Uznanie przekazania w ramach projektu laptopów za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.134.2022.2.JKU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.134.2022.2.JKU

Temat interpretacji

Uznanie przekazania w ramach projektu laptopów za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części z tytułu nabycia laptopów

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

1)uznania przekazania w ramach projektu laptopów za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

2)prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części z tytułu nabycia laptopów (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

 – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania przekazania w ramach projektu laptopów za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), ustalenia podstawy opodatkowania dla ww. czynności (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części z tytułu nabycia laptopów (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem 5 maja 2022 r. (wpływ 5 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) posiada status podatnika VAT czynnego o numerze NIP (…). Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.) zwaną dalej u.s.g.

Zadania własne gminy określone są w art. 7 u.s.g. oraz uszczegółowione w przepisach szczególnych – konkretyzujących ich realizację. Zgodnie z art. 7 u.s.g. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Zadania te obejmują w szczególności sprawy:

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

3a) działalności w zakresie telekomunikacji;

4)lokalnego transportu zbiorowego;

5)ochrony zdrowia;

6)pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

7)gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8)edukacji publicznej.

W dniu 5 listopad 2021 r. Gmina złożyła wniosek o grant z projektu ,,(…)’’. Projekt sfinansowano w ramach reakcji Unii Europejskiej na pandemię COVID-19 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jest realizowany przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC).

Celem projektu jest wsparcie rodzin popegeerowskich z dziećmi w zakresie dostępu do sprzętu komputerowego. Komputery zostaną zakupione i przekazane uczniom szkół podstawowych oraz średnich, których krewni w linii prostej pracowali niegdyś w PGR. Realizacja projektu dotyczy wsparcia uczniów w nauce zdalnej i przeciwdziałaniu skutkom pandemii Covid-19.

W dniach od 5 października 2021 r. do 15 grudnia 2021 r. została przeprowadzona kwalifikacja osób uprawnionych do otrzymania wsparcia zgodnie z wytycznymi Programu – zakwalifikowano 448 osoby. W regulaminie konkursu grantowego nie ma zapisu o wymaganej zgodzie – opinii Rady Gminy na realizację projektu.

Kwota całego projektu wynosić ma 1 120 000,00 zł. Z otrzymanej kwoty w formie dotacji (100%) zostanie zakupione 448 laptopów dla 448 osób. Kwota przypadająca na zakup jednego laptopa wynosi 2 500,00 zł. Brak wkładu własnego na dzień podpisania umowy. Gmina jako grantobiorca zakupi laptopy z niezbędnym oprogramowaniem. Faktury dokumentujące wydatki na zakup komputerów zostaną wystawione na Gminę. Następnie grantobiorca (Gmina) przekaże nieodpłatnie na własność zakupiony sprzęt dla wnioskodawców uprawnionych do ubiegania się o wsparcie (opiekunów prawnych dzieci małoletnich oraz pełnoletnich uczniów). Gmina nie otrzyma od obdarowanego żadnej płatności, koszt zakupu komputerów jest pokrywany w 100% z otrzymanego przez Gminę grantu.

Trwałość projektu wynosić będzie 2 lata od dania rozliczenia zadania.

Gmina realizując projekt wykonuje zadania własne, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6a i 8 u.s.g. w zakresie wspierania rodziny oraz edukacji publicznej.

Wniosek został uzupełniony 5 maja 2022 r. o następujące informacje:

1.Gmina będzie zawierała umowy z osobami uprawnionymi do ubiegania się o wsparcie (opiekunami prawnymi dzieci małoletnich oraz pełnoletnimi uczniami), odnośnie otrzymywanych przez ww. osoby laptopów z niezbędnym oprogramowaniem – będą to umowy przekazania sprzętu/umowy darowizny/protokoły przekazania. Zgodnie z § 4. Pkt 1 ust. 3 Umowy o powierzenie grantu, ,,Grantobiorca zobowiązuje się do przekazania zakupionego sprzętu na własność oraz usług/oprogramowania nieodpłatnie na podstawie stosunku prawnego’’.

2.Przedmiotem umów zawieranych pomiędzy Gminą a osobami uprawnionymi będzie przekazanie sprzętu komputerowego (laptop wraz z oprogramowaniem systemowym). Każdy Grantobiorca otrzymał w formie rekomendacji wzór umowy – darowizny wraz z protokołem odbioru. Darowizna nie będzie przekazana na rzecz rodziców/opiekunów prawnych, ale na rzecz dzieci objętych wsparciem w ramach programu.

3.Gmina będzie zawierała umowy z osobami uprawnionymi do ubiegania się o wsparcie.

4.Dotacja na realizację projektu nie może być przeznaczona na ogólną działalność Gminy. Może być przeznaczona jedynie na zakup sprzętu komputerowego zgodnie z założeniami projektu.

5.Formuła projektu nie zakłada w żadnym aspekcie konieczności dokonywania przez osoby uprawnione płatności za przekazane komputery.

6.Jedynym warunkiem realizacji przez Gminę projektu jest otrzymanie dofinansowania.

7.W przypadku niezrealizowania projektu Gmina będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanego grantu. Zgodnie z § 14 Pkt 4 Umowy o powierzenie grantu, ,,Jeżeli z dokumentacji Projektu, w tym wniosku rozliczającego wynika, że część przekazanego dofinansowania nie została wydatkowana przez Grantobiorcę, Grantobiorca bez wezwania, wraz z wnioskiem rozliczającym zwraca Operatorowi na rachunek bankowy, z którego wypłacono Grant, niewykorzystaną kwotę dofinansowania oraz odsetki wynikające z przechowywania tej kwoty na rachunku bankowym od dnia otrzymania Grantu do dnia zwrotu niewykorzystanej kwoty dofinansowania (jeżeli rachunek jest oprocentowany)’’.

8.Zgodnie z § 5 Pkt 2 i 3 Umowy o powierzenie grantu, ,,Rozliczenie Grantu polega na złożeniu poprawnie wypełnionego wniosku rozliczającego wraz z załącznikami niezbędnymi do rozliczenia Projektu z uwzględnieniem osiągnięcia wskaźników, w terminach i na warunkach określonych w Umowie. Wniosek rozliczający powinien być złożony maksymalnie w terminie 10 miesięcy od dnia zawarcia Umowy o powierzenie grantu’’.

9.Zgodnie z założeniami projektu osoby uprawnione do ubiegania się o wsparcie nabywają sprzęt na własność, a zatem po upływie trwałości projektu nie będą zobowiązane do zwrotu ww. sprzętu.

10.Osoby uprawnione do ubiegania się o wsparcie po otrzymaniu laptopów wraz z oprogramowaniem będą dysponować prawem do rozporządzania tym sprzętem jak właściciel. W związku z okresem trwałości projektu oraz zapisami § 7 pkt 3 Umowy o powierzenie grantu ,,Grantobiorca ma obowiązek przedkładania, w okresie utrzymania efektów Projektu przez minimum 2 lata od zakończenia Projektu informacji o osiągniętych wskaźnikach na żądanie Operatora, Beneficjenta lub Instytucji Zarządzającej (...)’’, Gmina (...) rozważa możliwość wprowadzenia do umowy darowizny/przekazania sprzętu odpowiednich zapisów, po konsultacji z kancelarią prawną, zakazujących zbycia otrzymanego sprzętu przez osoby uprawnione przed upływem trwałości projektu.

11.Zakup laptopów zostanie potwierdzony fakturą VAT ze stawką 23%.

Pytanie

1.Czy Gmina przekazując w ramach projektu laptopy wykonuje czynności opodatkowane VAT?

2.Jeśli Gmina wykonuje czynności opodatkowane VAT, co będzie stanowiło podstawę opodatkowania przedmiotowych czynności?

3.Czy Gminie będzie przysługiwało prawo w całości lub części do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia wskazanych w opisie sprawy towarów – laptopów?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Gminy:

1.Gmina przekazując w ramach projektu laptopy nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT, lecz działa jako organ władzy publicznej w ramach reżimu publicznoprawnego.

2.Skoro Gmina dokona zakupu laptopów w ramach czynności niepodlegających VAT to brak będzie podstawy opodatkowania niniejszych czynności (stanowisko do pytania nr 2 ostatecznie sformułowane w piśmie z 5 maja 2022 r.)

3.Gminie nie będzie przysługiwało prawo w całości lub części do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia wskazanych w opisie sprawy towarów – laptopów.

Uzasadnienie Ad. 1, 2 i 3

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stoi na stanowisku, iż realizując projekt działa jako organ władzy publicznej w ramach reżimu publicznoprawnego i z tytułu projektu nie powinna być zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT uznawana za podatnika VAT.

Gmina nie działa jako podatnik, gdyż towary zakupione z otrzymanego grantu nie będą wykorzystywane dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy). Zgodnie z wytycznymi programu laptopy mają zostać przekazane nieodpłatnie beneficjentowi. Służyć będą dzieciom w wieku szkolnym, które potrzebują sprzętu komputerowego, by mieć równe szanse edukacyjne.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W związku z faktem, że realizując projekt, Gmina działa jako organ władzy publicznej, wykonując czynności niepodlegające ustawie o VAT, Gminie zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków na zakup laptopów. Gmina nie będzie wykorzystywała laptopów do czynności opodatkowanych VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

1)uznania przekazania w ramach projektu laptopów za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),

2)prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części z tytułu nabycia laptopów (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

 – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez pojęcie „dostawy towarów”, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując zawarty w ww. artykule zwrot „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy podkreślić, że jest to czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Uznaje się przy tym, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawo własności”. Istotny jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie prawny transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2)wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W świetle art. 7 ust. 3 ustawy:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a także wszelkie inne darowizny, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Natomiast zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazanie), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.) dalej: ustawa o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6a i pkt 8 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz edukacji publicznej.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do treści art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Zatem darowizna jest umową cywilnoprawną, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

Zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W odniesieniu do powyższego, powtórzyć należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednostki samorządu terytorialnego, takie jak np. Gmina, z uwagi na podmiotowość nadaną im przepisami prawa (w przypadku Gminy, ustawą o samorządzie gminnym) w zakresie, w jakim wykonują zadania, do realizacji których zostały powołane, działają jako organ władzy publicznej, a zatem dla tych czynności korzystają z wyłączenia od opodatkowania w oparciu o przepis art. 15 ust. 6 ustawy.

Gmina dokonując przedmiotowych zakupów (nabywając laptopy, które następnie nieodpłatnie przekaże dzieciom z rodzin popegeerowskich w celu wsparcia uczniów w nauce zdalnej i przeciwdziałaniu skutkom pandemii Covid-19) realizowała przede wszystkim zadania własne. Jak bowiem wskazali Państwo we wniosku, Gmina realizując projekt wykonuje zadania własne, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6a i 8 u.s.g. w zakresie wspierania rodziny oraz edukacji publicznej. Celem projektu jest wsparcie rodzin popegeerowskich z dziećmi w zakresie dostępu do sprzętu komputerowego. Komputery zostaną zakupione i przekazane uczniom szkół podstawowych oraz średnich, których krewni w linii prostej pracowali niegdyś w PGR. Realizacja projektu dotyczy wsparcia uczniów w nauce zdalnej i przeciwdziałaniu skutkom pandemii Covid-19. Oznacza, że Gmina nie nabywała tych towarów do działalności gospodarczej i tym samym nie działała w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Z uwagi na powyższe Gmina nie spełnia – wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkującej nabycie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie laptopów wraz z oprogramowaniem. Zatem nie istnieje podatek, który Gmina mogłaby odliczyć. W rezultacie Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem laptopów.

Tym samym, z uwagi na fakt, iż nieodpłatne przekazanie przez Gminę laptopów wraz z oprogramowaniem osobom trzecim nastąpi w związku i w ramach wykonywania zadań własnych (jak wskazał Wnioskodawca), to nie wystąpi obowiązek naliczenia podatku należnego z tego tytułu.

Podkreślić w tym miejscu należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy. Nie jest bowiem możliwe zastosowanie opodatkowania, w odniesieniu do ww. czynności (tj. nieodpłatnego przekazania towarów w ramach wykonywania zadań własnych), skoro Wnioskodawca (Gmina) we wskazanym zakresie, nie jest – zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy – uznawana za podatnika. Ponadto, jak rozstrzygnięto powyżej, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem laptopów.

Podsumowując, Gmina przekazując w ramach projektu laptopy na rzecz dzieci z rodzin popegeerowskich nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Państwa w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostało uznane za prawidłowe.

W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo w całości lub części do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia wskazanych w opisie sprawy towarów – laptopów.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że z uwagi na powyższe rozstrzygniecie, zgodnie z którym – Gmina przekazując w ramach projektu laptopy nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT, nie udziela się odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla czynności nieodpłatnego przekazania na własność laptopów. Odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 była bowiem uzależniona od uznania, że gmina wykonuje czynności opodatkowane VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).