

Do zadań podstawowych w dziedzinie edukacji kulturalnej należą m.in.:

upowszechnianie dorobku kulturalnego i historycznego związanego z wielokulturowością miasta (…) i okolic, siedziby Ośrodka, idei tolerancji oraz budowanie płaszczyzny dialogu kulturowego,

podtrzymywanie tradycji i popularyzowanie umiejętności ginących zawodów związanych z dziedzictwem kulturowym drukarstwa typograficznego,

promowanie działalności wydawniczej, czytelnictwa i poszerzanie wiedzy o kulturze słowa.

Do zadań podstawowych w dziedzinie artystycznej należy tworzenie i prezentacja własnych przedsięwzięć artystycznych w różnych obszarach sztuki.

W ramach swoich działań statutowych organizują i przeprowadzają Państwo warsztaty o tematyce historycznej, drukarstwa typograficznego i artystycznego, literacko-artystycznego.

Każdy z warsztatów służy rozwojowi jego uczestników. Celem organizowanych przez Ośrodek warsztatów jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki, sztuki.

1.Warsztaty historyczne mają na celu poszerzać wiedzę historyczną i zachować pamięć o (…) i (…), historii, kulturze i wielokulturowości (…) i regionu. Kładą Państwo szczególny nacisk na warsztaty promujące ideę tolerancji oraz budowanie płaszczyzny dialogu kulturowego w oparciu o historię zagłady Żydów na terenie (…). Ich przykładem są:

‒ warsztaty: (…) itp.

Warsztaty historyczne mają charakter niematerialny, nie kreują dóbr materialnych, poszerzają wiedzę historyczną uczestników warsztatów i kreują postawę tolerancji i dialogu.

2.Warsztaty drukarsko-artystyczne mają na celu podtrzymać tradycje i umiejętności ginących zawodów: (…). Warsztaty mają również charakter artystyczny, uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu historii sztuki, estetyki książki i drukarstwa artystycznego. Ich przykładami są:

‒ warsztaty: (…) itp.

Warsztaty drukarsko-artystyczne maja charakter materialny w postaci stworzenia przez uczestników rękodzieła: afisza typograficznego, papieru czerpanego, zeszytu, notesu, małego wydawnictwa, odbitki i matrycy graficznej, literniczej pracy plastycznej. Niematerialny wymiar warsztatów uczestnicy otrzymują poprzez poszerzenie wiedzy z dziedziny drukarstwa artystycznego.

3.Warsztaty literacko-artystyczne mają na celu promować czytelnictwo i poszerzać wiedzę o kulturze słowa. Rozwijają zdolności literackie i plastyczne uczestników warsztatów. Ich przykładami są:

‒ warsztaty: (…) itp.

Warsztaty literacko-artystyczne mają charakter materialny w postaci stworzenia przez uczestników warsztatów: opowiadania, wiersza, komiksu, pracy plastycznej.

Prowadzone przez Ośrodek warsztaty są płatne. Opłaty za udział w zajęciach pokrywają tylko częściowo koszty organizacji zajęć. W przypadku osiągnięcia zysków z tej działalności zostają one przeznaczone w całości na kontynuację oraz doskonalenie świadczonych usług w zakresie działań statutowych na upowszechnianie i rozwój kultury i sztuki.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Ośrodek (…) jest samorządową jednostką kultury posiadającą osobowość prawną, organizacyjną i finansową odrębną od Gminy Miasta (…).

Ośrodek na potrzeby rozliczeń podatku zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT i samodzielnie dokonuje rozliczeń z tego tytułu - odrębnie od Gminy Miasta (…).

Organizowane przez Państwa warsztaty nie są przedstawieniem, spektaklami, koncertami ani imprezami w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (art. 43 ust. 19 pkt 2a ustawy o VAT).

W ramach swoich działań statutowych organizują i przeprowadzają Państwo warsztaty o tematyce historycznej, drukarstwa typograficznego i artystycznego, literacko-artystycznego.

Każdy z warsztatów służy rozwojowi jego uczestników i ma formę nauki przez praktykę.

1.Warsztaty historyczne mają na celu poszerzać wiedzę historyczną i zachować pamięć o (…) i (…), historii, kulturze i wielokulturowości (…) i regionu, są prowadzone w formie rozmowy i dyskusji w grupie. Uczestnicy analizują dokumenty historyczne, nagrania historii mówionej, prowadzą analizę porównawczą fotografii współczesnego i przedwojennego (…). Poznają zasady nagrywania wywiadów ze świadkami historii.

2.Warsztaty drukarsko-artystyczne mają na celu podtrzymać tradycje i umiejętności ginących zawodów: (…). Mają charakter materialny i są prowadzone w formie nauki od mistrza rzemieślnika. Uczestnicy wykonują samodzielną pracę rękodzielniczą, np.: afisz typograficzny, papier czerpany, zeszyt, notes, odbitki i matryce graficzne.

3.Warsztaty literacko-artystyczne mają na celu promować czytelnictwo i poszerzać wiedzę o kulturze słowa. Rozwijają zdolności literackie i plastyczne uczestników warsztatów i są prowadzone w formie pracy indywidualnej i grupowej. Uczestnicy wykonują małą pracę artystyczno-literacką w formie: komiksu, ilustracji do tekstu, opisu ilustracji, kompozycji graficzno-literniczej.

Wszystkie organizowane przez Ośrodek warsztaty kierowane są do wszystkich grup wiekowych, zarówno szkolnych grup zorganizowanych jak i odbiorców indywidualnych. Odpłatność za warsztaty ponoszą uczestnicy warsztatów według obowiązującego cennika.

Opłaty za udział w zajęciach pokrywają tylko częściowo koszty organizacji zajęć. W przypadku osiągnięcia zysków z tej działalności zostają one przeznaczone w całości na kontynuację oraz doskonalenie świadczonych usług w zakresie działań statutowych na upowszechnianie i rozwój kultury i sztuki.

Pytanie

Czy instytucja kultury jaką jest Ośrodek (…) sprzedając bilety wstępu na organizowane warsztaty z dziedziny kultury i sztuki, może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Mając na uwadze powyższe Ośrodek zamierza sprzedawać bilety na udział w warsztatach ze stawką „ZW” podatku VAT.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku VAT usługi kulturalne m.in. świadczone przez grupę podmiotów określoną w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a. Usługi kulturalne świadczone przez te podmioty są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy o VAT).

Odnosząc się do powołanych przepisów należy stwierdzić, że Ośrodek (…) jest pomiotem o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.

Państwa zdaniem, organizacja wyżej wymienionych warsztatów wiąże się bezpośrednio z prowadzoną przez Ośrodek działalnością kulturalną, bowiem ich głównym celem jest edukacja kulturalna, co zbieżne jest z Państwa celami statutowymi.

Warsztatów nie można nazwać przedstawieniem, spektaklem ani imprezą, w związku z czym nie można zastosować dla nich stawki VAT jak dla wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (art. 43 ust. 19 pkt 2a ustawy o VAT).

Opłaty pobierane są za branie czynnego udziału w warsztatach.

Usługi wymienione we wniosku wchodzą w zakres działalności kulturalnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.).

Przychodów z działalności opisanej we wniosku Ośrodek nie osiąga w sposób systematyczny. Są one przeznaczane na kontynuacje i doskonalenie świadczonych usług, jednak nie pokrywają one wydatków, jakie ponoszone są w związku z ich realizacją, wydatki przewyższają wpływy.

W związku z powyższym, skoro spełniona została tak przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa wskazana w ww. przepisach ustawy o VAT - po pierwsze bowiem mamy do czynienia z instytucją kultury, po drugie ze świadczeniem usług kulturalnych - to instytucja powinna sprzedawać bilety wstępu na warsztaty ze stawką „ZW” podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na podstawie art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2) wstępu:

a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5) działalności agencji informacyjnych;

6) usług wydawniczych;

7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8) usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kultury zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy należy wskazać, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE 347 z 11 grudnia 2006 str. 1 ze zm.), który stanowi, że:

Państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Należy podkreślić, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W przepisach ogólnych (Rozdziału I) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.) ustawodawca wskazał w art. 1 ust. 1, że:

Działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Art. 1 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że:

Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.

Przepis art. 3 ust. 2 cyt. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, stanowi, że:

Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 8 ustawy:

Ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy:

Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

W myśl art. 10 ww. ustawy:

Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami.

Ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 cyt. ustawy:

Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że są Państwo instytucją kultury, zarejestrowaną w Rejestrze Instytucji Kultury Urzędu Miasta (…), działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu nadanego przez organizatora.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz podane informacje należy stwierdzić, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Są Państwo podmiotem, o jakim mowa w tym przepisie, bowiem są Państwo samorządową instytucją kultury, w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i są Państwo wpisani do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Urząd Miasta (…).

W następnej kolejności należy zbadać, czy świadczone przez Państwa usługi, wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Reasumując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

We wniosku podali Państwo informacje, z których wynika, że:

do Państwa zadań podstawowych w dziedzinie edukacji kulturalnej należą m.in.:

upowszechnianie dorobku kulturalnego i historycznego związanego z wielokulturowością miasta (…) i okolic, siedziby Ośrodka, idei tolerancji oraz budowanie płaszczyzny dialogu kulturowego,

podtrzymywanie tradycji i popularyzowanie umiejętności ginących zawodów związanych z dziedzictwem kulturowym drukarstwa typograficznego,

promowanie działalności wydawniczej, czytelnictwa i poszerzanie wiedzy o kulturze słowa,

w ramach swoich działań statutowych organizują i przeprowadzają Państwo warsztaty o tematyce historycznej, drukarstwa typograficznego i artystycznego, literacko-artystycznego:

Warsztaty historyczne mają na celu poszerzać wiedzę historyczną i zachować pamięć o (…) i (…), historii, kulturze i wielokulturowości (…) i regionu, są prowadzone w formie rozmowy i dyskusji w grupie. Uczestnicy analizują dokumenty historyczne, nagrania historii mówionej, prowadzą analizę porównawczą fotografii współczesnego i przedwojennego (…). Poznają zasady nagrywania wywiadów ze świadkami historii.

Warsztaty drukarsko-artystyczne mają na celu podtrzymać tradycje i umiejętności ginących zawodów: (…). Mają charakter materialny i są prowadzone w formie nauki od mistrza rzemieślnika. Uczestnicy wykonują samodzielną pracę rękodzielniczą, np.: afisz typograficzny, papier czerpany, zeszyt, notes, odbitki i matryce graficzne.

Warsztaty literacko-artystyczne mają na celu promować czytelnictwo i poszerzać wiedzę o kulturze słowa. Rozwijają zdolności literackie i plastyczne uczestników warsztatów i są prowadzone w formie pracy indywidualnej i grupowej. Uczestnicy wykonują małą pracę artystyczno-literacką w formie: komiksu, ilustracji do tekstu, opisu ilustracji, kompozycji graficzno-literniczej.

organizowane przez Państwa warsztaty nie są przedstawieniem, spektaklami, koncertami ani imprezami w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że zgodnie z powyższą charakterystyką terminu „kultura”, organizacja warsztatów historycznych, drukarsko artystycznych oraz literacko-artystycznych realizowana jest w ramach prowadzonej przez Państwa działalności kulturalnej. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, celem organizowanych przez Państwa warsztatów jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki. W szczególności: warsztaty historyczne mają na celu poszerzać wiedzę historyczną i zachować pamięć o (…) i (…), historii, kulturze i wielokulturowości (…) i regionu, warsztaty drukarsko-artystyczne mają na celu podtrzymać tradycje i umiejętności ginących zawodów, warsztaty literacko-artystyczne mają na celu promować czytelnictwo i poszerzać wiedzę o kulturze słowa.

Tym samym organizowanie ww. warsztatów historycznych, drukarsko-artystycznych oraz literacko-artystycznych stanowi niewątpliwie usługi kulturalne.

W Państwa przypadku spełniony jest również warunek przewidziany w art. 43 ust. 18 ustawy, bowiem jak wynika z opisu sprawy, w przypadku osiągnięcia zysków z opisanej działalności, zostają one przeznaczone w całości na kontynuację oraz doskonalenie świadczonych usług w zakresie działań statutowych na upowszechnianie i rozwój kultury i sztuki.

Ponadto z wniosku wynika, że możliwość uczestnictwa w opisanych warsztatach jest sprzedawana przez Państwa w formie biletów wstępu. Należy zauważyć, że z podanych informacji wynika również, że organizowane warsztaty nie są przedstawieniem, spektaklami, koncertami ani imprezami w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego. W szczególności: warsztaty historyczne są prowadzone w formie rozmowy i dyskusji w grupie, warsztaty drukarsko-artystyczne są prowadzone w formie nauki od mistrza rzemieślnika, a warsztaty literacko-artystyczne są prowadzone w formie pracy indywidualnej i grupowej. W związku z tym, w ramach organizacji warsztatów nie świadczą Państwo usług wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 2.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi kulturalne polegające na organizacji warsztatów historycznych, drukarsko-artystycznych oraz literacko-artystycznych, na które sprzedają Państwo bilety wstępu korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).