Braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.323.2022.2.HW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.323.2022.2.HW

Temat interpretacji

Braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jako podmiot prawa publicznego zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2022 r. poz. 559 ze zm.), realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy.

Zadania te realizowane są przez Gminę zarówno w charakterze relacji administracyjnoprawnych – czynności niestanowiące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, jak i na podstawie umów cywilnoprawnych, czyli czynności stanowiące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Gmina jest czynnym podatnikiem, zarejestrowanym we właściwym urzędzie skarbowym.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Gmina składa jako podatnik stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, wymieniono jako zadania własne Gminy, m.in sprawy dotyczące :

-wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Definicję działalności gospodarczej przedstawia art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym: „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Natomiast, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, aby korzystać z powyżej wskazanego wyłączenia z zakresu opodatkowania VAT muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

1)czynności muszą być wykonywane przez podmiot podlegający prawu publicznemu,

2)czynności muszą być wykonywane przez ten podmiot działający jako organ władzy publicznej (w charakterze organu władzy publicznej) tzn. nie są to czynności wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, lecz wykonywane w ramach reżimu publicznoprawnego przy wykorzystaniu władztwa administracyjnego.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną.

Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Gmina jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2021 r. poz. 1372 ze zm.) realizuje zadania użyteczności publicznej, które są zadaniami własnymi gminy.

W art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, wymieniono jako zadania własne Gminy m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę. Zadanie to, wykonywane jest poprzez powołane w tym celu przedsiębiorstwo „(…)” Sp. z o. o, w którym Gmina posiada 8,26% udziałów. Gmina jako udziałowiec przedsiębiorstwa wnosi udziały aportem do spółki prawa handlowego. Wniesienie udziałów traktowane jest jako odpłatna dostawa towarów i usług, zgodnie z art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, sieci kanalizacyjne i wodociągowe zalicza się do inżynierii lądowej i wodnej, i spełniają definicję obiektów budowlanych niebędących budynkami, więc należy uznać je za budowle.

Gmina realizuje projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w który wpisuje się operacja typu:

„Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „(…)”.

Celem operacji jest poprawa warunków życia mieszkańców i rozwoju gospodarczego wsi Pogwizdów poprzez uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej, a tym samym dostęp do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Wnioskodawca będzie prowadził inwestycję w zakresie rozbudowy wodociągu mieszczącego się na terenie Gminy w miejscowości (…) na ul. (…).

Po wybudowaniu sieci wodociągowej Gmina jako udziałowiec przedsiębiorstwa „(…)" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza przekazać ją aportem na własność Spółce, dokumentując ten fakt fakturą VAT. Na podstawie Uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników ww. Spółki nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego spółki, w którym Gmina obejmie aktem notarialnym nowe udziały o wartości równej wniesionemu aportowi, uzupełnionej do pełnych tysięcy złotych wpłatą gotówkową.

W okresie pomiędzy zakończeniem inwestycji, a przed przekazaniem sieci wodociągowej aportem Gmina zawrze ze spółką „(…)" umowę przekazania sieci w nieodpłatny zarząd. Na mocy umowy zarządca –(…) Sp. z o.o. będzie władał siecią wodociągową za Gminę w celu wykonywania w imieniu Gminy jej zadań własnych w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę na rzecz mieszkańców Gminy. Gmina nadal będzie pozostawała właścicielem wybudowanych odcinków wodociągowych. Umowa zostanie zawarta na czas nieokreślony. W okresie obowiązywania umowy przekazania sieci w nieodpłatny zarząd Gmina nie będzie wykorzystywała sieci wodociągowej do wykonywania czynności opodatkowanych. Wybudowana sieć będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Świadczone przez Spółkę „(…)” usługi stanowić będą czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Spółka „(…)” wykonywać będzie wskazane czynności przy pomocy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przekazanej przez Gminę. Spółka (…) będzie wykorzystywać ww. infrastrukturę w celu świadczenia usług w zakresie dostarczania wody na rzecz mieszkańców Gminy oraz innych podmiotów na podstawie pisemnych umów zawartych z odbiorcami. Wystawcą faktur VAT wystawianych na rzecz mieszkańców Gminy będzie Spółka „(…)”. Gmina nie będzie pobierać wynagrodzenia/opłat od Spółki „(…)” z tytułu korzystania z przekazanej infrastruktury.

Faktury dokumentujące zakupy związane z realizacją zadania wykonawca inwestycji wystawiać będzie na Gminę, ponieważ inwestorem jest Gmina, lecz Gmina nie będzie czerpać z tego tytułu dochodów, a sprzedaż opodatkowana wystąpi po stronie Spółki „(…)”.

Ponadto w piśmie z 8 sierpnia 2022 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – wskazaliście Państwo, co następuje.

1.Inwestycja zostanie zrealizowana przez Gminę w celu wykonania nałożonych na Gminę obowiązkowych zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą o samorządzie gminnym, wymienionych jako zadania własne Gminy, m.in. dotyczących:

-wodociągów i zaopatrzenia w wodę.

W związku z powyższym prowadzona inwestycja będzie związana z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.Gmina odda w nieodpłatny zarząd sieć wodociągową na rzecz Spółki (…) na czas nieokreślony.

3.W odpowiedzi na pytanie o treści: „czy złożony wniosek dotyczy również czasookresu po planowanym przekazaniu sieci wodociągowej aportem do Spółki?” wskazaliście Państwo, że: „Nie, złożony wniosek nie dotyczy czasookresu po planowanym przekazaniu sieci wodociągowej aportem do Spółki (…)”.

4.Gmina planuje przekazać sieć aportem do Spółki (…) dokumentując ten fakt fakturą VAT po upływie okresu trwałości projektu, tj. po dniu, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty przez Agencję płatności końcowej.

5.Z kolei na pytanie o treści: „czy czynność przekazania przez Gminę aportem ww. sieci Spółce będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (czy zostanie od tej czynności naliczony podatek od towarów i usług)?”:

Wnioskodawca wskazał, że tak, czynność przekazania przez Gminę aportem ww. sieci wodociągowej Spółce (…) będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług – od tej czynności zostanie naliczony podatek od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gmina będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z budową sieci wodociągowej w pełnej wysokości?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja zadania nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, w związku z czym nie występują czynności opodatkowane, czyli nie wystąpi podatek należny. Realizowane przez Gminę czynności, związane z inwestycją są ogólnodostępne, publiczne.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy – gminy nie uznaje się za podatnika w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina w związku z realizowaną inwestycją, nie zawiera umów cywilnoprawnych. Projekt zostanie zrealizowany przez Gminę w celu wykonania nałożonych na Gminę obowiązkowych zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą o samorządzie gminnym. Prowadzona inwestycja będzie związana z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniem podatkiem VAT, w związku z powyższym brak jest możliwości dokonania odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jako podmiot prawa publicznego zgodnie z art. 9 ustawy o samorządzie gminnym, realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy. Z uwagi na wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Gmina jest czynnym podatnikiem, zarejestrowanym we właściwym urzędzie skarbowym. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Gmina składa jako podatnik stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług. W art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, wymieniono jako zadania własne Gminy, m.in. sprawy dotyczące: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku. Zadanie to, wykonywane jest poprzez powołane w tym celu przedsiębiorstwo „(…)” Sp. z o.o., w którym Gmina posiada 8,26% udziałów. Gmina jako udziałowiec przedsiębiorstwa wnosi udziały aportem do spółki prawa handlowego. Wniesienie udziałów traktowane jest jako odpłatna dostawa towarów i usług, zgodnie z art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy. Gmina realizuje projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w który wpisuje się operacja typu: „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „(…)”. Celem operacji jest poprawa warunków życia mieszkańców i rozwoju gospodarczego wsi Pogwizdów poprzez uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej, a tym samym dostęp do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Po wybudowaniu sieci wodociągowej Gmina jako udziałowiec przedsiębiorstwa „(…)" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza przekazać ją aportem na własność Spółce, dokumentując ten fakt fakturą. Na podstawie Uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników ww. Spółki nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego spółki, w którym Gmina obejmie aktem notarialnym nowe udziały o wartości równej wniesionemu aportowi, uzupełnionej do pełnych tysięcy złotych wpłatą gotówkową. W okresie pomiędzy zakończeniem inwestycji, a przed przekazaniem sieci wodociągowej aportem Gmina zawrze ze spółką „(…)" umowę przekazania sieci w nieodpłatny zarząd. Na mocy umowy zarządca –(…) Sp. z o.o. będzie władał siecią wodociągową za Gminę w celu wykonywania w imieniu Gminy jej zadań własnych w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę na rzecz mieszkańców Gminy. Gmina nadal będzie pozostawała właścicielem wybudowanych odcinków wodociągowych. Umowa zostanie zawarta na czas nieokreślony. W okresie obowiązywania umowy przekazania sieci w nieodpłatny zarząd Gmina nie będzie wykorzystywała sieci wodociągowej do wykonywania czynności opodatkowanych. Wybudowana sieć będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Świadczone przez Spółkę „(…)” usługi stanowić będą czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Spółka „(…)” wykonywać będzie wskazane czynności przy pomocy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przekazanej przez Gminę. Spółka (…) będzie wykorzystywać ww. infrastrukturę w celu świadczenia usług w zakresie dostarczania wody na rzecz mieszkańców Gminy oraz innych podmiotów na podstawie pisemnych umów zawartych z odbiorcami. Wystawcą faktur wystawianych na rzecz mieszkańców Gminy będzie Spółka „(…)”. Gmina nie będzie pobierać wynagrodzenia/opłat od Spółki „(…)” z tytułu korzystania z przekazanej infrastruktury. Faktury dokumentujące zakupy związane z realizacją zadania wykonawca inwestycji wystawiać będzie na Gminę, ponieważ inwestorem jest Gmina, lecz Gmina nie będzie czerpać z tego tytułu dochodów, a sprzedaż opodatkowana wystąpi po stronie Spółki „(…)”. Inwestycja zostanie zrealizowana przez Gminę w celu wykonania nałożonych na Gminę obowiązkowych zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą o samorządzie gminnym, wymienionych jako zadania własne Gminy, m.in. dotyczących wodociągów i zaopatrzenia w wodę. W związku z powyższym prowadzona inwestycja będzie związana z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina odda w nieodpłatny zarząd sieć wodociągową na rzecz Spółki (…) na czas nieokreślony. Złożony wniosek nie dotyczy czasookresu po planowanym przekazaniu sieci wodociągowej aportem do Spółki (…). Gmina planuje przekazać sieć aportem do Spółki (…) dokumentując ten fakt fakturą po upływie okresu trwałości projektu, tj. po dniu, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty przez Agencję płatności końcowej. Czynność przekazania przez Gminę aportem ww. sieci wodociągowej Spółce (…) będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów.

W rozpatrywanej sprawie, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, ale – jak wynika z opisu sprawy – inwestycja będzie związana z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina odda w nieodpłatny zarząd sieć wodociągową na rzecz Spółki (…) na czas nieokreślony. Złożony wniosek nie dotyczy czasookresu po planowanym przekazaniu sieci wodociągowej aportem do Spółki (….).

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji.

W tym miejscu należy wskazać, że – z opisu sprawy wynika, że Gmina planuje przekazać sieć aportem do Spółki (…) dokumentując ten fakt fakturą po upływie okresu trwałości projektu, tj. po dniu, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty przez Agencję płatności końcowej. Czynność przekazania przez Gminę aportem ww. sieci wodociągowej Spółce (…) będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług – od tej czynności zostanie naliczony podatek od towarów i usług.

Zatem z uwagi na fakt, że po upływie 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej Gmina planuje dokonać dostawy (w formie aportu) sieci wodociągowej na rzecz Spółki, to w przypadku gdy czynność wniesienia aportem Infrastruktury będzie stanowiła - jak wskazała Gmina - czynność opodatkowaną podatkiem VAT, dojdzie do zmiany przeznaczenia nabywanych towarów i usług w związku z budową Infrastruktury i Gmina nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami. W takim przypadku wystąpi możliwość dokonania przez Gminę korekty podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją Inwestycji, w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty.

Podsumowując, podczas wykorzystywania przez Gminę infrastruktury do czynności niepodlegających opodatkowaniu Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z budową sieci wodociągowej.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w szczególności w oparciu o informacje, że „W związku z powyższym prowadzona inwestycja będzie związana z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina odda w nieodpłatny zarząd sieć wodociągową na rzecz Spółki (…) na czas nieokreślony. Złożony wniosek nie dotyczy czasookresu po planowanym przekazaniu sieci wodociągowej aportem do Spółki (…). Gmina planuje przekazać sieć aportem do Spółki (…) dokumentując ten fakt fakturą po upływie okresu trwałości projektu, tj. po dniu, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty przez Agencję płatności końcowej. Czynność przekazania przez Gminę aportem ww. sieci wodociągowej Spółce (…) będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).