Zakupione towary i usługi w ramach projektu dofinansowanego, przy udziale środków własnych, nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatk... - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.413.2022.3.DS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.413.2022.3.DS

Temat interpretacji

Zakupione towary i usługi w ramach projektu dofinansowanego, przy udziale środków własnych, nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ww. zakupem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

-braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem pojazdów elektrycznych i stacji ładowania na potrzeby własne w ramach projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - jest prawidłowe,

-prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem stacji ładowania na cele komercyjne – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 sierpnia 2022 r. oraz pismem z 15 września 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Park (...) zwany dalej Parkiem jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2021 r. poz. 305 ze zm.).

(...) Park (...) nie prowadzi działalności gospodarczej, na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2019 r. poz. 1292 ze zm.), ale uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Do zadań statutowych należy ochrona przyrody, a w szczególności:

-  prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2020 r. poz. 55 ze zm.) i w zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody i w zarządzeniach dyrektora Parku;

-   prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) i czynności te są co do zasady wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane głównie ze środków dotacji budżetowych. Park wykonuje także czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).

Park uzyskuje przychody:

1. opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, sadzonek drzew i krzewów, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży gadżetów edukacyjnych, usług parkingowych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizacje imprez, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów Parku, z opłat za zezwolenia na odstrzał zwierzyny łownej,

2. zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, z dzierżawy gruntów na cele rolnicze,

3. związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Parku oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Komisji Europejskiej na realizacje projektów na rzecz ochrony środowiska (…), dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego (…), dofinansowania z państwowych uczelni wyższych, przychody finansowe (odsetki bankowe i za zwłokę, dodatnie różnice kursowe), kary, odszkodowania i nawiązki.

Park planuje realizować projekt dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy udziale środków własnych w zakresie zakupu pięciu pojazdów zeroemisyjnych oraz trzech stacji ładowania, na potrzeby własne i cele komercyjne. Zakup samochodów elektrycznych (...) pozwoli na realizację zadań statutowych, które będą służyć ochronie przyrody.

Przeznaczenie samochodów:

1. Zakup samochodu elektrycznego (...) na potrzeby zespołu edukacji Parku

-  samochód będzie wykorzystywany na potrzeby własne, jedynie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z zakupionego samochodu będą korzystać pracownicy do prowadzenia nieodpłatnych zajęć, warsztatów i innych przedsięwzięć edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych mających na celu podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa. Edukacja ekologiczna jest ustawowym zadaniem parku narodowego wynikającym wprost z ustawy o ochronie przyrody.

2. Zakup samochodów elektrycznych (...) do realizacji zadań wykonywanych w ramach działalności naukowo badawczej i monitoringu przyrodniczego będzie wykorzystywany na potrzeby własne wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakup dwóch stacji ładowania na potrzeby własne, związany jest z zapewnieniem energii dla samochodów z własnej floty samochodowej. Natomiast zakup jednej stacji ładowania w celach komercyjnych przyczyni się do budowania świadomości ekologicznej osób zwiedzających park. W zakresie zakupu stacji ładowania zewnętrznej park chce wyłonić w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego operatora, który będzie w ramach umowy prowadził działalność komercyjną związaną z obsługą ww. stacji. Park natomiast otrzyma tylko refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego

W zakresie zakupu stacji ładowania na cele publiczne, (...) Park zakłada, że w przypadku gdy operatorem stacji będzie firma zewnętrzna to Park nie będzie prowadził w tym zakresie działalności gospodarczej, gdyż uzyska jedynie refundację faktycznie poniesionych kosztów energii elektrycznej, natomiast stawki za udostępnienie, koszty obsługi i serwisowania stacji poniesie operator, zatem działalność gospodarcza w tym zakresie będzie ponoszona przez niego. Wobec powyższego również w tym zakresie (...) Park nie będzie miał prawa do odliczenia VAT przy nabyciu stacji.

Usługi ładowania publicznego będzie świadczył operator zewnętrzny. (...) Park nie będzie ładować swoich pojazdów na stacji komercyjnej. Park nie będzie osiągać obrotów z tytułu udostępniania stacji komercyjnej, tylko operator zewnętrzny.

Operator zewnętrzny będzie pobierał opłaty za ładowanie pojazdów przez turystów.

Operator nie będzie świadczył usług na rzecz Parku. Właścicielem stacji komercyjnej będzie (...) Park. Wystawione faktury związane z wydatkami stacji będą wystawiane na (...) Park. (...) Park zakłada, że z Operatorem będzie go łączyła umowa najmu o charakterze długoterminowym. Park będzie pobierał jedynie refundację faktycznie poniesionych kosztów energii elektrycznej, poprzez refakturowanie kosztów.

(...) Park (...) nie dysponuje wiedzą na jakiej podstawie zawarta będzie umowa z Operatorem. Park zakłada, że nie będzie pobierać opłat od Operatora, otrzyma tylko refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej. W końcowym rozliczeniu Park nie będzie osiągał żadnych dochodów związanych z eksploatacją punktu, będzie tylko jego właścicielem z tytułu władania gruntem, na którym będzie on usytuowany.

Pytania

1.Czy (...) Parkowi (...) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami samochodów elektrycznych i stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

2.Czy (...) Parkowi (...) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupem stacji ładowania na cele komercyjne w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych samochodów elektrycznych i stacji ładującej wykorzystywanej na potrzeby własne związanych z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Park jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt. 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.). Nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną usług i dostaw, którą prowadzi Park.

Ponieważ wymienione samochody i stacja ładująca zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany.

Natomiast w przypadku zakupu stacji ładującej służącej celom komercyjnym Park będzie miał prawo odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanej stacji, ponieważ stacja ładująca będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych stanowiących przychód parku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Planują Państwo realizować projekt dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy udziale środków własnych w zakresie zakupu pięciu pojazdów zeroemisyjnych oraz trzech stacji ładowania, na potrzeby własne i cele komercyjne.

Zakup samochodów elektrycznych (...) pozwoli na realizację zadań statutowych, które będą służyć ochronie przyrody. Zakup dwóch stacji ładowania na potrzeby własne, związany jest z zapewnieniem energii dla samochodów z własnej floty samochodowej. Natomiast zakup jednej stacji ładowania w celach komercyjnych przyczyni się do budowania świadomości ekologicznej osób zwiedzających park. W zakresie zakupu stacji ładowania zewnętrznej chcą Państwo wyłonić w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego operatora, który będzie w ramach umowy prowadził działalność komercyjną związaną z obsługą ww. stacji. Państwo natomiast otrzymają tylko refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej.

Nie będą Państwo ładować swoich pojazdów na stacji komercyjnej. Operator zewnętrzny będzie pobierał opłaty za ładowanie pojazdów przez turystów. Operator nie będzie świadczył usług na Państwa rzecz. Właścicielem stacji komercyjnej będą Państwo. Wystawione faktury związane z wydatkami stacji będą wystawiane na Państwa. W końcowym rozliczeniu nie będą Państwo osiągali żadnych dochodów związanych z eksploatacją punktu, będą Państwo tylko jego właścicielem z tytułu władania gruntem, na którym będzie on usytuowany.

Wątpliwości w tej sprawie w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem samochodów elektrycznych i stacji ładowania na potrzeby własne (pytanie nr 1).

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ jak Państwo wskazali, zakupione samochody będą wykorzystywane przez Państwa na potrzeby własne, do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakup dwóch stacji ładowania na potrzeby własne, związany jest z zapewnieniem energii dla samochodów z własnej floty samochodowej, tym samym również będzie służył do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jak wynika z okoliczności sprawy, zakupione towary i usługi w ramach projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy udziale środków własnych, w zakresie zakupu pięciu pojazdów zeroemisyjnych oraz dwóch stacji ładowania na potrzeby własne nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem pięciu pojazdów zeroemisyjnych oraz dwóch stacji ładowania na potrzeby własne.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Mają Państwo również wątpliwości, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem stacji ładowania na cele komercyjne (pytanie nr 2).

Odnosząc się do ww. kwestii wskazać należy, że również w tym przypadku nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Jak wynika bowiem z przedstawionych przez Państwa informacji, stacja ładowania w celach komercyjnych ma służyć czynnościom opodatkowanym świadczonym przez operatora, którego chcą Państwo wyłonić w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Operator będzie prowadził działalność komercyjną związaną z obsługą ww. stacji. Państwo nie będą prowadzili w tym zakresie działalności gospodarczej, uzyskają Państwo jedynie refundację faktycznie poniesionych kosztów energii elektrycznej, natomiast stawki za udostępnienie, koszty obsługi i serwisowania stacji poniesie operator. Działalność gospodarcza w tym zakresie będzie prowadzona przez Operatora. Nie będą Państwo osiągać żadnych dochodów związanych z eksploatacją punktu ładowania w celach komercyjnych, będą Państwo tylko jego „właścicielem” z tytułu władania gruntem, na którym punkt będzie usytuowany.

Tym samym, zakupione towary i usługi w ramach projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy udziale środków własnych, w zakresie zakupu stacji ładowania na cele komercyjne nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji również w tym przypadku nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ww. zakupem.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być– zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywania stacji ładowania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Dodatkowo informuję, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).